Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Opel Astra Kombi - Sport i transport

W życiu prawdziwego faceta zdarzają się samochody, które mają w sobie to coś, co nie pozwala o nich zapomnieć. Do takich zalicza się usportowiony Opel Astra w wersji Kombi - smakuje jak dobre wino.

Tomasz Bielanów 2005-06-21
Opel Astra Kombi Reflektory Astry, w zależności od skrętu kierownicy i prędkości, obracają się po krzywej o kącie 15°.

Niby zwyczajne kombi - auto typowo rodzinne, i na dodatek w nieco infantylnym niebieskim kolorze. W sumie, pojazd raczej dla statecznego ojca i jego pociech. A jednak Opel Astra - wyposażony w silnik 1.9 CDTI - od pierwszego naciśnięcia pedału gazu porwie kierowcę i pasażerów (wraz z ich sporym bagażem) w daleką, ekscytującą podróż.

Najbardziej sportowo prezentuje się przód samochodu (dobrze znany z wersji pięciodrzwiowej). Jego zawadiacki charakter podkreślają sporych rozmiarów przednie reflektory przypominające kocie oczy. Linia boczna i tył samochodu wystylizowane są poprawnie, jednak nie urzekają, ale przecież za wiele od kombi nie można wymagać.

Materiały, jakich użyto we wnętrzu Opla Astry, zasługują na słowa uznania. Szara deska rozdzielcza wykonana jest z dobrej jakości i miękkiego w dotyku tworzywa, z którym mile kontrastuje, srebrnego koloru, konsola środkowa. Pełni ona rolę centrum dowodzenia, z którego steruje się m.in. radioodtwarzaczem, automatyczną klimatyzacją oraz podgrzewaniem przednich foteli.

W porównaniu z hatchbackiem, zwiększył się rozstaw osi (do 2703 mm). W kombi Opel oferuje podróżującym pasażerom - zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie - znacznie więcej przestrzeni. Całkowita zaś przestrzeń bagażowa jest o 90 litrów większa niż u poprzednika i sięga 1590 l (po rozłożeniu siedzeń). Standardowa pojemność bagażnika wynosi 500 l, ale dzięki przesuwanej tylnej kanapie możemy zwiększyć ją o dodatkowe 40 litrów. Nowy Opel Astra kombi jest wyposażony w system FlexOrganizer, który za sprawą specjalnych siatek i prowadnic pozwala aranżować wnętrze na różne sposoby.

Prawie dwulitrowe, wysokoprężne serce testowanej Astry wybija czysto sportowy rytm. 150 KM oraz spory moment obrotowy, który wynosi 320 Nm (osiągany przy 2000 obr/min), sprawiają, że auto ochoczo reaguje na każde dotknięcie pedału gazu. W trakcie wyprzedzania nie napracujemy się zbyt wiele drążkiem zmiany biegów, a to dzięki dynamicznemu i elastycznemu silnikowi 1.9 CDTI. Kombi z zaskakującą lekkością "odjeżdża" z każdego biegu, a jest ich do wyboru sześć. Jeżeli dodamy do tego dobrze zestrojone zawieszenie, które sprawia, że Astra prowadzi się raczej jak krótka "osobówka", a nie długi karawan, to przyjemność z szybkiej jazdy jest gwarantowana. Podczas tygodniowego testu przebyliśmy Oplem - od morza po góry - ponad 3 tysiące km. Samochód średnio spalił 6,8 l/100 km.

Kierowcy o bardziej sportowych aspiracjach mogą użyć specjalnego magicznego "pstryczka" (Sport Switch, na konsoli środkowej), który steruje pracą układu IDS Plus (dostępny za dopłatą 5000 zł). Po uruchomieniu trybu "sport" nie tylko zmienia się charakterystyka przepustnicy (auto staje się jeszcze żwawsze), ale też zawieszenie sprawia wrażenie znacznie twardszego (umożliwia to system CDC - stałej kontroli amortyzowania - który dostosowuje twardość amortyzatorów do stylu jazdy kierowcy i warunków panujących na drodze).

Magiczny guziczek ingeruje także w elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który staje się bardziej czuły i precyzyjny. Dopiero teraz Astra pokazuje kierowcy co naprawdę potrafi. Szybkie zakręty połyka ze zwinnością akrobatki, a do setki przyspiesza w 9,4 sekundy. Przesunięta krzywa momentu obrotowego powoduje jednak, że silnik traci trochę ze swojej elastyczności na szóstym biegu (około 0,3 sekundy) w przedziale 80-120 km/h.

Opel Astra kombi to sportowo- transportowy samochód, który sprosta na pozór sprzecznym wymaganiom.

Tekst Tomasz Bielanów
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 6/2005
Silnik Turbodiesel, rzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 110 (150)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1910
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 320
Przy obrotach (/min) 2000
Przeniesienie napędu Mechaniczna, 6-biegowa skrzynia biegów.
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi.
Dł/szer/wys [mm] 4515/1794/1500
Rozstaw osi [mm] 2703
Masa własna [kg] 965
Poj. bagażnika [l] 500-1590
Cena modelu testowanego (zł) 89 150
0-100 km/h (s) 9,4
Prędkość maksymalna (km/h) 207
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,1/9,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 6,5/8,4
średnie podczas testu (l/100 km) 6,8


PODSUMOWANIE

Opel Astra III Kombi 1.9 CDTI

Ocena:
4
(, )
Opel Astra kombi to sportowo- transportowy samochód, który sprosta na pozór sprzecznym wymaganiom.
Napęd
Dynamiczny silnik
głośny silnik
Właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
Nadwozie
obszerne wnętrze
spory bagażnik
duże możliwości aranżacji wnętrza
dobrej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza
brak uchwytów na napoje
nieczytelna obsługa radia oraz klimatyzacji
Eksploatacja
niewielkie zużycie paliwa
wysoka cena
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W życiu prawdziwego faceta zdarzają się samochody, które mają w sobie to coś, co nie pozwala o nich zapomnieć. Do takich zalicza się usportowiony Opel Astra w wersji Kombi - smakuje jak dobre wino.
    auto motor i sport, 2008-04-10 11:01:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij