Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mini Cooper S i Suzuki Swift

Mini kontra Suzuki Swift? Owszem, mają porównywalne wymiary i są do siebie podobne. Ale to dwa różne auta! Czy zatem zestawić je ze sobą to tak, jakby porównać The Rolling Stones z kwartetem smyczkowym tylko dlatego, że w każdym zespole jest po czterech muzyków? Niezupełnie...

2006-02-14
Mini Cooper i Suzuki Swift Suzuki Swift z najmocniejszym silnikiem to 101 KM. Najmocniejsze Mini dysponuje mocą aż 170 KM.

Był rok 1959. Świat zobaczył dziwny samochód. Miał on zaledwie trzy metry długości, był pozbawiony modnych wtedy chromowanych części, zamiast bagażnika miał schowek na teczkę, a silnik zamontowano w nim poprzecznie - na powszechne stosowanie takiego rozwiązania trzeba było poczekać jeszcze kilka lat. Tamten Mini spełniał jednak ważny wymóg - był tani, więc mógł zmotoryzować ówczesną Wielką Brytanię.

Dwadzieścia cztery lata później debiutował Suzuki Swift. Także mały i tani, a zatem spełniający pokładane w nim nadzieje - dobrze się sprzedawał. Dlatego też wkrótce stał się wizytówką Suzuki, producenta małych samochodów osobowych i również małych terenówek.

Gdy Swift wjeżdżał na światowe rynki, Mini był podstarzałą konstrukcją liczącą prawie ćwierć wieku. Klienci narzekali na brak komfortu, ciasnotę, niski poziom bezpieczeństwa biernego i muzealne silniki. Mini stawał się symbolem zacofania brytyjskiej motoryzacji. Ludzie narzekali, ale wciąż go kochali i kupowali, płacąc więcej niż był rzeczywiście wart.

Swift też się starzał i próbowano go odmłodzić, poddając liftingowi. Ale w przeciwieństwie do Mini stawał się coraz tańszy. A gdy w dziewiątą rocznicę urodzin uruchomiono jego produkcję na Węgrzech, był już tak tani, że w niektórych krajach za jedno stare Mini można było kupić dwa nieco młodsze Swifty.

Szansa dla Mini nadeszła z Monachium - BMW gwarantowało utrzymanie angielskiej legendy przy życiu, ale zastrzegło sobie prawo do własnej interpretacji owej legendy. I tak w roku 2001, w 42. rocznicę narodzin tej marki, rozpoczęła się nowa era Mini.

O ile zapowiedź nowego Mini rozpalała wielkie emocje, o tyle Swift nawet w połowie nie mógł liczyć na takie uczucia. Bo jakież emocje mógł budzić tani samochód dla ludzi na dorobku? Z tym większym zdziwieniem przecierano oczy, gdy świat ujrzał w końcu nowego Swifta. I wtedy po raz pierwszy padło pytanie - dlaczego on jest tak podobny do nowego Mini?

Obydwa samochody mają niskie nadwozia, są zawieszone tuż nad ziemią, a ich koła dzielą milimetry od przedniego i tylnego zderzaka - to są maluchy o sportowych aspiracjach. I na tym kończy się podobieństwo Mini i Swifta.

W Mini widać, że stylista miał swobodę przy projektowaniu nawet najdrobniejszych detali. Ale widać też, że niezbyt często konsultował je ze specjalistami od ergonomii. W Swifcie jest na odwrót - porządek, prostota obsługi i żadnych stylistycznych ekstrawagancji.

Siadając za kierownicą Mini, człowiek zapada się w mocno wyprofilowane fotele, z biodrami uniesionymi tuż nad podłogą. Pozycja jak w sportowym samochodzie, pozwalająca czuć każdy ruch nadwozia właśnie biodrami. To auto z dużą precyzją pokonuje zakręty, świetnie utrzymuje kierunek jazdy i wyraźnie sygnalizuje dziury w nawierzchni wstrząsami karoserii. Jak gokart.

Swift jest inny. Nie siedzi się w nim tak nisko, fotele nie mają tak głębokich wyprofilowań, zatem doznania w czasie jazdy są mniej wyraziste. Owszem, auto prowadzi się precyzyjnie, ale bardziej komfortowo dostrojone zawieszenie nie daje takiej pewności w zakrętach jak Mini. Za to na nawierzchni, na której trafiają się dziury zachowuje się bardziej cywilizowanie.

Swift w większym stopniu stawia na komfort nie tylko charakterystyką zawieszenia. Jego wnętrze jest szersze od wnętrza Mini, a pasażerowie siedzący z tyłu - pomimo mniejszego rozstawu osi - mogą liczyć na minimalnie więcej miejsca na nogi.

Porównywanie bagażników takich samochodów ma w sobie coś z aptekarskiego niemal dobierania składników do specyfiku. Jednak faktem jest, że w bagażniku Swifta przewieziemy 1,5 razy większą torbę niż w Mini.

BMW oferuje do Mini aż cztery rodzaje silników, Suzuki do Swifta - tylko dwa. Podstawowa jednostka w Mini to 90- -konny silnik o pojemności 1,6 l. Z kolei do Swifta montuje się jednostkę o nieco mniejszej pojemności (1,3 l), ale za to mocniejszą o dwa KM.

Jeżeli ktoś szuka sportowych emocji, to Suzuki oferuje zaledwie 101 KM w wersji z silnikiem 1.5. Za to Mini ma do zaproponowania nawet 170 KM w topowej wersji Cooper S.

Najtańsze Mini kosztuje aż 67 000 zł. Ale to nie jest zwykły maluch. To pojazd odwołujący się do wielkiej legendy historii motoryzacji, ale też dostarczający wyjątkowych doznań - i wtedy, gdy nim jeździsz, i wtedy gdy tylko na niego patrzysz.

Za najtańszego Swifta trzeba zapłacić 36 900 zł. Czy to znaczy, że jest prawie dwa razy gorszy od Mini? Nie. Swift to całkiem dobry samochód, ale o zbyt wygórowanych ambicjach - nie jest tym, czym chciałby być, choć sprawia takie pozory. Dlatego dla wielu droższy Mini jest wart swojej ceny, a tańszy Swift jest zbyt drogi. Czego dowód można znaleźć na drogach.


Dane techniczne

  Cooper S Swift 1.5 GS
Poj. skokowa cm315981490
Układ napędowy
Moc maksymalna125 (170)74 (101)
Przy obrotach (/min)60005900
Maksymalny moment obrotowy (Nm)220133
Przy obrotach (/min)40004100
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 6-biegowamechaniczna 5-biegowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3635/1688/14163695/1690/1500
Rozstaw osi (mm)24672380
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/10,710,3/10,3
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5045
Wymiary i masy
Masa własna (kg)12151055
Dopuszczalne obciążenie (kg)355430
Poj. bagażnika (l)150/440213/562
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1430/11051365/1340
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1010/9451015/945
Rozmiar opon195/55 R 16 W Michelin Pilot Exalto185/60 R 15 H Goodyear Eagle NCT5
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km11,88,6
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km6,85,3
Zużycie paliwa (średnie) l/km8,66,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,96,8
Maksymalne (l/100 km)13,710,1
średnie podczas testu (l/100 km)10,88,2
zasięg (km)463549
Emisja CO2 g/km207159
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
Gwarancja podzespoły (lata)2 lata bez limitu kilometr3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata)33
Gwarancja porforacji nadwozia (lata)126
Osiągi
0-100 km/h (s)7,210,0
Prędkość maksymalna (km/h)222185
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1301tak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ b.d.
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka1605/b.d. złtak/ b.d.
Klimatyzacja manualna4034 złtak
Klimatyzacja automatyczna5422 złb.d.
Reflektory ksenonowe/skrętne2386/b.d. złb.d./ b.d.
Lakier metalizowany1830 zł1100 zł
Komputer pokładowy564 złb.d.
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ b.d.tak/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Elektrycznie podgrzewane lusterka260 złb.d.
Halogeny520 złtak
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)92 500 zł47 900 zł
Cena modelu testowanego (zł)105 580 zł49 000 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mini kontra Suzuki Swift? Owszem, mają porównywalne wymiary i są do siebie podobne. Ale to dwa różne auta! Czy zatem zestawić je ze sobą to tak, jakby porównać The Rolling Stones z kwartetem smyczkowym tylko dlatego, że w każdym zespole jest po czterech muzyków? Niezupełnie...
    auto motor i sport, 2007-12-10 12:31:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij