Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Nissan Qashqai – killer kompaktów

Po trzech latach obecności na rynku Nissan Qashqai się zmienił. Czy stał się jeszcze bardziej uniwersalny? Sprawdzamy na przykładzie wersji 2.0 dCi.

Nissan, Qashqai Jeżeli Qashqai „jest kupowany oczami”, to po modernizacji jego popularność może jeszcze wzrosnąć

 

W chwili debiutu zastanawiano się, czy nowy gatunek - skrzyżowanie auta typu kompakt z SUV-em - może mieć sens. Życie pokazało, że tak. Qashqai sprzedał się do tej pory w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy, a konkurencja zaczęła produkować podobne samochody. Aż dla 80% klientów Qashqai jest pierwszym Nissanem jakiego kupili, częściej interesują się nim kobiety niż mężczyźni. Wyższa pozycja za kierownicą i kompaktowe wymiary obiecują dobrą widoczność i łatwość parkowania. Nie bez znaczenia są również dostępny napęd na cztery koła i 20-centymetrowy prześwit, dzięki którym Qashqai ma dawać sobie radę poza asfaltem.

SUV Nissana największe słowa krytyki zbierał w testach za nie najlepsze komfort resorowania i precyzję prowadzenia. Zawieszenie żyło własnym życiem i kiedy w trakcie pokonywania zakrętu pojawiała się poprzeczna nierówność, kierowca był zaskakiwany nieoczekiwaną zmianą toru jazdy. Teraz się to zmieniło. Nierówności filtrowane są w sposób prawie niezauważalny i bezgłośny, czyli tak, jak być powinno od samego początku. Układ kierowniczy nadal nie jest ostry jak brzytwa, ale auto zdecydowanie uważniej słucha poleceń kierowcy. Jeśli pod maską pracuje najmocniejszy z oferowanych silników - 2.0 dCi/150 KM - nie trzeba się martwić ani o osiągi, ani o wygórowane zużycie paliwa. Biorąc pod uwagę dużą powierzchnię czołową i masę własną wynoszącą prawie 1,5 tony, średni wynik 7,3 l/100 km należy uznać za dobry. Bolączką, zwłaszcza w terenie górzystym, może być wyraźna turbodziura, znikająca dopiero po przekroczeniu 2000 obr/min.

 

NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4WD TEKNA

NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4WD TEKNA
Cena107 000 zł
KonkurenciFord Kuga, Renault Koleos
Silnikturbodiesel, R4, 2.0
Moc/przy obrotach150 KM/4000 obr/min
0–100 km/h9,9 s
Prędkość maksymalna193 km/h
Zużycie paliwa6,7 l/100 km
Emisja CO2177 g/km
Silnikpojemność 1995 cm3, 320 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na 4 koła. Układ jezdny: z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu oś wielowahaczowa, spręż. śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Nadwozie5-miejsc., 5-drzw. SUV, dł. x szer. x wys. 4330 x 1783 x 1615 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa wł. 1480 kg, poj. bagażnika 410/1513 l, poj. zbiornika paliwa 65 l.

Najwięcej zmian widać na zewnątrz Qashqaia - nowe są reflektory oraz zderzak, osłona chłodni- cy; zmieniony kształt mają błotniki i maska. Tylne lampy zostały wyposażone w diody LED, a spoiler wygięto bardziej ku górze (zaledwie o dwa stopnie), ale poprawiło to aerodynamikę samochodu.

We wnętrzu japońskiego SUV-a uwagę zwracają nowe, bardziej czytelne, ładniejsze zegary oraz zestaw multimedialno-nawigacyjny z dotykowym ekranem. Fotele nadal są zamontowane za wysoko, mają zbyt krótkie siedzisko, a oparcie osobom o wysokim wzroście sięga zaledwie po łopatki. Siedzenie z głową tuż pod dachem (szklanym w testowej wersji) to teraz największy minus Qashqaia i nie zmienią tego ani inne kolory tapicerki, ani dodatkowe schowki na konsoli środkowej. We wnętrzu jest zdecydowanie ciszej za sprawą lepszego wygłuszenia kabiny pasażerskiej. Głośniej i lepiej gra natomiast zestaw audio, opcjonalnie wyposażony we wzmacniacz, subwoofer i głośniki marki Bose.

Crossover Nissana jeździ poprawnie, częściej spotkamy go w mieście niż na drogach gruntowych, ale skutecznie zdobywa część rynku zarezerwowaną dotąd dla klasycznych kompaktów i kombi. Teraz jest dojrzalszy, urodziwszy i nie kosztuje więcej niż przed modernizacją, więc ma prawo liczyć, że powtórzy sukces poprzednika i pozyska dla modelu kolejne pół miliona klientów.

Tekst: Michał Hutyra
Amis 6/2010

SUV czy kompakt?

Jeśli zestawimy wzór metra w klasie kompaktów, czyli VW Golfa, z Nissanem Qashqaiem, okaże się, że oba auta mają niemal identyczne wymiary, osiągi i cenę. Qashqai wygrywa z Golfem większą uniwersalnością. Dzięki prawie dwa razy większemu prześwitowi wjedzie tam, gdzie Golf musi skapitulować. Niestety, aby Qashqai mógł poradzić sobie w trudniejszym terenie, trzeba kupić droższą wersję (Acenta) z napędem na 4 koła za 103 500 zł. Za te pieniądze Volkswagen oferuje Tiguana.

 

Suv czy kompakt

xGolf 2.0 TDIQashqai 2.0 dCi 2WD
Suv czy kompakt
x Golf 2.0 TDI Qashqai 2.0 dCi 2WD
Pojemność/moc 2.0 TDI/140 KM 2.0 dCi/150 KM
Moment obr./przy obr. 320 Nm/1750 obr/min 320 Nm/2000 obr/min
Przysp. 0–100 km/h 9,3 s 9,5 s
Prędkość maks. 209 km/h 194 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km 6,4 l/100 km
Dług. x szer. x wys. 4199 x 1779 x 1512 mm 4330 x 1783 x 1615 mm
Rozstaw osi 2578 mm 2630 mm
Prześwit 89 mm 200 mm
Masa własna 1374 kg 1503 kg
Pojemność bagażnika 350/1305 l 410/1513 l
Cena 82 040 zł 83 700 zł
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 101 550 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Po trzech latach obecności na rynku Nissan Qashqai się zmienił. Czy stał się jeszcze bardziej uniwersalny? Sprawdzamy na przykładzie wersji 2.0 dCi.
    auto motor i sport, 2010-06-22 08:50:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij