Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Mitsubishi Lancer Evo VIII i Subaru Impreza STi Solberg Edition – Debeściaki

2008-05-16
Mitsubishi Lancer Evo VIII i Subaru Impreza STi Solberg Edition Dziki charakter Mitsubishi Lancera Evo VIII – gdy przesadzisz, przygotuj się na twardą lekcję pokory.

Dwa najlepsze samochody na świecie to Mitsubishi Lancer Evo VIII i Subaru Impreza STi Solberg Edition, przy czym jeden z nich jest jeszcze lepszy. Po trasie "idą" jak żaden inny samochód, przy czym jeden z nich "idzie" jeszcze lepiej.

auto motor i sport 12/2004

Czym różni się Formuła 1 od rajdów samochodowych? Prędkościami, techniką jazdy, zużyciem paliwa i opon, a może dramatyzmem? Otóż różnica polega na tym, że nie masz żadnych szans, by bolidem Formuły 1 pojechać do pracy, na zakupy, a wieczorem z kumplami pod dyskotekę. A samochodem rajdowym - jak najbardziej.

Oczywiście, nie takim samym, jaki startuje do odcinka specjalnego. Ale bardzo - nawet w 85 procentach - do niego podobnym. Właśnie takim jak Mitsubishi Lancer Evo VIII, czy Subaru Impreza STi S.E. Obecnie nikt inny nie produkuje seryjnie takich samochodów i dlatego są one najlepsze na świecie. Ale jeden jest lepszy.

Mitsubishi Evo VIII ma rzędową "czwórkę" z turbodoładowaniem, o mocy 265 KM (słabszą od silnika Evo VII o 11 KM), stały napęd na cztery koła oraz to "coś", czego dotychczas nie miała Impreza - aktywny centralny mechanizm różnicowy. Aktywny, bo można zmieniać podział momentu obrotowego między osiami, w zależności od rodzaju nawierzchni.

Kierowca ma do wyboru trzy rodzaje ustawień: na asfalt, nawierzchni ę szutrową lub śnieg. Program wybiera się przyciskiem umieszczonym po lewej stronie kierownicy - tuż przy przełączniku do regulacji zewnętrznych lusterek. Przy ustawieniu na nawierzchni ę asfaltową i wystartowaniu z pedałem gazu wciśniętym w podłogę wyczuwa się ruch tylnej części samochodu, jakby Evo pomagało sobie "machnięciem ogonem".

Po przełączeniu na jazdę po śniegu, gdy większa część momentu skierowana jest na ko- ła przedniej osi, tył Mitsubishi Lancera w czasie gwałtownego startu na suchym asfalcie ani drgnął. Te próby posłużyły jedynie do tego, żeby sprawdzić działanie aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego.

TOR "SOBIESŁAW ZASADA TEST I TRENING" BEDNARY

Jednym z elementów testu był przejazd po specjalnie wyznaczonej do tego celu trasie na torze w Bednarach. Każdy z zaproszonych przez nas zawodników przejeżdżał ten odcinek na czas. W Mitsubishi najszybszy był Maciek Lubiak - 1:11,59, zaś Leszek Kuzaj uzyskał czas 1:12,25. Z kolei w Subaru szybszy był Leszek - 1:11,95, a Maciek pokonał ten odcinek w czasie 1:12,72.

Impreza STi w wersji Solberg jest jedynym konkurentem Evo VIII. I nie tylko dlatego, że w prostej linii wywodzi się z rajdów samochodowych, ale także z tego powodu, że i ją wyposażono w aktywny centralny mechanizm różnicowy.

Silnik w tej limitowanej wersji to typowy dla Subaru czterocylindrowy bokser - tyle że mocniejszy o 40 KM od jednostki Mitsubishi. Regulacja aktywnym "dyfrem" odbywa się w trochę inny sposób, niż w Evo. Ale głównie dlatego, że kierowca może się zdać na komputer, który automatycznie dobierze wartość rozdziału momentu obrotowego między osiami. Może również sam regulować ten rozdział, i to nie w sposób znany z Mitsubishi, czyli oparty na trzech ustawieniach.

Na środkowym tunelu, między przednimi fotelami - też przy przycisku regulującym zewnętrzne lusterka (!) - znajduje się potencjometr służący do płynnego rozdziału momentu obrotowego między osiami. A zatem kierowca ma tutaj zdecydowanie większe możliwości regulacji, a przy tym nie jest zdany wyłącznie na tzw. ustawienia fabryczne.

Testowe samochody trafiły do rąk tych, którzy najlepiej wiedzą w jaki sposób wykorzystać moc, napęd na cztery koła i technologiczne dobrodziejstwa w postaci aktywnego "dyfra". Leszek Kuzaj i Maciek Lubiak starali się "wykręcić" jak najlepszy czas na naszej testowej trasie, wyznaczonej na torze w Bednarach. A czynili to także we wspaniałych strugach jesiennego deszczu.

Leszek Kuzaj o Subaru Imprezie: "Ten aktywny dyferencjał bardzo zmienił Imprezę. Przedtem była ona nieco podsterowna, a teraz stała się idealnie neutralna. Czuje się, jak to auto wciągane jest w zakręt. Charakterystyka zawieszenia, środek ciężkości i układ przeniesienia napędu sprawiają, że Subaru jest łatwe do prowadzenia".

Maciek Lubiak o Mitsubishi Lancerze: "Dynamiczny silnik, bardzo precyzyjny układ kierowniczy i świetnie reagujący pedał hamulca. Do tego dochodzi układ napędowy. I jeszcze ten twardy, sportowy charakter".

Kuzaj o Mitsubishi: "Bardzo sztywne zawieszenie, przez co Evo jest zbyt nerwowe. Silnik, jak to w Mitsubishi, bardzo dobry. Ten aktywny dyferencjał jednym zapewne przypadnie do gustu, ale dla mnie to gadżet. Oba auta są znakomite, ale różne pod względem charakteru. Ja zdecydowanie wolę Subaru".

Lubiak o Subaru: "Dużo łagodniejszy od Evo. Ktoś, kto ceni sobie komfort i szybką jazdę, będzie czerpał sporo przyjemności z Subaru. W ekstremalnych sytuacjach jest ono łatwiejsze do opanowania. Ja, ze względu na jego surowszy charakter, wolał- bym Mitsubishi". A ja Subaru.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: T. Jaźwiński i J. Ociepko

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    KOgo obchodzi co wolałbyś Ty marny autorze artykuliny....;/
    ~Kriss, 2009-03-15 12:41:52
  • avatar
    zgłoś
    Dwa najlepsze samochody na świecie to Mitsubishi Lancer Evo VIII i Subaru Impreza STi Solberg Edition, przy czym jeden z nich jest jeszcze lepszy. Po trasie „idą" jak żaden inny samochód, przy czym jeden z nich „idzie" jeszcze lepiej.
    auto motor i sport, 2008-05-16 18:06:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij