Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Nissan Qashqai – killer kompaktów

Po trzech latach obecności na rynku Nissan Qashqai się zmienił. Czy stał się jeszcze bardziej uniwersalny? Sprawdzamy na przykładzie wersji 2.0 dCi.

2010-06-22
Nissan, Qashqai Jeżeli Qashqai „jest kupowany oczami”, to po modernizacji jego popularność może jeszcze wzrosnąć

 

W chwili debiutu zastanawiano się, czy nowy gatunek - skrzyżowanie auta typu kompakt z SUV-em - może mieć sens. Życie pokazało, że tak. Qashqai sprzedał się do tej pory w liczbie ponad pół miliona egzemplarzy, a konkurencja zaczęła produkować podobne samochody. Aż dla 80% klientów Qashqai jest pierwszym Nissanem jakiego kupili, częściej interesują się nim kobiety niż mężczyźni. Wyższa pozycja za kierownicą i kompaktowe wymiary obiecują dobrą widoczność i łatwość parkowania. Nie bez znaczenia są również dostępny napęd na cztery koła i 20-centymetrowy prześwit, dzięki którym Qashqai ma dawać sobie radę poza asfaltem.

SUV Nissana największe słowa krytyki zbierał w testach za nie najlepsze komfort resorowania i precyzję prowadzenia. Zawieszenie żyło własnym życiem i kiedy w trakcie pokonywania zakrętu pojawiała się poprzeczna nierówność, kierowca był zaskakiwany nieoczekiwaną zmianą toru jazdy. Teraz się to zmieniło. Nierówności filtrowane są w sposób prawie niezauważalny i bezgłośny, czyli tak, jak być powinno od samego początku. Układ kierowniczy nadal nie jest ostry jak brzytwa, ale auto zdecydowanie uważniej słucha poleceń kierowcy. Jeśli pod maską pracuje najmocniejszy z oferowanych silników - 2.0 dCi/150 KM - nie trzeba się martwić ani o osiągi, ani o wygórowane zużycie paliwa. Biorąc pod uwagę dużą powierzchnię czołową i masę własną wynoszącą prawie 1,5 tony, średni wynik 7,3 l/100 km należy uznać za dobry. Bolączką, zwłaszcza w terenie górzystym, może być wyraźna turbodziura, znikająca dopiero po przekroczeniu 2000 obr/min.

 

NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4WD TEKNA

NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4WD TEKNA
Cena107 000 zł
KonkurenciFord Kuga, Renault Koleos
Silnikturbodiesel, R4, 2.0
Moc/przy obrotach150 KM/4000 obr/min
0–100 km/h9,9 s
Prędkość maksymalna193 km/h
Zużycie paliwa6,7 l/100 km
Emisja CO2177 g/km
Silnikpojemność 1995 cm3, 320 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na 4 koła. Układ jezdny: z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu oś wielowahaczowa, spręż. śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Nadwozie5-miejsc., 5-drzw. SUV, dł. x szer. x wys. 4330 x 1783 x 1615 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa wł. 1480 kg, poj. bagażnika 410/1513 l, poj. zbiornika paliwa 65 l.

Najwięcej zmian widać na zewnątrz Qashqaia - nowe są reflektory oraz zderzak, osłona chłodni- cy; zmieniony kształt mają błotniki i maska. Tylne lampy zostały wyposażone w diody LED, a spoiler wygięto bardziej ku górze (zaledwie o dwa stopnie), ale poprawiło to aerodynamikę samochodu.

We wnętrzu japońskiego SUV-a uwagę zwracają nowe, bardziej czytelne, ładniejsze zegary oraz zestaw multimedialno-nawigacyjny z dotykowym ekranem. Fotele nadal są zamontowane za wysoko, mają zbyt krótkie siedzisko, a oparcie osobom o wysokim wzroście sięga zaledwie po łopatki. Siedzenie z głową tuż pod dachem (szklanym w testowej wersji) to teraz największy minus Qashqaia i nie zmienią tego ani inne kolory tapicerki, ani dodatkowe schowki na konsoli środkowej. We wnętrzu jest zdecydowanie ciszej za sprawą lepszego wygłuszenia kabiny pasażerskiej. Głośniej i lepiej gra natomiast zestaw audio, opcjonalnie wyposażony we wzmacniacz, subwoofer i głośniki marki Bose.

Crossover Nissana jeździ poprawnie, częściej spotkamy go w mieście niż na drogach gruntowych, ale skutecznie zdobywa część rynku zarezerwowaną dotąd dla klasycznych kompaktów i kombi. Teraz jest dojrzalszy, urodziwszy i nie kosztuje więcej niż przed modernizacją, więc ma prawo liczyć, że powtórzy sukces poprzednika i pozyska dla modelu kolejne pół miliona klientów.

Tekst: Michał Hutyra
Amis 6/2010

SUV czy kompakt?

Jeśli zestawimy wzór metra w klasie kompaktów, czyli VW Golfa, z Nissanem Qashqaiem, okaże się, że oba auta mają niemal identyczne wymiary, osiągi i cenę. Qashqai wygrywa z Golfem większą uniwersalnością. Dzięki prawie dwa razy większemu prześwitowi wjedzie tam, gdzie Golf musi skapitulować. Niestety, aby Qashqai mógł poradzić sobie w trudniejszym terenie, trzeba kupić droższą wersję (Acenta) z napędem na 4 koła za 103 500 zł. Za te pieniądze Volkswagen oferuje Tiguana.

 

Suv czy kompakt

xGolf 2.0 TDIQashqai 2.0 dCi 2WD
Suv czy kompakt
x Golf 2.0 TDI Qashqai 2.0 dCi 2WD
Pojemność/moc 2.0 TDI/140 KM 2.0 dCi/150 KM
Moment obr./przy obr. 320 Nm/1750 obr/min 320 Nm/2000 obr/min
Przysp. 0–100 km/h 9,3 s 9,5 s
Prędkość maks. 209 km/h 194 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km 6,4 l/100 km
Dług. x szer. x wys. 4199 x 1779 x 1512 mm 4330 x 1783 x 1615 mm
Rozstaw osi 2578 mm 2630 mm
Prześwit 89 mm 200 mm
Masa własna 1374 kg 1503 kg
Pojemność bagażnika 350/1305 l 410/1513 l
Cena 82 040 zł 83 700 zł
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 101 550 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Po trzech latach obecności na rynku Nissan Qashqai się zmienił. Czy stał się jeszcze bardziej uniwersalny? Sprawdzamy na przykładzie wersji 2.0 dCi.
    auto motor i sport, 2010-06-22 08:50:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij