Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Mitsubishi Lancer Kombi - Z koneksjami

Jest mieszanką sportowego stylu i funkcjonalności. Jego imię zna każdy, kto interesuje się rajdami. Oto Mitsubishi Lancer - nowy, w wersji Kombi.

Jacek Ociepko 2003-12-01
Mitsubishi Lancer Kombi Obniżenie podwozia o 30 mm w stosunku do wersji podstawowej - z silnikiem 1.6 - dało znakomite rezultaty.

Wielu miłośników rajdów wymawia jego nazwę z namaszczeniem. Są też tacy, dla których poza nim nie istnieją żadne inne auta. Na większości rajdów można zaobserwować charakterystyczne trzy diamenty zdobiące przód jego maski. Mitsubishi Lancer przez lata startów w rajdowym cyrku stał się synonimem auta sportowego. Mówiąc Lancer, podświadomie dodajemy przydomek Evo - łącząc go chwilę po tym z rzymskim oznaczeniem generacji modelu. Mówiąc Evo, mamy na myśli sport, oczywiście ten przez duże S. Nie ma więc wątpliwości jak postrzegać tę markę - a odpowiedni wizerunek to na rynku prawdziwy kapitał. Teraz stratedzy Mitsubishi postanowili z niego skorzystać, by wypromować swój najnowszy produkt - Lancera Kombi. Tylko co ma wspólnego zwykły kombiak ze sportem? Teoretycznie niewiele, choć w tym przypadku nowe auto chce być najbardziej sportowym modelem wśród kombi.

Lancer Kombi to dzieło szalonych stylistów: dwa zespoły, najwyraźniej nie mogące dojść do porozumienia, osobno zaprojektowały przednią i tylną część auta, a następnie - chyba za pomocą czarodziejskiej różdżki - złączyły je ze sobą. Przód auta zyskał linię typową dla nowych modeli Mitsubishi. Chromowana osłona chłodnicy przypomina wycinek arbuza, w którego centralnej części znalazło swoje miejsce, widoczne z daleka logo koncernu. Pojedyncze reflektory skryto za przezroczystymi kloszami, zachodzącymi głęboko na błotniki. Nie można zaprzeczyć - taki widok w lusterku na pewno zmusi wielu kierowców do szybkiego powrotu na prawy pas. Sytuacja będzie wyglądała całkiem inaczej, gdy Lancer stanie się ofiarą, a nie myśliwym. Klockowaty kształt tylnej części nadwozia do najpiękniejszych nie należy. Na dodatek kanciasty tył nie kryje w sobie nazbyt przestronnego bagażnika - ma on pojemność tylko 344 litrów, a sytuacji nie ratują praktyczne plastikowe schowki pod jego podłogą. Złożenie tylnych oparć pozwoli powiększyć bagażnik do 1079 l - niestety, konkurenci potrafią więcej. Poza tym, wersji dwulitrowej zafundowano przyciemniane tylne i boczne szyby, co czyni auto stylistycznie ociężałym. Na szczęście "kuracji przyciemniającej" nie poddano tylnych lamp, które ciągną się "od dachu po zderzak". Prawdę mówiąc Lancer Kombi ma chyba najdłuższy tylny kierunkowskaz, jaki do tej pory udało się wyprodukować.

Właściciele Lancera częściej jednak będą oglądali swoje auto od środka, a wnętrzu tego kombi trudno cokolwiek zarzucić - i to zarówno pod względem funkcjonalności, jak i wykonania. Sportowy charakter podkreślają białe zegary. To, co wywoła "odruch Pawłowa" wśród miłośników rajdów to kokpit. Został on bez większych modyfikacji przejęty z Lancera Evo VIII. Prosty, klasyczny, pozbawiony jakichkolwiek stylistycznych fajerwerków - idealnie sprawdza się w samochodach, których właściciele bardziej cenią sobie prostotę obsługi niż najnowszą modę. W przypadku Lancera nie przeszkadzają nawet twarde tworzywa z jakich została wykonana tablica rozdzielcza. Rajdowy klimat podkreśla aluminiowa, dobrze leżąca w dłoniach, niewielka kierownica, opatrzona znakiem Momo. Szkoda tylko, że w Kombi można ją regulować wyłącznie w jednej płaszczyźnie.

Powodów do narzekań nie dają siedzenia. Co prawda przednie fotele mają ze sportem niewiele wspólnego, jednak sprawiają wrażenie skrojonych na miarę, dzięki czemu Lancer Kombi okazał się jednym z najwygodniejszych samochodów, jakimi miałem okazję ostatnio podróżować. Nie zapomniano też o obowiązkowej gałkologii, pozwalającej chociażby na regulację wysokości siedziska. Prawdopodobnie tajemnica wysokiego komfortu tkwi w ponadprzeciętnie grubych oparciach, które udało się zaprojektować tak, by funkcjonalność nie przegrała z formą.

Namiastkę rajdowego klimatu gwarantuje zawieszenie Lancera Kombi. Dosyć twarde, daje od pierwszych metrów znać, że zestrojono je bynajmniej nie z myślą o zapewnieniu nadzwyczajnego komfortu. Obniżone o 30 mm w stosunku do wersji podstawowej (z silnikiem 1.6 o mocy 98 KM), daje za to kierowcy pełną kontrolę nad autem, co w połączeniu z precyzyjnym i czułym układem kierowniczym pozwala na odrobinę szaleństwa. Jest ono tym bardziej dopuszczalne, że Mitsubishi prowadzi się niemal neutralnie, a niewielkie przechyły karoserii gwarantują, że Lancer nie będzie szorował lusterkami o asfalt podczas pokonywania ostrych zakrętów. Gdy zaś mowa o lusterkach, warto dodać, że zaprojektowano je zgodnie z regułą, wedle której bardziej od formy liczy się funkcjonalność. Wielkie jak łopata ogrodnika, gwarantują znakomitą widoczność - choć powodują liczne szumy i szmery w zetknięciu z opływającym je powietrzem. Na szczęście przypadłość ta daje znać o sobie tylko podczas szybkiej jazdy, z prędkością zbliżoną do maksymalnej. Co jest ważniejsze - dobra widoczność czy niezły wygląd - oceńcie sami.

Pod maskę Lancera Kombi trafił dwulitrowy benzynowiec dysponujący mocą 135 KM, nawet nie próbujący dorównywać rajdówce, która ma prawie 300 KM. Dodajmy, że konkurenci Lancera Kombi mogą się pochwalić siłą niemal 150 koni. Wykres charakterystyki momentu jednostki napędowej Lancera przypomina pasmo górskie. Co z tego wynika? W dolnym zakresie obrotów silnik reaguje raczej ospale, by po przekroczeniu 3000 obr/min dać kierowcy wyraźny znak - przyciśnij mocniej pedał gazu albo nie uda nam się szybko wyprzedzić tego samochodu. Po zbliżeniu się do granicy 4000 obr/min silnik ożywia się niczym po dolaniu do paliwa "małej czarnej". Kierowcy pozostaje zatem częsta zmiana biegów precyzyjnie działającej skrzyni i utrzymywanie wskazówki obrotomierza w górnej części skali, której czerwone pole zaczyna się dopiero przy 7000 obr/min. Trzeba przyznać, że ten styl jazdy daje wiele radości, dopóki nie zerkamy na wskaźnik poziomu paliwa. Podczas szybszych autostradowych przejazdów zużycie benzyny sięga 12 litrów na każde 100 km. Spora żarłoczność, w połączeniu z 50-litrowym zbiornikiem paliwa, jest gwarancją częstych odwiedzin stacji benzynowych i zdobycia wielu punktów w programach lojalnościowych. Ale przecież prawdziwi sprinterzy nie przejmują się takimi drobiazgami.

Tekst i zdjęcia: Jacek Ociepko

Dane techniczne

Data publikacji 12/2003
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu; dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 99 (135)
Przy obrotach (/min) 5750
Pojemność skokowa [cm3] 1997
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 176
Przy obrotach (/min) 4500
Przeniesienie napędu Napęd przedni, pięciobiegowa skrzynia biegów. Przełożenia: I. 3,583, II. 1,947, III. 1,379, IV. 1,030, V. 0,820, bieg wsteczny 3,363, przełożenie przekładni głównej 4,058 :1.
Nadwozie 5-miejscowe, 5-drzwiowe kombi.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół, z przodu na kolumnach McPhersona i wahaczach poprzecznych, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, rozstaw kół przód/tył 1470/1470 mm, stabilizator z przodu i z tyłu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem, ilość obrotów kołem kierownicy 2,75, minimalna średnica zawracania 11,4 m. Hydrauliczny dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu i z tyłu tarcze, z przodu wentylowane, korektor siły hamowania, ABS. Wielkość kół 16” x 6,0 JJ, aluminiowe obręcze, opony 195/50 R 16 V, Yokohama Advan A 460.
Dł/szer/wys [mm] 4485/1695/1450
Rozstaw osi [mm] 2600
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,4/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1320
Dopuszczalne obciążenie [kg] 460
Poj. bagażnika [l] 344/1079
Przeglądy – serwis [km] co 15 000
CO2 (limit) [g/km] 206
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Wyposażenie seryjne ABS+EBD, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne airbagi, boczne kurtyny powietrzne, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, centralny zamek, kierownica Momo, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, klimatyzacja, belka usztywniająca kolumny McPhersona, obniżone zawieszenie.
0-80 km/h (s) 6,8
0-100 km/h (s) 10,1
0-120 km/h (s) 14,0
0-130 km/h (s) 16,6
0-140 km/h (s) 19,9
0-160 km/h (s) 27,2
Prędkość maksymalna (km/h) 199
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,0/13,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) b.d./14,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 12,0
średnie podczas testu (l/100 km) 9,1
zasięg (km) 549
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 50 km/h 61
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 65
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 68
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 120 km/h 70
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 71
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 140 km/h 74
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 45
Wyposażenie dodatkowe Lakier metalizowany


PODSUMOWANIE

Mitsubishi Lancer Kombi 2.0 Sport

Ocena:
3
(, )
Mitsubishi Lancer może naśladować swojego rajdowego brata, w czym pomaga mu chętnie wkręcający się na wysokie obroty silnik i obniżone zawieszenie. Stylistyka nadwozia została podporządkowana zasadzie – kochaj albo rzuć.
Nadwozie
wysoka stabilność nadwozia
funkcjonalnie urządzone wnętrze
ograniczona widoczność do tyłu
mały bagażnik
Komfort
dosyć twarde zawieszenie, dzięki czemu auto prowadzi się bardzo precyzyjnie
wygodne siedzenia
Napęd
dobra dynamika
precyzyjna zmiana biegów
krótki zasięg
silnik głośny na wysokich obrotach
wyczuwalna „dziura” w charakterystyce, przy ok. 3000 obr/min
Właściwości jezdne
bezpieczne zachowanie na drodze
znakomita poręczność
precyzyjny układ kierowniczy
brak systemu ESP
Bezpieczeństwo
łatwe do wyczucia hamulce
standardowo 6 poduszek powietrznych
Eksploatacja
krótkie przebiegi międzyprzeglądowe
wysoka cena
Środowisko
dosyć wysokie zużycie paliwa, szczególnie przy prędkościach zbliżonych do maksymalnych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jest mieszanką sportowego stylu i funkcjonalności. Jego imię zna każdy, kto interesuje się rajdami. Oto Mitsubishi Lancer - nowy, w wersji Kombi.
    auto motor i sport, 2008-11-14 09:58:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij