Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mercedes SL – Wiatru pęd

Odświeżony stylistycznie i technicznie Mercedes SL wyrusza w drogę. Pokona ją szybciej dzięki nowemu V6 o mocy 316 KM.

2008-05-05
Mercedes SL Dzięki aktywnemu podwoziu ABC oraz bezpośredniemu układowi kierowniczemu, auto łączy wysoki komfort z pierwszorzędnymi właściwościami jezdnymi.

Mogłoby się wydawać, że konstruktorzy z Daimlera nie do końca potrafią się zdecydować. Zmodyfikowanego Mercedesa SL, zaprezentowanego 5 kwietnia, przedstawili jako "nową generację". To jak? Face lifting czy nowy model? Gdzie indziej sprawa byłaby od razu jasna. Po siedmiu latach auto zwykle odchodzi na zasłużoną emeryturę, a jego miejsce zajmuje następca. Ale nie w przypadku należącego do klasy wyższej roadstera z gwiazdą na masce. Po siedmiu latach Mercedes SL właśnie dojrzewa do gruntownego face liftingu, regułą zaś okazuje się żywot modelu wyrażany liczbą dwucyfrową. Aktualny model (o wewnętrznym symbolu R230) w dalszym ciągu z powodzeniem daje sobie radę w konfrontacji z konkurentami. A jednak w koncernie Daimlera podjęto decyzję o zmianach zarówno technicznych, jak i stylistycznych.

Co zatem zmodyfikowano? Za pomocą solidnego dłuta projektanci nadali przedniej partii samochodu bardziej zdecydowane, ostrzejsze rysy. Precz z łagodnymi, okrągłymi "ślepkami" o miękkiej linii! Zamiast nich pojawiły się jednoczęściowe lampy zachodzące daleko na błotniki i szeroka osłona chłodnicy z pojedynczą listwą. Para wybrzuszeń na masce i "skrzela" w przednich błotnikach mają nasuwać skojarzenia z historycznym SL-em z 1954 roku. Większą dynamiką emanuje teraz także tył samochodu z zaznaczonym dyfuzorem i trapezoidalnymi końcówkami wydechu.

Aby zapewnić wzrost dynamiki, na obóz kondycyjny wysłano również układ kierowniczy i silnik V6 o pojemności 3,5 litra. Siła wspomagania układu kierowniczego nie jest już zależna wyłącznie od prędkości jazdy samochodu. Od teraz za dopłatą w wysokości 756 zł życie ułatwi układ Direct Steering. Działa on na zasadach czysto mechanicznych, wykorzystując zmienne przełożenie listwy zębatej. W położeniu środkowym sprzyja spokojnej jeździe na wprost, a od około 5 stopni odchylenia koła kierownicy przełożenie staje się bardziej bezpośrednie. Nowy SL skręca teraz chętniej i lżej, nie irytując kierowcy przesadną nerwowością ani zmiennym zachowaniem. Jeszcze bardziej bezpośrednio układ działa kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza 100°, co ułatwia parkowanie i manewrowanie. Dostępne za dopłatą aktywne zawieszenie ABC bez trudu wygładza wszelkie nierówności na drodze i niweluje przechyły samochodu.

Odchudzone tłoki chętniej nabierają prędkości w cylindrach zmodyfikowanego silnika V6, teraz o mocy 316 KM. Łatwiejsze zasysanie powietrza dzięki brakowi układu dolotowego o zmiennej długości i wyższe sprężanie sprawiają, że sportowy silnik zaczyna niepostrzeżenie mruczeć w dolnym zakresie obrotów; zbliżając się do 4000 obrotów na minutę, nabiera coraz więcej wigoru, by wreszcie, lekceważąc siłę ciążenia, "dobić" do ogranicznika obrotów maksymalnych po przekroczeniu granicy 7200 obr/min. A to wszystko przy wtórze dostojnego warkotu sześciocylindrowej jednostki, świadczącego o tym, że akustycy przyłożyli się do swojej pracy. Jeśli kierowca zechce, silnik zaryczy jak lew, choć wcale nie musi tego zrobić. Przy delikatnym nacisku na pedał gazu jednostka aksamitnie przechodzi na kolejne, spośród siedmiu, stopnie automatycznej przekładni, nie przekraczając 2000 obrotów na minutę. W porównaniu z wielocylindrowym rodzeństwem jest tu może nieco mniej elastyczności przy wysokim momencie obrotowym, ale dyskomfortu nie odczuwa się w żadnej mierze.

SL i dyskomfort - to by dopiero była historia, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę wersji podstawowej nowego 350 SL, sięgającą 372 000 zł. Solidny, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach samochód z otwieranym dachem jest komfortowy jak domowy fotel, tyle że mobilny. Coś dla zamożnych kierowców, którzy jeździli już wszystkim, a teraz pragną zakotwiczyć pod składanym metalowym dachem luksusowego roadstera. Włącznie z dostępną od zaraz, niezwykle kuszącą opcją, która pozwala poczuć wiatr we włosach nawet w chłodniejszych porach roku: na życzenie, za dopłatą 2550 zł, tzw. airscarf - z pomocą dwóch dysz - dmucha pasażerom w kark ciepłym powietrzem. W odróżnieniu od rozwiązania zastosowanego w SLK, wyposażony w trójstopniową regulację wirtualny szal został zamontowany w całości w zagłówkach - ze względu na brak miejsca w zintegrowanych fotelach SL.

Równie troskliwie co airscarf funkcjonuje sterowanie głosem sprzętu informacyjnego i grającego. Pod wpływem lekkiego pociągnięcia dźwigni system posłusznie reaguje nawet na komendy wydawane gwarą albo mamrotane pod nosem. A jeśli komuś jeszcze mało, dostępne w opcji fotele z funkcją masażu nie tylko perfekcyjnie dopasują się do każdej sylwetki, ale także, po uruchomieniu odpowiedniego przycisku, potraktują ciało ze sprawnością doświadczonego masażysty.

Tę niewątpliwą przyjemność dodatkowo umila system nagłośnienia Harman Kardon o mocy 510 W, wyposażony w 10 głośników, zasilany przez system Comand, na którego twardym dysku znajdziemy nie tylko dane nawigacyjne całej Europy, lecz także około tysiąca utworów muzycznych (4 gigabajty), płynnie komunikujący się z iPodem i innymi tego typu urządzeniami.

A wszystko po to, aby w podróży przez samochodową krainę szczęśliwości przypadkiem nie dopadła nas nuda.

Tekst: Jörn Thomas
Zdjęcia: Rossen Gargolov

DANE TECHNICZNE

Model28035050060063 AMG65 AMG
DANE TECHNICZNE
Model 280 350 500 600 63 AMG 65 AMG
Rodzaj silnika/liczba cylindrów V/6 V/6 V/8 V/12 V/8 V/12
Pojemność skokowa cm3 2996 3498 5461 5513 6208 5980
Moc maksymalna kW (KM) 170 (231) 232 (316) 285 (388) 380 (517) 386 (525) 450 (612)
przy obrotach 1/min 6000 6500 6000 5000 6800 4800
Maks. moment obrotowy Nm 300 360 530 830 630 1000
przy obrotach 1/min 2500 4900 2800 1900 5200 2000
Masa własna/dopusz. obciąż. kg 1825/295 1825/295 1910/295 2045/275 1970/330 2120/265
Długość x szerokość mm x wysokość 4562 x 1820 x 1317 4562 x 1820 x 1317 4562 x 1820 x 1298 4562 x 1820 x 1298 4562 x 1820 x 1298 4562 x 1820 x 1298
Rozstaw osi mm 2560 2560 2560 2560 2560 2560
Poj. bagażnika (wg VDA) l 339 339 339 339 339 339
Przyspieszenie 0-100 km/h s 7,8 6,2 5,4 4,5 4,6 4,2
Prędkość maksymalna km/h 250 250 250 250 250 250
Średnie zużycie paliwa l/100 km 9,4 9,9 11,9 13,9 13,9 15,1
Cena zł 344 000 372 000 467 000 631 000 624 000 950 000
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Odświeżony stylistycznie i technicznie Mercedes SL wyrusza w drogę. Pokona ją szybciej dzięki nowemu V6 o mocy 316 KM.
    auto motor i sport, 2008-05-05 15:40:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij