Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.5

Mercedes klasy S: test najlepszego auta świata?

Ląduje średnio co 8 lat i za każdym razem w postaci swojej techniki przynosi na Ziemię kawałek przyszłości. Mercedes S 350 Bluetec, najnowszy statek kosmiczny Mercedesa – u nas w teście.

Roman Popkiewicz 2013-09-19

Gdyby zdawała test na inteligencję, uzyskałaby lepszy wynik niż wielu kierowców. Widzi trójwymiarowo i rozpoznaje nierówności drogi, by zawczasu dobrać właściwą charakterystykę tłumienia. Jej pole widzenia obejmuje 360 stopni. Widzi też w ciemności daleko poza zasięg świateł reflektorów, potrafi głosowo odczytywać esemesy i maile, umie sobie podgrzać płyn do spryskiwaczy i zarządza 500 diodami LED.

Limuzyna klasy S jest tak inteligentna, że, jak ktoś zauważył, pojawiła się na rynku wtedy, kiedy sama uznała, że jest na to gotowa. Taktownie wobec innych użytkowników dróg, w nocy oraz podczas jazdy w korkach Klasa S zmniejsza intensywność świateł stopu – by nie irytować. Dla pasażerów z tyłu „eska” oferuje fotele w pięciu smakach, te z najwyższej półki mają kąt pochylenia jak leżak. Mercedes podaje nawet, iż „opcjonalnie tylne fotele dostępne są jako wolnostojące”. Cokolwiek to znaczy, wierzymy na słowo. Na wszystkich siedzeniach jest funkcja masażu, w tym również takiego, który wykorzystuje efekt gorących kamieni. Natomiast pierwsza w historii świata „wentylacja foteli z odwróconym ciągiem pozwala uniknąć przeciągów”. Znów – nie starcza nam wyobraźni, by ogarnąć, co to oznacza, ale niech będzie.

Klasa S, tak jak porządny jacht, potrafi odizolować od problemów

Kabina: 7 kolorów oświetlenia

Gdyby Mercedes klasy S nie chciał być najlepszy na świecie pod każdym względem, oznaczałoby to, że coś ze światem jest nie tak. Najnowsze wcielenie „eski” potrafi wszystko, co wymieniliśmy powyżej – i więcej – i wszystko owija w bardzo klasyczne opakowanie. Stylizacja nadwozia nad futuryzm przedkłada konserwatywną nowoczesność. Jedynie dwa ogromne, 12,3-calowe ekrany na tablicy przyrządów mówią, że jesteśmy w XXI wieku. Elementów obsługi jest niemało, wszystkie jednak wtapiają się w tło.

Jakość wykonania, fotele, sprzęt grający i klimatyzacja są tip-top, ale niczego mniej po klasie S się nie spodziewaliśmy. Nowością są podgrzewane podłokietniki oraz siedem kolorów tzw. podświetlenia nastrojowego, z których poza jednym–dwoma stonowanymi „światłami tła”, pozostałe są straszliwie choinkowe. Tradycyjnie dla Mercedesa, w „esce” debiutują nowe rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. Tym razem dotyczą głównie pasażerów z tyłu, którzy mają tzw. beltbagi, czyli nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa oraz cushionbagi – poduszki powietrzne w siedziskach, zapobiegające wysuwaniu się ciała człowieka spod pasa bezpieczeństwa (ważne, kiedy pasażerowie mają mocno pochylone oparcia siedzeń). Te elementy będą w kolejnych latach pojawiać się w coraz tańszych samochodach.

Testowany egzemplarz był w wersji przedłużonej, z rozstawem osi dłuższym o 13,5 cm niż w podstawowej. Wszystkie „eski” mają standardowo zawieszenie pneumatyczne z układem tzw. aktywnego tłumienia. Na drodze najnowsza Klasa S to Mercedes w najlepszym wydaniu. Zrelaksowane, spokojne zachowanie, łagodne reakcje na ruchy kierownicą i ultrakomfortowe resorowanie sprawiają, iż masz wrażenie, że nie prowadzisz auta, lecz jesteś przez nie wieziony.

Kabina jest wyciszona w nieprawdopodobnym stopniu – przy spokojnej jeździe nie słychać ani pracy silnika, ani szumu powietrza. Do wnętrza przebija się tylko cichy szept opon i tylko dlatego, że są one szerokie i „nadają” na bardzo wrednych częstotliwościach. Zawieszenie ma dwa tryby pracy – i bardzo dobrze, bo mimo iż można było jego pracę zaprogramować na mnóstwo sposobów, według nas dwa wystarczają. W trybie komfortowym mamy klasyczną limuzynę Klasy S, w sportowym dochodzą elementy ostrzejszego zachowania. Zawieszenie się usztywnia, sztywnieje też układ kierowniczy. Mercedes jest niby taki sam, ale mocniej „łapie się” drogi – jak tancerz szykujący się do ruchu, któremu napięte mięśnie nóg pozwalają na szybsze reakcje.

„Eska” może być wyposażona we wszystkie systemy wspomagające kierowcę – i wszystkie są aktywne lub adaptacyjne, włącznie z tym, który pozwala autu samoczynnie poruszać się w korkach (Stop&Go Pilot). I jak każdy Mercedes, Klasa S jest nieprawdopodobnie zwrotna – limuzyną manewruje się łatwiej niż wieloma mniejszymi autami.

Silnik: dynamiczny i oszczędny

Wersja S 350 Bluetec ma układ napędowy znany z poprzedniego modelu – turbodiesla 3.0 V6 plus siedmiobiegowy automat. Silnik rozwija moc 258 KM i potężny maksymalny moment obrotowy 620 Nm w całym zakresie 1600–2400 obr/min. „Eską” można jeździć nie wychylając wskazówki obrotomierza poza ten obszar.

Do charakteru auta najlepiej pasuje spokojna lub umiarkowana jazda – silnika wtedy nie słychać, a automat dba o to, by pracował on na możliwie najniższych obrotach. Natomiast mocniej ścięty ostrogami, turbodiesel Mercedesa ma spory zapas osiągów. Przyspieszenie do setki zmierzyliśmy na poziomie 7,2 s, ale o osiągach więcej mówi to, że tempo przyspieszania nie maleje do ok. 150 km/h.

Trudno znaleźć auto, które pod względem komfortu, dynamiki i ekonomii byłoby w dłuższej trasie lepsze niż Klasa S – można uzyskać średnie zużycie paliwa nawet 7 l/100 km (wymaga to jazdy o kropelce, ale jest znakomitym wynikiem). Średni testowy apetyt wyniósł 9,1 l/100 km – o pół litra mniej niż w wypadku poprzedniego modelu, napędzanego słabszą odmianą tego samego silnika.

Dodatki: wszystko co możliwe

Tradycyjnie już w Klasie S jest niemal książka telefoniczna pozycji, z których wiele służy podniesieniu IQ Mercedesa; system Nightview (12 tys. zł), wycieraczki z podgrzewanym płynem spryskiwaczy (2204 zł), zestaw multimedialny z tyłu (13,5 tys. zł), podgrzewane koło kierownicy i podłokietniki z przodu i z tyłu (2300 zł). Egzemplarz testowy miał też specjalne wykończenie wnętrza („Edition 1”), łączące drewno, skórę i metal, za jedyne 79 tys. zł. Opcji jest tyle, że da się, tradycyjnie, skompletować egzemplarza dwa razy więcej wart niż wersja wyjściowa.

Do nas najbardziej przemawia to, że – pomimo ostrego naporu ze strony BMW i zwłaszcza Audi, próbujących zaszczepić luksusowym limuzynom cechy tzw. sportowe, które do tej klasy aut pasują jak komfort do Lamborghini – charakter Mercedesa klasy S pozostaje wciąż taki sam. Spokój, relaks, komfort – plus tony najnowszych technologii. Czy „eska” to najlepszy samochód świata? Nie wiemy, ale też trudno sobie wyobrazić, jak można byłoby go zrobić lepiej.

Roman Popkiewicz
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Pod względem technicznym podstawową wersją Klasy S jest teraz ta z przedłużonym rozstawem osi – to na jej bazie powstała krótsza odmiana. Jest tak ze względu na „nowe rynki”. O ile bowiem w Europie i Stanach posiadacze „eski” w zdecydowanej większości sami jeżdżą swoimi autami, o tyle np. w Chinach mają szoferów. Stąd nacisk Mercedesa na wersję przedłużoną oraz specjalne wyposażenie dla jadących z tyłu.

Dane techniczne

Data publikacji 09/2013
Silnik Rodzaj turbodiesel, V6 Umieszczenie wzdłużnie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 258
Przy obrotach (/min) 3600
Pojemność skokowa [cm3] 2987
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 620
Przy obrotach (/min) 1600-2400
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,38/2,86/1,92/1,37/ 1,00/0,82/0,73:1
Bieg wsteczny 3,42 (2,23):1
Przełożenie przekł. głównej 2,47:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 4 miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie: 4-wahaczowe, pneumatyczne, amortyzatory, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, pneumatyczne, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 342 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica 320 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon przód 245/45 (8,5 J x 19) tył 275/40 (9,5 J x 19)
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,24
Powierzchnia czołowa [m2] 2,46
Dł/szer/wys [mm] 5246/1899/1491
Rozstaw osi [mm] 3165
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1624/1637
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,3
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1975
Dopuszczalne obciążenie [kg] 715
Poj. bagażnika [l] 470
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 7,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,6
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1530
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,25/0,88
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1567/2201
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 30
Cena modelu testowanego (zł) 638 139
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, poduszki boczne z tyłu, system Pre-safe, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, system nawigacji GPS, klimatyzacja automatyczna, elektr. regulowane fotele, komputer pokładowy, system ostrzegający o spadku ciśnienia w oponach, asystent rozpoznawania znaków drogowych, czujnik deszczu, tempomat.
0-30 km/h (s) 1,5
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 5,0
0-100 km/h (s) 7,2
0-120 km/h (s) 10,1
0-130 km/h (s) 11,7
0-160 km/h (s) 17,6
0-180 km/h (s) 23,4
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,3
Maksymalne (l/100 km) 13,4
średnie podczas testu (l/100 km) 9,1
zasięg (km) 769
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,5
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 37,3
Wyposażenie dodatkowe Pakiet First Class 6492 zł Ogrzewanie postojowe 7847 zł Fotele komfortowe 9597 zł Klimatyzacja automatyczna z tyłu 6436 zł System Night View 12 420 zł System audio Burmester 6210 zł Magic Vision Control (wycieraczki z podgrzewanym płynem spr.) 2202 zł Pakiet Keyless-go 8242 zł Pakiet komfortowy foteli tylnych 9033 zł Indywidualny zestaw multimedialny tył 13 549 zł Lakier metalizowany 5589 zł

PODSUMOWANIE

Mercedes Klasa S - S 350 BlueTEC

Ocena:
5
(, )
Najnowsza Klasa S z charakteru okazuje się dokładnie taka, jak jej poprzednicy – spokojna, komfortowa, nie dająca się sprowokować rywalom; a pod względem technologii odsłania przyszłość. W tym, co ma robić nie jest dobra, nie jest nawet znakomita – jest rewelacyjna.
Nadwozie
bardzo wysoka jakość wykonania
bardzo dobry dostęp do wnętrza
bardzo niski współczynnik oporu powietrza
Napęd
dynamiczny i oszczędny silnik
bardzo dobry automat
dobre osiągi
świetnie zestrojony system start/stop
sterowanie automatem: chwilami niepotrzebnie wysokie obroty silnika
Bezpieczeństwo
bardzo bogate wyposażenie
bardzo skuteczne hamulce
świetnie zestrojony układ stabilizacji
najnowsza generacja systemu Pre-safe
Komfort
znakomity komfort resorowania
bardzo wygodne fotele
świetny układ klimatyzacji
doskonały system informacji, nawigacji i rozrywki
Właściwości jezdne
świetne właściwości jezdne
bardzo wysoka stabilność
Eksploatacja
niewysokie zużycie paliwa
wysokie ceny dodatków
krótki okres gwarancji na podzespoły
krótkie okresy między przeglądami

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bawi mnie zawsze pozycja na samym końcu: "Właściwości jezdne" - + dobre właściwości jezdne. :P

    Samuraj, 2013-09-20 00:21:47
  • avatar
    zgłoś
    Fenomenalny tekst jak zawsze, z elokwentnym dowcipem o samozatwierdzeniu do produkcji :D
    A ja sam odwołuję skojarzenia z lampami Citana ;). Gorzej tylko, że taką kierownicę widziałem w Picanto :460889637:

    airmatic, 2013-09-19 22:09:57
  • avatar
    zgłoś
    Ląduje średnio co 8 lat i za każdym razem w postaci swojej techniki przynosi na Ziemię kawałek przyszłości. Mercedes S 350 Bluetec, najnowszy statek kosmiczny Mercedesa – u nas w teście.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-09-19 14:39:39
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij