Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.3

Nissan Note: Właśnie taki ma być

W reklamówce Nissana pada stwierdzenie, że nadwozie nowego Note’a ma „sportowy kształt”. Taaak... Na szczęście sam Note koncentruje się na tym, co ma robić w życiu – i wychodzi mu to nieźle. W teście wersja z silnikiem 1.5 dCi.

Roman Popkiewicz 2014-03-20
Nissan Note: Właśnie taki ma być Nissan Note

Minivany, mikrovany, MPV – jak zwał, tak zwał. Samochody tego typu są tak niewdzięczne, jak potrzebne. Niewdzięczne, bo trudno tu o jakiekolwiek emocje – mają być praktyczne, oszczędne i bezstresowe w użytkowaniu, spełniać tzw. potrzeby. Cieszyć tym, że służą. A emocje? Ależ jak najbardziej. Tyle że w postaci okrągłych słów w firmowych prospektach.

Technicznie pokrewny z Micrą, Note ma jednak znacznie lepiej dopracowane zawieszenie.

W wypadku Note’a Nissan gładko rozwiązał równanie pt. „maksymalnie praktyczne pudełko na kołach”, odwołując się do sposobu podsuniętego światu przez Forda S- -Maxa. Prosty efekt w postaci kabiny przesuniętej do tyłu, z „wizualnym ciężarem” nadwozia znajdującym się bliżej tylnych kół sprawia, że Note wygląda zgrabnie. W odbiorze auta ogromną rolę grają też duży rozstaw osi i krótkie zwisy nadwozia, a także wyczernione boczne słupki, które przyczyniają się do wrażenia, jakby kabina była po bokach w całości przeszklona. I mały S-Max jest gotowy.

Kwadratowy i praktyczny
Kabina jest bardzo klasyczna, dobrze wykonana z klasycznych materiałów w odcieniach klasycznej szarości i o równie klasycznej, stuprocentowej twardości. Miłym detalem są zegary z przyjemnie zaprojektowaną grafiką, nienachalnym niebieskim podświetleniem oraz dwoma wielofunkcyjnymi wyświetlaczami. Bardzo dobrym gadżetem okazują się wskaźniki ekonomicznej jazdy, oceniające sposób korzystania z pedału przyspieszenia oraz styl jazdy kierowcy.

Na środkowej konsoli o uwagę rywalizują 5,8-calowy ekran systemu NissanConnect (standard w najwyższej wersji wyposażenia, w niższej wymaga dopłaty 2300 zł, w najniższej nie istnieje) oraz okrągły, wielki jak talerz panel systemu klimatyzacji. Miejsca jest więcej niż w typowym maluchu, podniesiona pozycja kierowcy okazuje się niezła – a byłoby jeszcze lepiej, gdyby kolumna kierownicy miała regulację na odległość. Znakomity jest dostęp do tyłu, tylne drzwi otwierają się bowiem pod kątem niemal 90 stopni. Wreszcie, kolejnym świetnym udogodnieniem jest przesuwana tylna kanapa (niestety dostępna tylko w dwóch droższych wersjach), dzięki której część pojemności bagażnika można zamienić na miejsce dla kolan pasażerów; w efekcie z tyłu może być tyle miejsca, ile jest w samochodzie o klasę większym.

Wraz z przesuwaniem kanapy bagażnik zmienia pojemność w zakresie od 381 do 295 l, czyli od kompaktu do malucha. Kolejnym bardzo praktycznym rozwiązaniem jest możliwość przesuwania kanapy, sięgając z bagażnika – niby detal, jednak wyjątkowo praktyczny.

Technika – Note, brat Micry
Poza turbodieslem, który pochodzi od Renault, cała reszta Note’a jest poskładana z klocków made by Nissan. Platforma technologiczna bazuje na konstrukcji Micry, z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. W ofercie Note’a są trzy silniki – benzynowe 1.2 o mocy 80 KM lub 98 KM (wersja ze sprężarką mechaniczną) oraz 90-konny turbodiesel 1.5 dCi. Wszystkie wersje mają fabrycznie montowany system start/stop, wszystkie współpracują też z mechanicznymi skrzyniami biegów o pięciu przełożeniach, natomiast mocniejszego benzynowca za drobną opłatą 5 tys. zł można mieć z bezstopniową przekładnią CVT.

Zaletą Note’a jest niewysoka masa własna – egzemplarz testowy, niemal w pełni napakowany wyposażeniem dodatkowym ważył 1189 kg.

Oszczędność ze szczyptą dynamiki
Dynamikę jazdy, jaką zapewnia 90-konny turbodiesel najlepiej oddaje określenie „konkurencyjna”. Przyspieszenie do setki w niewiele ponad 12 sekund odnotowujemy głównie z kronikarskiego obowiązku, bo w aucie tego typu w codziennej jeździe znacznie bardziej liczy się elastyczność. Ta zaś, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, okazuje się bardzo dobra.

Silnik odpowiada na gaz z typowym dla turbodiesli (zwłaszcza tych o niedużej pojemności) wyraźnie wyczuwalnym opóźnieniem, a został stworzony do pracy przy niskich i średnich obrotach. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm wytwarza przy 1750 obr/min, jednak dzięki temu, iż wyraźna siła napędowa pojawia się nieco wcześniej, między 1600 a 1700 obr/min, przyspieszanie z niskich obrotów jest płynne, bez charakterystycznego dla wielu silników tego typu „uderzenia” momentu obrotowego. Dobra elastyczność oraz długie przełożenia skrzyni biegów sprawiają, że nie trzeba często sięgać do dźwigni zmiany biegów. Nie ma też ani potrzeby, ani sensu korzystanie z wyższych obrotów, które w wypadku silnika Note’a służą głównie do generowania hałasu.

Duże punkty jednostka 1.5 dCi zgarnia za niskie zużycie paliwa – średnio w teście wyniosło ono 6 l/100 km. Podczas jazdy w trasie, w sprzyjających warunkach można uzyskać średnie spalanie poniżej 4 l/100 km, wymaga to jednak cierpliwości i medytacyjnego nastroju ze strony kierowcy. Natomiast w jeździe miejskiej komputer pokładowy Note’a skrupulatnie odkreśla wyniki poniżej 7 l/100 km.

Na drodze – dużo lepszy niż Micra
Biorąc pod uwagę techniczne pokrewieństwo z Micrą, największym zaskoczeniem jest to, o ile lepszy od jej zawieszenia okazuje się układ jezdny Note’a. O ile wrażenia z jazdy minivanem/ mikrovanem/MPV/jak zwał Nissana nie wykraczają poza obszar typowy dla maluchów, o tyle komfort resorowania, kontrola przechyłów nadwozia i precyzja prowadzenia są lepsze niż można się spodziewać. Przede wszystkim – zawieszenie nie jest zestrojone przesadnie sztywno, dzięki czemu Note gładko tłumi nierówności i bardzo dobrze spisuje się na falistym asfalcie naszych dróg.

W porównaniu z typowymi maluchami, zawieszenia Nissana nie da się łatwo zdenerwować, dzięki czemu w kabinie panuje spokój. Note jest stabilny w zakrętach i chociaż (typowo dla maluchów) wraz ze wzrostem sił bocznych nieuchronnie coraz mocniej zaczyna opierać się na zewnętrznym przednim kole, to długo zachowuje zdolność do wykonania manewru. Ta rezerwa to, obok komfortu resorowania, największa zaleta układu jezdnego małego Nissana. Przyzwoite wyczucie oferuje też elektrycznie wspomagany układ kierowniczy. Jest precyzyjny, na dodatek, pomimo aż trzech obrotów kierownicą między jej skrajnymi położeniami, w jeździe miejskiej czy podczas manewrowania kierowca nie ma wrażenia jakby musiał specjalnie dużo kręcić kółkiem.

Cennik – od Fiesty aż do Golfa
Za Note’a w podstawowej wersji Visia z silnikiem 1.2 (80 KM) żądają od 44 tys. zł, czyli podobnie jak za typowego malucha, jednak już za silnik Diesla pod maską trzeba zapłacić – to nie pomyłka – aż o ponad 10 tys. zł więcej. Przy czym w tej wersji Note oferuje niewiele więcej poza sześcioma poduszkami powietrznymi i układem ESP. Cennik jest tak skonstruowany, by myśli klienta same powędrowały w kierunku środkowej wersji wyposażeniowej Acenta. Na tym poziomie w wyposażeniu są już radioodtwarzacz (dlaczego bez obsługi formatu MP3?) oraz klimatyzacja manualna, ale też ceny krążą między 50 a 60 tys. zł.

Z kolei na samej górze (wersja Tekna) są już standardowo montowane automatyczna klimatyzacja, system NissanConnect, system kamer 360 (tu ciekawostka – tylna kamera ma nawet specjalny system zmywania) oraz bardzo rzadkie w tej klasie systemy wspomagające kierowcę – monitorowanie martwego pola, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy ostrzeganie (podczas cofania) o poruszających się za autem obiektach.

Tyle że jednocześnie cena bez cienia wstydu wędruje, jak w egzemplarzu testowym, do 72 tys. zł, a to jest już bardzo odważnie jak na małe auto. Natomiast jak by nie patrzeć – Note jest praktyczny i bezstresowy na co dzień. Dokładnie taki jaki ma być – i w tym jego siła.

Dane techniczne

Data publikacji 01.2014
Silnik turbodiesel, R4
Rozrząd sohc, 2 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 90
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1461
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 200
Przy obrotach (/min) 1750
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,73/2,05/1,32/0,94/0,69:1
Bieg wsteczny 3,55:1
Przełożenie przekł. głównej 3,29:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy minivan
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3 obroty kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe, średnica 260 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 203 mm
Układy wspomagające ABS, VDC
Rozmiar kół i opon 6J x 16, 195/55 R16 Dunlop Sport BluResponse
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Powierzchnia czołowa [m2] 2,13
Dł/szer/wys [mm] 4100/1370/1365
Rozstaw osi [mm] 2600
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1470/1475
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 41
Masa własna [kg] 1189
Rozkład masy przód/tył [%] 62/38
Dopuszczalne obciążenie [kg] 426
Poj. bagażnika [l] 295
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 4,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 3,6
CO2 (limit) [g/km] 95
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1286
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 2827
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,52/0,42
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 647/1050
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 72 290
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny pow., układy ABS i VDC, system NissanConnect z radioodtwarzaczem CD/ MP3, gniazdem USB i 5,8-calowym ekranem dotykowym, klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy z funkcją podpowiedzi zmiany biegu, elektr. regulowane i podgrzewane lusterka boczne, system kamer 360o, częściowo skórzane elementy tapicerki siedzeń, przesuwana kanapa, tempomat, przyciemniane szyby, system start/stop, czujniki ciśnienia w oponach, obręcze z lekkich stopów 16’’.
0-30 km/h (s) 1,8
0-50 km/h (s) 3,7
0-80 km/h (s) 8,1
0-100 km/h (s) 12,2
0-120 km/h (s) 18,4
0-130 km/h (s) 22,4
0-140 km/h (s) 27,7
Prędkość maksymalna (km/h) 179
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,6/18,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,8/18,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,6
Maksymalne (l/100 km) 7,3
średnie podczas testu (l/100 km) 6,0
zasięg (km) 683
80 km/h | III bieg 64 dB(A)
80 km/h | IV bieg 63 dB(A)
100 km/h | III bieg 68 dB(A)
100 km/h | IV bieg 67 dB(A)
130 km/h | III bieg 72 dB(A)
130 km/h | IV bieg 71 dB(A)
Podczas postoju 46 dB(A)
Maksymalnie na III biegu 76 dB(A)
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 122
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,3
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 40,0
Wyposażenie dodatkowe System NissanConnect (dla wersji Acenta) 2300 zł System keyless-go (dla wersji Acenta) 1000 zł Pakiet IT (dla wersji Acenta) NissanConnect, kamery 360˚, zestaw systemów wspomagających kierowcę 4500 zł Szklany dach* 2000 zł Przedłużona gwarancja 4 lata lub 100 tys. km 900 zł 5 lat lub 150 tys. km 2280 zł Lakier metalizowany 2000 zł

PODSUMOWANIE

Nissan Note 1.5 dCi

Ocena:
4
(, )
Note nie ma ani jednej fundamentalnej wady, a największa to stosunkowo wysokie ceny lepiej wyposażonych wersji. Jest atrakcyjnie zaprojektowany, przestronny, wygodny i ma dobry zestaw udogodnień. Jedyne, czego Nissanowi brakuje to o szczebel bardziej „entuzjastycznych” właściwości jezdnych.
Eksploatacja
bardzo oszczędny silnik, atrakcyjna cena wersji podstawowej
przeglądy raz w roku
Właściwości jezdne
dobry poziom przyczepności, dobra stabilność, bardzo dobra zwrotność
przeciętne wyczucie układu kierowniczego
Komfort
dobry komfort resorowania, wygodne fotele
chwilami zbyt silny hałas toczenia opon
Bezpieczeństwo
dobre wyczucie pedału hamulca, dobrze zestrojony układ stabilizacji, rzadkie w tej klasie systemy wspomagające kierowcę (opcja)
Napęd
dynamiczny silnik, dobre osiągi, system start/stop montowany fabrycznie we wszystkich wersjach
tylko 5-biegowa przekładnia
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja, dobra jakość wykonania, świetny dostęp, przestronna kabina, wysoka funkcjonalność
przeciętna jakość niektórych tworzyw

Tekst: Roman Popkiewicz, fot. Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 49 050 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W reklamówce Nissana pada stwierdzenie, że nadwozie nowego Note’a ma „sportowy kształt”. Taaak... Na szczęście sam Note koncentruje się na tym, co ma robić w życiu – i wychodzi mu to nieźle. W teście wersja z silnikiem 1.5 dCi.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-03-20 15:06:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij