Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Minitouareg - VW Tiguan

Następny europejski producent postanowił zagrać w lidze SUV-ów. Po debiutach Peugeota i Citroëna, Volkswagen przedstawił kompaktowego Tiguana.

2008-01-14
Volkswagen Tiguan 5-biegowy automat – tylko z mocniejszymi silnikami benzynowymi (170 lub 200 KM) lub ze słabszym dieslem (140 KM).

Pierwszym czteronapędowcem VW był debiutujący w 2002 roku, dobrze przyjęty i ze sporymi możliwościami terenowymi, luksusowy Touareg. Po pięciu latach nadszedł czas na SUV-a dla ludu pracującego - dużo mniejszego Tiguana.

Nowa stylistyka Volkswagena, z której szeroko czerpie Tiguan, może się podobać - co prawda nie jest "kinetic", ale przód z groźnie przymrużonymi reflektorami wygląda atrakcyjnie, można uznać, że jest "dynamic". Jak widać, nie trzeba rozciągać lampy aż do przednich słupków, by uzyskać satysfakcjonujący efekt. Tył samochodu przypomina raczej konwencjonalne kombi, niż SUV-a, ale i tak jest ładniejszy i bardziej wyrazisty niż Golfa Varianta.

Przy swoich 4,46 m długości Tiguan okazuje się zadziwiająco przestronny, na żadnym z pięciu miejsc nie brakuje przestrzeni. Użytkownicy innych samochodów koncernu poczują się jak w domu. Zegary, przełączniki oraz ich funkcjonalne rozmieszczenie są jak w innych VW.

Tiguan ma podatne na zmiany wnętrze - nie dość, że dzieloną, tylną kanapę z regulowanym kątem pochylenia oparcia można składać, to da się ją również przesuwać o całe 16 centymetrów. Bagażnik, choć po złożeniu kanapy nie ma płaskiej podłogi, mieści od 470 do 1510 litrów bagażu. I można go załadować nie tylko pierzem - ładowność Tiguana to nieczęsto spotykane nie tylko w tej klasie 650 kg. Również masa dopuszczalna holowanej przyczepy budzi respekt - to aż 2500 kg. Uniwersalność przez duże U. W opcji jest dostępny, mocowany na przegubie, hak holowniczy; pociągnięcie za uchwyt w tylnym zderzaku odblokowuje go.

Do auta wsiada się wygodnie, nie trzeba się nadmiernie schylać czy zginać wpół, niezbyt mocno pochylone słupki dachowe nie nabiją nikomu guza.

Mocną stroną Tiguana są zespoły napędowe; testowaną wersję napędzał najsłabszy silnik - dwulitrowy, 140-konny turbodiesel wyposażony już nie w pompowtryskiwacze, lecz w cichy, miękko pracujący system zasilania common-rail. Ten silnik, jak i pozostałe, standardowo zestawiany jest z sześciobiegową, mechaniczną przekładnią. Najsłabszy nie znaczy słaby - 10 i pół sekundy do setki jeszcze niedawno było przywilejem samochodów sportowych.

We wnętrzu jest cicho, nawet przy łatwo osiąganych większych prędkościach szumy opływającego powietrza nie są nadmierne, silnik jest wyraźnie słyszalny tylko przy wkręcaniu pod maksymalne obroty. Krótki pierwszy bieg to ukłon dla możliwości terenowych i holowania przyczepy - masa zestawu może sięgnąć 4740 kg! Diesel zapewnia wystarczające osiągi (oczywiście solo), choć dość szybko dostaje zadyszki - już powyżej 3500 obr/min efektywność przyspieszania mocno maleje.

Tak jak w Passacie 4Motion wyposażonym w bliźniaczy układ napędowy, wielopłytkowe mokre sprzęgło Haldex odpowiada za rozdział momentu napędowego pomiędzy osie i szybką zmianę jego rozłożenia. W normalnych warunkach drogowych 90% jest przekazywane na przednią oś, ekstremalnie nawet do 100% może zasilić tylne koła. Na poślizg kół Haldex szybko reaguje, odpowiednio dozując moc. Zawieszenie jest kompromisem, by można było zapobiec nadmiernym przechyłom w zakrętach; jest dość twarde, na wybojach Tiguan potrafi podskoczyć, ale mniejsze nierówności połyka bez problemu. Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy jest dość bezpośredni.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4457 x 1809 x 1686 mm, rozstaw osi 2604 mm, masa własna 1590 kg, ładowność 650 kg, pojemność bagażnika 470/1510 l.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony poprzecznie, 4 zawory na cylinder. Pojemność skokowa 1968 cm3, moc maksymalna 103 kW (140 KM) przy 4200 obr/min, maks. moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s Prędkość maksymalna 186 km/h Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km
CenaVW Tiguan 2.0 TDI jeszcze nie oferowany

Prezentując Tiguana, Volkswagen postanowił pomóc w dopasowaniu go do indywidualnych potrzeb; auto może być bardziej szosowe lub bardziej terenowe. Prześwit zawsze wynosi 19,5 cm, ale poszczególne wersje różnią się przodem. Szosowy Tiguan Trend & Fun ma kąt natarcia 18°, terenowy Track & Field - godne odnotowania 28°. Szosowy jest również dostępny w wersji Sport & Style - przyprawionej na sportowo 17-calowymi felgami, sportowymi siedzeniami i wystrojem wnętrza. Track & Field ma dodatkowo osłonę układu napędowego, ale naprawdę wyróżniają go elektroniczne wspomagacze ułatwiające przemieszczanie się po bezdrożach. Aktywuje je umieszczony przed dźwignią zmiany biegów przycisk "off road". Oprócz asystenta zjazdu i funkcji oszczędzającej sprzęgło przy podjeździe, przystosowuje działanie ABS-u do luźnego podłoża, a elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych - do szybszej ingerencji. Czulszy pedał przyspiesznika pozwala precyzyjniej sterować mocą silnika. Oczywiście, jeden pstryczek nie przemieni Tiguana w pożeracza bezdroży, ale w maksymalnym stopniu ułatwi pokonanie niezbyt wymagających przeszkód terenowych.

Tiguan na tle konkurentów rozwiązaniami technicznymi nie wyróżnia się, ale zastosowane udogodnienia pozwolą bez kompleksów zmierzyć się z nimi. Niewątpliwie pomoże mu obfitość wyposażenia (przede wszystkim dodatkowego), jak i wykorzystanie sprawdzonej techniki VW.

Pierwszy kompaktowy SUV z logo VW już od stycznia znajdzie się w sprzedaży, w przyszłości również w wersji z napędem tylko na przednią oś.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Volkswagen

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 580 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mając na względzie wygląd i harakter auta, to śmieszne mi się wydaje porównanie do Golfa Plus( czy tez TOURAN-a)
    ~traper, 2008-07-30 14:01:48
  • avatar
    zgłoś
    Dlaczego nie piszecie ze to jest golf plus. Mini tuareg śmieszne.
    ~pingpong, 2008-06-26 22:02:59
  • avatar
    zgłoś
    Następny europejski producent postanowił zagrać w lidze SUV-ów. Po debiutach Peugeota i Citroëna, Volkswagen przedstawił kompaktowego Tiguana.
    auto motor i sport, 2008-01-14 14:10:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij