Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Miejskie vany w natarciu: Citroen C4 Picasso, Fiat 500L, Ford B-MAX oraz Opel Meriva

Małe, miejskie vany jeszcze nigdy nie były tak pomysłowo skonstruowane i tak oryginalnie stylizowane. Zobaczmy, czy nie ma w nich przerostu formy nad treścią. W teście – Citroen C3 Picasso, Fiat 500L, Ford B-Max oraz Opel Meriva.  

Roman Popkiewicz 2014-12-10

Świat lubi małe w coraz to bardziej różnych formach. Małe i najmniejsze miejskie samochody tłoczyły się w dużej liczbie niemal od zawsze, teraz zaś coraz większy ścisk zaczyna panować także wśród najmniejszych vanów, których peleton powiększył się właśnie o Fiata 500L i Forda B-Maxa. Do towarzystwa dorzucamy im Citroëna C3 Picasso i Opla Merivę.

Małe nadwozie – duże wnętrze
Cała czwórka w stosunkowo niedużym formacie nadwozia zamyka więcej niż sporo przestrzeni. Najstarszy w tym gronie Citroen C3 Picasso utrzymuje dwubryłową formułę nadwozia, z dość długim przodem, charakterystyczną przednią szybą z podwójnymi słupkami oraz atrakcyjnymi proporcjami resoraka. Duże, szerokie reflektory „definiują” twarz C3 Picasso, a pokaźne relingi dachowe mają podkreślać użyteczność.

Z kolei Opel Meriva i Ford B-Max, ze swoimi jednobryłowymi, pudełkowatymi nadwoziami, są jak pomniejszone wersje klasycznych, dużych vanów. Ich pokrywy silnika oraz przednie szyby są nachylone pod tym samym kątem, a mocno wysunięte ku nadkolom przednie słupki oraz mocno nadmuchane kabiny starają się zakomunikować, że we wnętrzu auta jest bardzo dużo powietrza.

Najwięcej oryginalnego stylu wwozi do klasy minivanów bez wątpienia Fiat 500L. Nie trzeba znać jego nazwy, żeby zobaczyć jak bardzo stylizacja nadwozia nawiązuje do małej „pięćsetki”, przy czym 500L w rzeczywistości jest autem o przynajmniej dwa rozmiary większym. Z blisko 4,2-metrowym nadwoziem, 2,6-metrowym rozstawem osi i bardzo przestronną kabiną, 500L mógłby śmiało uchodzić za auto klasy kompakt.

Najmniejsze vany to dziś jedne z najbardziej uniwersalnych aut – świetne i do miasta, i w trasę

Słowo klucz – funkcjonalność
To samo dotyczy zresztą pozostałych – w wypadku każdego z tych aut określenie „małe” to tylko pochodna klasycznej klasyfikacji. Przy współczesnym poziomie upakowania oraz wykorzystania przestrzeni małe przestało być małe; wystarczy rzut oka na przestronne kabiny pasażerskie z bardzo dobrym dostępem do wnętrza, pojemność bagażników i znakomite możliwości ładunkowe.

Natomiast rywalizacja idzie na całego pod względem funkcjonalności. Cała czwórka prześciga się w ułatwianiu życia kierowcy uśmiechając się zestawami schowków, kieszeni, uchwytów, półeczek i praktycznych rozwiązań. Dla kogoś, kto te rzeczy uważa za główne atrybuty samochodu, będą to prawdopodobnie najlepsze auta świata. Do schowków Citroëna można zapakować mały bagażnik, a na deser C3 Picasso oferuje największą przestrzeń ładunkową – po złożeniu oparć tylnych siedzeń pozwalając przewieźć półtora metra sześciennego bagażu.

Taką samą przestrzeń bagażową ma też Opel; dodatkowo, tylne siedzenia Merivy są przesuwane niezależnie od siebie, a ich znakomity system składania daje idealnie płaską podłogę bagażnika.

 Na konsoli typowy dla Forda „Star Trek”; przełączniki zgrabnie pogrupowane  Deska rozdzielcza – klasyczna; Meriva ma świetny układ klimatyzacji; w oparciach foteli – stoliki   Centralnie umieszczone zegary; lusterko do podglądania pasażerów z tyłu i miejsce na karty – przydatne    Kabina jak z „500”, tylko większa; sporo udogodnień; Fiat
jako jedyny ma skrzynię „6” 

Fiat sumuje liczbę schowków 500L i wychodzi mu 22, co oznacza, że na co dzień można by się obejść bez korzystania z bagażnika. Do tego dochodzą przesuwana kanapa o regulowanym kącie nachylenia oparcia i kładzione na płasko oparcie fotela pasażera. Lista małych udogodnień jest też w zasadzie kompletna w wypadku Forda, ten jednak rezygnuje z udziału w wyścigu bagażników – przestrzeń bagażowa B-Maxa standardowo wynosi bowiem tylko 318 litrów.

Razem z Oplem, Ford przenosi natomiast pojedynek na udogodnienia do kolejnego wymiaru, oferując bardzo oryginalne sposoby otwierania tylnych drzwi – przy czym w obu wypadkach jest to coś, co rzeczywiście poprawia funkcjonalność. Meriva ma tylne drzwi typu „kurołapka” – czyli otwierane do tyłu niezależnie od przednich. Przede wszystkim ułatwiają one dostęp do wnętrza – z niemal kątem prostym otwarcia, miejsce z tyłu zajmuje się wyraźnie łatwiej; znacznie łatwiej też, stając twarzą w kierunku oparcia tylnych siedzeń, montuje się fotelik dziecięcy – co w aucie tego typu ma duże znaczenie.

Ford idzie o kolejny krok dalej, w całości wycinając z B-Maxa środkowy słupek. Po otwarciu przednich i tylnych drzwi (te drugie są w B-Maxie przesuwane) dostępu do wnętrza nie ogranicza dosłownie nic. To duża nowość – takiego rozwiązania nie ma żaden z większych i droższych vanów – która ułatwia przewożenie dużych i długich przedmiotów. Dodatkowo, składane na płasko oparcie fotela pasażera pozwala zamienić B-Maxa w małą półciężarówkę.

Usunięcie środkowego słupka niesie ze sobą pewien koszt, jest on jednak nieduży – przednie drzwi są niby wyczuwalnie cięższe, ale nie na tyle, żeby było to niewygodne. Nieco ograniczona jest tylko widoczność na linii środkowych słupków – aby zapewnić sztywność (i bezpieczeństwo) całej konstrukcji, zastosowano dość szerokie wzmocnienia w drzwiach. Zarówno w wypadku Forda, jak i Opla trzeba jednak za te oryginalne rozwiązania zapłacić – B-Max i Meriva kosztują bowiem najwięcej spośrod testowej czwórki.

Pod maską – szału nie ma
Testowane 500L, B-Max i Meriva korzystają z podstawowych w ofercie benzynowych silników o pojemności 1,4 l, o bardzo zbliżonych parametrach. Jedynie C3 Picasso ma większą i mocniejszą jednostkę 1.6 (w ofercie jest wersja 1.4, nie była ona jednak dostępna w chwili przeprowadzania testu), dzięki czemu pod względem osiągów, zarówno przy prędkościach „autostradowych” jak i pod względem elastyczności, Citroën wypada najlepiej.

Natomiast osiągi pozostałej trójki są między sobą bardzo zbliżone – do ok. 80 km/h dynamika jazdy jest dobra, powyżej tej prędkości cierpliwość kierowcy jest jednak wystawiana na ciężką próbę. Najtrudniej robi się w najbardziej „życiowej” kategorii, jaką jest elastyczność na wyższych biegach – w tych wersjach silnikowych Fiata, Forda i Opla ich przyspieszenie najlepiej mierzyć nie stoperem, lecz kalendarzem. Jedynym sposobem na wyciśnięcie z tych samochodów dynamiki jest utrzymanie silników na średnich i wyższych obrotach.

Żaden z minivanów nie przełamuje barier pod względem zużycia paliwa. Najbardziej oszczędny okazuje się silnik Forda, chociaż spalanie na poziomie 7,5 l/100 km (średnie podczas testu) trudno uznać za przełomowe. Nieznacznie więcej paliwa na każde 100 kilometrów potrzebowały Fiat i Opel (7,7 l), natomiast wyraźnie więcej paliwa zużył najmocniejszy w tym gronie Citroën (aż 8,6 l).

Skonstruowany na płycie podłogowej świetnej Fiesty, na drodze najlepszy okazuje się Ford B-Max. Ma stosunkowo sztywno zestrojone zawieszenie, jest zwinny, a zakręty pokonuje jednym ruchem i tylko z minimalnymi przechyłami nadwozia. B-Max ma też bardzo dobrze zestrojony układ kierowniczy – działa z dobrym wyczuciem, jest bezpośredni i precyzyjny.

Niedaleko za B-Maxem siódme poty ze swojego silnika wyciska Opel Meriva. Przechyły nadwozia są u niego nieco bardziej odczuwalne niż w wypadku Forda, auto jest jednak bardzo stabilne – nawet przy gwałtownych zmianach obciążenia kół. Wadą Merivy jest natomiast duża średnica zawracania, która ogranicza poręczność auta, zwłaszcza na ciasno zastawionych parkingach.

Nieco inną naturę prezentują na drodze Fiat i Citroën. Obydwa zestrojone bardziej miękko; dopóki nawierzchnia jest w miarę dobra, potrafią zapewnić niezły komfort podróżowania, co przyda się zwłaszcza na długich trasach. Jednak ich układy zawieszenia mają bardzo silnie (zbyt silnie) zakodowane zachowania typowe dla aut małych – na kiepskich nawierzchniach potrafią zatrząść nadwoziem, a na szybko następujących po sobie nierównościach nie nadążają z ich tłumieniem.




Znakomita widoczność z miejsca kierowcy Fiata (jak na ten typ samochodu) bardzo ułatwia manewrowanie, a dla tych, którzy lubią lekko jak piórko działający układ kierowniczy przydatna będzie funkcja „city”, która zwiększa siłę wspomagania.

Z kolei Citroën to klasyczny przypadek samochodu, w którym zawieszenie jest nastawione na komfort kosztem ostrości właściwości jezdnych. Dobrą widoczność do przodu i na boki uzupełniają w C3 Picasso świetne, duże lusterka boczne.

DOBRY PATENT
Roman Popkiewicz redaktor „auto motor i sport”
Oryginalne rozwiązania drzwi w Oplu Merivie i Fordzie B-Maxie to patenty, które w codziennym użytkowaniu świetnie zdają egzamin, jednak ta oryginalność sporo kosztuje. Czy warto? Zwłaszcza że – pomijając różnice w wyposażeniu – Citroën C3 Picasso z silnikiem 1.4 jest nieco, a Fiat 500L znacznie od nich tańszy. Nasza odpowiedź – absolutnie nie warto, jeśli zależy Ci na cenie. I absolutnie warto, jeśli uważasz, że to, co oferują Opel i Ford ułatwi Ci codzienne życie, np. montowanie fotelików, przewożenie rowerów itp.  

Zwycięstwo na punkty 
W końcowej klasyfikacji różnice są nieduże. O pierwsze miejsce ścierają się Opel i Fiat – z najbardziej przestronnymi kabinami. Ten drugi zdecydowanie wygrywa przy kasie, z bardzo atrakcyjną ceną modelu podstawowego na poziomie 50 tysięcy złotych. Do tylnych zderzaków Merivy i 500L jest przyklejony Ford, którego kabina okazuje się nieco mniejsza, za to „system dostępu” bez środkowego słupka to prawdziwa, duża wartość dodana. Bardzo blisko, pomimo upływu lat, plasuje się Citroën – komfortowy i przestronny, w większości testowych kategorii jednak zbyt przeciętny, żeby powalczyć skutecznie z młodszymi konkurentami.   

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Meriva 1.4 Essentia 500L 1.4 16V Fresh B-MAX 1.4 ambiente C3 Picasso 1.6 VTi Seduction
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R4
Moc kW (KM)100 KM95 KM90 KM120 KM
Przy obrotach (/min)6000/min6000/min5750/min6000/min
Poj. skokowa cm31398 cm31368 cm31388 cm31598 cm3
Rodzaj paliwaPB 95PB 95PB 95PB 95
Maksymalny moment obrotowy (Nm)130 Nm127 Nm125 Nm160 Nm
Przy obrotach (/min)4000/min4500/min4000/min4250/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4288/ 1812/ 1615 mm4147/ 1784/ 1658 mm4077/ 1751/ 1604 mm4708/1766/1672 mm
Rozstaw osi (mm)2644 mm2612 mm2489 mm2540 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1m/ 11,1m11,3m/ 11,3m11,0m/ 11,0m11,0/11,0 m
Poj. zbiornika paliwa (l)54 l50l48 l50 l
Masa własna (kg)1360 kg1805 kg1275 kg1348 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)530 kg459 kg470 kg405 kg
Poj. bagażnika (l)400–1500 l343-400/1300 l318–1386 l385–500/1506 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1420/1390 mm1510/1470 mm1435/1380 mm1410/1375 mm
Rozmiar oponMichelin Energy Saver, 205/55 R16ContiEcoContact 5, 202/55 R16ContiPremiumContact, 195/55 R16Michelin Pilot Exalto, 205/45 R17
CO2 (limit) g/km144 g/km145 g/km139 g/km149 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 6Euro 5Euro 5
OsiągiMeriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
0-30 km/h (s)2,0 s1,9 s2,3 s1,9 s
0-50 km/h (s)4,3 s4,1 s4,5 s3,9 s
0-80 km/h (s)8,8 s8,7 sb.d.8,3 s
0-100 km/h (s)13,5 s13,3 s13,7 s12,6 s
0-120 km/h (s)22,0 s21,5s19,5 s18,3 s
0-130 km/h (s)27,5 s26,5 sb.d.22,4 s
0-160 km/h (s)b.d.b.d.b.d.44,8 s
Prędkość maksymalna (km/h)177 km/h170 km/h171 km/h188 km/h
Elastyczność Meriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
60-100 km/h na IV/V biegu (s)13,8/18,2 s14,2/19,7 s14,8/20,1 s12,2/19,7 s
80-120 km/h na IV/V biegu (s)15,6/22,1 s16,3/26,3 s17,5/23,0 s12,7/20,4 s
Elastyczność Meriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
80-120 km/h na VI biegu-36,2 s--
Zużycie paliwaMeriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,9 l/100 km8,3 l/100 km7,9 l/100 km9,0 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,1 l/100 km5,0 l/100 km4,9 l/100 km4,9 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,0 l/100 km6,2 l/100 km 6,06,0 l/100 km6,4 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,8 l/100 km5,1 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)9,4 l/100 km9,6 l/100 km9,0 l/100 km10,0 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)7,7 l/100 km7,7 l/100 km7,5 l/100 km8,6 l/100 km
zasięg (km)701 km649 km640 km581 km
Droga hamowania (m)Meriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,7 m36,1 m39,7 m37,1m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)39,4 m36,1 m38,4 m39,4 m
Ceny i wyposażenieMeriva 1.4 Essentia500L 1.4 16V FreshB-MAX 1.4 ambienteC3 Picasso 1.6 VTi Seduction
Cena modelu podstawowego (zł)59 750 zł49 990 zł58 900 zł64 700 zł
Poduszki boczne/kurtyny1800 złtak/ --/ tak- / tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak- złtaktak
Klimatyzacjatak (man.)- zł4500 zł (man.) złtak (man.)
Lakier metalizowany1950 zł2000 zł1600 zł1800 zł
Komputer pokładowy- złtak- złtak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak (przód)/ -tak (przód)/ -tak/ taktak / -
Elektrycznie sterowane lusterkatak- złtaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 2700 zł (16’’) zł- zł- zł1900 zł (16’’) zł
Czujnik parkowania1400 zł (przód/tył) zł- zł- zł1900 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Meriva 1.4 Essentia 358 (500) Wygrywa przestronnym wnętrzem, komfortem jazdy oraz oryginalnymi udogodnieniami. Natomiast Meriva mogłaby (czytaj: powinna) kosztować mniej.
500L 1.4 16V Fresh 347 (500) Najbardziej przestronna kabina, bardzo oryginalna stylizacja nadwozia i wnętrza, bardzo wysoka funkcjonalność. Największa wada to kiepski komfort resorowania.
B-MAX 1.4 ambiente 345 (500) Najmniejszy samochód w tym gronie najlepiej wykorzystuje przestrzeń. B-Max ma natomiast nieco za mały bagażnik i na pewno zbyt ambitną cenę.
C3 Picasso 1.6 VTi Seduction 323 (500) Funkcjonalny, wygodny, z dynamicznym silnikiem 1.6. Pod każdym względem solidny, jednak z upływem czasu nieco odstaje od rywali.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 800 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>W segmencie miejskich vanów robi się coraz tłoczniej, dlatego też producenci poświęcają im więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej. W teście porównawczym sprawdzamy czym zaskoczą nas Citroën C3 Picasso, Fiat 500L, Ford B-MAX i Opel Meriva.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/test-porownawczy-vany-miejskie-auta-Opel-Meriva-Fiat-500L-Ford-B-Max-Citroen-C3-Picasso,18567,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-10 13:47:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij