Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Niespodzianka

Jako pierwsi mieliśmy wyjątkową okazję jeździć produkowaną na Słowacji Kią Cee'd (czytaj: sid), i to jeszcze przed publicznym debiutem auta w Paryżu. Wrażenia? Cee'd na drugie ma niespodzianka. Wielka niespodzianka.

2006-11-20
Kia Cee'd Kompaktowy Cee'd ma zgrabną sylwetkę z długim przodem, bardzo dużym rozstawem osi i krótki tylnym zwisem.

Kompakty najlepiej czują się we własnym towarzystwie. Rządzą Corolla, Focus, Golf czy Mégane. Czasem jakiś nowy model zechce zaskoczyć dziwaczną stylistyką (Toledo). Ale na prawdziwą popularność trzeba sobie ciężko zapracować. Do gry wkracza Kia Cee'd - nie łamiąca być może barier, ale ze spodziewaną ceną na poziomie 50 tys. zł. Ten model ma namieszać w ustalonej hierachii.

Cee'd ma długi przód i bardzo krótki tylny zwis, a to przydaje mu dynamiki. Duże klosze reflektorów zachodzą na błotniki, zaczyna się od nich i biegnie przez cały bok charakterystyczna linia, która wtapia się w tylne lampy. Z boku linia okien jest taka sama jak w wypadku znanego z Genewy modelu koncepcyjnego, seryjny Cee'd ma jedynie większe okienka przy tylnych słupkach.

Kia zaskakuje głównie przestronnością wnętrza. To, że z przodu siedzi się wygodnie, w wypadku auta tej klasy nie powinno dziwić, ale ilość miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu jest jak z Mercedesa klasy E albo Audi A6. Pod względem rozstawu osi Cee'd jest na drugim miejscu wśród kompaktów - z wynikiem 2650 mm ustępuje o 10 milimetrów BMW serii 1. Nawet kiedy z przodu zasiada wysoki osobnik, na kanapie da się bardzo wygodnie jechać.

Deska rozdzielcza została wykonana z przyjemnie miękkiego tworzywa. Stylizacja jest nowoczesna, z przełącznikami i wyświetlaczami umieszczonymi wysoko. Fabryczny radioodtwarzacz CD (standard we wszystkich wersjach) rozumie format mp3, za pośrednictwem portu USB można podłączyć przenośny odtwarzacz. Zaskakuje komfort foteli, świetnie wyprofilowanych i o długich siedziskach.

Mieliśmy okazję zapoznać się z efektami pracy dwóch jednostek napędowych Cee'da - podstawowym w ofercie silnikiem benzynowym 1.4 16V (109 KM) oraz turbodieslem o pojemności 1,6 l (116 KM). Te silniki są również produkowane w słowackiej Żilinie. Najmniejszy benzynowiec zapewnia przyzwoite osiągi, zwłaszcza jeśli każe mu się pracować powyżej 3000 obr/min. Robi się wtedy stosunkowo głośny, ale nie jest natarczywy. Ten silnik, podobnie jak turbodiesel 1.6 CRDi, ma szansę stać się hitem wśród silników Cee'da. Z kolei "ropniak" zaskakuje cichą pracą - charakterystyczne klekotanie słychać tylko przez krótki czas po rozruchu. Kiedy nabierze temperatury, jednostka ta pracuje bardzo równomiernie, a podczas jazdy odgłos jej pracy nasuwa skojarzenia z mruczeniem niewielkich silników benzynowych. Diesel zaczyna porządnie "ciągnąć" od około 1800 obr/min, zakres użytecznych obrotów jest bardzo szeroki i rozciąga się do około 4600 obr/min.

Jeżeli Golf, Focus, Auris i spółka nie mają jeszcze miękko w kołach, to źle. Bo powinni mieć.

Kolejną miłą niespodziankę kryje mechanizm zmiany biegów, działający bardzo precyzyjnie, z krótkim skokiem dźwigni i pewnym przełączaniem. Równie ż komfort jazdy jest na wyższym poziomie niż można by się spodziewać, zwłaszcza w wypadku egzemplarzy wyposażonych w 15-calowe obręcze kół. Na oferowanych jako opcja "17", w które był wyposażony egzemplarz napędzany silnikiem 1.6 CRDi, tłumienie nierówności staje się znacznie bardziej odczuwalne.

Dobre wrażenie pozostawił po sobie układ kierowniczy, dający niezłe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. W podstawowych wersjach wyposażenia Cee'd będzie miał regulację kolumny kierownicy tylko na wysokość.

Każda Kia Cee'd będzie objęta gwarancją przez okres - uwaga, to nie pomyłka - 7 lat (5 lat na wszystko plus dwa na silnik i skrzynię biegów), chyba że wcześniej auto pokona 150 tys. km. Wszystkie egzemplarze będą wyposażone w sześć poduszek powietrznych, a na kołach będą miały opony Michelin. Sprzedaż rusza już pod koniec tego roku; we wrześniu 2007 r. pojawią się wersja trzydrzwiowa oraz kombi.

DANE TECHNICZNE

Model1.41.62.01.6 CRDi2.0 CRDi

DANE TECHNICZNE

Model 1.4 1.6 2.0 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność skokowa cm3 1396 1591 1975 1582 1991
Moc maksymalna kW (KM) 80 (109) 90 (122) 103 (140) 85 (116) 103 (140)
przy obrotach 1/min 6200 6200 6000 4000 4000
Maks. moment obrotowy Nm 137 154 184 255 305
przy obrotach 1/min 5000 4200 4750 1900-2750 2000
Emisja CO2 g/km 145 152 170 125 145
Norma emisji spalin Euro 4
Masa własna kg 1188 1188 1266 1292 1383
Długość x szer. x wys. mm 4235 x 1790 x 1480
Rozstaw osi mm 2650
Pojemność bagażnika l 340/1300
Prędkość maksymalna km/h 184 187 200 184 198
Śr. zużycie paliwa l/100 km 6,1 6,3 7,1 4,7 5,4

Tekst: Peter Krc, Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Peter Krc

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jako pierwsi mieliśmy wyjątkową okazję jeździć produkowaną na Słowacji Kią Cee'd (czytaj: sid), i to jeszcze przed publicznym debiutem auta w Paryżu. Wrażenia? Cee'd na drugie ma niespodzianka. Wielka niespodzianka.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij