Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Nissan Pathfinder - Piąty element

Niepostrzeżenie Nissan wywrócił swoją ofertę do góry nogami. Nigdy nie brakowało w niej aut terenowych, ale teraz jest ich więcej niż osobowych. Utrzymany w stylu sportowo-luksusowym muskularny Pathfinder to już piąty samochód 4x4 w gamie Nissana.

2005-09-22
Nissan Pathfinder Prezentuje się groźnie, ale wymiarami odpowiada „tylko” samochodom klasy średniej.

Prezentuje się groźnie, ale wymiarami odpowiada "tylko" samochodom klasy średniej. Do krajobrazu Dzikiego Zachodu pasuje jak ulał. Na naszych drogach wygląda jak z innej planety. Zarówno po drogach utwardzonych, jak i w terenie może nim podróżować nawet siedem osób. W testowanej wersji - 2.5 dCi Elegance z automatyczną skrzynią biegów - kosztuje 216 400 złotych (w tym 3400 złotych dopłaty za lakier metalizowany).

Za tę kwotę otrzymuje się auto kompletnie wyposażone, ze skórzaną tapicerką, kurtynami powietrznymi oraz elektronicznie sterowanym systemem napędu 4x4 włącznie. Ponadto, układ przeniesienia napędu zaopatrzono w reduktor i aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu wewnętrznym. Mimo wyglądu zewnętrznego rasowej terenówki, we wnętrzu Pathfindera można poczuć się jak w... sportowym coupé 350Z. Ten sam wzór kierownicy i elementy imitujące aluminium pozwalają kierowcy zapomnieć, że ma do czynienia z "czołgiem" o masie własnej ponad dwóch ton. Tyle że fotele Pathfindera znajdują się na wysokości dachu w 350Z.

Do wnętrza wsiada się wygodnie przez czworo sporych drzwi otwierających się niemal pod kątem prostym, co ułatwia zajmowanie miejsc w drugim, a szczególnie w trzecim rzędzie składanych foteli. Gdy zajęte jest wszystkie siedem miejsc, bagażnik ma jeszcze pojemność 190 l. Gdy Pathfinderem podróżuje tylko pięć osób, do ich dyspozycji pozostaje przedział bagażowy o pojemności 515 litrów. Płaska podłoga bagażnika i składane oparcie fotela pasażera z przodu ułatwiają przewożenie długich przedmiotów (o długości nawet do 280 cm).

Funkcjonalność wnętrza tego auta zwiększa nie tylko trzeci - symetrycznie dzielony - rząd siedzeń, ale także środkowa kanapa o regulowanym kącie pochylenia oparcia, którą można składać w proporcjach 40:20:40. Praktycznym wnętrzem Pathfinder przypomina SUV-a lub vana.

Zachowaniem w czasie jazdy też bliżej mu do SUV-ów niż rasowych terenówek. Niezależne zawieszenie kół przednich i tylnych - mocowane do ramy podwozia - zestrojono dość twardo, ale na zwykłych drogach zapewnia całkiem dobre resorowanie. Krótkie nierówności tłumi siermiężnie, gwarantuje za to kierowcy olbrzymi komfort psychiczny. Pathfinderowi może zaszkodzić tylko dziura o rozmiarach leju po bombie.

Dzięki wysokoprężnemu silnikowi o pojemności 2,5 l i mocy 174 KM ciężki Nissan porusza się całkiem sprawnie. Auto wyposażone w 5-stopniową automatyczną skrzynię biegów od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,6 s, a na autostradzie osiąga prędkość nawet 175 km/h. Zawalidrogą więc nie jest. W jego wypadku osiągi to jednak sprawa drugorzędna. Jak na zbudowanego na solidnej ramie mocarza przystało - wyposażono go w silnik, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości ponad 400 Nm już przy 2000 obr/min - przede wszystkim liczy się jego siła pociągowa. Ta jest ogromna i wystarcza jej, żeby holować Pathfinderem nawet trzytonową przyczepę.

W trudniejszych warunkach jazdy - gdy napęd wyłącznie tylnych kół lub automatyczny tryb przeniesienia napędu 4x4 (stały napęd na tylne koła, dołączany na przednie) nie wystarcza już do bezpiecznego pokonywania terenu - bez zatrzymywania au- ta, wygodnym pokrętłem można wybrać stały napęd 4x4. Zatrzymania pojazdu wymaga dopiero załączenie stałego napędu na wszystkie koła jednocześnie z reduktorem. W obu wypadkach podział momentu obrotowego między osie wynosi wtedy 50:50.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4740 x 1850 x 1763 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 2280 kg. Pojemność bagażnika 190-2091 litrów.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, doładowany, z wtryskiem typu common-rail, umieszczony wzdłużnie z przodu; DOHC, 4 zawory na cylinder; pojemność skokowa 2488 cm3, moc 128 kW (174 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 403 Nm przy 2000 obr/min. Dołączany lub stały napęd na wszystkie koła, reduktor, aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu wewnętrznym.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s Prędkość maksymalna 175 km/h Średnie zużycie paliwa 9,0 l/100 km
Cenawersji testowanej 216 400 zł

Mając prześwit równy blisko 24 cm - przy kątach natarcia i zejścia, które wynoszą, odpowiednio, 33 stopnie i 25 stopni - Nissan Pathfinder w terenie potrafi naprawdę dużo. Ile? Decydujące znaczenie mają w tym wypadku opony oraz umiejętność wykorzystania systemu ESP+, który potrafi przyhamować jedno z kół lub skierować do niego więcej siły napędowej. Na ubitym czy skalistym podłożu Pathfinder czuje się dużo lepiej niż na piaszczystych duktach leśnych czy grząskich mokradłach. Potężna siła napędowa na kołach, jaką auto dysponuje niemal od obrotów biegu jałowego silnika, potrafi sprostać każdemu wzniesieniu.

Ceną za śmielszą jazdę w terenie mogą być porysowane lakierowane zderzaki, powyginane boczne stopnie czy zatopione podczas pokonywania brodu eleganckie dywaniki i skórzana tapicerka. Jak na SUV-a, Pathinder może sporo. Na zabawę w terenie jest zbyt luksusowy.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Jacek Ociepko

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    bardzo dobre auto, plastiki troche przeszkadzaja ale nie wiecej jak w Toyocie LC czy Pajero, a wyglada znacznie lepiej , kolo zapasowe jest nieciekawie umieszczone ale jak mam auta ok 15 lat ty;lko 2 razy je zmiemnialem
    ~sender, 2008-12-28 23:18:39
  • avatar
    zgłoś
    Niepostrzeżenie Nissan wywrócił swoją ofertę do góry nogami. Nigdy nie brakowało w niej aut terenowych, ale teraz jest ich więcej niż osobowych. Utrzymany w stylu sportowo-luksusowym muskularny Pathfinder to już piąty samochód 4x4 w gamie Nissana.
    auto motor i sport, 2008-03-17 12:47:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij