Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Mini John Cooper Works – maxi mini

Prawie, które nie robi wielkiej różnicy. Przyspiesza, skręca, hamuje prawie jak Porsche i kosztuje dwa razy mniej. Takie są fakty. Pokochasz go od razu albo wcale - Mini w wersji John Cooper Works z silnikiem o mocy 211 KM.

Maciej Ziemek 2009-03-31
Mini John Cooper Works Wygląda jak gokart i jeździ jak gokart.

Małe jest piękne, szybkie i tanie bądź przynajmniej przystępne cenowo. W porównaniu z Porsche prawie wszystko jest tanie. Nie wszystko jednak potrafi na drodze tyle, co Boxster czy Cayman. Mini w wersji John Cooper Works potrafi. To nie jest prima aprilis. W sprincie do 100 km/h między 6,1 s a 6,5 s nie ma różnicy odczuwalnej ludzkimi zmysłami (6,5 s na papierze, w pomiarach - 7,0 s). Różnicę 0,4 s, a nawet 0,9 s (o tyle sportowe z krwi i kości, umięśnione Boxster czy Cayman wygrywają z niepozornym Mini) trudno zarejestrować wyczynowym stoperem. Do tego potrzeba odpowiedniej aparatury i kierowcy-specjalisty. Na Mini JCW nawet o 20 km/h większa prędkość maksymalna Porsche nie robi wrażenia, bo mowa o prędkości i tak o ponad 100 km/h większej niż dozwolona na autostradach.

Skąd w nim ta moc? Z silnika o tylko czterech cylindrach i pojemności zaledwie 1,6 l. W ofercie Porsche jednostka napędowa o takich parametrach w ogóle nie występuje. W Mini są tylko takie, a w podstawowej wersji - One - nawet 1,4-litrowa. Silnik wersji JCW to wzmocniona jednostka napędowa odmiany Cooper S - jedynie kilka części wymieniono w niej na solidniejsze, zwiększono ciśnienie doładowania z 0,9 do 1,3 bara i moc skoczyła ze 175 KM do 211 KM. W przeniesieniu momentu obrotowego silnika na przednie koła, który chwilami może wynosić nawet 280 Nm, pośredniczy dobrze zestopniowana skrzynia biegów o bardzo precyzyjnym mechanizmie zmiany przełożeń.

Od pierwszego do szóstego biegu, od początku do końca skali obrotomierza, animuszu nie brakuje Mini JCW ani przez moment. Trakcja szwankuje tylko podczas gwałtownego ruszania. Później nie ma z nią już problemu. Seryjny system stabilizacji toru jazdy ma jednak sporo pracy. Siła przyspieszenia mocno dociska kierowcę do fotela, a szyja z trudem utrzymuje głowę, która przy każdym gwałtowniejszym dodaniu gazu ucieka do tyłu. Wrażenie prędkości potęguje twarde jak kamień zawieszenie, które przenosi na nadwozie każdą nierówność. Nawet taką, której nie widać gołym okiem. Karoseria Mini JCW jest w ciągłym ruchu, ale koła zawsze przy ziemi.

Z wyjątkiem manewrów na parkingu, Mini JCW można prowadzić wykonując ruchy jedynie nadgarstkami. Superbezpośredni układ kierowniczy nie wybacza błędów (skrajne położenia kół dzieli tylko 2,5 obrotu kołem kierownicy), ale dzięki jego olbrzymiej precyzji auto zmienia tor jazdy z taką dokładnością i werwą, jakby z miejsca na miejsce przenosiła je niewidzialna ręka.

Dla ludzi otwartych


Nowe Mini Cabrio to auto dla tych, którzy każdą nadarzającą się okazję wykorzystują, żeby pojeździć bez dachu nad głową. Na desce, obok obrotomierza, znajduje się specjalny zegar, który mierzy czas poruszania się "topless". Dach otwiera się w pełni automatycznie w 15 sekund i można go składać podczas jazdy z prędkością do 30 km/h. Nowy kabriolet jest pod każdym względem doroślejszy i bardziej dopracowany niż poprzednik. Sztywność nadwozia - więcej niż zadowalająca. Wersja Cooper S o mocy 175 KM ma osiągi jak torpeda (przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s, prędkość maksymalna 222 km/h). Przyjemność posiadania Mini Cabrio nie jest tania i kosztuje 87 900 zł.

Taki efekt przy tak skromnym budżecie? Tak. Za Mini JCW trzeba zapłacić "tylko" 108 tys. zł. Za Boxstera czy Caymana - ponad 200 tys. Ale trzeba pamiętać, że konkurentem Mini JCW nie jest Porsche, ale Mini Cooper S - słabsze o 36 KM, wolniejsze o 0,6 s i tańsze o 22 tys. zł.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Paweł Łapot

Dane techniczne

Data publikacji 03/2009
Silnik benzynowy, turbo, R4, 1.6
Moc kW (KM) 211 KM
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 260 (280 z overboost)
Przy obrotach (/min) od 1850 do 5600
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator, z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Dł/szer/wys [mm] 3714/1683/1407
Rozstaw osi [mm] 2467
Masa własna [kg] 1163
CO2 (limit) [g/km] 165
Cena modelu testowanego (zł) 135 626
Wyposażenie seryjne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtynowe, układy ABS+EBV, CBC, DSC+DTC, sportowe siedzenia przednie, oddzielnie składane siedzenia tylne.
0-50 km/h (s) 2,7
0-100 km/h (s) 7,0
0-130 km/h (s) 10,3
Prędkość maksymalna (km/h) 238
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 5,0/6,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 5,6/6,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,9
Maksymalne (l/100 km) 12,6
średnie podczas testu (l/100 km) 9,3
zasięg (km) 538





PODSUMOWANIE

Mini Mini John Cooper Works

Ocena:
4
(, )
W małym ciele – małe serce, ale za to o ogromnych możliwościach. 211 KM razem z perfekcyjnie zestrojonym (jak na tę moc) zawieszeniem i układem kierowniczym czynią z modelu Mini John Cooper Works supermaszynkę do jazdy.
Eksploatacja
znakomity stosunek ceny do osiągów
Nadwozie
bardzo dobra widoczność dookoła
sporo miejsca z przodu
Komfort
wygodne fotele
radość z jazdy tylko dla dwóch osób
Bezpieczeństwo
superskuteczne hamulce
Właściwości jezdne
spory wpływ napędu na układ kierowniczy
problemy z trakcją
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Prawie, które nie robi wielkiej różnicy. Przyspiesza, skręca, hamuje prawie jak Porsche i kosztuje dwa razy mniej. Takie są fakty. Pokochasz go od razu albo wcale - Mini w wersji John Cooper Works z silnikiem o mocy 211 KM.
    auto motor i sport, 2009-03-31 12:00:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij