Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Mercedes klasy R - Erką po sukces?

Kombi, van, SUV, czy jeszcze inny wynalazek? Mercedes klasy R to po trochę każdy z nich. Kiedy podróżujesz pierwszą klasą, nie ma to jednak żadnego znaczenia.

2005-09-02
Mercedes klasy R Nadwozie ogromne, ale o bardzo dynamicznych liniach.

Jakiś czas temu Mercedes wyznaczył sobie misję. Wymyślić coś, czego inni nie potrafią wymyślić. Stworzyć to, o czym innym nawet się nie śniło. Zapełnić każdą możliwą i niemożliwą niszę. Stąd wzięły się kombinacje liter SLK, ML i CLS. Teraz świat chce czegoś dużego, z napędem na cztery koła, niekoniecznie terenowego, za to o liczbie miejsc większej niż pięć. Niezawodny węch podpowiada Mercedesowi, że świat chce klasy R.

Sukces tego modelu w Stanach jest praktycznie przesądzony już w chwili jesiennego debiutu; a jak będzie w Europie, dokąd klasa R trafi na początku przyszłego roku? Jeśli sam wygląd auta miał- by być jakąkolwiek wskazówką, powinno być podobnie. Nowa koncepcja, niekonwencjonalne nadwozie, odważna stylizacja - klasa R jest inna niż wszystko, co się spotyka na drogach. Jest po trochę kombi i vanem, SUV-em i klasą S. Najlepsze określenie, jakie przychodzi mi na myśl to "krążownik". Skusi i miłośników SUV-ów, i bardziej konserwatywnych kierowców limuzyn, i tych, którym brakowało klasy S w wersji kombi.

Pod względem wymiarów zewnętrznych auto jest ogromne. Przy długości i rozstawie osi wynoszących, odpowiednio, 5157 i 3215 mm (będzie też wersja z krótszym rozstawem osi - o 235 mm) wzrost 1656 mm przestaje wydawać się szczególnie wysoki. Auto zostało skonstruowane na podwoziu nowego ML-a i wykorzystuje jego układ przeniesienia napędu. W tym wypadku stały napęd na cztery koła ma jednak dbać o przyczepność i bezpieczeństwo na asfalcie, a nie służyć do poruszania się po bezdrożach.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe typu kombi, długość x szerokość x wysokość 5157 x 1922 x 1656 mm, rozstaw osi 3215 mm, masa własna 2240 kg, pojemność bagażnika 314-2385 litrów.
SilnikBenzynowy, widlasty, 8-cylindrowy, pojemność skokowa 4966 cm3, moc maksymalna 225 kW (306 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 460 Nm w przedziale 2700-4750 obr/min. Napęd 4x4.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s Prędkość maksymalna 245 km/h Średnie zużycie paliwa 13,3 l/100 km

Dla potrzeb pierwszych jazd Mercedes sprowadził na tę stronę wielkiej wody całą flotę egzemplarzy o specyfikacji amerykańskiej. Ich układy zawieszenia miały wielkimi literami wypisane "komfort", europejskie wersje będą na pewno wyraźnie sztywniejsze. Podobnie rzecz się ma w wypadku układu kierowniczego - "amerykański" jest wyjątkowo leniwy i pracuje prawie bez wyczucia. Masz wrażenie, jakbyś musiał na aucie wymuszać chęć do złożenia się w każdy zakręt. Europa otrzyma dużo bardziej bezpośredni, lepiej wyważony i ostrzejszy układ kierowniczy. Pod względem właściwości jezdnych klasa R nie powinna odbiegać od tego, co prezentują na drodze duże limuzyny.

Nie trzeba spędzać w tym aucie wiele czasu, aby stwierdzić jedno - to może być najlepszy na świecie pojazd do podróżowania w luksusie. Jest tu sześć siedzeń, każdy pasażer ma więc gwarantowany prezesowski fotel przy oknie. Przestronność kabiny oraz dostęp do tylnych siedzeń robią duże wrażenie. Pod względem ilości miejsca, w drugim rzędzie jest jak w przedłużonej klasie S, natomiast w trzecim - jak w limuzynie klasy E. Używając tego samego języka Mercedes zapewnia, że w wersjach z krótszym rozstawem osi, w tylnych rzędach siedzeń będzie jak w klasach E i C. Siedzenia składają się w kilka sekund, a przewiezienie czegoś większego (ładowność 655 kg) lub dłuższego (do 2,2 m) ułatwi płaska podłoga.

W nasze ręce trafiły benzynowe R350 i R500, chociaż - kiedy nadejdzie jego czas - gwiazdą europejskiej oferty klasy R będzie oczywiście R320 CDI. Wszystkie silniki współpracują ze znakomitą siedmiobiegową przekładnią automatyczną 7G-Tronic. Benzynowe jednostki o mocach, odpowiednio, 272 KM i 306 KM zapewniają świetną dynamik ę jazdy, chociaż 2,2-tonowa masa auta odbija się na osiągach i aby to nadrobić, automatyczna przekładnia częściej korzysta z wyższych obrotów silnika.

Tekst Roman Popkiewicz
Zdjęcia Mercedes i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kombi, van, SUV, czy jeszcze inny wynalazek? Mercedes klasy R to po trochę każdy z nich. Kiedy podróżujesz pierwszą klasą, nie ma to jednak żadnego znaczenia.
    auto motor i sport, 2008-03-13 12:30:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij