Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Mercedes SL 350 – luksus ponad wszystko

Na cały rok. Kosztuje 445 000 złotych - niemal tyle, co trzy mniejsze modele SLK. SL 350 to nie tylko sezonowa zabawka dla bogaczy, ale pełnowartościowy samochód sportowy.

Michał Hutyra 2012-08-23
Mercedes SL 350 Z dachem czy bez – prowadzi się kapitalnie. Nowy SL ma sporo sportowych genów, nawet w wersji 350

Nawet z najmniejszym, 6-cylindrowym silnikiem benzynowym, SL nie jest z pewnością autem dla każdego. 2-osobowy roadster to propozycja dla tych, którzy jeszcze nie myślą o dzieciach albo dla tych, którzy już dawno o nich zapomnieli. Jest i trzecia możliwość - kolejne auto w rodzinie; zwłaszcza że ten model nie starzeje się zbyt szybko, o czym świadczy długi cykl życia poprzedników - po około 10 lat.

Największe wrażenie robią proporcje - długa maska i stosunkowo krótki tył. To sprawia, że kierowca siedzi tuż przed tylną osią, a ma to niebagatelny wpływ na sposób prowadzenia auta, bowiem każdy skręt kół jest odczuwany zdecydowanie intensywniej. Jeśli dodamy do tego wyjątkowo bezpośredni układ kierowniczy, gdzie ilość obrotów pomiędzy skrajnymi położeniami kierownicy (od lewej do prawej) wynosi zaledwie 2 i 1/4 obrotu, łatwo zrozumieć, że jest to bardziej typ sportowca niż amatora rekreacji. Szczęścia dopełnia zawieszenie, które w trybie Sport ustawienia amortyzatorów utrzymuje nadwozie idealnie w poziomie w stosunku do nawierzchni. Nie jest przy tym hardcorowo sztywne, i to mimo potężnych, opcjonalnych, 19-calowych aluminiowych obręczy kół z oponami 255/35 z przodu i 285/30 z tyłu, wchodzących w skład pakietu AMG (dopłata niemal 36 000 zł!). Wraz z nim otrzymujemy powiększone tarcze hamulcowe (wszystkie wentylowane, a przednie perforowane), które zapewniają SL-owi ultrakrótką drogę hamowania ze 100 km/h - wynosi ona 35 m.

Obiekcje może budzić liczba cylindrów oraz pojemność silnika, wszak SL kojarzy się z porządną "V8". Jednak bezpośredni wtrysk wystarczył, by uzyskać ponadprzeciętne osiągi. Pomaga też odchudzone w porównaniu z poprzednikiem aluminiowe nadwozie, lżejsze o 140 kg. To wszystko znalazło odbicie w niskim średnim testowym spalaniu - 8,4 l/100 km. 7-biegowa przekładnia automatyczna jest wyjątkowo bystra. Biegi zmienia bez zbędnej zwłoki. Ale jej reakcja na dodanie gazu jest nieco opóźniona, dlatego podczas dynamicznej jazdy warto przejść na tryb ręcznej zmiany biegów. Co prawda zmierzone przyspieszenie jest aż o sekundę gorsze niż to, które obiecuje producent (6,9 s zamiast 5,9 s), ale subiektywne wrażenia są takie, że moc 306 KM potrafi zaspokoić nawet żądnych mocnych wrażeń kierowców. Świetnie spisuje się także układ wydechowy, który z dwóch końcówek układu - przepięknie wkomponowanych w tylny zderzak - emituje soczyste i rasowe brzmienie, wtórując silnikowi. Jeśli ktoś lubi szybką jazdę, powinien zdecydować się na aktywny fotel kierowcy i pasażera, który skutecznie przeciwdziała siłom odśrodkowym pompując lewe lub prawe poduszki siedziska i oparcia.

Po dynamicznej jeździe przyda się chwila wytchnienia. SL potrafi w okamgnieniu zmienić charakter. Zawieszenie w trybie Komfort sympatycznie kołysze 4,6-metrowym roadsterem z zamkniętym sztywnym dachem a wentylowane fotele (opcja - 6300 zł) i dwustrefowa klimatyzacja przyjemnie studzą temperament kierowcy. Wtedy pojawia się, doskonała okazja, by się zatrzymać i po 20 sekundach po otwarciu dachu, delektować bliższym towarzystwem natury. Podczas spokojnej jazdy przed nagłym wtargnięciem wiatru do wnętrza chroni opływowa sylwetka auta, przy szybszej warto skorzystać z windszota (rozkładany elektrycznie kosztuje 2800 zł). W chłodniejsze dni przydaje się szalik w postaci strumieni ciepłego powietrza kierowanych na szyję i głowę podróżnych, czyli Airscarf (3100 zł).

Właściciel SL-a ma tylko jeden problem. Zakup samochodu nie zaczyna się od wyboru modelu i jednostki napędowej, lecz od właściwego doboru dodatków, a te mogą nawet podwoić jego wartość.

Dane techniczne

Data publikacji 8/2012
Silnik benzynowy, V6, 3.5
Moc kW (KM) 306 KM
Przy obrotach (/min) 6500
Pojemność skokowa [cm3] 3498
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 370
Przy obrotach (/min) 3500–5250
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna
Nadwozie 2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster
Układ jezdny z przodu podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu układ wielowahaczowy; z przodu i z tyłu amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia, sprężyny śrubowe, stabilizator.
Dł/szer/wys [mm] 4617 x 1877 x 1315
Rozstaw osi [mm] 2585
Poj. zbiornika paliwa [l] 65
Masa własna [kg] 1801
Poj. bagażnika [l] 364/504
CO2 (limit) [g/km] 159
Cena modelu testowanego (zł) 595 766
Wyposażenie wersji testowanej 6 poduszek powietrznych, układy ABS, ESP, system rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjne światła hamowania, czujniki ciśnienia powietrza w oponach, elektr. sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektr. regulowane i podgrzewane lusterka, elektr. otwierany dach, elektr. domykanie bagażnika, klimatyzacja aut. dwustrefowa, adaptacyjne refl ektory biksenonowe, komputer pokładowy,17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, wielofunkcyjna kierownica skórzana, radioodtwarzacz CD/MP3.
0-30 km/h (s) 1,4
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 4,9
0-100 km/h (s) 6,9
0-130 km/h (s) 10,8
0-160 km/h (s) 16,3
400 m (km/h)/(s) 14,9
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,8
Maksymalne (l/100 km) 12,5
średnie podczas testu (l/100 km) 8,4
zasięg (km) 774
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 34,4

 

 

PODSUMOWANIE

Mercedes-Benz Klasa SL - SL 350 CGI BlueEfficiency

Ocena:
4
(, )
Bardzo dobry wynik w teście jest w pełni zasłużony. SL-a można polubić za łatwość z jaką z komfortowego roadstera przemienia się w sportowe coupé. Auto na każdą okazję i na cały rok.
Nadwozie
bogate wyposażenie standardowe
bardzo pojemny bagażnik
bardzo słaba widoczność do tyłu
Napęd
dynamiczny i zarazem oszczędny silnik
świetna skrzynia biegów
Komfort
bardzo wysoki poziom komfortu akustycznego i jazdy
Właściwości jezdne
Eksploatacja
wysoka cena

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W luksusowym aucie to bym się pokusił o dobry automat.
    ~Samuraj, 2012-08-30 00:51:45
  • avatar
    zgłoś
    Tryb sportowy i manual uważam za must have w każdym luksusowym samochodzie. Tak jak klimatyzacja belkami chłodzącymi w mieszkaniu - odkąd widziałem takie cudo w Rezydencji Foksal uważam to za najlepsze rozwiązanie wymyślone do tej pory, cisza, nie słychać żadnych wentylatorów a temperatura utrzymana idealnie. Do tego w tym samochodzie ta deska rozdzielcza, świetnie zaprojektowana, funkcjonalna i ekskluzywna. Nie jest to samochód zrobiony tandetnie jak dla piłkarzy, tylko przemyślane auto z klasą.
    andrew.1988, 2012-08-29 16:41:23
  • avatar
    zgłoś
    Na cały rok. Kosztuje 445 000 złotych - niemal tyle, co trzy mniejsze modele SLK. SL 350 to nie tylko sezonowa zabawka dla bogaczy, ale pełnowartościowy samochód sportowy.
    auto motor i sport, 2012-08-23 11:12:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij