Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ognisty mściciel – Dodge Avenger i Peugeot 407

W budowaniu ognistego wizerunku pomaga agresywny wygląd, ten zaś najlepiej podkreślić jakimiś ognistymi nazwami. Musi być ostro, bezkompromisowo i pachnieć prochem, bo taki ma być Dodge. I jeśli chodzi o imiona na pewno jest. Caliber i Nitro to strzały i wybuchy, z kolei Avenger znaczy mściciel.

2008-01-18
Peugeot 407 i Dodge Avenger Czego by na drodze nie zrobił Peugeot, Dodge ma na to odpowiedź.

Avenger trafia - to wyświechtane stwierdzenie, ale tak jest - w jedną z najbardziej konkurencyjnych klas europejskiego rynku. Nikt nie ma tu łatwego życia, a już na pewno nie modele o słabszej renomie. Zapytajcie Cadillaca BLS.

Pewne jest, że Avenger będzie się wyróżniał. Wielki zderzak, duże reflektory, długa pokrywa silnika, poszerzone błotniki i błyszczące obręcze kół - oto samochód, który woła o uwagę ulicy. Do pary Dodge otrzymuje Peugeota 407, który wartości estetyczne stawia ponad praktycznymi. Z awangardowym wyglądem - wielkim wlotem powietrza w zderzaku ∫ la coś dwa razy niższego i kilka razy szybszego - idzie w parze wnętrze, które z tyłu jest ciasne oraz bagażnik o śmiesznie małej pojemności 407 l.

Pod względem dynamiki jazdy Dodge jest bez kompleksów. Podczas pomiarów elastyczności "407" i Avenger wymieniali się lepszymi wynikami - w zależności od tego, na którym biegu był dokonywany pomiar. W zestawieniu ze zrelaksowaną naturą Peugeota, którego świetnie wyciszony silnik reaguje na gaz z lekkim opóźnieniem, Dodge okazał się nieco bardziej zrywny. Ciekawe, że na przykład do setki Avengerowi bez problemu udało się uzyskać lepszy wynik niż napędzanemu tym samym silnikiem, mniejszemu i lżejszemu Calibrowi.

Czego by na drodze nie zrobił Peugeot, Dodge ma na to odpowiedź. Żaden nie ma specjalnie dynamicznych właściwości jezdnych, zakręty traktując raczej jako coś, z czym trzeba sobie radzić przy minimum wysiłku zamiast poświęcać im maksimum uwagi. W efekcie kierowcy obu aut mają wrażenie nieco odizolowanych od akcji. Ani Avenger, ani "407" nie walczą z przechyłami nadwozia, zachowując jednocześnie porządny poziom przyczepności. Natomiast precyzja i wyczucie układów kierowniczych są akurat takie, żeby zapewnić wrażenie pełnej kontroli. Największa zaleta układu jezdnego Peugeota to umiejętność sprawienia, że po pokonaniu kilkuset kilometrów kierowca czuje się jak po kilkudziesięciu. Ma na to wpływ również poziom wyciszenia wnętrza. Z kolei w wypadku Avengera można odnieść wrażenie, jakby po ostatecznym zestrojeniu zawieszenia jeszcze je trochę usztywniono. Zresztą z dobrym skutkiem - Avenger szybko tłumi nierówności, ale nie kosztem utraty komfortu resorowania.

Jeśli Dodge'owi czegoś brakuje, to tego samego ostatniego szlifu jak w wypadku Calibra. Gorszej jakości tworzywa, wrażenia dźwiękowe i jakość sprawiają, że ogólny poziom komfortu - nie tylko ten pochodzący od układu zawieszenia - jest niższy niż u Peugeota. Natomiast dużą zaletą Avengera jest cena, znów jak na tę klasę aut dość konkurencyjna. Dodge oferuje podobną "ilość" samochodu za mniejszą ilość gotówki.

Z kolei "407" może się pochwalić wyjątkowo dokuczliwą niedoróbką - cichy gwizd turbosprężarki jest taki, jakby gdzieś coś nadjeżdżało na sygnale. Słyszysz to praktycznie przy każdym, nawet słabym, dodaniu gazu i zastanawiasz się czy już zjechać na pobocze. Po czym okazuje się, że żadnej karetki ani straży oczywiście nie ma. Zakląłbyś najchętniej w języku d'Artagnana.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 407 2.0 HDI Avenger 2.0 CRD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)100 (136)103 (140)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm319971968
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320310
Przy obrotach (/min)20001750-2500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4676/1811/14454415/1800/1535
Rozstaw osi (mm)27252765
Poj. zbiornika paliwa (l)6663
Masa własna (kg)15871635
Dopuszczalne obciążenie (kg)493405
Poj. bagażnika (l)407438
CO2 (limit) g/km155170
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
Osiągi407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
0-80 km/h (s)7,27,7
0-100 km/h (s)10,510,1
0-130 km/h (s)18,317,3
Prędkość maksymalna (km/h)208203
Elastyczność 407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
60-100 km/h na IV/V biegu (s)5,9/9,46,8/9,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)b.d./7,97,2/9,3
Elastyczność 407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
80-120 km/h na VI biegu12,511,3
Zużycie paliwa407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,78,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,95,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,96,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,25,4
Maksymalne (l/100 km)10,411,0
średnie podczas testu (l/100 km)7,98,9
zasięg (km)707707
Droga hamowania (m)407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)4243
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4342
Ceny i wyposażenie407 2.0 HDIAvenger 2.0 CRD
Cena modelu testowanego (zł)91 800 zł86 300 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

407 2.0 HDI 328
Avenger 2.0 CRD 320
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdyby jeszcze łaskawie zmienili tę "szpitalną" stylizację wnętrza...
    ~Globy, 2008-01-19 00:25:09
  • avatar
    zgłoś
    Gdybyśmy sami nie wybrali do testu wersji z dieslem pod maską, trudno byłoby się zorientować, że właśnie taki silnik „zainstalowano" w testowym Mondeo. Dwulitrowa, 140-konna wysokoprężna jednostka napędowa pracuje równomiernie, bez wibracji wyczuwalnych w kabinie i bez hałaśliwego stukotu, coś tam sobie jedynie mrucząc. Zasługa w tym samego silnika i jego zawieszenia oraz konstrukcji nadwozia o dużej sztywności, a także wyciszenia wnętrza. Wszystko razem sprawia, że w pracę silnika trzeba się wsłuchać, żeby zorientować się, że to jednak diesel.Moment obrotowy o wartości 320 Nm - osiągany już przy 1750 obr/min, czyli praktycznie natychmiast po starcie - sprawia, że Mondeo 2.0 TDCi garnie się do jazdy jak nasi aktorzy do tańczenia i śpiewania. Gdyby nie precyzyjny mechanizm zmiany biegów, dzięki któremu dźwignia szybko i bezbłędnie trafia w kolejne przełożenia oraz świetna trakcja, dostępną siłę napędową trudno byłoby w ogóle wykorzystać. A tak, zanim stoper doliczy do 10, wskazówka na prędkościomierzu oscyluje już wokół liczby 100.
    ~A to opis wasz na temat silnika , 2008-01-18 14:22:25
  • avatar
    zgłoś
    Ten sam silnik co peugeot ma nowy Ford Mondeo i co nic w nim nie świszczy ? Jedzie prosto i nie zjeżdża na pobocze bo ma napis FORD...śmieszna ta krytyka tej niedoróbki..
    ~Cez, 2008-01-18 14:18:32
  • avatar
    zgłoś
    W budowaniu ognistego wizerunku pomaga agresywny wygląd, ten zaś najlepiej podkreślić jakimiś ognistymi nazwami. Musi być ostro, bezkompromisowo i pachnieć prochem, bo taki ma być Dodge. I jeśli chodzi o imiona na pewno jest. Caliber i Nitro to strzały i wybuchy, z kolei Avenger znaczy mściciel.
    auto motor i sport, 2008-01-18 10:45:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij