Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Octavia Combi, Roomster i Yeti – potyczki rodzinne

Sprawdzamy, który rodzaj auta - SUV, minivan czy kombi - jest najlepszym środkiem transportu dla rodziny, na przykładzie trzech Skód: Yeti, Roomstera i Octavii.

2010-12-21
Skoda, Octavia, Combi, Roomster, Yeti Wszystkie mają ustawne bagażniki, w każdym aucie załadunek bagażu ułatwia niski próg, jednak różnica dopuszczalnej ładowności sięga nawet 100 kg

 

Podobna kwota (50-60 tys. zł) i takie same założenia - zmieścić 4-osobową rodzinę i jak najwięcej bagażu. Kiedyś było prościej. Do takich celów służyło nie najładniejsze, ale bardzo praktyczne i pełne zalet kanciaste kombi. Dziś sprawa nie jest oczywista. Po coś w końcu wymyślono vany z ich modułowym wnętrzem, które można umeblować na 1001 sposobów, albo SUV-y, których popularność właśnie wśród rodzin rośnie lawinowo.

Gdybyśmy chcieli załatwić sprawę czystą arytmetyką, z miejsca można założyć, że tym najwłaściwszym autem będzie Octavia kombi, która ma największy bagażnik. Jego pojemność wynosi 580 l, po złożeniu tylnej kanapy nawet 1620 l! Bagażnik Roomstera ma 480 l, więc tylko 100 l mniej niż w Octavii, ale prawie 100 l więcej niż w Yeti. Po złożeniu foteli drugiego rzędu Yeti i Roomster doganiają w pojedynku na litry Octavię. Na korzyść Roomstera i Yeti przemawia fakt, że tył nadwozia jest prostopadłościanem, więc bagażnik można prawie dwukrotnie powiększyć bez składania kanapy i układać torby po sam dach. Octavia ze swoją mocno pochyloną tylną szybą tego nie potrafi. Fotele drugiego rzędu w Roomsterze dają się przesuwać o 150 mm, można regulować kąt nachylenia oparcia, a same fotele złożyć lub całkowicie wyjąć. Taka koncepcja wnętrza, o nazwie VarioFlex, stwarza o wiele więcej możliwości aranżacji niż w klasycznym kombi. Po wyciągnięciu foteli z Roomstera mamy czeluść o wymiarach 1,6 x 1,04 x 1,11 m, co po przeliczeniu daje pojemność niemal 1,85 m3.

Pomysł na wnętrze Yeti jest identyczny jak w Roomsterze, tzn. fotele drugiego rzędu da się przesuwać, zmieniać kąt pochylenia oparcia, składać i wymontowywać. Długość bagażnika wynosi 150 cm, czyli o 10 cm mniej niż w Roomsterze. Dodatkowo napęd na cztery koła i koło zapasowe zmniejszają głębokość bagażnika Yeti o dobre 16,5 cm i jego pojemność z 405 l do zaledwie 300 l. Przy próbie włożenia wózka dziecięcego z tzw. gondolą okazuje się, że do Octavii mieści się on bez problemu i daje się zasunąć roletę, w Roomsterze także (do wysokości półki), a w Yeti trzeba wyjąć półkę, wózek zaś zasłania połowę tylnej szyby. Można ewentualnie zrezygnować z koła zapasowego zyskując na głębokości, ale SUV bez niego to jak żołnierz bez karabinu.

Jak to się dzieje, że Roomster skonstruowany na bazie Skody Fabii, krótszy aż o 35,6 cm od Octavii i tylko o 1 cm od Yeti, ma wystarczająco miejsca z tyłu i tak duży bagażnik? Tajemnica tkwi w największym spośród testowej trójki rozstawie osi. Niestety najkrótsze nadwozie sprawia, że gdzieś poczyniono oszczędności. Tym "gdzieś" jest miejsce za kierownicą. Wysokiemu kierowcy po kilkuset kilometrach jazdy Roomsterem zdrętwieje kolano lewej nogi, ponieważ pozycja za kierownicą w kucki nie sprzyja długim podróżom. Podobnie ma się rzecz w Yeti.

Na przeciwnym biegunie znajduje się Octavia, w której nawet bardzo wysokie osoby nie zawsze mogą w pełni wykorzystać regulację wzdłużną siedziska. Efekt jest taki, że po przejechaniu połowy Europy Octavią można śmiało wybrać się na podbój drugiej połowy. Atutem przednich foteli Octavii jest możliwość dokupienia podpórki lędźwiowej fotela, co czyni jazdę jeszcze przyjemniejszą. Taki ekstras może też dokupić lub wybrać wraz z lepszą wersją wyposażenia kierowca Yeti. O takim luksusie spowinowacona z Fabią Skoda Roomster może pomarzyć. Jej fotele okazują się najmniej wygodne i oferują najsłabsze trzymanie boczne, chyba że zamówimy pakiet "Sport", jak w testowym egzemplarzu.

A co z Yeti? SUV-y swoją popularność zawdzięczają głównie lepszej widoczności z miejsca kierowcy, obszernemu wnętrzu i bezpiecznym właściwościom jezdnym, jakie daje napęd na cztery koła. Okazuje się, że fotel kierowcy w Yeti znajduje się dokładnie na tej samej wysokości co w Roomsterze (61 cm). W Octavii siedzi się o 8 cm niżej. Kolejna zaleta SUV-a też okazuje się słabym argumentem. Najtańszy Yeti nie ma napędu 4x4 i nie da się go nawet dokupić. Wersja 4x4 wymaga niepospolitego silnika (np. 1.8 TSI lub 2.0 TDI) i wyposażenia minimum Active, z krzywdą dla portfela. Najtańsze Yeti z napędem na obie osie to wydatek aż 78 100 zł. Za 82 300 zł można mieć Octavię 4x4, która jest pod każdym względem lepsza niż Yeti.

Jeśli chodzi o wielkość otworu załadunkowego, to wszystkie Skody idą w tej konkurencji łeb w łeb. Jego wymiary są zbliżone i wynoszą: szerokość 100 cm, wysokość 85 cm. Najniższy próg załadunku znajduje się w Roomsterze (61 cm), następnie w Octavii (66 cm). Najwyżej trzeba podnosić walizki by włożyć je do bagażnika Yeti, bo na wysokość 70 cm. W kategorii ładowność wygrywa Octavia (600 kg), przed Yeti (545 kg) i Roomsterem (455 kg). Te 150 kg różnicy to kilka walizek lub dwóch pasażerów!

Pod względem właściwości jezdnych i komfortu nad konkurentami góruje Octavia. Najmniej wychyla się na boki, jej układ kierowniczy pracuje z największą precyzją; jest też najcichsza, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Drugie miejsce zajmuje Roomster, który rozstaw kół tylnej osi ma zdecydowanie większy niż przedniej (tylna oś pochodzi z Octavii I, przednia z Fabii). Dzięki temu jest stabilny. Komfort jazdy zwiększa się proporcjonalnie do obciążenia. Yeti puste czy pełne - prowadzi się niemal identycznie. Nadwozie wychyla się na boki znacznie bardziej niż w Octavii i Roomsterze, a w krytycznych sytuacjach wkracza do akcji napęd tylnej osi, dołączany automatycznie i realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe typu Haldex. Niestety, jak wspominaliśmy, auto z napędem 4x4 to spory wydatek.

Biorąc pod uwagę całość wad i zalet, najbardziej przestronne i pomysłowe wnętrze ma Roomster, jednak wysocy kierowcy po przejechaniu kilkuset kilometrów nie wysiądą z niego zadowoleni. Za kwotę 50 550 zł można wybrać Roomstera w wersji Style z najmocniejszym silnikiem 1.2 TSI. Jest tu klimatyzacja i wszystko co niezbędne do życia. Kto ma cierpliwość do osiągów równie dużą jak do dzieci, może wybrać słabszą i tańszą o 2000 zł odmianę 1.2 TSI o mocy 85 KM. Silnika 1.2 o mocy 70 KM nie polecamy, bo nie znamy nikogo, kto miałby aż taką cierpliwość. Octavia Combi 1.2 TSI (105 KM) oferuje największy ładunek sensu, choć jest droga i w wersji Mint kosztuje 59 099 złotych. Do charakteru Octavii bardziej odpowiedni byłby silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM (dopłata 2100 zł), a najlepszy, z oczywistych względów, diesel - 1.9 TDI o mocy 105 KM (dopłata aż 8900 zł). Najsłabsza i najtańsza (1.2 TSI/105 KM - 57 200 zł), choć i tak droga, Skoda Yeti ma dość ubogie wyposażenie standardowe - brak w nim np. klimatyzacji. Warto zatem skusić się na droższą zaledwie o 2000 zł wersję Active. Dopłata do wersji z napędem 4x4 to 20 000 zł, a to już raczej za dużo jak na budżet przeciętnej polskiej rodziny.

Najlepszym samochodem rodzinnym, bo najtańszym, bardzo praktycznym i wystarczająco obszernym okazuje się Skoda Roomster. Z punktu widzenia kierowcy zdecydowany faworyt to Octavia. Z kolei Yeti ma najmodniejsze dzisiaj nadwozie, ale najwięcej zalet ujawnia w wersji z napędem na cztery koła.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 12/2010

Dane techniczne

  Roomster 1.2 TSI Style Octavia Combi 1.2 TSI Mint Yeti 1.2 TSI Active
Poj. skokowa cm3119711971197
Układ napędowy
Moc maksymalna105 KM105 KM105 KM
Przy obrotach (/min)500050005000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)175175175
Przy obrotach (/min)155015501550
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4213/1684/16074569/1769/14684223/1793/1691
Rozstaw osi (mm)260825782578
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)555555
Wymiary i masy
Masa własna (kg)123712851345
Dopuszczalne obciążenie (kg)455600545
Poj. bagażnika (l)480/1585580/1620405/4580
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)-/900-/1200-/1200
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1375/13851420/14101445/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1070/10201030/9901040/980
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km7,17,17,6
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,94,95,9
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,75,76,4
Emisja CO2 g/km134134149
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)184191175
Uzasadnienie
UzasadnienieŁączy zalety małego samochodu z zaletami vana. Na co dzień jest wystarczająco komfortowy i wyjątkowo pakowny. Wersja Style z silnikiem 1.2 TSI to doskonały wybór, także cenowy.Najlepiej łączy cechy auta rodzinnego. Zza kierownicy nie do pobicia przez siostrzane modele. Druga jest tylko i wyłącznie ze względu na wyższą od Roomstera cenę, aż o 10 000 zł.Zajmuje trzecie miejsce. Przegrywa, jak Octavia ceną, za którą otrzymujemy auto przestronne jak Roomster, ale którego przewaga nad konkurentami sprowadza się do większego prześwitu.
Cena
Cena wersji porównywalnych50 550 zł59 099 zł59 200 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    No już wiem wiem.
    ~Samuraj002, 2010-12-23 15:50:31
  • avatar
    zgłoś
    Samuraj, pierwsze zdanie - "Sprawdzamy, który rodzaj auta - SUV, minivan czy kombi - jest najlepszym środkiem transportu dla rodziny". Już wiesz skąd werdykt?
    esper, 2010-12-23 12:18:54
  • avatar
    zgłoś
    Ani Euro-NCAP, ani tym bardziej "żółte anioły" z ADAC. Po prostu policyjny, jakiego widuje się w Wlk. Brytanii. I dobrze - przestępców na komisariat sadzać z tyłu za karę
    airmatic, 2010-12-22 21:08:21
  • avatar
    zgłoś
    No i tu w zasadzie masz rację. PS. Co to za Lancer w avatarze? Kojarzy mi się z testami NCAP.
    ~Samuraj002, 2010-12-22 20:52:31
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Ciekawi mnie, na jakiej podstawie został ustalony werdykt. Na podstawie walorów rodzinnych?Utrzymać taką rodzinę - a wejść w posiadanie dosyć kosztownego, bo nowego auta - to dwie sprawy, które mają wiele ze sobą wspólnego. Na czymś da się oszczędzić, a za swoje pieniądze Roomster daje tyle samo co Octavia za sporo więcej
    airmatic, 2010-12-22 18:06:23
  • avatar
    zgłoś
    Wiadomo, że Skoda, bo tylko takie są tutaj w teście, a faworyt? Nie mam konkretnie. Jeśli miałbym wybierać to bym wziął Octavkę, natomiast trochę zdziwiło mnie, że Yeti jest najsłabsze, a Roomster najlepszy. Octavia, muszę powiedzieć, że jest taka zwyczajna na tle braci, ale ciekawi mnie na jakiej podstawie został ustalony werdykt. Na podstawie walorów rodzinnych?
    ~Samuraj002, 2010-12-22 17:29:19
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Aha, a ja jakoś nie do końca. Można zapytać o Twojego faworyta (ehem, Favorita - też Skoda)?
    airmatic, 2010-12-22 17:24:48
  • avatar
    zgłoś
    Aha, a ja jakoś nie do końca.
    ~Samuraj002, 2010-12-22 17:14:02
  • avatar
    zgłoś
    Nie, ale autor tekstu miał - i ja mu wierzę
    airmatic, 2010-12-22 16:41:58
  • avatar
    zgłoś
    Miałeś okazję zaprzyjaźnić się z każdym z nich?
    ~Samuraj002, 2010-12-22 01:20:40
  • avatar
    zgłoś
    Cena rządzi. A swoją drogą, wnętrze Roomstera jest pioruńsko ustawne, przez co jego budę da się bardzo sensownie zaaranżować i zapakować bagażami. Octavia prowadzi się lepiej, ale i więcej kosztuje. Nota bene silnik mały silnik TSI ma z nią sporo do roboty. A Yeti nie tylko nie dorównuje starszym "braciom" od strony załadunkowej, ale też i w prowadzeniu okazuje się mniej zwinny. Zatem jeśli ma być funkcjonalnie, sprawnie i tanio jak na Skodę, to Roomster w zupełności wystarczy wszystkim. Brawo autor!
    airmatic, 2010-12-22 00:27:57
  • avatar
    zgłoś
    Dobrze, że punktacji nie zrobili. Dla rodziny? Ja bym wybrał Octavię. Nie ma to jak spore kombi. Zaskoczyło mnie tylko dlaczego Yeti jest trzecie. Na jakiej podstawie został wystawiony werdykt?
    ~Samuraj002, 2010-12-21 21:25:15
  • avatar
    zgłoś
    Sprawdzamy, który rodzaj auta - SUV, minivan czy kombi - jest najlepszym środkiem transportu dla rodziny, na przykładzie trzech Skód: Yeti, Roomstera i Octavii.
    auto motor i sport, 2010-12-21 09:23:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij