Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Mondeo, Passat i Audi A4: Porównanie kombi klasy średniej

Nowe Mondeo i Passat mają chrapkę na rewiry, w których ich jeszcze nie było. Stawiamy je naprzeciw Audi A4, by sprawdzić, czy rzeczywiście są tak dopracowane, by konkurować o klientów marek premium.  

Adam Majcherek 2015-05-01

O tym, które marki, dlaczego i czy słusznie uważa się za prestiżowe można by napisać pracę magisterską, ale przyjęło się, że w klasie średniej, czyli wśród aut wielkości VW Passata, prestiżowe są Audi, BMW, Lexus, Mercedes i Volvo. Wprowadzając najnowszą, ósmą generację swojego bestsellera, Volkswagen przedstawił go jako auto „nowej klasy biznes” i sugerował, że będzie chciał Passatem interesować klientów, którzy wcześniej wybierali np. BMW serii 3 albo Mercedesa klasy C. Ford Mondeo – odwieczny rywal Passata – by nadal być konkurencyjnym, chcąc nie chcąc, też musi podążyć tą drogą. Żeby oszacować ich szanse na dogonienie czołówki aut z wyższej półki, zestawiamy obu pretendentów z Audi A4 – leciwym, bo produkowanym w obecnej formie od 2008 roku i tylko lekko odświeżonym ponad dwa lata temu, ale jednak aktualnym przedstawicielem marki z segmentu premium. Wybraliśmy auta z nadwoziami typu kombi i popularnymi, dwulitrowymi turbodieslami. Na początek nasz punkt odniesienia – Audi A4.

A4 - wszystko dobrze, ale...
Bardzo dobrze wygląda, ma duży bagażnik i przestronną, znakomicie wykończoną kabinę. Przyjemnie twarde, nieźle wyprofilowane fotele o sporym zakresie regulacji pozwalają na zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą, a jej podcięty u dołu wieniec i startujące z godziny szóstej czerwone wskazówki zegarów dodają wnętrzu odrobinę sportowego smaku. Po maksymalnym opuszczeniu fotela można usiąść niżej niż w Fordzie i VW. Siedząc za kółkiem, docenisz eleganckie, drewniane wykończenia kokpitu oraz chłód metalowego pokrętła i przycisków konsoli MMI do obsługi pokładowej elektroniki. To elementy, które nadają klimat wnętrzu, podpowiadając, że ma się do czynienia z towarem wyższej jakości.

Wrażenie jakości budują szczegóły, np. elementy konsoli wykonane z drewna, a nie z plastiku
Pokrętło i panel przycisków do obsługi multimediów Audi nie są tak wygodne w obsłudze jak dopracowany system VW, oparty na wielkim, dotykowym ekranie Zadbano, by nawet w kieszeni tylnych drzwi zmieściła się duża butelka z napojem
   

W wielu testowych aspektach A4 jest podobne do obydwu konkurentów. Kończy rozpędzanie do 100 km/h w tej samej sekundzie, hamuje na bardzo podobnym dystansie, pali praktycznie tyle samo, co oni i ma tak samo dobrze wyciszone wnętrze. Lista „tu mogłoby być lepiej” jest bardzo krótka. Po pierwsze, Audi ma twardsze zawieszenie niż Ford i Volkswagen, co nie każdemu będzie pasowało. Po drugie, w związku z tym, że ma krótsze nadwozie nie może się pochwalić równie przestronną kabiną.

Żeby była jasność – w A4 nie jest ciasno. Gdy usiądziesz z tyłu, nie będziesz dotykał kolanami oparć przednich foteli ani głową ocierał o sufit. Ale wystarczy zajrzeć do kabiny Mondeo czy Passata, by zauważyć różnice w ilości miejsca. Tylko czy naprawdę zawsze chodzi o to, by było go jak najwięcej? Poza tym Audi ma jedną, bardzo istotną u nas zaletę – gdy za kilka lat zechcesz je sprzedać, nie będziesz miał kłopotu ze znalezieniem chętnego, a i utrata wartości będzie mniejsza niż u gorzej urodzonych rywali. A4 to naprawdę dopracowane auto, ale dziś to nie wystarczy – mniej prestiżowi konkurenci oferują jeszcze więcej.

 

Mondeo - wielkie, ale bez wyrazu
Jedni mówią, że wprowadzenie go do Europy dwa lata po premierze w USA to znakomity pomysł, bo był czas na dopracowanie modelu, by spełniał europejskie potrzeby. Inni zwracają uwagę, że czas ten pozwolił VW na rozebranie Mondeo na części pierwsze i dopracowanie Passata tak, by był lepszy od rywala pod każdym względem. My mieliśmy do czynienia z topową wersją Mondeo (Titanium), doposażoną w wygodne, obszyte skórą fotele i ekran za kierownicą, udający klasyczne zegary.

Dopieszczone wnętrze robi świetne pierwsze wrażenie, ale po chwili czar gdzieś pryska – obok świetnych materiałów na konsoli nie brakuje tanio wyglądającego plastiku. Do głowy przychodzi pytanie – co jest bardziej premium, duży, dotykowy ekran sprzętu multimedialnego Forda otoczony tanio wyglądającym plastikiem, czy mniejszy ekran Audi, w otoczeniu drewna i metalu?

Nawet w topowej odmianie srebrne wstawki na konsoli są zrobione z połyskującego plastiku
Pasażerom siedzącym na bocznych miejscach tylnej kanapy Ford proponuje poduszki powietrzne wbudowane w pasy bezpieczeństwa. To opcja wyceniona na 850 zł Gniazdo 12V, dwa gniazda USB, wejścia chinch, miejsce na kartę SD – Mondeo przygotowano na zewnętrzne źródła danych
   

Gdy słyszysz „Ford”, myślisz przede wszystkim o znakomitych właściwościach jezdnych – takich z najwyższej półki. I faktycznie Mondeo jest całkiem zwinne, na ruchy kierownicy reaguje bez zbędnych opóźnień, choć układ kierowniczy ma odrobinę przewspomagany. Fordowskie zawieszenie świetnie rozprawia się ze wszelkimi nierównościami, a przy tym pracuje ciszej niż zawieszenie w Passacie. W zakrętach Mondeo jest bardzo stabilne, odpuszczenie gazu w przejeżdżanym odrobinę za szybko łuku nie robi na nim żadnego wrażenia. Na papierze Mondeo przyspiesza najsłabiej, ale to wynik o zaledwie sekundę gorszy niż Passata – w dużym kombi w realnym świecie zupełnie niezauważalny. Prowadząc je, masz momentami wrażenie, że jedziesz autem większym niż jest ono w rzeczywistości.

Zaleta to czy wada – to już zależy od oceny prowadzącego, my stawiamy Fordowi za to minusa. Za to ogromny plus należy mu się za drogę hamowania – zatrzymanie ze 100 km/h na dystansie niecałych 35 metrów to wynik klasy światowej. Krótko mówiąc – Mondeo robi znakomite wrażenie, przynajmniej dopóki nie wsiądziesz do Passata.

Passat - prawie bez zarzutu
Pierwsze zaskoczenie – Niemcy zaprojektowali go tak, że nie sposób dostrzec, że jest o całe 10 cm krótszy od Mondeo. Ma najwięcej miejsca w kabinie i ogromny, 650-litrowy bagażnik. Przestrzenią odrobinę przegania Mondeo i mocno wyprzedza A4. Do tego drugiego zbliża się jakością wykończenia – świetnie dobrane, znakomicie spasowane, dobrze wyglądające materiały sugerują, że Volkswagen naprawdę chce przesunąć Passata oczko wyżej w hierarchii samochodów – chce, by był postrzegany jako model segmentu premium.

Podobnie jak w Audi – twarde fotele z regulacją podparcia ud znakomicie sprawdzają się nawet w najdłuższej trasie, choć wytkniemy im, że nawet gdy są maksymalnie opuszczone, siedzi się na nich wysoko jak na krześle, trochę jak w crossoverze. Kierownica, choć ma wieniec wyraźnie cieńszy niż ta w Audi, dobrze leży w dłoniach, a oglądany przez nią ekran zastępuje nie tylko zegary, ale z powodzeniem spełnia wszystkie funkcje zarezerwowane dotąd dla ekranu na środku konsoli. Pokazuje mapę, przekaże wszystkie dane z komputera pokładowego, sprawdza się też przy wybieraniu podkładu muzycznego. Jak to zwykle w tej marce bywa, wszystkie elementy obsługi opracowano, stawiając przede wszystkim na ergonomię – jeśli korzystasz na co dzień ze smartfona, obsłużysz skomplikowany na pierwszy rzut oka dotykowy ekran bez żadnych kłopotów, czego nie można powiedzieć np. o konsoli na tunelu środkowym Audi.

Patent z „żeberkami” nawiewów rozciągniętymi na całej szerokości tablicy wygląda znakomicie. Aluminiowa listwa pod nimi oraz na drzwiach rzeczywiście jest wykonana z aluminium. Spasowanie elementów – bez zastrzeżeń
Już w podstawowej wersji Passat jest oferowany z trójstrefową klimatyzacją. Tylko w Volkswagenie oparcie tylnej kanapy można wygodnie złożyć, pociągając za dźwignię w burcie bagażnika
   

Prowadzenie Passata jest jeszcze przyjemniejsze niż prowadzenie Mondeo – chyba rzeczywiście inżynierowie VW dobrze wykorzystali dany im przez Forda czas. Przez każdy zakręt Passat przejeżdża jak przyklejony, zupełnie nie reaguje na zmianę obciążenia kół, za jego kierownicą czujesz się pewnie, niezależnie od tego, jaką drogę wybierzesz. Chociaż jeśli wybierzesz mocno wyboistą, pewnie będziesz narzekał na hałasy z zawieszenia częściej niż w Mondeo. I to obojętnie, czy felgi mają średnicę 16 czy 19 cali – zawieszenie Forda pracuje ciszej i delikatniej. Niezależnie od tego, z jakim nastawieniem wsiądziesz do Passata, nawet po krótkiej przejażdżce będziesz musiał przyznać, że po prostu jest znakomity.

Każdy ma swoje racje
Jeśli zatem chcesz z daleka podkreślać swoje zamiłowanie do marek premium i nie zależy Ci na każdym centymetrze przestrzeni w kabinie – pójdź klasyczną drogą i zostań przy Audi, bo mimo lat na karku nie zostaje w tyle. Jeśli jednak tzw. prestiż marki ma dla Ciebie znaczenie drugorzędne – przyjrzyj się obydwu testowanym przez nas konkurentom. Najnowocześniejszych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa czy elektronicznych wspomagaczy mają mnóstwo, obydwa auta znakomicie się prezentują, a ich prowadzenie sprawia dużą przyjemność.

W bagażniku Audi próg załadunkowy znajduje się 5 cm powyżej podłogi, dlatego w A4 jest najwięcej miejsca od podłogi do rolety bagażnika, ale wyjmowanie ciężkich przedmiotów wymaga więcej wysiłku Passat jako jedyny ma kanapę składaną w proporcji 40:20:40. Plastikowe przegródki po bokach można wyjmować, zwiększając szerokość bagażnika za nadkolami nawet do 140 cm W Mondeo próg załadunkowy znajduje się na wysokości 59 cm – to o 2,5 cm niżej niż w A4 i o 3 cm niżej niż w Passacie. Jeśli często dźwigasz naprawdę ciężkie bagaże – plecy będą Ci wdzięczne
     

Do tego ze względu na większe nadwozia będą jeszcze praktyczniejsze, gdy przyjdzie Ci spakować się z rodziną na dłuższą wycieczkę. Jeśli jednak wybierasz samochód nie tylko oczami, a wydanie przez Ciebie każdej złotówki musi mieć dobre uzasadnienie, postaw na Passata. Zdobył najlepsze noty w czterech z pięciu testowanych przez nas kategorii, a do tego na rynku wtórnym jest postrzegany prawie tak dobrze jak Audi, więc za kilka lat szybko znajdziesz na niego kupca. Ma za to jedną dużą wadę – jeśli przesiądziesz się do niego z aktualnego Passata, mało kto zauważy, że zmieniłeś auto.

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A4 Avant 2.0 TDI MULTITRONIC MONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUM Passat Variant 2.0 TDI DSG Highline
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4turbodiesel, R4turbodiesel, R4
Moc kW (KM)150 KM150 KM150 KM
Przy obrotach (/min)3250–4200/min3500/min3500–4000/min
Poj. skokowa cm31968 cm31997 cm31968 cm3
Rodzaj paliwaONONON
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320 Nm350 Nm340 Nm
Przy obrotach (/min)1500–3250/min2000–2500/min1750–3000/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegówprzekładnia bezstopniowa6-biegowa przekł. dwusprzęgłowa6-biegowa przekł. dwusprzęgłowa
Dł / szer / wys (mm)4699/1826/1436 mm4871/1852/1482 mm4767/1832/1477 mm
Rozstaw osi (mm)2808 mm2850 mm2791 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6 m11,7 m11,4 m
Poj. zbiornika paliwa (l)61 l63 l66 l
Masa własna (kg)1630 kg1581 kg1541 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)570 kg689 kg664 kg
Poj. bagażnika (l)490/1430 l500/1605 l650/1780 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1463/1442 mm1530/1535 mm1520/1505 mm
Rozmiar opon205/60 R16, Michelin Energy Saver235/40 R18, Continental SportContact 5235/45 R18, Continental SportContact 5
CO2 (limit) g/km124 g/km128 g/km122 g/km
Norma emisji spalinEuro 6Euro 6Euro 6
OsiągiA4 Avant 2.0 TDI MULTITRONICMONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUMPassat Variant 2.0 TDI DSG Highline
0-30 km/h (s)1,7 s1,8 s1,8 s
0-50 km/h (s)3,3 s3,5 s3,4 s
0-80 km/h (s)6,4 s7,0 s6,4 s
0-100 km/h (s)9,5 s10,0 s9,0 s
0-120 km/h (s)13,3 s14,4 s13,1 s
0-140 km/h (s)18,9 s20,1 s18,0 s
0-160 km/h (s)27,3 s28,0 s25,2 s
Prędkość maksymalna (km/h)200 km/h208 km/h216 km/h
Zużycie paliwaA4 Avant 2.0 TDI MULTITRONICMONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUMPassat Variant 2.0 TDI DSG Highline
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,3 l/100 km4,5 l/100 km4,3 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4,7 l/100 km4,9 l/100 km4,7 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,0 l/100 km5,3 l/100 km4,9 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)8,2 l/100 km9,7 l/100 km9,3, l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)7,0 l/100 km7,4 l/100 km6,8 l/100 km
zasięg (km)871 km851 km970 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h)A4 Avant 2.0 TDI MULTITRONICMONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUMPassat Variant 2.0 TDI DSG Highline
przy 80 km/h78 km/h78 km/h78 km/h
przy 100 km/h97 km/h97 km/h96 km/h
Droga hamowania (m)A4 Avant 2.0 TDI MULTITRONICMONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUMPassat Variant 2.0 TDI DSG Highline
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,7 m34,5 m35,4 m
ze 130 km/h (m)60,1 m59,2 m60,3 m
ze 160 km/h na zimno (nie obciążony) (m)90,5 m89 m91 m
Ceny i wyposażenieA4 Avant 2.0 TDI MULTITRONICMONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUMPassat Variant 2.0 TDI DSG Highline
Cena modelu testowanego (zł)148 400 zł130 800 zł138 990 zł
Nawigacja GPS3450 zł1200 zł2990 zł
Lakier metalizowany4030 zł2300 zł2540 zł
Obręcze kół z lekkich stopów 18”7530 zł1500 zł3820 zł
Aktywny tempomat6280 zł5600 zł2990 zł
Kamera cofania4030 zł3400 zł1640 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

A4 Avant 2.0 TDI MULTITRONIC 325 (500) Pozwoliło się dogonić gorzej urodzonym konkurentom, i to w zasadzie pod każdym względem. Dzisiaj to propozycja tylko dla tych, którzy traktują posiadanie samochodu określonej marki jako formę nobilitacji.
MONDEO 2.0 TDCI POWERSHIFT TITANIUM 330 (500) Wygląda bardzo dobrze, prowadzi się znakomicie i ma bardzo dużo miejsca w środku. Z Passatem przegrywa nieznacznie, z Audi wygrywa o włos. Kandydat wart otwarcia portfela.
Passat Variant 2.0 TDI DSG Highline 343 (500) Odskoczył konkurentom pod względem wielkości nadwozia, prowadzi się zaskakująco dobrze, jest wygodny i świetnie dopracowany. Przeszkadza tylko głośniejsze niż w Fordzie zawieszenie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 130 850 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>W szranki stają trzy kombi klasy średniej. Debiutanci, czyli Passat i Mondeo chcą wkroczyć w segment premium. Żeby sprawdzić, czy ta sztuka im się uda zestawiliśmy je ze starym wyjadaczem, czyli Audi A4 Avant.</p><br /><br /><a href="/testy/Mondeo-Passat-i-Audi-A4-Porownanie-kombi-klasy-sredniej,19657,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-04-30 14:54:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij