Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Odwaga w cenie

2007-10-19
Opel GTC Dla konesera - sportowe coupe w szytym na miarę nadwoziu z włókien węglowych.

Czyżby nowy Calibra? Opel pracuje nad nim pełną parą. Mieliśmy okazję popróbować jazdy odważnie stylizowanym studyjnym modelem GTC, który niewiele różni się od przyszłego samochodu seryjnego.

Głęboki oddech, głuche dudnienie, nerwowe sapanie, groźne warczenie - odgłosy, które kierowcę Opla GTC przyprawiają o gęsią skórkę można wytłumaczyć tylko w jeden sposób: ten samochód to dziki zwierz; bicie serca, puls i oddech bestii można tu wyczuć w sposób niczym niezmącony.

To, co dzieje się w czeluściach komory silnika i w trzewiach potężnych końcówek wydechu - świadczy o zwierzęcej, pierwotnej sile.

Kierowca zasiada pośrodku tego wszystkiego, uwięziony w skórzanych sportowych fotelach wyśmienicie podpierających ciało, a wszystko czego mu trzeba znajduje w zasięgu ręki. We wnętrzu dominują umiar i rzeczowość, a to dlatego, że Gran Turismo Coupé (GTC) nawet jako samochód koncepcyjny ma być bezkompromisową maszynką do jeżdżenia, a nie stylistycznym popisem niespełnionych artystów.

Sprzęgło wkracza do akcji błyskawicznie, jak w prawdziwej wyścigówce - każdy z sześciu biegów wskakuje na swe miejsce równie szybko, co precyzyjnie. Korzystanie z pedału gazu to czysta przyjemność - od razu widać spontaniczne reakcje silnika na jego przyciśnięcie, na szybkich zakrętach do akcji wkracza napęd na cztery koła poprawiając trakcję sportowego coupé. I dobrze, bo 300-konnemu silnikowi najwyraźniej nigdy nie brakuje pary. Poskramianie jego żądzy coraz większych i większych obrotów podpadałoby pod paragraf "dręczenie zwierząt".

Nowy silnik V6 to doładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem, która - w wersjach o różnej mocy - ma być stosowana przez koncern General Motors. Żeby potężną siłę w pełni przekuć w galop, Opel przypomniał sobie o napędzie 4x4, jaki stosował w latach 90. np. w Calibrze. Dzisiaj częściej korzysta się ze sprawdzonego przez VW i Volvo elektronicznie sterowanego wiskotycznego sprzęgła Haldex na tylnej osi. W przyszłości Opel ma zamiar kierować na każde z kół osobno moment napędowy o różnych wartościach, jak to już dziś czynią Audi i BMW.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieCzteromiejscowe coupé, dług. x szer. x wys. 4830 x 1867 x 1432 mm, rozstaw osi 2737 mm, masa własna około 1600 kg, pojem. bag. 500-1020 l.
SilnikV6 z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego, pojemność 2792 cm3, moc 220 kW (300 KM) przy 5300 obr/min, maks. moment obr. 400 Nm przy 1850 obr/min. Napęd na cztery koła. 6-przełożeniowa skrzynia biegów.
ZawieszenieNiezależne zawieszenie kół, z przodu wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe, z przodu i z tyłu stabilizator i amortyzatory.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s; prędkość maksymalna 250 km/h; średnie zużycie paliwa 16,5 l/100 km

Nowy samochód został skonstruowany na niemal już gotowej do seryjnej produkcji płycie podłogowej Ypsilon, która w ramach GM ma być stosowana w modelach wyższej klasy - w Oplu, Saturnie, Buicku, Cadillacu i Saabie. Mniejsze auta, jak na przykład Astra, mają wykorzystywać płytę podłogową Delta. W obydwu przypadkach silniki będą umieszczane poprzecznie i mają napędzać koła przednie. W modelach wspartych na płycie Ypsilon znajdzie zastosowanie prosta tylna oś zespolona lub bardziej wyrafinowana, w niektórych wersjach napędzana, z pięcioma wahaczami na koło.

Stylistyka Opla GTC ma budzić respekt. I budzi. Agresywny, wysoki przód jest jednak nie tylko owocem wizji stylistów, ale i przyszłych przepisów dotyczących ochrony pieszych oraz skutków zderzeń. Dlatego przedni zwis nadwozia jest znacznie dłuższy niż we współczesnych Oplach. Pod opływowym nadwoziem (współczynnik oporu powietrza Cx - 0,25) pasażerowie przednich foteli znajdą zadziwiająco dużo miejsca. Dwa oddzielne tylne fotele nadają się tylko na krótkie wycieczki, ale mają tę zaletę, że za przyciśnięciem guzika można je przesunąć do przodu i powiększyć bagażnik. Wkrótce rozwiązanie o nazwie Flex4 będzie stosowane w seryjnych modelach Opla.

Sylwetkę potężnego GTC opracowano nie w USA, ale w Niemczech, a pierwsze szkice ujrzały światło dzienne już wiosną ubiegłego roku. Samochód powstał u Saaba w Szwecji. Karoseria zrobiona jest z włókien węglowych, bo materiał ten ma wytrzymałość taką jak cienkie blachy stalowe. Połyskujący matowo lakier stał się dla techników prawdziwym wyzwaniem - zeszlifowywano go dwukrotnie, bo nie błyszczał jak trzeba.

Odważne kształty Opla GTC są czymś więcej niż tylko stylistyczną wprawką. Wraz z zastosowanymi tu rozwiązaniami technicznymi, wiele z artystycznych gagów trafi do Opla Vectry kolejnej generacji, która pojawi się pod koniec 2008 roku (patrz str. 6-7). W planach są nie tylko wersje cztero- i pięciodrzwiowe, ale i sportowe coupé o budzących respekt osiągach. Ma ono nawiązywać do tradycji zbyt wcześnie odesłanego na emeryturę modelu Calibra i sprawić, by jego miłośnicy powrócili na łono Opla. Jeśli tylko styliści nie zatrzymają się w pół kroku, są na to szanse.

Tekst: Eberhard Kittler
Zdjęcia: Uli Jooss

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czyżby nowy Calibra? Opel pracuje nad nim pełną parą. Mieliśmy okazję popróbować jazdy odważnie stylizowanym studyjnym modelem GTC, który niewiele różni się od przyszłego samochodu seryjnego.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij