Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.9

Multipla, Altea, Corolla Verso i FR-V - Pięć to za mało!

Kiedyś liczyła się moc i prędkość. Teraz nadchodzi moda na podróżowanie w liczniejszym towarzystwie. Dlatego porównaliśmy Fiata Multiplę, Seata Alteę, Toyotę Corollę Verso i Hondę FR-V.

2008-05-03
Test porównawczy Fiata Multipla, Seata Altea, Toyoty Corolli Verso i Hondy FR-V Toyota okazuje się najbardziej funkcjonalna i komfortowa. Honda ma najlepsze hamulce i bardzo bogate wyposażenie.

auto motor i sport 2/2005

Jest nas coraz mniej, ale kompaktowe samochody rodzinne są coraz większe. Przeczytałem, że typowa rodzina 2+2 należy już do przeszłości i dziś na statystyczną parę przypada tylko jedno dziecko. Po zapoznaniu się z tym raportem odwiedziłem kilka salonów samochodowych i spytałem, kto kupuje takie auta jak siedmioosobowa Toyota Corolla Verso, sześcioosobowe Fiat Multipla i Honda FR-V oraz Seat Altea, który jedynie gabarytami nawiązuje do trzech pozostałych, a podróżować nim może tylko pięć osób.

Otóż te samochody najczęściej kupują małżeństwa z jednym dzieckiem. Pozostałe zaś trzy lub cztery miejsca są "na wszelki wypadek". Po przetestowaniu wszystkich samochodów biorących udział w tym porównaniu, radzę, byście "na wszelki wypadek" nie próbowali żadnym podróżować z kompletem pasażerów. Ale po kolei.

Test podzieliliśmy na dwie części. W pierwszej porównywaliśmy komfort jazdy w poszczególnych samochodach, przestronność wnętrza, właściwości jezdne i bezpieczeństwo. W drugiej części podzieliliśmy samochody na dwie grupy ze względu na rodzaj jednostek napędowych - Honda i Toyota wyposażone były w silniki benzynowe, natomiast Fiat i Seat w jednostki wysokoprężne.

Na wstępie porównaliśmy warunki jakie stworzyli konstruktorzy kierowcom poszczególnych samochodów. Od razu dało się zauważyć wyższość Toyoty i Seata z dwoma fotelami z przodu nad Fiatem i Hondą, w których to - jak w znanym dowcipie o szerokich autobusach z Wąchocka - obok kierowcy mogą usiąść jeszcze dwie osoby, co stanowi 40 procent wszystkich pasażerów. Fotele w tych dwóch ostatnich autach są słabo wyprofilowane, mają wąskie oparcia i siedziska, które okazują się za krótkie. Szczególnie niewygodne są one w Fiacie, w którym siedzi się jak na kuchennym taborecie.

Przednie fotele Toyoty i Seata przy pozostałych konkurentach mogą uchodzić za wzorzec komfortu - są bardzo dobrze wyprofilowane, mają wystarczająco szerokie oparcia oraz długie siedziska. Ze względu na twardość, fotele Seata uważam za nieco lepsze od foteli Toyoty.

Kolejny sprawdzian polegał na podróży z kompletem pasażerów. Oj, było ciężko. I to w każ- dym z testowanych samochodów. Fiat jest nieco szerszy od Hondy, zatem trzy osoby siedzące obok siebie mają w nim minimalnie więcej miejsca. Ale za to środkowe fotele obydwóch rzędów w FR-V można przesuwać, i to aż o 25 cm. Dzięki temu podróż samochodem Hondy jest trochę bardziej komfortowa. Oczywiście, środkowy fotel w przednim rzędzie Multipli też daje się przesuwać, ale zakres regulacji jest znacznie skromniejszy.

Toyota zapewnia znakomity komfort podróży czterem osobom - z tyłu jest bardzo dużo miejsca na kolana, na stopy oraz sporo przestrzeni nad głową. Gdy na tylnej kanapie usiądą trzy osoby, będzie im ciasno, ale to jeszcze da się wytrzymać. Za to podróż w trzecim rzędzie siedzeń, na jednym z dwóch foteli wyjmowanych z podłogi bagażnika - rozwiązanie podpatrzone w Oplu Zafirze - jest wyraźnym sygnałem, że musieliśmy bardzo poważnie narazić się kierowcy. Jedyne, co jest do przyjęcia w tych zydelkach, to ich szerokość. Ale cała reszta - długość siedziska, zagłówek ledwo sięgający dolnej części szyi oraz absolutny brak miejsca na stopy - to przedsmak czyśćca. I jeżeli ktoś powie, że te siedzenia mają służyć dzieciom, chciałbym tylko przypomnieć, że dzieci kiedyś dorosną i wypomną nam, w jakich warunkach musiały podróżować.

Seat Altea udaje kompaktowego vana, obiecując kształtem karoserii coś więcej, niż zwykły pięcioosobowy samochód. Otóż Altea udaje również, że jest pięcioosobowa. Podróż trzech dorosłych osobników na tylnej kanapie ma w sobie coś pośredniego między jazdą w trzecim rzędzie Toyoty a podróżowaniem na środkowym fotelu z przodu Multipli. Ale to cierpienie Altea rekompensuje czymś, czego nie znajdziemy w żadnym z pozostałych samochodów. Otóż wysokie wnętrze i nisko osadzone siedziska dają poczucie wręcz katedralnej przestrzeni nad głową.

Najmniej miejsca nad głową mają pasażerowie na tylnych fotelach Multipli. W tym samochodzie siedzi się zdecydowanie najgorzej ze względu na bardzo małą odległość między siedziskiem - są one najkrótsze, nie licząc oczywiście foteli trzeciego rzędu Toyoty - a podłogą.

Samochody rodzinne, a do takiej przecież roli aspirują porównywane pojazdy, muszą czasami przewieźć również bagaż. W tej dziedzinie para sześcioosobowych wypada lepiej niż Toyota i Seat. Bagażnik Hondy ma pojemność 439 l i jest większy od bagażnika Multipli tylko o 9 l. Seat dysponuje 409-litrowym przedziałem bagażowym, a Toyota z kompletem siedmiu osób na pokładzie dysponuje czymś, co ma pojemność... 63 litrów. W każdym samochodzie można powiększać przestrzeń bagażową przez złożenie, a w wypadku Multipli wymontowanie, drugiego rzędu siedzeń. I właśnie dzięki temu, że tylne fotele Fiata można wyjąć, bagażnik tego samochodu daje się powiększyć do pojemności 1900 l. W żadnym z konkurencyjnych pojazdów nie uzyskamy przestrzeni bagażowej powiększonej do tak wielkich rozmiarów.

Multipla bije na głowę konkurentów w jeszcze jednej kategorii - ten samochód można maksymalnie obciążyć 680 kg. Najskromniej wypada tutaj Honda, w której dopuszczalne obciążenie wynosi ledwie 482 kg. Dzieląc to na sześć osób - według normy, średnia dla jednej osoby wynosi 75 kg - na bagaż pozostaje tylko 30 kg.

Pod maskami testowych samochodów pracowały silniki dwojakiego rodzaju. W Fiacie jest to 115-konna jednostka wysokoprężna z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail, z turbosprężarką. W Seacie również znajdował się turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z pompowtryskiwaczami, którego maksymalna moc wynosiła 105 KM.

Ten silnik jest słabszy, ale ma znacznie wyższą wartość momentu obrotowego - różnica na korzyść Seata wynosi prawie 50 Nm - co w oczywisty sposób przełożyło się na lepszą elastyczność oraz dynamikę. I to pomimo faktu, że Altea jest cięższa od Multipli o 90 kg.

Pompowtryskiwacze, powszechnie stosowane w dieslach koncernu Volkswagena, są źródłem potwornego hałasu - Seat Altea 1.9 TDi to najgłośniejszy, najbardziej wstrząsany wibracjami silnika samochód w teście.

Hondę i Toyotę napędzały szesnastozaworowe silniki benzynowe. Ten pierwszy, o pojemności 2 litrów, dysponował mocą 150 KM. Z kolei jednostka Toyoty, o mniejszej pojemności (1,8 l), uzyskiwała maksymalną moc 129 KM. Honda na tle wszystkich konkurentów dała się poznać jako znakomity sprinter, uzyskując najlepszy czas od 0 do 100 km/h. Pod względem elastyczności najbliżej jej do wysokoprężnego Seata - najlepsze czasy przyspieszania na poszczególnych biegach - choć maksymalna wartość momentu obrotowego benzynowej Hondy jest niższa od wartości jaką może się pochwalić diesel Seata aż o 58 Nm.

Na tak dobre wyniki FR-V złożyły się dwa elementy. Po pierwsze, znakomita charakterystyka i wysoka kultura pracy benzynowego silnika, żywo reagującego na każde naciśnięcie pedału gazu. A po drugie, jednostka Hondy współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Przełożenia pierwszych pięciu biegów są krótkie, co pozwala na uzyskanie bardzo dobrej dynamiki przez ten najcięższy spośród konkurentów samochód.

Toyota jest nieco mniej dynamiczna od Hondy, ale szybciej "dochodzi" do setki niż Seat i Fiat. Pod względem elastyczności okazuje się lepsza od Fiata, który teoretycznie - ze względu na charakterystykę nowoczesnego diesla - powinien w tej kategorii pokonać benzynową Toyot ę, której silnik uzyskuje maksymalny moment obrotowy o ponad 30 Nm mniejszy niż uzyskiwany przez jednostkę Fiata.

Pod względem właściwości jezdnych trzej konkurenci reprezentują dość zbliżone właściwości. Seat, Fiat i Toyota mają stosunkowo sztywne zawieszenia. Kolejność nie jest tu przypadkowa - Seat ma zdecydowanie najtwardszą charakterystykę. I on najbardziej stabilnie pokonuje zakręty. Zaskakująco sztywno dostrojone jest zawieszenie Fiata, ale dzięki temu można nim szybko przejeżdżać serię zakrętów, choć należy pamiętać o lekkiej podsterowności tego auta.

Toyota jest przykładem bardzo udanego kompromisu pomiędzy komfortem a sztywnością zawieszenia, dzięki czemu daje się nad nią panować w ostrych zakrętach, a jednocześnie nie jest nadwrażliwa na nierówności.

Najgorzej wypada Honda. Owszem, pod względem komfortu okazuje się bezkonkurencyjna, znakomicie tłumiąc wszelkie nierówności. Ale w ostrych zakrętach staje się podsterowna. A gdy na zakręcie pojawi się nierówność, kierowca ma powody do obaw, czy tył samochodu nie wysunie się zbyt mocno poza tor jazdy.

Żadne z testowanych aut nie może pochwalić się nadzwyczaj skutecznymi hamulcami - ani jednemu nie udało się zatrzymać z prędkości 100 km/h na odcinku poniżej 41 m. Ale najlepiej w tej kategorii wypadła Honda. Hamulce Seata okazały się najmniej podatne na fading. Z kolei Fiat ustanowił w tym teście smutny rekord najdłuższej drogi hamowania na rozgrzanych hamulcach z pełnym obciążeniem. Toyota była lepsza od Fiata, ale tylko trochę.

Najbogatsze wyposażenie seryjne znajdziemy w Hondzie, która jest również najlepsza pod względem jakości wykonania. Seat przekonuje dość ciekawą stylistyką, zaś Fiat stosunkowo niską ceną zakupu. Ale najbardziej uniwersalna jest Toyota.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Altea 1.9 TDi Reference Corolla Verso 1.8 VVT-I Terra FR-V 2.0i Comfort Multipla 1.9 JTD Active
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)77 (105)95 (129)110 (150)85 (115)
Przy obrotach (/min)4000600065004000
Poj. skokowa cm31896179419981910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250170192203
Przy obrotach (/min)1900420040001500
Dł / szer / wys (mm)4280/1768/15684360/1770/16204285/1810/16104089/1871/1695
Rozstaw osi (mm)2578275026852666
Poj. zbiornika paliwa (l)55605863
Masa własna (kg)1460143014881370
Dopuszczalne obciążenie (kg)540605482680
Poj. bagażnika (l)409-132063-1563439-1600430-1900
OsiągiAltea 1.9 TDi ReferenceCorolla Verso 1.8 VVT-I TerraFR-V 2.0i ComfortMultipla 1.9 JTD Active
0-80 km/h (s)8,17,26,98,4
0-100 km/h (s)12,210,79,612,8
0-130 km/h (s)22,617,216,023,2
Prędkość maksymalna (km/h)183195195173
Elastyczność Altea 1.9 TDi ReferenceCorolla Verso 1.8 VVT-I TerraFR-V 2.0i ComfortMultipla 1.9 JTD Active
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,3/13,910,5/14,29,7/14,011,5/15,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s)b.d./15,211,1/16,510,2/14,8b.d./18,8
Zużycie paliwaAltea 1.9 TDi ReferenceCorolla Verso 1.8 VVT-I TerraFR-V 2.0i ComfortMultipla 1.9 JTD Active
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,38,08,14,8
Maksymalne (l/100 km)9,113,712,79,8
średnie podczas testu (l/100 km)7,810,511,58,1
Droga hamowania (m)Altea 1.9 TDi ReferenceCorolla Verso 1.8 VVT-I TerraFR-V 2.0i ComfortMultipla 1.9 JTD Active
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)44434343
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)43444145
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)43464247
Ceny i wyposażenieAltea 1.9 TDi ReferenceCorolla Verso 1.8 VVT-I TerraFR-V 2.0i ComfortMultipla 1.9 JTD Active
Cena modelu testowanego (zł)76 990 zł83 400 zł88 900 zł79 190 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ braktak/ taktak/ tak1300/1500 zł
ABS/ESPtak/ 2990tak/ braktak/ taktak/ 4500
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkataktak/ b.d.tak/ b.d.1800/b.d. zł
Klimatyzacja automatyczna2290 złbraktak5000 zł
Lakier metalizowany1990 zł1900 zł2000 zł1800 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ braktak/ taktak/ 900
Halogeny690 złbrak1700 zł500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Altea 1.9 TDi Reference 228
Corolla Verso 1.8 VVT-I Terra 223
FR-V 2.0i Comfort 218
Multipla 1.9 JTD Active 202
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 400 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    hmm wszystko ok, ale m oglby mi ktos wyjasnic czemu toyota do nowszej corolli verso wsadzila slabszy silnik 1,8 niz poprzednio? ten ma 129km I gen bylo 135km! pierwsze slysze o takim ruchu
    ~mk, 2009-09-25 21:04:17
  • avatar
    zgłoś
    miałem okazję jezdzic corollą verso z tym silnikiem i musze przyznać ze to spoko auto, przyspieszenie, komfort jazdy, i nie duże zuzycie paliwa. już nawet miałem go kupić ale z przyczyn nie zaleznych ode mnie wybralem yarisa i nie zaluje
    ~olo, 2008-05-05 08:29:15
  • avatar
    zgłoś
    Kiedyś liczyła się moc i prędkość. Teraz nadchodzi moda na podróżowanie w liczniejszym towarzystwie. Dlatego porównaliśmy Fiata Multiplę, Seata Alteę, Toyotę Corollę Verso i Hondę FR-V.
    auto motor i sport, 2008-05-03 20:50:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij