Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Nissan X-Trail: SUV, ale inaczej

Nissan X-Trail to jeden z dłużej produkowanych SUV-ów. Zaawansowanego wieku tego auta nie są w stanie ukryć kolejne modernizacje ani mocny i oszczędny 173-konny diesel.

Michał Hutyra 2012-03-08

Czasami warto wsłuchać się w głosy klientów, a jeśli nie klientów, to chociaż w słowa piosenki – np. „Niepokonanych” zespołu Perfect. I zamiast utrzymywać stary model przy życiu, pozwolić mu zejść ze sceny niepokonanym. Emocje bowiem, jakie wywoływał opadły już. I to dawno temu. X-Trail respekt może jeszcze budzić wyglądem.

Długie na 4,63 m, wysokie na blisko 1,8 m, lecz stosunkowo wąskie (również 1,8 m) nadwozie kształtem przypomina rasową terenówkę. Auto ma spore nadkola, w których koła nawet z 18-calowymi obręczami wyglądają na niewielkie, duży prześwit, dosyć pionową przednią szybę i niemal pionowe szyby boczne oraz tylną. Dziś nikt już nie projektuje takich SUV-ów. Co ciekawe, przy tak dużej długości nadwozia rozstaw osi wynosi zaledwie 263 cm (jedynie o 5,5 cm więcej niż Volkswagenie Golfie). To sprawia, że kabina jest stosunkowo ciasna. Przy maksymalnie odsuniętych do tyłu przednich fotelach, miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy ledwie wystarcza.

Oparcie kanapy, dzielone w proporcji 60:40, można regulować zwiększając pojemność nieco skromnego bagażnika (479 l). Jego głębokość mocno ogranicza „patent” w postaci mało praktycznych schowków pod podłogą, które w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni stają się źródłem sporego hałasu. Kolejnymi wadami są śliska, plastikowa podłoga bagażnika i wysoki próg załadunku, znajdujący się na wysokości około 80 cm nad ziemią. Za kierownicą siedzi się wysoko, co docenią osoby niskie, a skrytykują te o słusznym wzroście; obsługa jest intuicyjna, a jakość materiałów wykończeniowych przyzwoita. Nie można również narzekać na brak schowków, bo tych jest mnóstwo i są pod ręką.

Charakterystykę zawieszenia X-Traila zdecydowanie zaprogramowano na komfort jazdy, co razem z układem kierowniczym, który pracuje niezbyt precyzyjnie i za lekko, sprawia, że kierowca na zakrętach sam musi walczyć z siłami bocznymi i z przechyłami nadwozia – fotele nie ułatwiają mu zadania, bo są za słabo wyprofilowane. Na krótkich poprzecznych nierównościach można odnieść wrażenie, że koła tylnej osi odrywają się od nawierzchni.

Za to podczas jazdy po nawierzchniach nieutwardzonych, to, co jest wadą na asfalcie – okazuje się zaletą. Miękkie zawieszenie dobrze tłumi nierówności, a mało bezpośredni układ kierowniczy (ilość obrotów kierownicą między skrajnymi położeniami kół wynosi aż 3,2) staje się idealny w walce z błotnymi koleinami. Napęd na cztery koła ma blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, dzięki czemu kierowca nie jest zaskakiwany nagłym brakiem siły napędowej.

Dwulitrowy turbodiesel w X-Trailu ma moc 173 KM, moment obrotowy 360 Nm i zużywa średnio tylko 6,4 l oleju napędowego na pokonanie 100 km. Współpracuje wyłącznie z przekładnią mechaniczną o sześciu przełożeniach. Szkoda że ta jednostka napędowa jest oferowana tylko z dwoma najdroższymi wersjami wyposażenia – LE (147 600 zł) oraz LE Platinum (157 400 zł).

Dużym atutem X-Traila jest jego silnik. 2-litrowy dCi dysponuje mocą aż 173 KM i potężnym momentem obrotowym – 360 Nm, który jest dostępny od 2000 obr/min. W jednej lidze gra z nim mechaniczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, którą wyposażono w precyzyjny mechanizm zmiany przełożeń. Pomimo dużej masy własnej (1651 kg), auto błyskawicznie nabiera prędkości, wystawiając za to umiarkowany rachunek przy dystrybutorze – średnio podczas jazd testowych spalało 6,9 l/100 km. Gdyby nie przeciętne właściwości jezdne na asfalcie i słabe, po rozgrzaniu tarcz, hamulce (47 m ze 100 km/h), Nissan byłby niezłym kompanem do jazdy, a tak można go uznać za „mistrza prostej” albo przyjaciela leśników. Niestety, leśników odstraszy astronomiczna cena, która wynosi aż 147 600 zł.

 

Dane producenta Nissan X-Trail 2.0 DCI LE
Cena 147 600 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maks./przy obrotach 173 KM/3750 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 360 Nm przy 2000 obr/min
Przeniesienie napędu na cztery koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 10,0 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 6,4 l/100 km
Emisja CO2 168 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4635 x 1790 x 1785 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1651 kg, poj. bagażnika 479/1773 l, poj. zbiornika paliwa 65 l.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Nissan X-Trail wyróżnia się na tle innych SUV-ów dobrymi właściwościami do jazdy w terenie. To bardziej terenówka niż bulwarówka.</p><br /><br /><a href="/testy/pierwsza-jazda-Nissan-X-Trail,18570,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-10 10:24:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij