Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Opel Ampera – konkurencja dla hybryd

Ma silnik spalinowy i elektryczny, ale nie jest hybrydą, lecz "autem elektrycznym o zwiększonym zasięgu". Dzięki temu Opel Ampera może pokonać dystans nawet około 500 km i nie jest zależny wyłącznie od prądu z gniazdka.

2011-05-26
Opel Ampera Ampera stawia na komfort podróżowania: zawieszenie ma dość miękką charakterystykę, w kabinie panuje prawie idealna cisza

 

Do tej pory samochody wykorzystujące połączone siły napędu elektrycznego i spalinowego, czyli hybrydowe, były domeną producentów japońskich. Auta całkowicie elektryczne też, bo Citroën C-Zero i Peugeot iOn to bracia bliźniacy Mitsubishi i-MiEV-a, który przyszedł na świat pierwszy. Wadą aut wyłącznie elektrycznych jest niewielki, trudny do zaakceptowania zasięg, długi czas ładowania w warunkach domowych, brak infrastruktury i... całkowita zależność od prądu. Hybrydy nawet najnowszej generacji wtedy, gdy są napędzane wyłącznie elektronami też nie potrafią zajechać daleko. Ponadto, za osiągi odpowiada w nich silnik spalinowy, a to znaczy, że im szybciej się jedzie, tym wyższy okazuje się apetyt hybrydy na paliwo. Pomysł inżynierów z General Motors jest wolny od wad obydwu technologii, chociaż wykorzystuje te same "klocki". Ponadto, Ampera to kawał ładnego auta, a nie miejski maluch - jak obecne wynalazki na prąd.

Na serce systemu napędowego Ampery składają się silnik elektryczny o mocy 111 kW (150 KM), bateria o pojemności 16 kWh i prądnica o mocy 54 kW (72 KM). Napęd jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem przekładni planetarnej. W przeciwieństwie do zespołu napędowego samochodów hybrydowych, zespół napędowy Ampery został tak zaprojektowany, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie i prędkość wyłącznie z wykorzystaniem elektrycznej strony mocy. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w około 9 sekund i może mknąć z maksymalną prędkością wynoszącą ponad 160 km/h. W zależności od trybu pracy (jazda normalna, sportowa, górska, wymuszone ładowanie baterii), zasięg, który gwarantuje w pełni naładowana litowo-jonowa bateria wynosi od 40 km do 80 km.

Dodatkowe nawet 500 km Opel Ampera może pokonać dzięki silnikowi spalinowemu. 1,4-litrowa benzynowa jednostka o mocy 86 KM nie napędza kół, lecz prądnicę, która wytwarza energię elektryczną. Silnik spalinowy "potrafi" pracować tylko z taką prędkością obrotową, która jest najefektywniejsza pod względem zużycia paliwa. Prędkość obrotowa nie zależy od tego, jak głęboko kierowca wciśnie pedał przyspieszania. Silnik spalinowy napędza prądnicę, która zapewnia baterii świeżą dawkę energii elektrycznej po to, aby Ampera mogła poruszać się dalej dzięki... silnikowi elektrycznemu.

 

OPEL AMPERA

OPEL AMPERA
KonkurenciNissan Leaf, Toyota Prius
Silnikelektr. i benz., R4, 1.4
Moc111 kW i 86 KM
0–100 km/h9 s
Prędkość maksymalna161 km/h
Zużycie paliwa w mieście0 lub 1,2 l/godz.*
Emisja CO20 lub <40 g/km
Silnik elektrycznysynchroniczny, moc 111 kW (150 KM), moment obrotowy 273 Nm; prądnica o mocy 54 kW; bateria 16 kWh, 360V.
Silnik spalinowypoj. skok. 1398 cm3, moc 86 KM przy 4800 obr/min, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 4-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4498 x 1788 x 1430 mm, rozstaw osi 2685 mm, masa własna 1715 kg, poj. bagażnika 300 l, poj. zb. paliwa 35 l.

Z punktu widzenia rachunku ekonomicznego "produkcja" prądu w taki sposób jest mało opłacalna, więc komputer sterujący pracą zespołu napędowego dopuszcza ładowanie baterii tylko do poziomu, jaki jest niezbędny do bieżącej jazdy. Nie ma mowy o gromadzeniu energii w bateriach "na zapas". Chodzi o to, aby drogim prądem nie ładować baterii do maksimum, jeśli za chwilę np. w garażu można zrobić to znacznie taniej. Ładowanie baterii do maksimum trwa jedynie cztery godziny.

Składająca się z 288 ogniw bateria o masie aż 180 kg ma kształt litery T i została tak wkomponowana w podwozie, aby środek ciężkości auta znajdował się jak najniżej i jak najbliżej pionowej osi obrotu oraz aby nie ograniczać przestrzeni dla pasażerów i na bagaż. Amperą wygodnie podróżują 4 dorosłe osoby, bagażnik ma pojemność 300 l.

Najważniejsze jest to, że z punktu widzenia obsługi i jazdy spalinowo-elektryczny Opel nie różni się od innych aut. Z tą różnicą, że podróż nim jest niezwykle komfortowa ze względu na bardzo niski poziom hałasu we wnętrzu. Kierowca ani przez moment nie musi pamiętać o tym (nawet nie musi o tym wiedzieć!), że pod maską Ampery pracują dwa silniki (elektryczny i spalinowy) i prądnica, która może działać jak silnik elektryczny, wspomagający główny silnik elektryczny w zapewnieniu maksymalnych osiągów. Za pośrednictwem aż trzech sprzęgieł całość jest połączona z przekładnią planetarną, dostarczającą siłę napędową do kół.

Ampera to najpoważniejszy konkurent dla aut hybrydowych i elektrycznych zarazem. Potrafi niemal bezszelestnie i przy zerowej emisji dwutlenku węgla wjechać do miasta i zajechać daleko dzięki silnikowi elektrycznemu, napędzanemu... oktanami. Opel rozpocznie jej sprzedaż w 2012 r.

Tekst Maciej Ziemek
Amis 6/2011

Tyle paliwa trzeba zmagazynować na 500 km
Do przejechania 500 km potrzeba około 37 l oleju napędowego, ale cały układ paliwowy auta ma pojemność ok. 46 l i waży 43 kg. Do zmagazynowania 170 l wodoru przy ciśnieniu 700 barów potrzeba zbiornika o pojemności aż 260 l, który waży 125 kg. Aby na energii elektrycznej przejechać pół tysiąca kilometrów, potrzebne byłyby ogniwa o pojemności 360 l, których obudowa miałaby 670 l pojemności, a cały system ważyłby gigantyczne 830 kg.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    tego typu rozwiazanie juz jest stosowane :
    ~afakrak, 2011-08-10 09:43:09
  • avatar
    zgłoś
    dobrze polecial Opel fajna furka w czerwieni fajnie wyglada,ma nawet nie ktore dobre rozwiazania jak to Niemcy i ta ich technika heheh....ja nie jestem zwolennikiem takich elktrowuzkow hehe ja stara szkola benzyna nr 1 ))ale dla Opla szacun ze sie rozwija to na duzy +
    84styleFury, 2011-07-15 23:16:54
  • avatar
    zgłoś
    Oczywiście Oplowi, moje przejęzyczenie.
    ~Samuraj, 2011-07-10 02:24:42
  • avatar
    zgłoś
    O ile przód jeszcze ujdzie w tłoku, to tył wyszedł Hondzie masakrycznie. dry.gifJakiej Hondzie, skoro tu mowa o Oplu Amperze?
    airmatic, 2011-07-09 21:45:40
  • avatar
    zgłoś
    Szczerze? Z zewnątrz auto to porażka. O ile przód jeszcze ujdzie w tłoku, to tył wyszedł Hondzie masakrycznie. Za to chylę czoło przed zastosowaną w tym wozie technologią.
    ~Samuraj, 2011-05-26 17:06:00
  • avatar
    zgłoś
    Ma silnik spalinowy i elektryczny, ale nie jest hybrydą, lecz „autem elektrycznym o zwiększonym zasięgu". Dzięki temu Opel Ampera może pokonać dystans nawet około 500 km i nie jest zależny wyłącznie od prądu z gniazdka.
    auto motor i sport, 2011-05-26 09:16:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij