Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Mniejsze dobro cz. 2 - Ople Astra i Insignia

Czas na drugą parę w naszym sprawdzianie najnowszych trendów. Sprawdzamy jak bardzo i czy w ogóle bolesna jest przesiadka z Opla Insigni do Astry.

2011-03-07
Opel, Astra, Insignia Insignia i Astra kombi w zgrabny sposób pokazują, że należą do jednej rodziny

 

W wypadku pary Opli jedno trzeba usunąć z drogi na samym początku - co by ludziska nie mówili, to niemałą rzeczą, jaką poświęca się przy przesiadce z auta klasy średniej do nawet najlepszego na świecie kompaktu, jest prestiż. W odbiorze kumpli z pracy, sąsiadów i całej reszty społeczeństwa czym innym jest wożenie się pospolitą Astrą, a czymś zupełnie innym kręcenie kółkiem Insignii, która przynajmniej jednym kołem zahacza przecież o przedsionek klasy biznes. Tego się nie da przeliczyć na pieniądze i wybierając Astrę zamiast Insignii, najlepiej się z tej społecznej degradacji szybko wypłakać.

Obok siebie mamy Astrę i Insignię z nadwoziami kombi, dla niepoznaki zwanymi przez Opla Sports Tourer, oraz identycznymi turbodieslami 2.0 CDTI o mocy 160 KM. Różnica cen - 17 tys. zł, czyli jest się o co bić; różnice w wyposażeniu są na tyle drobne, że można je (wyposażenie) uznać za identyczne. Ze względu na potrzeby naszego downsizingu nie tylko nadwozia samochodu, ale również silnika, w wypadku Astry lepsza byłaby 125-konna jednostka 1.7 CDTI, bo to by oznaczało cenę niższą dodatkowo o 5700 zł, jednak w czasie przygotowania artykułu dostępny był tylko najmocniejszy turbodiesel.

 

Prawdopodobnie największą zaletą Astry jest jej wielkość. Z 4,7-metrowym nadwoziem i rozstawem osi blisko 2,7 m, jest to największy kawał samochodu w klasie kompakt. Biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne, w istotny sposób ustępuje Insignii tylko na długość - jest o 21 centymetrów krótsza i ma o 5 cm mniejszy rozstaw osi. Spore wymiary nadwozia elegancko przekładają się na ilość miejsca w kabinie - przestronnej, wygodnej, świetnie wykończonej. Ewentualna przesiadka z Insignii nie będzie bolesna, wystarczy przyzwyczaić się do o kilka procent mniejszego wnętrza. Fotele obu aut zapewniają zbliżony komfort jazdy, układy klimatyzacji okazują się bardzo wydajne, sprzęt audio porządnej jakości, praktyczne udogodnienia są jak z podręcznika, a bagażniki - bardzo pojemne (500 i 540 l). Największa różnica to ilość miejsca z tyłu, gdzie w Astrze jest zauważalnie bardziej krucho z miejscem na nogi. Astrze brakuje też paru detali poprawiających komfort, na przykład nawiewu na tył kabiny.

Insignia operuje natomiast na wyraźnie wyższym poziomie podczas przemieszczania się po asfalcie. W każdych warunkach i na każdej drodze jest samochodem wygodniejszym, i to zwykle o więcej niż kilka procent. Jej zawieszenie lepiej tłumi nierówności, wnętrze jest lepiej wyciszone, całość bardziej "limuzynopodobna", do tego ma lepsze właściwości jezdne. Większy Opel jest bardziej pewny siebie - bardziej stabilny, ostrzejszy w reakcjach, z bardziej precyzyjnym układem kierowniczym. W zakrętach nie daje kierowcy odczuć dużych zmian obciążenia na poszczególnych kołach, które w Astrze - nawet jeśli nie prowadzą do utraty stabilności - są bardziej odczuwalne niż powinny być. Zawieszenie Astry nie jest tak "zwarte", tłumienie nierówności może prowadzić do kołysania nadwozia, a układ kierowniczy okazuje się nieco mniej bezpośredni. Różnica jest taka, że Astra sprawia wrażenie samochodu znacznie większego oraz bardziej ociężałego niż jest w rzeczywistości, natomiast Insignia okazuje się ostrzejsza i bardziej przyczepna niż można się było spodziewać.

Mniejszy Opel jest natomiast lepszy pod względem osiągów, co nie dziwi ze względu na jego o ponad 200 kilogramów niższą masę własną. Różnice w dynamice jazdy okazują się jednak niezbyt duże - obydwa samochody przyspieszają do setki w czasie poniżej 10 sekund i dzięki bardzo wysokiemu momentowi obrotowemu (380 Nm silnika z funkcją overboost) oferują świetną elastyczność, z wynikami na poziomie 7 sekund na rozpędzanie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu i 9 sekund podczas wspinaczki od 80 do 120 km/h na "piątce". Niższa masa własna Astry daje natomiast swój efekt podczas codziennego wielokrotnego ruszania z miejsca i przyspieszania - średnie zużycie paliwa w realnym świecie jest o okrągły 1 l/100 km niższe niż w wypadku Insignii.

Co przy cenie niższej o 20 tys. zł oznacza, że zaciskając zęby i wybierając Astrę zamiast Insignii oszczędzamy tyle, ile wyniosą koszty paliwa na przestrzeni kilku długich lat. Czy to jest argument? Być może warto się zastanowić, tylko najlepiej nad silnikiem 1.7 CDTI.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 2/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Astra Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbod., R4, 2.0turbod., R4, 2.0
Moc kW (KM)160 KM160 KM
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm319561956
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350350
Przy obrotach (/min)1750-25001750-2500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4698/1814/15354908/1858/1520
Rozstaw osi (mm)26852737
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,5/11,511,4/11,4
Poj. zbiornika paliwa (l)5670
Masa własna (kg)13931610
Dopuszczalne obciążenie (kg)567555
Poj. bagażnika (l)500/1550540/1530
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1475/14351515/1455
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1010/9801015/960
CO2 (limit) g/km134159
OsiągiAstra Sports Tourer 2.0 CDTI EcotecInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec
Prędkość maksymalna (km/h)212212
Zużycie paliwaAstra Sports Tourer 2.0 CDTI EcotecInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,57,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,24,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,16,0
Ceny i wyposażenieAstra Sports Tourer 2.0 CDTI EcotecInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec
Cena modelu podstawowego (zł)90 250 (Enjoy) zł107 550 (Edition) zł
Cena wersji porównywalnych (zł)95 200 (Sport) zł115 250 (Sport) zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłubrak1000 zł
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowe5200 zł5200 zł
Lakier metalizowany1950 zł2200 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ 1000tak/ tak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (17)tak (18)
Kierownica wielofunkcyjnataktak
Czujnik parkowania1700 zł1700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Opel Astra i Insignia dostarczają książkowego przykładu samochodowego downsizingu, bo w tym wypadku podczas przesiadki traci się wszystkiego po trochę: przestrzeni, komfortu, prestiżu oraz - jeśli przyjmiemy, że najlepszym wyjściem w wypadku Astry byłby silnik 1.7 CDTI - również dynamiki. Różnica cen jest na tyle znacząca, a Astra na tyle duża, że warto to rozważyć.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'krzysiek29' napisał(-a):Tak z autopsji ; jeśli kierowca ma 195cm wzrostu to w Astrze za nim się nie usiądzie... W środku jest duza różnica w przestronności (w Hyundajach teoretycznie mniejszy ix20 był wśrodku większy od i30). U Opla niestety nie.heheh ix20 to miniminivan albo mikrovan jak kto woli i ma blachy jak zaplaki dlatego tyle miejca jest . Nowa Astra to nowa przyszlosc dla opla jest dobra ma fajny srodek i jest gitara jak sie uslyszy to jest Astra?hhehe tak samo Insignia pff kozak furka to mi sie podba sa mocne i dobre i ma dostepny 4x4 .Jest szeroki dostep silnikow BENZYNOWYCH chce benzyne z 200 koni w gore to mam i za to Opla Lubie,na rynku jest luka z klasa srednia z dobrymi benzynami powyzej 200ps (Mondeo tez klase pokazuje)
    84styleFury, 2011-07-06 18:55:14
  • avatar
    zgłoś
    Tak z autopsji ; jeśli kierowca ma 195cm wzrostu to w Astrze za nim się nie usiądzie... W środku jest duza różnica w przestronności (w Hyundajach teoretycznie mniejszy ix20 był wśrodku większy od i30). U Opla niestety nie.
    krzysiek29, 2011-03-08 19:16:58
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):żebyś pomóc Ci stwierdzić, czy warto dokładać do Insigni, albo czy warto dozbierać kasę i olać Astrę.Na jedno wychodzi, ale thx.
    ~Samuraj, 2011-03-08 19:14:44
  • avatar
    zgłoś
    Jeśli autor tekstu sugeruje, że przesiadka z dużego kombi (dajmy na to z Opla Vectry C) na mniejsze, ale nowe (Astra IV Sports Tourer) jest degradacją w drabinie społecznej, to chyba coś jest na rzeczy. Kryzys był, ceny poszybowały w górę, VAT też skoczył. Astrą jednak można się zadowolić, a przy eksploatacji i ubezpieczeniu też zostanie trochę grosza...Co nie zmieni opinii sąsiadów, że "na dużego już was nie stać"
    airmatic, 2011-03-08 08:41:36
  • avatar
    zgłoś
    żebyś pomóc Ci stwierdzić, czy warto dokładać do Insigni, albo czy warto dozbierać kasę i olać Astrę.
    esper, 2011-03-08 07:49:01
  • avatar
    zgłoś
    Niby porównywalne, pod wieloma względami podobne do siebie, ale po co tak naprawdę porównywać auta należące na dobrą sprawę do różnych segmentów i to wozy tej samej marki?
    ~Samuraj, 2011-03-08 00:41:52
  • avatar
    zgłoś
    Czas na drugą parę w naszym sprawdzianie najnowszych trendów. Sprawdzamy jak bardzo i czy w ogóle bolesna jest przesiadka z Opla Insigni do Astry.
    auto motor i sport, 2011-03-07 08:25:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij