Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Opel Astra OPC

2012-08-16
Opel Astra OPC Potężne koła, obniżone zawieszenie, inne zderzaki – Astrze OPC nie brakuje sportowych atrybutów

Dawka adrenaliny. Warto było na nią czekać. Nowa Astra OPC to najmocniejsza i najszybsza produkowana seryjnie Astra na świecie. Auto stworzone z pasją, dla ludzi z pasją.

 

Trzydrzwiowa Astra GTC to najładniejsza odmiana modelu, wersja zaś stworzona przez Opel Performance Center wręcz przykuwa wzrok swoim wyglądem. Przedni zderzak z potężnymi wlotami zdaje się łapczywie zasysać powietrze, tylny wyposażono w najprawdziwszy dyfuzor. Uwagę zwracają też ogromne 19-calowe koła (w opcji nawet 20-calowe). Uroku i dynamiki dodają opcjonalne listwy poszerzające progi oraz spoiler dachowy. Wewnątrz mała kierownica, wszędobylskie logo OPC i prawdziwe kubełkowe fotele, na dodatek certyfikowane przez lekarzy ortopedów. Być może dlatego oparcia nie da się ustawić idealnie z rajdowego punktu widzenia, czyli prostopadle do podłogi.

OPC to nie tylko wysmakowany i zadziornie wyglądający samochód kompaktowy. To również techniczny majstersztyk. Pod maską zamontowano największy jak dotąd w Astrze IV generacji silnik o pojemności dwóch litrów i imponującej mocy 280 KM. Równie ważnym parametrem jest moment obrotowy, a tu go nie brakuje. Astra bije rekord wśród czterocylindrowych silników o pojemności do dwóch litrów uzyskując 400 Nm (200 Nm z 1 litra pojemności). To zasługa specjalnie zaprojektowanej turbosprężarki, wytwarzającej maksymalne ciśnienie doładowania 1,5 bara i zapewniającej stały dopływ siły napędowej w przedziale od 1400 do 5000 obr/min. Silnik Opla nie słyszał więc o turbodziurze.

Aby taką moc skutecznie przenieść na asfalt, zastosowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i specjalnie dla modelu GTC skonstruowane zawieszenie. Z przodu to HyperStrut, gdzie kolumna resorująca jest odseparowana od układu kierowniczego (zwrotnicy), z tyłu zaś wykorzystano sztywniejszą belkę skrętną z wahaczami podłużnymi i mechanizmem Watta. Dzięki temu przyczepność, nawet podczas gwałtownego przyspieszania w środku zakrętu, jest rewelacyjna.

SZPERA NIE DLA SZPANU

Astrę OPC wyposażono w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, ze sprzęgłami wielopłytkowymi na półosiach. Pozwala to wykorzystać do maksimum moment obrotowy przy dużych siłach bocznych (przyspieszanie, jazda po łuku lub zmiana nawierzchni, np. z asfaltu na szuter). Po prostu więcej momentu obrotowego zawsze będzie trafi ało na koło, które ma lepszą przyczepność (podczas pokonywania zakrętu - zwykle na zewnętrzne). Przy okazji zmniejsza się oddziaływanie napędu na układ kierowniczy i samosterowność przy nagłym odjęciu gazu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena127 950 zł
KonkurenciVW Golf GTI R, Ford Focus ST
Silnikbenzynowy, R4, 2.0 turbo
Moc/w zakresie280 KM/5500 obr/min
0-100 km/h6,0 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa8,1 l/100 km
Emisja CO2189 g/km
Silnikpoj. skokowa 1998 cm3, maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 2500-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4466 x 1840 x 1482 mm, rozstaw osi 2695 mm, masa własna 1475 kg, pojemność bagażnika 380/1165 l, pojemność zbiornika paliwa 56 l.

100 km/h OPC osiąga w 6 sekund, prędkość maksymalna wynosi aż 250 km/h. Równie imponujący jest dźwięk płynący z układu wydechowego. Ten nie jest dziełem technologii audio, lecz firmy Remus; przypomina donośny bulgot, który w zależności od wychylenia pedału przyspieszenia może przerodzić się w odgłosy rodem ze "ścieżki dźwiękowej" startującego samolotu odrzutowego. Brzmienie to budzi tyle samo kontrowersji, co zachwytów. Skuteczne zatrzymywanie Astry OPC gwarantują 4-tłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze o średnicy 355 mm.

Astra OPC ma zmienny charakter. Po przebudzeniu (tryb Normal) ujawnia łagodne usposobienie. Elektronicznie usztywniane zawieszenie FlexRide jest niezwykle komfortowe i przyjazne nawet dla kobiet w ciąży. Stopniowo jednak nabiera wyrazu. W trybie Sport usztywnia się, a układ kierowniczy pracuje z większym oporem. Prawdziwe oblicze pokazuje po przejściu w tryb OPC. Wówczas ma się do czynienia z brakiem amortyzacji, układ kierowniczy pracuje tak ciężko, jak gdyby był pozbawiony wspomagania, pedał przyspieszenia reaguje na każde muśnięcie, a zegary biją po oczach czerwonym podświetleniem. Dodatkową frajdą jest w pełni wyłączalny system stabilizacji toru jazdy, który nie zmniejsza ani na moment siły napędowej. Jazda Astrą po torze czy krętymi drogami to niezwykłe przeżycie. Skuteczność drogową Astry OPC potwierdzają dziesiątki godzin spędzonych na torze Nürburgring. W prawdziwie bojowych warunkach przejechano tam 10 tysięcy kilometrów.

W klasie sportowych kompaktów Astra OPC to dzisiaj najlepszy samochód. I najbardziej przystępny cenowo - od 127 950 zł. Opel rzucił rękawicę, zobaczymy kto pierwszy ją podniesie.

Tekst Michał Hutyra

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Volkswagen Golf GTI R?No może miał być "," pomiędzy nimi.GTI za mało KM, tańszy co prawda ale brakuje trochę. R mocą prawie tyle samo, ale napęd na wszystkie koła powoduje, że trudno o rywalizację. Droższy, ale lepsze osiągi. Może najbliżej GTI ale Edition 35. Focus ST, nowy bardziej zbliżony niż GTI.
    garfield, 2012-11-06 18:07:33
  • avatar
    zgłoś
    "W klasie sportowych kompaktów Astra OPC to dzisiaj najlepszy samochód. I najbardziej przystępny cenowo - od 127 950 zł" - eee ... najlepsze "hot-hacze" robią francuzi ...Bardzies "z-focusowana na sport" Meganka RS rozniesie tego Opla (choć, swoja drogą, to pewnie b. ciekawe auto:) .. i jest tansza ..... a dla matek w ciaży przeznaczone są Yarisy, C2-ki i Micry ...
    stanczyk, 2012-08-20 18:40:51
  • avatar
    zgłoś
    Volkswagen Golf GTI R?
    ~Samuraj, 2012-08-16 14:28:15
  • avatar
    zgłoś
    Dawka adrenaliny. Warto było na nią czekać. Nowa Astra OPC to najmocniejsza i najszybsza produkowana seryjnie Astra na świecie. Auto stworzone z pasją, dla ludzi z pasją.
    auto motor i sport, 2012-08-16 11:10:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij