Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Opel Astra IV – skok na klasę

2009-07-27
Opel Astra IV Tak szerokiego auta jak Astra IV w klasie kompaktów nie było - imponująco prezentuje się od tyłu, gdzie jego szerokość podkreślają wypchnięte aż na błotniki tylne lampy oraz krawędź zderzaka, obejmująca obie lampy.

KOMFORT I DYNAMIKA

Z przodu kolumny McPhersona z tyłu belka skrętna - to nie rewelacja. Liczący się konkurenci dawno przesiedli się z tyłu na zawieszenie wielowahaczowe. Inżynierowie Opla do maksimum postanowili jednak wykorzystać zalety kompaktowej, lekkiej i taniej belki skrętnej wzbogacając ją o tzw. mechanizm Watta. Dwa poprzeczne drążki identycznej długości, przymocowane do wahaczy wzdłużnych, łączą się w osi auta z obrotowym drążkiem pionowym, na jego końcach. W ten sposób udało się ograniczyć poprzeczne ugięcie belki skrętnej względem nadwozia, czyli usztywnić tylne zawieszenie. Ale tylko wtedy, gdy na koła działają siły poprzeczne, czyli podczas jazdy na zakręcie. Podczas jazdy na wprost mechanizm Watta nie działa, a zawieszenie łagodnie tłumi nierówności.

Poprzeczne nierówności Astra IV pokonuje z gracją Insignii, której rozstaw osi jest większy jedynie o nieco ponad 5 centymetrów. Z garbami na drodze zawieszenie radzi sobie bardzo płynnie. Na nadwozie jest przenoszone tylko niewielkie, łagodne kołysanie, ustające natychmiast po pokonaniu przeszkody. Przednie zawieszenie i układ kierowniczy, w całości montowane do ramy pomocniczej izolowanej od nadwozia gumowymi tulejami, nie są podczas jazdy po nierównościach źródłem nieprzyjemnych dźwięków.

Spora szerokość nadwozia nowej Astry i duży rozstaw kół - porównywalne z tymi w większej Insignii - sprawiają, że auto zachowuje się bardzo stabilnie nie tylko podczas jazdy na wprost przy prędkości nawet 200 km/h, ale również na szybko pokonywanych zakrętach. Zwiększenie skrętu kół w trakcie jazdy po zakręcie nie robi na Astrze większego wrażenia. Korekty kierownicą przyjmuje bez sprzeciwu i wykonuje bez większego wysiłku. Mocno trzeba przesadzić z prędkością na zakręcie, żeby Astra zamanifestowała niezadowolenie delikatnym piskiem opon.

DANE TECHNICZNE OPEL ASTRA IV

DANE TECHNICZNE OPEL ASTRA IV
Cenajeszcze nie oferowany
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 1.6 turbo
Moc/przy obrotach180 KM/5500 obr/min
0-100 km/hb.d.
Prędkość maksymalnab.d.
Zużycie paliwab.d.
Emisja CO2b.d.
Silnikpojemność 1598 cm3, maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 2200 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4419 x 1814 x 1487 mm, rozstaw osi 2685 mm, rozstaw kół z przodu/z tyłu 1544/1558 mm.

Za kierownicą, którą w dużym zakresie można regulować w dwóch płaszczyznach, siedzi się bardzo wygodnie. Sama kierownica, trójramienna i z wyraźnie zaznaczonym miejscem uchwytu, bardzo dobrze leży w dłoniach. Zakres wzdłużnej regulacji foteli jest wystarczający nawet dla kierowców sporego wzrostu. Zegary, przełączniki i układ konsoli środkowej wyglądają znajomo - prawie identyczne są w Insignii. Na pierwszy rzut oka konsola środkowa wydaje się przeładowana, ale już po chwili okazuje się, że przełączniki są logicznie pogrupowane i poukładane, a obsługa - intuicyjna. Subtelne, czerwone podświetlenie uchwytów na drzwiach i światełko pod dźwignią zmiany biegów dodają wnętrzu Astry szyku i podnoszą i tak dobre wrażenie jakości. Frontowa część deski rozdzielczej jest wykonana z miękkiego tworzywa i - podobnie jak materiałowa tapicerka na drzwiach i fragmenty obicia foteli - nie musi być czarna.

Ze znanym 1,6-litrowym silnikiem turbo o mocy 180 KM pod maską testowany egzemplarz bez problemu dotrzymywał kroku znacznie mocniejszym samochodom, poruszającym się po niemieckich autostradach. Maksymalny moment obrotowy o wartości 230 Nm, uzyskiwany już przy 2200 obr/min, pozwala bardzo sprawnie rozpędzać się Astrze nawet przy niskich prędkościach na wysokich biegach. Do krótkiej dźwigni zmiany biegów, której mechanizm pracuje szybko i bezbłędnie, zawsze można sięgnąć i zredukować przełożenie w mgnieniu oka.

Oficjalny debiut 5-drzwiowej Astry IV będzie miał miejsce 17 września, na salonie samochodowym we Frankfurcie. Zaraz po premierze samochód trafi do sprzedaży. Już nie możemy doczekać się porównania z VW Golfem. Czy Astra będzie liderem klasy Golfa?

Tekst: Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    dokładnie jest jak mówisz z tymi czujnikami, ja przy zamówieniu 1 lutego samochód będzie na poczatku kwietnia na czujniki mi kazali czekać 8 tygodni i później 8 na samochód czyli razem około 16 tygodni druga sprawa to dwie różniące się od siebie niewiele wersje "cosmo" i "sport" proponuje wszystkim zapoznanie się ze szczegółowym wyposażeniem tych wersji. W cosmo za te lepsze fotele trzeba dopłacić 1950zł. a w sport sa za darmo ;] i więcej bardzo się niczym nie różnia, kierownica jeszcze jest obszyta skóra perforowaną i klosze sa przyciemniane ;] i ala aluminium ma inny kolor
    ~zenek, 2010-03-10 13:58:05
  • avatar
    zgłoś
    Ja nie doczekałem się na kombi.:/ Ma być za pół roku podobno. Zamówiłem tydzień temu 5d, ale i tak muszę czekać 2 miesiące, aż je zrobią...Brakuje im też do montarzu czujników park. przednich i podgrzewanej kierownicy. Mają być dostępne przy zamówieniach składanych od połowy marca.
    ~Szczepan, 2010-02-21 09:13:36
  • avatar
    zgłoś
    Wygląda kapitalnie! Już nie mogę doczekać się wersji kombi
    norbert76, 2009-07-27 23:05:39
  • avatar
    zgłoś
    Zamach na Golfa. Już za chwilę do gry wchodzi Opel Astra IV - większy niż VW Golf, dopracowany w detalach, komfortowy i dynamiczny zarazem. Będzie w końcu królem klasy niższej średniej? Nową Astrą jeździliśmy jako jedyni w Polsce.
    auto motor i sport, 2009-07-27 12:55:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij