Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Mitsubishi ASX i Outlander – mniejsze dobro cz. 3

Mały ASX przyjął się na rynku znakomicie, wypełniając małą pustkę poniżej kompaktowych SUV-ów. Aut tego typu będzie tylko więcej, bo taka moda, a i pewnie coraz więcej osób - zamiast nad typowym kompaktowym SUV-em, jak Outlander - pochyli się nad w sumie dość podobnym, tyle że mniej kompaktowym autem, jakim jest właśnie ASX.

2011-03-10
Mitsubishi, ASX, Outlander Podobieństwo rodzinne nieprzypadkowe. Pod skórą Outlander i ASX mają 70 procent takich samych części

 

Jeśli chodzi o silnik, Outlander jak nie pozostawiał, tak wciąż nie pozostawia wyboru - największy ładunek sensu ma silnik 2.0 DID. Pochodzący od Volkswagena 140-konny turbodiesel już niedługo zostanie zastąpiony przez jednostkę 2.2 konstrukcji Mitsubishi, póki co jednak jest to wciąż najlepsza i najpopularniejsza odmiana Outlandera. W wypadku modeli podstawowych ASX-a i Outlandera różnica cen jest prawie tak znacząca jak w wypadku pary Opli i wynosi 13,5 tys. zł, przy czym mamy tu do czynienia z najdroższym spośród ASX-ów - egzemplarzem ze 150-konnym turbodieslem i napędem na cztery koła. A podczas przesiadki do mniejszego Mitsubishi możliwości do rozważenia jest więcej, bo ASX występuje też z napędem na przednią oś, co obniża cenę o 6 tys. zł, a dodatkowo jednostka 1.8 DID jest oferowana również w wersji o mocy 116 KM, co z kolei zmniejsza cenę o kolejne 5 tys. zł. Do porównania wyposażenia dobrze nadają się popularne wersje Intense i Intense+; tu okazuje się, że specyfikacja obu aut jest identyczna. Outlander ma natomiast jedną rzecz, jaką ASX nigdy nie będzie mógł się pochwalić - może występować w odmianie 7-miejscowej.

Pod względem konstrukcyjnym ASX i Outlander to ten sam samochód, chociaż ten pierwszy jest aż o 37 cm krótszy. Obydwa auta mają tę samą płytę podłogową, takie samo zawieszenie i wspólne 70 procent wszystkich części. Pomimo to, z każdego miejsca we wnętrzu ASX sprawia wrażenie auta o rozmiar mniejszego. Z punktu widzenia kierowcy różnica nie jest być może duża, ale im dalej do tyłu, tym gorzej. Rozstaw osi obu modeli jest niemal identyczny (3 cm różnicy na korzyść Outlandera), jednak pod względem ilości miejsca z tyłu Outlander przerasta ASX-a o klasę.

Zawieszenia obydwóch aut w bardzo podobny sposób wybierają nierówności i zapewniają zbliżony komfort resorowania, a do ogólnego, porządnego poziomu komfortu swoje pięć groszy dorzucają fotele - bardzo dobre u obu SUV-ów (w Outlanderze wręcz znakomite). Wielkie, z szerokimi oparciami i bardzo długimi siedziskami okazują się tak wygodne, że po wielogodzinnej podróży plecy i cała reszta kierowcy są jak nieużywane.

Na drodze, praktycznie w każdej sytuacji lepszy okazuje się ASX. Jest bardziej zwinny i bardziej poręczny w mieście, dając kierowcy znacznie lepsze wyczucie wymiarów auta. Za sprawą tego, że mniej auta znajduje się przed przednimi i za tylnymi kołami, ASX lepiej zmienia też kierunek jazdy, zwłaszcza wtedy kiedy trzeba to zrobić szybko, lepiej reaguje na zacieśnienie skrętu, a także jest bardziej stabilny podczas gwałtownych manewrów. Z kolei Outlander okazuje się bardziej ociężały niż wypada, najlepiej czuje się podczas jazdy na wprost oraz wtedy, kiedy siły boczne są minimalne. Jego układ kierowniczy działa wyjątkowo sztucznie i bezpłciowo, ale ten z ASX-a jest niewiele lepszy.

Świetnie sprawdzają się układy napędowe obu modeli Mitsubishi - w zimie pozwalają poradzić sobie szczególnie dobrze w najtrudniejszych warunkach, gdzie nie są w stanie dotrzeć drogowcy, czyli na drogach. Natomiast w każdej kategorii dynamicznej górą jest ASX, z jego niedużym, za to mocnym silnikiem. Nawet jeśli reakcje na gaz nie są najszybsze, to dynamika jazdy jest na porządnym poziomie. Ma to w praktyce znaczenie, ale głównie w trasie. Natomiast w codziennej szarpaninie od świateł do świateł bardziej liczy się to, iż silnik ASX-a zużywa mniej paliwa - w jeździe miejskiej o ok. 1-1,5 l/100 km - co może dostarczać twardych argumentów za przesiadką.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 2/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne ASX 1.8 DID 4WD Outlander 2.0 DID 4WD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbod., R4, 1.8turbod., R4, 2.0
Moc kW (KM)150 KM140 KM
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm317981968
Maksymalny moment obrotowy (Nm)300310
Przy obrotach (/min)2000-30001750
Przeniesienie napęduna cztery koła na cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4295/1770/16154665/1800/1680
Rozstaw osi (mm)26702700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,6/10,610,4/10,4
Poj. zbiornika paliwa (l)6060
Masa własna (kg)15251640
Dopuszczalne obciążenie (kg)535500
Poj. bagażnika (l)442/1219510/1691
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1460/14801490/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9551040/975
CO2 (limit) g/km150177
OsiągiASX 1.8 DID 4WDOutlander 2.0 DID 4WD
Prędkość maksymalna (km/h)198187
Ceny i wyposażenieASX 1.8 DID 4WDOutlander 2.0 DID 4WD
Cena modelu podstawowego (zł)90 340 (Invite) zł103 990 (Invite) zł
Cena wersji porównywalnych (zł)100 340 (Intense) zł125 990 (Intense+) zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłubrakbrak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowetaktak (biksenony)
Lakier metalizowany2300 zł2590 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (17)tak (18)
Kierownica wielofunkcyjnataktak
Czujnik parkowaniataktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Mitsubishi ASX każe poświęcić w porównaniu z Outlanderem przede wszystkim przestrzeń pasażerską oraz możliwości ładunkowe, i to w niemałym stopniu. Natomiast w pozostałych konkurencjach mniejsze Mitsubishi często okazuje się autem lepszym - jest bardziej dynamiczne, ma lepsze właściwości jezdne i jest bardziej oszczędne.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja bym i tak brał większego Outlandera, przede wszystkim z jednego powodu - jest po prostu ładniejszy.
    ~Samuraj, 2011-03-11 03:54:12
  • avatar
    zgłoś
    Mniejszy kontra większy po raz trzeci. Małe jest piękne, ale duże może więcej?
    auto motor i sport, 2011-03-10 09:46:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij