Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Mniejsze dobro cz. 1 - Hyundaie ix20 i i30

Jednym z najnowszych trendów jest przesiadka z większego do mniejszego auta. Czy taka operacja może zaboleć i jeśli tak, to jak bardzo - przyglądamy się na przykładzie trzech par. Na początek - dwa Hyundaie.

2011-02-28
Hyundai, i30, ix20 Teoretycznie mniejszy ix20 ma aż o 100 l większy bagażnik niż kompaktowy i30. To jeden z argumentów „za”

 

Ostatnie dwa lata i związane z nimi ekonomiczne tornado może niekoniecznie wywróciły świat do góry nogami, natomiast na pewno sprawiły, że ludzie trochę inaczej liczą pieniądze. W przyrodzie samochodów pojawiło się nowe zjawisko, jakim jest przesiadka do mniejszego auta z mniejszym silnikiem. Taki ekonomiczny downsizing. Oferta jest tak szeroka, a rozmaitość modeli na tyle duża, że okazuje się, iż najwyraźniej taka przeprowadzka nie tylko staje się realna, ale też może być w miarę bezbolesna.

Przykładem, który sam się nasuwa, jest para Hyundaiów - nowiutki ix20, będący mocno wyrośniętym maluchem z nadwoziem zahaczającym o jednobryłowego minivana oraz klasyczny, kompaktowy hatchback w postaci i30.

Już na starcie różnica cen jest znaczna - 45 tys. zł za ix20 w podstawowej wersji Classic z silnikiem 1.4 i 58 tys. zł za i30 1.6 Classic Plus. Różnice w wyposażeniu okazują się spore na korzyść kompaktowego Hyundaia, ale też i30 1.6 nie występuje w cennikach jako "golas" Classic; dlatego do tabeli porównawczej wybraliśmy bardziej naładowane rodzynkami wersje Style. Przy niemal identycznym wyposażeniu - obejmującym m.in. komplet poduszek powietrznych (poza bocznymi airbagami z tyłu, które wciąż występują tylko w autach ze znacznie wyższego przedziału cenowego), automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3, wielofunkcyjną kierownicę i obręcze kół z lekkich stopów - ix20 kosztuje o 7,5 tys. zł mniej. Dużo to czy niekoniecznie? Cóż, w przeliczeniu na codzienność te 7,5 tys. zł to kwota, która przy przyjęciu realnego średniego zużycia paliwa na poziomie 7,5 l/100 km oraz ceny litra benzyny jako 5 zł, oznacza ni mniej ni więcej tylko koszt pokonania 20 tys. km. Dla kogoś, kto porusza się głównie po mieście, są to jakieś dwa lata tankowania. A do tego dochodzą niższe opłaty, koszty ubezpieczenia i mniejsze wydatki na eksploatację.

Zalety mniejszego auta z mniejszym silnikiem nie kończą się w tym wypadku na oczywistych kosztach, bo okazuje się, że nadmuchane nadwozie ix20 ma po prostu większą kabinę pasażerską niż kompaktowy i30. Duży rozstaw osi oraz wyprostowana pozycja siedząca bardziej typowa dla minivana pozwoliły inaczej wykorzystać przestrzeń i w efekcie w ix20 jest wyraźnie więcej miejsca z tyłu. Do tego jest lepszy dostęp do wnętrza, na miejscu porządna liczba udogodnień i na deser bardzo duży bagażnik, o okrągłe 100 l bardziej pojemny niż w wypadku i30. To wszystko oznacza, że szara codzienność, czyli poruszanie się po orbicie dom-praca-sklep-poczta-i-co-tam-jeszcze w wypadku ix20 jest nieco mniej szara.

Przy naszej przesiadce z większego do mniejszego podsterowność i balans zawieszenia nie mają specjalnego znaczenia, tym bardziej że żaden z Hyundaiów nie jest samochodem, który z wypiekami na twarzy chciałoby się zaciągnąć na ulubiony kawałek drogi. W wypadku tych dwóch, bliższy temu jest oczywiście i30, z niższą pozycją kierowcy i lepszym prowadzeniem dzięki wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu. Natomiast pod względem komfortu, ix20 nie traci w porównaniu z większym bratem wcale aż tak wiele. W obu autach słychać niestety dość głośne szepty pracy układu zawieszenia, obydwa chwilami dają zbyt mocno odczuć, że któreś koło zaliczyło większą nieregularność asfaltu, do kabin obydwóch znajduje drogę zbyt silny hałas pochodzący od opon (swoje pięć groszy dorzucają tu zimowe opony, na letnim ogumieniu jest na pewno lepiej), obydwa Hyundaie mają też mdłe i działające z bardzo kiepskim wyczuciem układy kierownicze. Pod względem właściwości jezdnych górą jest i30 - zwinniejszy, lepiej tolerujący zmiany kierunku jazdy i na siły boczne reagujący znacznie mniejszymi przechyłami nadwozia. Z kolei ix20 jest znacznie bardziej podsterowny, do tego w zakrętach chwilami stara się, żeby kierowcę wysadzić z fotela. Dobry chwyt kierownicy to podstawa.

Kompaktowy i30 jest natomiast górą, jeśli chodzi o osiągi. Przy niemal identycznej masie własnej, 126 KM silnika 1.6 nie daje szans mniejszemu 1.4 z jego 90 KM, ale w końcu między innymi na tym całe ćwiczenie z przesiadką do mniejszego polega - na akceptacji gorszych osiągów. Hyundai ix20 może i jest mniej dynamiczny, ale też i potrzebuje mniej paliwa, co w ostatecznym bilansie ma dużo większe znaczenie.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 2/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne ix20 1.4 CVVT i30 1.6 CVVT
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.4benz., R4, 1.6
Moc kW (KM)90 KM126 KM
Przy obrotach (/min)60006200
Poj. skokowa cm313961591
Maksymalny moment obrotowy (Nm)137154
Przy obrotach (/min)40004200
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4100/1765/16004280/1775/1480
Rozstaw osi (mm)26152650
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,2/11,011,6/11,4
Poj. zbiornika paliwa (l)4853
Masa własna (kg)12531268
Dopuszczalne obciążenie (kg)457452
Poj. bagażnika (l)440/1486340/1250
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14351470/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1060/980955/945
CO2 (limit) g/km140152
Osiągiix20 1.4 CVVTi30 1.6 CVVT
Prędkość maksymalna (km/h)167192
Ceny i wyposażenieix20 1.4 CVVTi30 1.6 CVVT
Cena modelu podstawowego (zł)44 900 (Classic) zł58 400 (Classic Plus) zł
Cena wersji porównywalnych (zł)61 400 (Style) zł68 900 (Style) zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłubrakbrak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowebraktak
Lakier metalizowany1700 zł1700 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (16) złtak (16)
Kierownica wielofunkcyjnataktak
Czujnik parkowania1000 (z tyłu) zł1000 (z tyłu) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Przesiadkę z większego do mniejszego auta Hyundai czyni tak bezbolesną jak to tylko możliwe. Model ix20 jest wyraźnie tańszy, ma natomiast więcej miejsca w kabinie i pod praktycznymi względami jest lepszy niż i30. Najbardziej odstaje pod względem dynamiki oraz właściwości jezdnych, te jednak mają małe znaczenie, kiedy rzecz rozbija się o oszczędność.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Porównano auta pod względem ceny - co za ile mamy.
    ~Samuraj, 2011-06-15 16:45:58
  • avatar
    zgłoś
    Dlaczego do porównania wybrano ix20 z silnikiem 1,4 i i30 z silnikiem 1,6? Przecież można kupić ix20 z tym samym silnikiem 1,6 , jak również i30 z silnikiem 1,4 ?Tylko czy wtedy dałaby się udowodnić z góry przyjęta teza, że kompakt ma lepsze osiągi a minivan jest tańszy?
    ~Waldi, 2011-06-15 11:09:40
  • avatar
    zgłoś
    Hmm, skoro maja ta sama wage, to z tym samym silnikeim spala tyle samo, a ix20 nawet moze palic wiecej z racji wyzszej bryly.Wiec i30 z silnikiem 1.4 powinno byc ciut oszczedniejsze niz ix20. Porownanie bez sensu.Dzisiejsze auta maja spora nadwage. Segment A minimum 800kg (c1, 107, aygo), Panda 1000kg. Segment B potrafi przekraczac 1200kg.Nic dziwnego, ze auta tyle po prostu pala
    ~k_, 2011-03-06 20:43:37
  • avatar
    zgłoś
    For me - only compact. Po co mi auto czujące się lepiej w mieście - ix20, jeżeli większy brat też sobie tam poradzi? Mimo wszystko na dziś naprawdę wolę dopłacić do swojego dobrego samopoczucia w każdych warunkach drogowych poza miejskimi.
    airmatic, 2011-03-02 20:36:37
  • avatar
    zgłoś
    I takie właśnie przeznaczenie mają obydwa wozy.
    ~Samuraj, 2011-03-02 12:17:03
  • avatar
    zgłoś
    Wewnątrz to raczej ix20 jest przestronniejszy ale trochę dłuższy jest i30. Biorąc pod uwagę dajmy na to podobne wersje np 90 KM CRDi to cenowo jest to bardzo mała różnica (fakt jeden z 1.6 a drugi z 1.4l pojemności). Niestety nie jechałem ix20 i nie mogę się odnieść czy jest i jak różnica do i30. Zakładam, że przez to ,że jest wyższy w ciasnych zakrętacj lepszy będzie i30 i przy wyższych (autostradowych) prędkościach lepszym wyborem będzie i30. Na miasto dla rodziny z dziećmi na zakupy itp wybrałbym ix20.
    krzysiek29, 2011-03-01 22:08:41
  • avatar
    zgłoś
    Potwierdzeniem twojej tezy są wyniki sprzedaży aut właśnie tego segmentu. Poza tym nie od dziś wiadomo, że kompakty są najpopularniejsze.
    ~Samuraj, 2011-03-01 20:31:53
  • avatar
    zgłoś
    W najnowszym "Auto Motor i Sport" jest zamieszczone (konkretne) porównanie wszystkiego, co motoryzacyjny świat wymyślił na bazie tradycyjnych aut kompaktowych, tworząc najróżniejsze nisze (crossovery, SUV-y, minivany krótkie i długie oraz kombivany z dostawczym rodowodem). A wygrała... zwyczajna, szara Skoda Octavia, zgodnie z mottem własnej reklamy: "życie oferuje wiele, a ty dobrze wybierasz".Ja mimo wszystko sądzę, że wiele smakowitych dodatków, zwinność w mieście i świeży wygląd mniejszego Hyundaia w tym akurat teście nie zagrozi jednemu - i tak w starym, poczciwym kompakcie będziesz czuł się lepiej; jak u siebie . Nawet patrząc na rynek kupowanych dziś aut używanych, wszyscy biją się o dobrze utrzymane Golfy, a omijają "wielkie w środku" Atosy, którymi jeżdżenie to po prostu obciach. Utylitarny kompakt rządzi, a modne krzyżówki... wyjdą z mody.Dochodzę tym samym do wniosku, że kompakt (Skoda, Hyundai, VW - wszysko jedno) to na dziś i na przyszłość to po prostu najbardziej słuszna inwestycja. Takie jest moje zdanie, i takie zdanie mają najczęściej klienci made in Poland. I co, czy kompakt nadal jest taki beznadziejny?
    airmatic, 2011-03-01 01:16:09
  • avatar
    zgłoś
    Po artykule nasuwa mi się pytanie: po co w takim razie i30? Dużo lepszym wyborem jest ix20, bo:- jest ładniejszy;- praktyczniejszy;- tańszy.Jedyna zaleta, która przemawia za i30 to chyba bardziej dynamiczny silnik, ale czy nie za mało?
    ~Samuraj, 2011-03-01 00:31:28
  • avatar
    zgłoś
    Jednym z najnowszych trendów jest przesiadka z większego do mniejszego auta. Czy taka operacja może zaboleć i jeśli tak, to jak bardzo - przyglądamy się na przykładzie trzech par. Na początek - dwa Hyundaie.
    auto motor i sport, 2011-02-28 19:14:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij