Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Mercedes klasy S: test najlepszego auta świata?

Ląduje średnio co 8 lat i za każdym razem w postaci swojej techniki przynosi na Ziemię kawałek przyszłości. Mercedes S 350 Bluetec, najnowszy statek kosmiczny Mercedesa – u nas w teście.

Gdyby zdawała test na inteligencję, uzyskałaby lepszy wynik niż wielu kierowców. Widzi trójwymiarowo i rozpoznaje nierówności drogi, by zawczasu dobrać właściwą charakterystykę tłumienia. Jej pole widzenia obejmuje 360 stopni. Widzi też w ciemności daleko poza zasięg świateł reflektorów, potrafi głosowo odczytywać esemesy i maile, umie sobie podgrzać płyn do spryskiwaczy i zarządza 500 diodami LED.

Limuzyna klasy S jest tak inteligentna, że, jak ktoś zauważył, pojawiła się na rynku wtedy, kiedy sama uznała, że jest na to gotowa. Taktownie wobec innych użytkowników dróg, w nocy oraz podczas jazdy w korkach Klasa S zmniejsza intensywność świateł stopu – by nie irytować. Dla pasażerów z tyłu „eska” oferuje fotele w pięciu smakach, te z najwyższej półki mają kąt pochylenia jak leżak. Mercedes podaje nawet, iż „opcjonalnie tylne fotele dostępne są jako wolnostojące”. Cokolwiek to znaczy, wierzymy na słowo. Na wszystkich siedzeniach jest funkcja masażu, w tym również takiego, który wykorzystuje efekt gorących kamieni. Natomiast pierwsza w historii świata „wentylacja foteli z odwróconym ciągiem pozwala uniknąć przeciągów”. Znów – nie starcza nam wyobraźni, by ogarnąć, co to oznacza, ale niech będzie.

Klasa S, tak jak porządny jacht, potrafi odizolować od problemów

Kabina: 7 kolorów oświetlenia

Gdyby Mercedes klasy S nie chciał być najlepszy na świecie pod każdym względem, oznaczałoby to, że coś ze światem jest nie tak. Najnowsze wcielenie „eski” potrafi wszystko, co wymieniliśmy powyżej – i więcej – i wszystko owija w bardzo klasyczne opakowanie. Stylizacja nadwozia nad futuryzm przedkłada konserwatywną nowoczesność. Jedynie dwa ogromne, 12,3-calowe ekrany na tablicy przyrządów mówią, że jesteśmy w XXI wieku. Elementów obsługi jest niemało, wszystkie jednak wtapiają się w tło.

Jakość wykonania, fotele, sprzęt grający i klimatyzacja są tip-top, ale niczego mniej po klasie S się nie spodziewaliśmy. Nowością są podgrzewane podłokietniki oraz siedem kolorów tzw. podświetlenia nastrojowego, z których poza jednym–dwoma stonowanymi „światłami tła”, pozostałe są straszliwie choinkowe. Tradycyjnie dla Mercedesa, w „esce” debiutują nowe rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. Tym razem dotyczą głównie pasażerów z tyłu, którzy mają tzw. beltbagi, czyli nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa oraz cushionbagi – poduszki powietrzne w siedziskach, zapobiegające wysuwaniu się ciała człowieka spod pasa bezpieczeństwa (ważne, kiedy pasażerowie mają mocno pochylone oparcia siedzeń). Te elementy będą w kolejnych latach pojawiać się w coraz tańszych samochodach.

Testowany egzemplarz był w wersji przedłużonej, z rozstawem osi dłuższym o 13,5 cm niż w podstawowej. Wszystkie „eski” mają standardowo zawieszenie pneumatyczne z układem tzw. aktywnego tłumienia. Na drodze najnowsza Klasa S to Mercedes w najlepszym wydaniu. Zrelaksowane, spokojne zachowanie, łagodne reakcje na ruchy kierownicą i ultrakomfortowe resorowanie sprawiają, iż masz wrażenie, że nie prowadzisz auta, lecz jesteś przez nie wieziony.

Kabina jest wyciszona w nieprawdopodobnym stopniu – przy spokojnej jeździe nie słychać ani pracy silnika, ani szumu powietrza. Do wnętrza przebija się tylko cichy szept opon i tylko dlatego, że są one szerokie i „nadają” na bardzo wrednych częstotliwościach. Zawieszenie ma dwa tryby pracy – i bardzo dobrze, bo mimo iż można było jego pracę zaprogramować na mnóstwo sposobów, według nas dwa wystarczają. W trybie komfortowym mamy klasyczną limuzynę Klasy S, w sportowym dochodzą elementy ostrzejszego zachowania. Zawieszenie się usztywnia, sztywnieje też układ kierowniczy. Mercedes jest niby taki sam, ale mocniej „łapie się” drogi – jak tancerz szykujący się do ruchu, któremu napięte mięśnie nóg pozwalają na szybsze reakcje.

„Eska” może być wyposażona we wszystkie systemy wspomagające kierowcę – i wszystkie są aktywne lub adaptacyjne, włącznie z tym, który pozwala autu samoczynnie poruszać się w korkach (Stop&Go Pilot). I jak każdy Mercedes, Klasa S jest nieprawdopodobnie zwrotna – limuzyną manewruje się łatwiej niż wieloma mniejszymi autami.

BP

Silnik: dynamiczny i oszczędny

Wersja S 350 Bluetec ma układ napędowy znany z poprzedniego modelu – turbodiesla 3.0 V6 plus siedmiobiegowy automat. Silnik rozwija moc 258 KM i potężny maksymalny moment obrotowy 620 Nm w całym zakresie 1600–2400 obr/min. „Eską” można jeździć nie wychylając wskazówki obrotomierza poza ten obszar.

Do charakteru auta najlepiej pasuje spokojna lub umiarkowana jazda – silnika wtedy nie słychać, a automat dba o to, by pracował on na możliwie najniższych obrotach. Natomiast mocniej ścięty ostrogami, turbodiesel Mercedesa ma spory zapas osiągów. Przyspieszenie do setki zmierzyliśmy na poziomie 7,2 s, ale o osiągach więcej mówi to, że tempo przyspieszania nie maleje do ok. 150 km/h.

Trudno znaleźć auto, które pod względem komfortu, dynamiki i ekonomii byłoby w dłuższej trasie lepsze niż Klasa S – można uzyskać średnie zużycie paliwa nawet 7 l/100 km (wymaga to jazdy o kropelce, ale jest znakomitym wynikiem). Średni testowy apetyt wyniósł 9,1 l/100 km – o pół litra mniej niż w wypadku poprzedniego modelu, napędzanego słabszą odmianą tego samego silnika.

Dodatki: wszystko co możliwe

Tradycyjnie już w Klasie S jest niemal książka telefoniczna pozycji, z których wiele służy podniesieniu IQ Mercedesa; system Nightview (12 tys. zł), wycieraczki z podgrzewanym płynem spryskiwaczy (2204 zł), zestaw multimedialny z tyłu (13,5 tys. zł), podgrzewane koło kierownicy i podłokietniki z przodu i z tyłu (2300 zł). Egzemplarz testowy miał też specjalne wykończenie wnętrza („Edition 1”), łączące drewno, skórę i metal, za jedyne 79 tys. zł. Opcji jest tyle, że da się, tradycyjnie, skompletować egzemplarza dwa razy więcej wart niż wersja wyjściowa.

Do nas najbardziej przemawia to, że – pomimo ostrego naporu ze strony BMW i zwłaszcza Audi, próbujących zaszczepić luksusowym limuzynom cechy tzw. sportowe, które do tej klasy aut pasują jak komfort do Lamborghini – charakter Mercedesa klasy S pozostaje wciąż taki sam. Spokój, relaks, komfort – plus tony najnowszych technologii. Czy „eska” to najlepszy samochód świata? Nie wiemy, ale też trudno sobie wyobrazić, jak można byłoby go zrobić lepiej.

Roman Popkiewicz
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Pod względem technicznym podstawową wersją Klasy S jest teraz ta z przedłużonym rozstawem osi – to na jej bazie powstała krótsza odmiana. Jest tak ze względu na „nowe rynki”. O ile bowiem w Europie i Stanach posiadacze „eski” w zdecydowanej większości sami jeżdżą swoimi autami, o tyle np. w Chinach mają szoferów. Stąd nacisk Mercedesa na wersję przedłużoną oraz specjalne wyposażenie dla jadących z tyłu.

Dane techniczne

Data publikacji 09/2013
Silnik Rodzaj turbodiesel, V6 Umieszczenie wzdłużnie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 258
Przy obrotach (/min) 3600
Pojemność skokowa [cm3] 2987
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 620
Przy obrotach (/min) 1600-2400
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,38/2,86/1,92/1,37/ 1,00/0,82/0,73:1
Bieg wsteczny 3,42 (2,23):1
Przełożenie przekł. głównej 2,47:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 4 miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie: 4-wahaczowe, pneumatyczne, amortyzatory, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, pneumatyczne, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 342 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica 320 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon przód 245/45 (8,5 J x 19) tył 275/40 (9,5 J x 19)
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,24
Powierzchnia czołowa [m2] 2,46
Dł/szer/wys [mm] 5246/1899/1491
Rozstaw osi [mm] 3165
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1624/1637
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,3
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1975
Dopuszczalne obciążenie [kg] 715
Poj. bagażnika [l] 470
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 7,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,6
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1530
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,25/0,88
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1567/2201
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 638 139
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, poduszki boczne z tyłu, system Pre-safe, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, system nawigacji GPS, klimatyzacja automatyczna, elektr. regulowane fotele, komputer pokładowy, system ostrzegający o spadku ciśnienia w oponach, asystent rozpoznawania znaków drogowych, czujnik deszczu, tempomat.
0-30 km/h (s) 1,5
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 5,0
0-100 km/h (s) 7,2
0-120 km/h (s) 10,1
0-130 km/h (s) 11,7
0-160 km/h (s) 17,6
0-180 km/h (s) 23,4
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,3
Maksymalne (l/100 km) 13,4
średnie podczas testu (l/100 km) 9,1
zasięg (km) 769
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,5
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 37,3
Wyposażenie dodatkowe Pakiet First Class 6492 zł Ogrzewanie postojowe 7847 zł Fotele komfortowe 9597 zł Klimatyzacja automatyczna z tyłu 6436 zł System Night View 12 420 zł System audio Burmester 6210 zł Magic Vision Control (wycieraczki z podgrzewanym płynem spr.) 2202 zł Pakiet Keyless-go 8242 zł Pakiet komfortowy foteli tylnych 9033 zł Indywidualny zestaw multimedialny tył 13 549 zł Lakier metalizowany 5589 zł

PODSUMOWANIE

Mercedes Klasa S - S 350 BlueTEC

Ocena:
5
(, )
Najnowsza Klasa S z charakteru okazuje się dokładnie taka, jak jej poprzednicy – spokojna, komfortowa, nie dająca się sprowokować rywalom; a pod względem technologii odsłania przyszłość. W tym, co ma robić nie jest dobra, nie jest nawet znakomita – jest rewelacyjna.
Nadwozie
bardzo wysoka jakość wykonania
bardzo dobry dostęp do wnętrza
bardzo niski współczynnik oporu powietrza
Napęd
dynamiczny i oszczędny silnik
bardzo dobry automat
dobre osiągi
świetnie zestrojony system start/stop
sterowanie automatem: chwilami niepotrzebnie wysokie obroty silnika
Bezpieczeństwo
bardzo bogate wyposażenie
bardzo skuteczne hamulce
świetnie zestrojony układ stabilizacji
najnowsza generacja systemu Pre-safe
Komfort
znakomity komfort resorowania
bardzo wygodne fotele
świetny układ klimatyzacji
doskonały system informacji, nawigacji i rozrywki
Właściwości jezdne
świetne właściwości jezdne
bardzo wysoka stabilność
Eksploatacja
niewysokie zużycie paliwa
wysokie ceny dodatków
krótki okres gwarancji na podzespoły
krótkie okresy między przeglądami

amis

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 757 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bawi mnie zawsze pozycja na samym końcu: "Właściwości jezdne" - + dobre właściwości jezdne. :P

    Samuraj, 2013-09-20 00:21:47
  • avatar
    zgłoś
    Fenomenalny tekst jak zawsze, z elokwentnym dowcipem o samozatwierdzeniu do produkcji :D
    A ja sam odwołuję skojarzenia z lampami Citana ;). Gorzej tylko, że taką kierownicę widziałem w Picanto :460889637:

    airmatic, 2013-09-19 22:09:57
  • avatar
    zgłoś
    Ląduje średnio co 8 lat i za każdym razem w postaci swojej techniki przynosi na Ziemię kawałek przyszłości. Mercedes S 350 Bluetec, najnowszy statek kosmiczny Mercedesa – u nas w teście.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-09-19 14:39:39
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij