Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Mini Cooper S: Komiks na kołach

Z zewnątrz został nie tyle zmieniony, ile odświeżony. Natomiast pod blachą ma podwozie, na którym niedługo pojedzie ponad dziesięć modeli Mini i BMW. W teście najnowszy Mini Cooper S.

Roman Popkiewicz 2014-06-06

W kabinie Mini dzieje się więcej niż w filmie akcji. Stężenie ozdobników jest tak duże, że nie wiadomo na czym zawiesić oko. Przełączniki, listwy ozdobne, wyloty nawiewu, uchwyty na drzwiach, podświetlenie kabiny z kolorystyką od klasycznej bieli, przez żółć, zieleń, pomarańcz, czerwień, niebieski aż po biskupi fiolet – do wyboru. A nad wszystkim wielka aureola w postaci świecącego pierścienia na środku konsoli.

Wzrok nie nadąża. W zależności od punktu widzenia jest tu wspaniale gadżeciarsko, dokładnie tak jak ma być, albo też choinkowo – daleko poza granice przesady.

Natomiast z praktycznych detali, prędkościomierz wyemigrował z konsoli środkowej na swoje klasyczne miejsce za kierownicą, fotele są szersze i wygodniejsze, a nadwozie Mini mocno urosło – w porównaniu z poprzednim modelem jest o 9,8 cm dłuższe, o 4,4 cm szersze o 7 mm wyższe, auto ma też o 2,8 cm dłuższy rozstaw osi. Zwiększone wymiary auta w pewnym stopniu maskuje stylizacja – za sprawą charakterystycznych dla Mini proporcji samochodu-resoraka oraz powiększonych niektórych detali (np. reflektory, tylne lampy, lusterka boczne).

Technika – 100% nowego
Przy okazji, pod względem technicznym Mini stało się takie, jakiego dotychczas BMW nie mogło mieć. Nie ma już mowy o braniu silników od Chryslera czy Toyoty, nie ma potrzeby wchodzenia w spółkę z PSA. Nie będzie bezstopniowych przekładni, stosowanych kiedyś z konieczności. Wszystko jest teraz „swoje”, czyli z rodziny BMW. Razem z Mini debiutuje platforma technologiczna, która w najbliższych kilku latach powiezie cały szereg modeli – wszystkie odmiany Mini oraz wszystkie przyszłe BMW wykorzystujące przedni napęd, w sumie ponad dziesięć modeli. Auta będą dzieliły układy jezdne i napędowe, a ich łączna liczba będzie taka, że dopiero teraz dla BMW opłaca się skonstruować dla nich wszystko samemu.

Zawieszenie wykorzystuje kolumny McPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu – ten ostatni to w tej klasie aut unikat. Wszystkie systemy, z jakimi kierowca ma styczność, pochodzą z BMW – np. cały system audio/sat/nav to niemal żywcem przeniesiony do Mini iDrive (pomijając nieco inną grafikę), podobnie jest z trybami jazdy, które się tylko inaczej nazywają („Mid” zamiast „Comfort” czy „Green” zamiast „Eco Pro”), a także pakietem Efficient Dynamics, który tu kryje się pod nazwą Minimalism.

 

W jednej chwili spokojny, w następnej Cooper S staje się ostry i zadziorny

 Osiągi – silnik turbo i 192 KM
Razem z najnowszym Mini na stół wjeżdża cały półmisek nowych silników, głównie trzycylindrowych. Na razie Cooper S to jedyna odmiana Mini, jaka zachowuje jednostkę czterocylindrową – dwa litry plus turbosprężarka w tym wydaniu wytwarzają moc 192 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm – a zza kierownicy ma się wrażenie jakby te liczby były jeszcze wyższe. Silnik jest szybki w reakcjach, ma świetną ścieżkę dźwiękową i dysponuje potężnym zapasem osiągów. Setkę Cooper S połyka w 7 s, ale najlepsze wrażenie robi nie start z miejsca, lecz rozpędzanie przy wyższych prędkościach – sądząc po wrażeniu w plecach, Mini odnotowałoby znakomite wyniki pomiarów elastyczności. Egzemplarz testowy był wyposażony w 6-biegową automatyczną przekładnię (również nowość) – szybką, inteligentnie zarządzaną, która jednak na niższych biegach potrafi lekko szarpnąć. Niby mała rzecz, jednak w aucie za tę cenę nie powinno się to zdarzać.

Pomimo dużej mocy trafiającej tylko do przednich kół, Mini ma świetne właściwości trakcyjne. Wpływ napędu na układ kierowniczy wciąż jest przy mocnym gazie na skręconych kołach odczuwalny, jednak w znacznie mniejszym stopniu niż było to dotychczas.


Naszym zdaniem

Roman Popkiewicz- redaktor "auto motor i sport"

Trzecie pokolenie współczesnego, lajfstajlowego Mini ma dokładnie taki sam charakter, jaki miały dwa poprzednie. Cały myk polega na tym, że Mini – niezależnie czy w najsłabszej wersji One, czy jako topowy Cooper S – to nie tylko auto do jeżdżenia. Gdyby było książką, byłoby tak samo do czytania jak do oglądania. Byłoby komiksem.

Na drodze – jest jak większe auto
O ile wygląd maskuje większe wymiary nadwozia, o tyle zza kierownicy nie ma wątpliwości – Mini zachowuje się jak większe auto. Pomimo sztywnego resorowania, układ jezdny zapewnia całkiem znośny poziom komfortu.

Natomiast pod względem właściwości jezdnych, wyważenia i przyczepności, Cooper S jest znakomity. Określenie „gokartowy” jest w odniesieniu do Mini używane tak powszechnie, że zdążyło się wyświechtać – dość powiedzieć, że auto jest superzwrotne i niesamo-wicie stabilne. Można też odnieść wrażenie, że na każdy ruch ze strony kierowcy reaguje szybciej niż większość nawet usportowionych samochodów (nie tylko na ruchy kierownicy, ale np. również na hamulec). Jest jednocześnie bardzo „codzienne”, by przy mocniejszym gazie stać się bardzo „zero- -jedynkowym” – ostrym, szybkim i zadziornym. Oto jeden z najlepszych na świecie przednionapędowych samochodów.

Mini – nie dla każdego
Cennika nie komentujemy – Mini nigdy nie było tanie, zwłaszcza jako Cooper S. Jednak żeby w aucie, które w podstawowej wersji kosztuje ponad 100 tys. zł kazać dopłacać za regulację wysokości fotela pasażera (manualną) marne 221 zł czy 353 zł za dywaniki welurowe, to przesada już niekoniecznie lekka.

We współczesnym, lajfstajlowo-gadżeciarskim wydaniu Mini nigdy nie było też dla każdego – i w najnowszym wcieleniu też nie będzie. Pomimo całego poziomu technicznego, dla niektórych Mini jest po prostu przerysowane, przesadzone, odpustowe. Natomiast dla tych, dla których właśnie takie ma być i których na niego stać, jest to najlepszy samochód tego typu na świecie.

Roman Popkiewicz

amis

Dane techniczne

Data publikacji 06/2014
Silnik benzynowy, R4, 2.0 turbo
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 141 kW (192 KM)
Przy obrotach (/min) 4700–6000/min
Pojemność skokowa [cm3] 1998 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 280 Nm
Przy obrotach (/min) 1250–4750/min
Rodzaj paliwa benzyna
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,46/2,51/1,56/1,14/0,85/0,67:1
Bieg wsteczny 3,19:1
Przełożenie przekł. głównej 3,50:1
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekładni kierowniczej 14,2:1, 2,25 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe
Układy wspomagające ABS, DSC
Rozmiar kół i opon 7,5 J x 17 Pirelli P Zero, 205/45 R17
Koło zapasowe brak (opony typu run-flat)
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31 Cx
Powierzchnia czołowa [m2] 2,09 m2
Dł/szer/wys [mm] 3821 mm/1727 mm/1414 mm
Rozstaw osi [mm] 2495 mm
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1485/1485 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9/11 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 44 l
Masa własna [kg] 1254
Rozkład masy przód/tył [%] 63,5/36,5 %
Dopuszczalne obciążenie [kg] 401 kg
Poj. bagażnika [l] 211 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,4
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,2
CO2 (limit) [g/km] 122 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1504 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 4995 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,80/0,63 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 997/1570 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 165 589 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, układy ABS i DSC, radioodtwarzacz CD/MP3 (ze złączami Aux i USB), klimatyzacja manualna, tzw. sportowe fotele, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, mocowanie Isofix na fotelu pasażera, czujniki ciśnienia w oponach, system start/stop, obręcze kół z lekkich stopów 16’’.
0-30 km/h (s) 1,7 s
0-50 km/h (s) 2,9 s
0-80 km/h (s) 5,1 s
0-100 km/h (s) 7,1 s
0-120 km/h (s) 9,6 s
0-130 km/h (s) 11,2 s
0-160 km/h (s) 17,0 s
0-180 km/h (s) 22,9 s
400 m (km/h)/(s) 15,2 s
Prędkość maksymalna (km/h) 233 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,1 l
Maksymalne (l/100 km) 12,9 l
średnie podczas testu (l/100 km) 8,5 l
zasięg (km) 517 km
Na postoju 40
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 66
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 69
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 72
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 79
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 34,8
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,1
Wyposażenie dodatkowe System nawigacji 3529 zł Zestaw hi-fi Harman Kardon 3485 zł Reflektory LED 3838 zł Klimatyzacja automatyczna 1632 zł Automatyczna przekładnia 7498 zł Elektr. sterowane amortyzatory 2205 zł Przełącznik trybów jazdy 1235 zł Pakiet wykończenia wnętrza „John Cooper Works” 2646 zł Chromowane lusterka zewnętrzne 397 zł Lakier metalizowany 2205 zł

PODSUMOWANIE

Mini Mini Cooper S

Ocena:
4.5
(, )
Być może należałoby odjąć część wyniku za dość wysoką cenę Coopera S, jednak najnowsze Mini jest tak dopracowane, że dostaje warunkowe rozgrzeszenie. Świetna dynamika idzie w parze z dość niskim zużyciem paliwa (nawet jeśli głównie w trybie jazdy „eko”), natomiast właściwości jezdne są jednymi z najlepszych w świecie przednionapędowych samochodów.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja, bardzo wysoka jakość wykonania, przestronna kabina z przodu, świetna widoczność
przeciętna widoczność do tyłu
Napęd
bardzo dynamiczny silnik, bardzo dobry automat, świetne osiągi, świetnie zestrojony system start/stop
na niższych biegach lekkie szarpnięcia skrzyni biegów
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce, bogate wyposażenie
Komfort
dobry komfort resorowania, wygodne fotele, świetny układ klimatyzacji, intuicyjna obsługa
Właściwości jezdne
świetne właściwości jezdne, bardzo wysoka stabilność, bardzo dobre wyważenie, precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy
Eksploatacja
stosunkowo niskie zużycie paliwa
bardzo wysokie ceny dodatków, krótki okres gwarancji na podzespoły (2 lata)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    wow ekstra, taki samochód zasługuje na ulepszenia

    lelek67, 2014-06-30 00:33:18
  • avatar
    zgłoś
    Z zewnątrz został nie tyle zmieniony, ile odświeżony. Natomiast pod blachą ma podwozie, na którym niedługo pojedzie ponad dziesięć modeli Mini i BMW. W teście najnowszy Mini Cooper S.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-09 14:21:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij