Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Opel Astra GTC - Kompakt GT

Każda marka potrzebuje dobrze sprzedającego się modelu oraz takiego, którym tworzy się np. sportowy wizerunek. Opel Astra GTC ma być jednym i drugim.

2008-04-17

auto motor i sport 4/2005

Co oznacza skrót GTC? Gran Turismo Compact, czyli kompaktowe auto dla facetów lubiących szybkie samochody. GTC to także tradycja - dziadek adorował babcię Mantą, ojciec mamę poderwał na Calibrę, a syn może rwać na Astrę GTC. Tak zdobywa się wielopokoleniową wierność marce.

A rwanie szykuje się masowe, bo Astra GTC będzie oferowana zarówno z 200-konnym silnikiem dla miłośników sportowej jazdy, jak i 90-konnym dieslem 1.3 dla tych, co wolą tylko wyglądać na sportowo jeżdżących. Łącznie ma być tych silników aż dziewięć, co uczyni Astrę GTC najbardziej masowym pojazdem wśród sportowych kompaktów.

Do budowy karoserii trzydrzwiowej GTC wykorzystano maskę oraz przednie błotniki z Astry pięciodrzwiowej. Resztę stworzono od podstaw, by model zyskał sportowy charakter. Dlatego m.in. obniżono nadwozie o 15 mm oraz wstawiono "interaktywny" układ jezdny IDS. Na przełomie lutego i marca mogłem sprawdzić jak to działa.

IDS jest systemem sterującym kilkoma urządzeniami jednocześnie. Gdy włączysz przycisk Sport, to nastąpi usztywnienie zawieszenia, zmieni się charakterystyka układu kierowniczego i reakcja silnika na pedał gazu. Zawieszenie usztywni się również samoczynnie, np. przy szybkim wjechaniu w zakręt.

Astra GTC, "nasączona" elektroniką, sama kontroluje i odpowiednio reaguje na podsterowność (UCL), ułatwia ruszanie pod górę (HSA) oraz nadzoruje ciśnienie w oponach (TPMS i DDS) - to ostatnie wyrównuje obroty koła z oponą, w której spadło ciśnienie.

Opel z Astrą GTC wspiął się już na takie wyżyny elektronicznego bezpieczeństwa aktywnego, że rola kierowcy została zredukowana do skręcania - lub trzymania prosto kierownicy - dodawania gazu i hamowania. Oczywiście, jest to wersja dla osób, które będzie stać na dopłat ę do tych e-gadżetów. Ile? Na razie nie wiadomo. Podobno najtańsza GTC ma kosztować tyle samo, co najtańsza pięciodrzwiowa Astra.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieDługość x szerokość x wysokość 4290 x 1794 x 1435 mm, rozstaw osi 2614 mm, masa własna 1210 kg, maksymalne obciążenie 475 kg. Pojemność bagażnika 380 litrów.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy, z turbodoładowaniem, pojemność skokowa 1998 cm3, moc 147 kW (200 KM) przy 5400 obr/min, maksymalny moment obrotowy 262 Nm przy 4200 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s Prędkość maksymalna 234 km/h Średnie zużycie paliwa 9,3 l/100 km

Tekst Jarosław Maznas
Zdjęcia GM

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Każda marka potrzebuje dobrze sprzedającego się modelu oraz takiego, którym tworzy się np. sportowy wizerunek. Opel Astra GTC ma być jednym i drugim.
    auto motor i sport, 2008-04-17 22:05:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij