Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Opel Astra GTC i VW Scirocco – Wojna światów

Odwieczny pojedynek Opla z VW trwa. Już 30 lat temu zmagały się ze sobą Manta i Scirocco - a jakie dzisiaj szanse ma Astra GTC Turbo z 200-konnym silnikiem w starciu z równie mocnym Scirocco 2.0 TSI?

2009-01-19
Opel Astra GTC i VW Scirocco Bardziej niż na prostej Scirocco odjeżdża Astrze GTC na zakrętach.

Odłóżmy na chwilę na bok spory i uprzedzenia, podejdźmy do sprawy rzeczowo. W końcu po co dolewać oliwy do ognia - zakochanych w Volkswagenach i tak nikt na Opla nie nawróci, i odwrotnie. Zwłaszcza, gdy naprzeciw siebie staną kierowcy współczesnych Astry GTC i VW Scirocco. To dwa różne światy. Uwielbienie dla nich to po prostu kwestia wiary i przekonań.

Inaczej niż kiedyś Manta A i B oraz dwa pokolenia Scirocco, testowi współzawodnicy nie należą do gatunku znanego jako coupé. Astra każe się nazywać Gran Turismo Compact, ale nie będzie jej przykro, jeśli ktoś powie o niej, że to trzydrzwiowa, niższa i usportowiona wersja zwykłej Astry. Z Scirocco jest trochę trudniej, chociażby z powodu Golfa, który istnieje także w wersji trzydrzwiowej. Ale tylko dlatego, że w Volkswagenie bez ustanku mówią o nim coupé, nie musimy przyjmować, że to prawda. Ten samochód wydaje się raczej przeciwieństwem przestronniejszego i przytulniejszego Golfa Plus: to jakby Golf Minus - oferuje mniej miejsca, ale jest bardziej dynamiczny.

Jednak w Scirocco kryje się coś więcej niż tylko Golf - na przykład Eos. Właśnie z tego kabrioletu pochodzi porządnie wykonana tablica rozdzielcza przeszczepiona do Scirocco. Za to pod względem rozstawu osi samochód znów trzyma się wymiarów Golfa, "pożyczył" sobie nawet od niego dwulitrowe turbo z bezpośrednim wtryskiem. Trochę bardziej w VW wysilili się pracując nad układem jezdnym. W porównaniu z Golfem GTI rozstaw kół zwiększył się w Scirocco z przodu o 3,6 cm, a z tyłu o 6,2 cm. O tylnej części nadwozia można teraz mówić różne rzeczy, ale na pewno nie to, że jest filigranowa. Większy rozstaw kół zapewnia Scirocco lepsze trzymanie się drogi w zakrętach.

Nad GTC Opel mniej się trudził. Wprawdzie nadwozie osadzono o 2,5 cm niżej niż w zwyczajnej Astrze, ale rozstaw kół z przodu i z tyłu pozostał taki sam (1488 mm), czyli w porównaniu z Scirocco jest z przodu o 81 i z tyłu o 87 milimetrów mniejszy. M.in. dlatego każde z aut ujawnia podczas jazdy odmienny charakter. VW zachowuje się spokojniej, polecenia wydawane kierownicą wykonuje na większym luzie i precyzyjniej, podczas przyhamowywania w zakręcie jego szeroki tył pewnie trzyma kurs. Również zmiany obciążenia silnika prawie wcale nie wyprowadzają go z równowagi. Scirocco wykorzystuje je, żeby ze stoickim spokojem i łatwiej wejść w zakręt. Trudno doprowadzić w nim do sytuacji krytycznej, bo ESP wkracza do akcji skutecznie, choć delikatnie, dzięki czemu Scirocco ani myśli opuszczać obrany tor jazdy.

GTC na zakrętach jest bardziej nerwowy, dodanie lub ujęcie gazu w większym stopniu wyprowadza go z równowagi. Wprawdzie ESP uaktywnia się dopiero w ostatniej chwili, dopuszczając jazdę lekkimi poślizgami, ale ingeruje niemal bez przerwy. W sytuacjach krytycznych, o które w GTC znacznie łatwiej niż w Scirocco, ESP mniej skutecznie radzi sobie z opanowaniem uślizgu przedniej osi, niż to się dzieje w Scirocco. Na dodatek układ kierowniczy jest szarpany zmianami momentu napędowego na kołach (np. przy mocnym wciśnięciu gazu), co utrudnia kierowcy utrzymanie właściwego toru jazdy.

Scirocco znacznie lżej podróżuje się z dużą prędkością, jest też wygodniejszy. Egzemplarz testowy, wyposażony w zawieszenie DCC o regulowanej charakterystyce tłumienia, oferuje - nawet w najbardziej sportowym spośród trzech ustawień - większy komfort niż Astra ze sportowym zawieszeniem IDS ustawionym na tryb pracy "normal". Do GTC również przewidziano sportowy tryb pracy zawieszenia, w którym układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni, a amortyzatory są twardsze. Zmniejsza to przechyły nadwozia, ale też ogranicza i tak niski komfort resorowania. Dopiero wraz z zawieszeniem IDS-Plus (za dopłatą 5000 zł) Opel oferuje elektroniczną regulację twardości amortyzatorów CDC.

Podczas hamowania oba auta idą łeb w łeb, ale pod względem osiągów Opel nieco ustępuje Volkswagenowi. Różnice przyspieszeń są małe, w elastyczności - większe, co spowodowane jest głównie tym, że silnik Scirocco swój maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm osiąga już przy 1700 obrotach. Chociaż na papierze obydwa silniki są sobie równe - mają po dwa litry pojemności, turbodoładowanie i moc 200 KM - znacznie różnią się charakterem. Jednostka VW chętnie wkręca się na obroty aż do 6500 obr/min, jej dźwięk jest przy tym ostry, ale nie chropawy.

Silnik GTC oczarowuje dynamiką. Jednak w porównaniu z jednostką TSI reaguje na bodźce z mniejszym animuszem, a zużywa o 1,5 litra benzyny więcej na każde 100 km.

Punktowy zapas uzbierany przez Astrę podczas oceny nadwozia nie wystarcza, żeby zrównoważyć tę stratę. Szerokie tylne słupki dachowe utrudniają widzenie tego, co jest z tyłu, w Scirocco pole widzenia zmniejszają na dodatek zagłówki tylnych siedzeń. Dostępne w Astrze za dopłatą fotele Recaro (3300 zł) lepiej przytrzymują ciało, niż fotele w Scirocco, ale są umocowane za wysoko - nad głową nie ma zbyt dużo miejsca.

Chociaż dzięki większemu i bardziej funkcjonalnemu bagażnikowi, miejscu dla piątego pasażera i ekstra płatnym reflektorom biksenonowym Astra GTC zbiera jeszcze kilka punktów, nie sięga poziomu Scirocco, który jest modelem młodszym od niej o trzy lata. Z tego jednak powodu fani Opla nie przesiądą się do Volkswagena. Pojedynek będzie trwał.

Tekst: Sebastian Renz
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Scirocco 2.0 TSI Astra GTC 2.0 Turbo Sport
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)147 (200)147 (200)
Przy obrotach (/min)51005400
Poj. skokowa cm319841998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)280262
Przy obrotach (/min)17004200
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4256/1810/14044290/1753/1435
Rozstaw osi (mm)25782614
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,9/10,811,3/11,4
Poj. zbiornika paliwa (l)5552
Masa własna (kg)13501331
Dopuszczalne obciążenie (kg)390509
Poj. bagażnika (l)292/770340/1070
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1450/12751425/1415
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)990/915970/900
Rozmiar opon235/45 R17 W Bridgestone RE 050 225/45 R17 V Continental Sport Contact2
CO2 (limit) g/km179223
OsiągiScirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
0-80 km/h (s)4,84,9
0-100 km/h (s)6,87,2
0-120 km/h (s)9,19,7
0-140 km/h (s)12,413,3
0-160 km/h (s)16,017,3
0-180 km/h (s)20,924,1
0-200 km/h (s)29,132,8
Prędkość maksymalna (km/h)235234
Elastyczność Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
60-100 km/h na IV/V biegu (s)5,6/7,66,2/8,0
Elastyczność Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
80-120 km.h na V/VI biegu7,8/9,78,3/10,2
Próba jazdy Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
(Slalom 18 m ) km/h64,7/64,263,2/61,3
(Slalom ISO) km/h132,9/131,1128,2/125,3
Próba jazdy Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h72/7072/71
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h58/5754/51
Zużycie paliwaScirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,613,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,97,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,69,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,16,5
Maksymalne (l/100 km)12,814,5
średnie podczas testu (l/100 km)10,311,8
zasięg (km)534441
Poziom hałasu (dB)Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
przy 100 km/h dB(A)6967
przy 130 km/h dB(A)7171
przy 180 km/h dB(A)7675
Droga hamowania (m)Scirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3839
ze 170 km/h (m)113111
na nawierzchni typu μ-Split (m)126125
Ceny i wyposażenieScirocco 2.0 TSIAstra GTC 2.0 Turbo Sport
Cena modelu testowanego (zł)87 340 zł90 670 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 2000
ABS/ESPb.d./ takb.d./1950 zł
Asystent hamowaniataktak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacja automatyczna1300 zł800 zł
Reflektory biksenonowebrak/dostępne od 2009 roku6000 zł
Lakier metalizowany1320 zł1800 zł
Czujnik parkowania1420 zł1600 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Scirocco 2.0 TSI 368 Kosztuje mniej i jeździ lepiej niż Astra GTC. Jest mniej praktyczny, ale w codziennej eksploatacji niczego mu nie brakuje. Bardzo mocną stroną Scirocco jest silnik, który zapewnia mu dobre osiągi.
Astra GTC 2.0 Turbo Sport 352 Twarde zawieszenie, nerwowe zachowanie podczas jazdy i niezbyt harmonijnie pracujący silnik przesądzają o przegranej. Silnik przesadza też z zapotrzebowaniem na paliwo.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeżeli miałbym wybierać to zdecydowanie wybrałbym Astre. Scirocco wyglądem naprawde nie zachwyca. W przeciwieństwie do Astry. Pisze to wielkrotnie VW to poprostu solidna firma. Brakuje jej tego "czegoś" co posiadają inne firmy. Ich samochody ( przynajmniej niektóre ) naprawde wyglądają bezpłciowo. A Opel zaczyna robić coraz ładniejsze samochody ( patrz Insignia ). Pod koniec roku ma pojawić się Astra IV generacji. Można o tym przeczytać w nowym numerze AMiS.
    PawelJust, 2009-04-25 17:11:07
  • avatar
    zgłoś
    marciniefmx nie wiem dlaczego napisales respect dla r32, zadna rewelacja pewnie stanela ci pala na wiadomosc ze tam jest 3,2 litrowy motor, natomiast w rzeczywistosci samochod na torze zachowuje sie kiepsko przegrywa z jednostkami 2 litrowymi np honda type r, a ponadto osiagi jak na taka pojemnosc to tez nie wiadomo jaka rewelacja, wiec marciniefmx nie onanizuj sie przy kazdym samochodzie o ktorym uslyszysz ze ma relatywnie duzy silnik
    ~znajek, 2009-02-17 17:21:06
  • avatar
    zgłoś
    a dla mnie scirocco jest przereklamowane i to mocno. wygląda bezpłciowo - wręcz nudnie. już passat nie wspominając o cc jest ładniejszy. w środku to samo co w innych wolkswagenach. nie rozumiem o co ten cały szum. chyba firma vw nieźle smaruje.
    ~+++, 2009-02-12 18:38:21
  • avatar
    zgłoś
    Byłem na jeździe testowej Scirocco - rewelacja! Nareszcie VW powrócił w dobrej formie, bo od czasu Corrado były tylko podrasowane Golfy GTI (oczywiście R32 - respect). Mocny silnik, ścięta u dołu kierownica, szyby bez ramek, kubły jak trzeba, czarna podsufitka. I feel the need, the need for speed.
    ~marcinfmx, 2009-01-12 19:53:46
  • avatar
    zgłoś
    Odwieczny pojedynek Opla z VW trwa. Już 30 lat temu zmagały się ze sobą Manta i Scirocco - a jakie dzisiaj szanse ma Astra GTC Turbo z 200-konnym silnikiem w starciu z równie mocnym Scirocco 2.0 TSI?
    auto motor i sport, 2009-01-05 12:17:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij