Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Na południe

Kolej rzeczy w przyrodzie jest nieubłagana. W Genewie był model koncepcyjny, w maju zdjęcia seryjnego, teraz pluje siarką żywa bestia - BMW M3.

2007-11-14

Ten silnik klnie na całego. Nie ma przecież mowy, żeby najpierw gardłowy, potem soczysty - ale nie przesadnie basowy - odgłos jego pracy, przechodzący w głośny, a po przekroczeniu 6500 obr/min nieskrępowany ryk niósł jakieś miłe przesłanie. Do tego ten metaliczny pogłos. To jak środkowy palec pokazywany całemu światu.

Do niezłych efektów dźwiękowych BMW M zdążyło nas już przyzwyczaić. Podobnie jak do tego, że każdy model jest napakowany mięśniami - od silnika, przez zawieszenie, po hamulce.

Najważniejszy mięsień nowego M3 potrzebuje wybrzuszenia na masce, żeby się pod nią zmieścić. Teraz, zamiast sześciu cylindrów w rzędzie ma osiem w układzie widlastym, a jego konstrukcja nawiązuje do jednostki V10 znanej z modeli M5 i M6. Jednak tylko tłoki, zawory i korbowody są w obydwóch silnikach takie same. Czterolitrowy V8 obrotów nabiera jak dynamit, a maksymalną moc 420 KM osiąga tuż przed trafieniem na czerwony szlaban przy 8400 obr/min. Siła napędowa przechodzi przez specjalne, dwutarczowe sprzęgło oraz sześciobiegową, mechaniczną przekładnię, po czym pod tunelem środkowym gna w jedynie słusznym w świecie M kierunku - na południe.

Dotychczasowemu modelowi zarzucano w zasadzie tylko jedno - zbyt silną podsterowność. Nowy wprowadza tu poprawkę. Ta cecha układu jezdnego okazuje się teraz mniej dominująca i znacznie lepiej ukryta. Zachowanie auta jest bardziej neutralne, M3 chętniej zmienia kierunek jazdy i daje kierowcy niesamowite poczucie panowania nad sytuacją (sprawdzane na torze). Opony Michelin Pilot Sport w specjalnie dla M3 skrojonej wersji kleją się do asfaltu, a mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu dba o trakcję. Kiedy wymagasz zbyt wiele, przyczepność jest tracona łagodnie, dając kierowcy czas na odpowiednią reakcję - tę cechę mają tylko doskonale zestrojone układy jezdne. W efekcie, BMW M3 to jedna z "najłatwiejszych" na tej planecie maszyn do szybkiej jazdy. Przy zbyt optymistycznym wejściu w zakręt zawsze jednak da o sobie znać bezpieczna podsterowność.

Z mocą 420 KM i napędem po stronie południowej, M3 ma oczywiście swoje diabelskie "drugie ja", które pokazuje kły po wyłączeniu układu stabilizacji. Każdy mocniejszy ruch pedału gazu oznacza poślizg, puszczanie zaś sygnałów dymnych z tylnych opon nie jest większym problemem nawet na trzecim czy czwartym biegu. Wymaga to doświadczenia, ale jak na 400-konną bestię, jest prawie aż za łatwe. Byle nie próbować tego w domu.

Można się też bawić znanym z M5 i M6 menu MDrive, dobierając ustawienia układu stabilizacji, charakterystykę tłumienia amortyzatorów oraz pracy układu kierowniczego, a także program sterowania pracą silnika. Z łagodnymi ustawieniami M3 do codziennej jazdy nadaje się tak dobrze jak pierwsze z brzegu 330i. Natomiast jeśli mielibyśmy coś poprawiać, na pewno fotele należałoby zamontować o kilka centymetrów niżej.

Nie zmienia to jednak faktu, że M3 pozostaje samochodem, do którego muszą i będą równać wszyscy rywale. W swojej klasie nowy model z miejsca wjeżdża na pole position. W kłębach dymu i klnąc na całego.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Max Kirchbauer, Alberto Martinez, autor

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwozieCzteromiejscowe coupé, dług. x szer. x wys. 4615 x 1804 x 1418 mm, rozstaw osi 2761 mm, masa własna 1580 kg, pojemność bagażnika 430 l.
SilnikBenzynowy, widlasty, 8-cylindrowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, pojemność skokowa 3999 cm3 moc maks. 309 kW (420 KM) przy 8300 obr/min, maks. moment obrotowy 400 Nm przy 3900 obr/min. Napęd na tylne koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s Prędkość maksymalna 250 km/h Średnie zużycie paliwa 12,4 l/100 km
CenaBMW M3 313 100 zł *
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolej rzeczy w przyrodzie jest nieubłagana. W Genewie był model koncepcyjny, w maju zdjęcia seryjnego, teraz pluje siarką żywa bestia - BMW M3.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij