Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra i VW Golf R

Pierwszy hothatch (czyt. Golf GTI) miał niewiele ponad 100 KM. Dzisiejszy gorący hatchback musi się bardziej wysilić i nawet 200 "kucy" to mało. Dlatego w naszym teście porównawczym Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra i Volkswagen Golf R mają prawie po 300 KM.

Kompakt za grubo ponad 100 tysięcy? Brzmi jak kiepski żart. Jeśli jednak na cenę Astry OPC, Leona SC Cupry czy Golfa R spojrzymy przez pryzmat osiągów, okaże się, że te modele to niemal okazje. I to nierzucające się w oczy, bo gdyby nie dodatkowe spoilery, spore koła czy wyraźnie zaznaczony wydech, żadne z tych aut nie różniłoby się od zwykłych wersji, jakich sporo na ulicach.

Astra OPC - moc i masa
Zanim pojawił się VW Golf R to właśnie Opel Astra OPC rozstawiał po kątach budżetowe kompakty z 2-litrowymi silnikami turbo. Nie mogły się z nim równać ani Ford Focus ST (250 KM), ani Renault Mégane RS (265 KM). Dziś wielką moc (280 KM) ma również Seat Leon SC Cupra. Jego przewagę nad Astrą (280 KM) widać na wadze. Seat jest o 199 kilogramów lżejszy niż Astra OPC, więc to on ma lepszy stosunek mocy do masy. Aby zyskać na zwinności i poradzić sobie ze skutecznym przeniesieniem mocy na asfalt, Opel zastosował skomplikowaną konstrukcję zawieszenia przedniej osi (HiPerStrut). Ma ona zmniejszyć wpływ układu napędowego na kierowniczy. Ale działa to tak sobie, szczególnie kiedy przepustnica jest otwarta maksymalnie, a przednie koła trafią na nierówną lub śliską nawierzchnię.

Wówczas kierownicę wręcz wyrywa z dłoni kierowcy. Prowadzenie Astry OPC na krętych drogach wymaga krzepy, a to dlatego, że Opel zastosował elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy (rzadkość). Przeskakiwanie z jednego zakrętu w drugi nie przychodzi jej łatwo. Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego dba o to, by kierowca nie musiał narzekać na kłopoty z trakcją.

Dzięki mechanicznej skrzyni biegów kierowcy wydaje się, że ma większy wpływ na prowadzenie auta. Czas potrzebny na zmianę biegu jest dłuższy Fotele wyglądają genialnie, szkoda że takie nie są

 

Mimo zastosowania 19-calowych obręczy, złego słowa nie można powiedzieć o komforcie resorowania, ponieważ w standardowym wyposażeniu znalazły się amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności. Opel wygrywa też pojedynek na wygląd. Za sprawą mocno „napompowanych” zderzaków i zadartej do góry lotki nad tylną szybą wygląda naprawdę rasowo. Kubełkowe fotele Recaro „sprzedają” zaś całe wnętrze. Zabrakło tylko kropki nad „i”, ponieważ, nawet przy maksymalnym ustawieniu oparcia fotela do pionu kierowca znajduje się za kierownicą w pozycji półleżącej. W takim samochodzie to spora wada.

 

Leon Cupra - bez przyczepności
Seat Cupra dla odmiany wygląda naprawdę niepozornie. Od usportowionej wersji FR, a nawet od zwykłego Leona SC odróżniają go tylko szczegóły. To samo można zarzucić wnętrzu. W szaro-czarnej kabinie jedyne sportowe atrybuty to lepiej wyprofilowane fotele, ścięta u dołu kierownica i aluminiowe nakładki na pedały. Słabo.

Ale tego typu aut nie można sądzić po pozorach. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce budzi się do życia dwulitrowy silnik turbo z nowo opracowanej serii EA888. Symbol ten przytaczamy nie bez powodu, ponieważ tę samą jednostkę napędową znajdziemy w VW Golfie R oraz w Audi S3 (obydwa mają po 300 KM). Inna moc wynika wyłącznie z różnic w oprogramowaniu.

Po ustawieniu trybu Sport, reakcja na wciśnięcie pedału gazu staje się ostrzejsza, kierownica pracuje z większym oporem, a ESP pozwala kierowcy na więcej. W trybie Cupra reakcje stają się jeszcze bardziej zdecydowane. Co ważne, system ESP można całkowicie odłączyć. Wtedy kierowca jest zdany na własne umiejętności, mechaniczną „szperę” i przyczepność opon. Opanowanie Leona Cupry na suchym asfalcie nie jest trudne. Jazdę krętymi drogami uprzyjemnia progresywne wspomaganie układu kierowniczego.

Fotele nie wyglądają jak sportowe, ale porządnie przytrzymują ciało w zakrętach. Hamulce Leona są skuteczne, ale porządnie rozgrzane tracą pewność siebie.

 

Leon jest też niezwykle stabilny, bardzo zwinny i piekielnie szybki. Nic dziwnego, skoro „moc na kołach” ma taką samą jak VW Golf R, a jest od niego o 122 kg lżejszy. Uważać trzeba jedynie podczas mocnego dohamowania przed zakrętem, ponieważ odciążony tył auta zaczyna niebezpiecznie pływać. Na mokrej nawierzchni prowadzenie Leona Cupry staje się koszmarem. Potężna siła napędowa uniemożliwia płynną jazdę, a kontrolka systemu ESP potrafi mrugnąć nawet podczas przełączania biegu z IV na V!

Leon Cupra zachwyca za to wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Podczas testu Seat zużywał średnio o 0,8 l/100 km mniej benzyny niż VW i aż o 1,6 l/100 km mniej niż Opel. To nie koniec zwycięstw w kategorii „pieniądze”. Seat jest też najtańszy i ma wyjątkowo bogate wyposażenie w standardzie, m.in. reflektory przednie i tylne w technologii LED oraz adaptacyjne amortyzatory. Jest też bardziej funkcjonalny niż Opel, ponieważ za dodatkowe 1500 zł można mieć Leona w wersji 5-drzwiowej. Ale czy to wystarczy, żeby pokonać VW Golfa R?

 

Golf R - wszystko robi "naj"
Jeśli ktoś myśli, że Golfa R od Leona SC Cupry różni wyłącznie napęd na obie osie, jest w sporym błędzie. Golf ma lepiej dopracowane detale – głębiej wyprofilowane fotele, bardziej czytelne zegary, kierownicę, która przyjemniej leży w dłoniach, bardziej szlachetnie wykończone wnętrze oraz ekskluzywne dodatki, nieoferowane w Seacie za żadne pieniądze.

W trybie jazdy „eco”, kiedy kierowca zdejmie nogę z gazu, skrzynia biegów jest odłączana od silnika. Pozwala to zaoszczędzić sporo paliwa. Aby osiągi były lepsze, skrócono przełożenia skrzyni DSG. W ekstremalnych sytuacjach utraty przyczepności (np. w zimie, a więc nie tylko podczas gonitwy po zakrętach) – kierowcę Golfa R ratuje sprzęgło haldex piątej generacji. Potrafi ono przekazać do 100% siły napędowej na tylną oś, co w połączeniu z elektroniczną symulacją blokad mechanizmu różnicowego na przedniej i tylnej osi daje fenomenalne efekty.

Na krętych drogach można docenić progresywny układ wspomagania kierownicy. W Golfie (inaczej niż w Leonie) kontrolka systemu kontroli trakcji nie zapala się praktycznie wcale. Podczas jazdy kierowca jest dopieszczany muzyką płynącą nie tylko z silnika i samego układu wydechowego, ale też z modulatora dźwięku. Szczególnie donośnie pracuje on, gdy włączony jest tryb „Race”. Wtedy zmianie kolejnych biegów towarzyszy lekkie szarpnięcie, co podkręca sportową atmosferę. W Golfie znajdziemy też namiastkę systemu Launch Control. Aby go uruchomić, należy odłączyć system kontroli trakcji, wcisnąć jednocześnie gaz i hamulec i... zwolnić hamulec kiedy obroty dojdą do 4000/min. Auto wyrywa wtedy do przodu jak wściekły pies spuszczony z łańcucha.

Golf R ma dwie trudne do zaakceptowania wady. Pierwsza, że skrzynia biegów podczas pracy w trybie ręcznym sama zmienia biegi na wyższe, kiedy wskazówka obrotomierza wejdzie na czerwone pole (to samo dotyczy Leona). Drugą jest cena zakupu o 30-40 tys. zł wyższa niż cena Opla i Seata.

Porządek musi być – obowiązkowy zestaw sportowy tworzą tu porządne fotele, kierownica i aluminiowe nakładki na pedały Dwie podwójne końcówki rury wydechowej wyglądają rasowo. Dźwięk to efekt modulatora
   

 

Satysfakcja gwarantowana
Wynik testu jest przewidywalny, a decydują o nim przede wszystkim osiągi – wygrywa Golf, za nim Seat, stawkę zamyka Opel. Każde z tych aut daje dużo satysfakcji z jazdy, więcej niż można by oczekiwać, gdyby sądzić je tylko po pozorach. Ceny (może z wyjątkiem Golfa R) są na tyle rozsądne, że zastanawiamy się czy nie sprawić sobie skarbonki. Warto mieć takie auto, choćby po to, by siedząc za kierownicą niby-zwykłego kompaktu przeganiać na prawy pas prężące muskuły Porsche 911.

 

Na hamowni podwoziowej sprawdziliśmy, czy testowe samochody trzymają parametry fabryczne w kategorii moc silnika i moment obrotowy. Moc Astry OPC okazała się niższa niż podaje producent i wynosi 272,5 KM, a moment obrotowy wyższy – 436,9 Nm przy 2725 obr/min. Jak mówi Bogusław Kukiełczak z firmy Jetronik „w wypadku aut grupy VW moc i moment obrotowy zawsze są wyższe”. Leon Cupra osiąga 293,3 KM, a jego moment obrotowy to 366,8 Nm przy 4755 obr/ min. Golf R ma ten sam silnik co Leon (CJX). Zmierzona moc wyniosła 311,1 KM, moment obrotowy zaś – 398,6 Nm. Niemal każdy użytkownik takiego auta myśli o podkręceniu parametrów silnika. Z Astry da się wycisnąć 310 KM i 500 Nm, z Golfa i Seata 380 KM i 480-500 Nm momentu obrotowego. Aby uzyskać tak wysokie parametry, trzeba zasilać silnik paliwem o większej kaloryczności (LOB98).

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Golf R 2.0 TSI Leon SC Cupra 2.0 TSI Astra OPC 2.0 TURBO
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4 turbobenz., R4 turbobenz., R4 turbo
Moc kW (KM)300 KM280 KM280 KM
Przy obrotach (/min)5500-6200/min5600–6500/min5300/min
Poj. skokowa cm31984 cm31984 cm31998 cm3
Rodzaj paliwaPB98PB98PB98
Maksymalny moment obrotowy (Nm)380 Nm350 Nm400 Nm
Przy obrotach (/min)1800–5500/min1700–5600/min2400–4800/min
Przeniesienie napęduna cztery kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. dwusprzęgłowa6-biegowa przekł. dwusprzęgłowa6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4276/1799/1436 mm4236/1810/1423 mm4466/1840/1489 mm
Rozstaw osi (mm)2630 mm2596 mm2695 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,0 m10,9/11,0 m12,4/12,2 m
Poj. zbiornika paliwa (l)55 l50 l56 l
Masa własna (kg)1483 kg1361 kg1560 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)527 kg509 kg485 kg
Poj. bagażnika (l)343/1233 l380/1150 l380/1165 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1485/1445 mm1460/1430 mm1475/1420 mm
Rozmiar oponBridgestone Potenza RE 050A, 235/35 R18Bridgestone Potenza RE 050, 235/35 R18Michelin Pilot Super Sport, 245/35 R20
CO2 (limit) g/km159 g/km154 g/km189 g/km
Norma emisji spalinEuro 6Euro 6Euro 5
OsiągiGolf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
0-30 km/h (s)1,0 s1,6 s1,5 s
0-50 km/h (s)1,9 s2,8 s2,8 s
0-80 km/h (s)3,6 s4,3 s4,8 s
0-100 km/h (s)5,0 s5,9 s6,4 s
0-120 km/h (s)6,7 s7,5 s8,9 s
0-140 km/h (s)8,9 s9,9 s11,3 s
0-160 km/h (s)11,5 s12,5 s14,9 s
400 m (km/h)/(s)13,2 s13,9 s14,7 s
Prędkość maksymalna (km/h)250 km/h250 km/h250 km/h
Elastyczność Golf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
60-100 km/h na IV/V biegu (s)--4,9/7,6 s
Elastyczność Golf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
80-120 km.h na V/VI biegu--6,5/7,7 s
Zużycie paliwaGolf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km8,8 l/100 km8,4 l/100 km10,8 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,9 l/100 km5,7 l/100 km6,5 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,9 l/100 km6,6 l/100 km8,1 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,5 l/100 km6,6 l/100 km7,4 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)14,7 l/100 km13,6 l/100 km15,2 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)10,5 l/100 km9,7 l/100 km11,3 l/100 km
zasięg (km)523 km515 km495 km
Droga hamowania (m)Golf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,4 m35,7 m34,6 m
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)35,7 m35,7 m35,4 m
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)35,5 m35,4 m34,6 m
Ceny i wyposażenieGolf R 2.0 TSILeon SC Cupra 2.0 TSIAstra OPC 2.0 TURBO
Cena modelu podstawowego (zł)157 290 zł120 900 zł128 600 zł
Poduszki boczne/kurtyny1330 zł / tak- / tak- / tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak (z USB)tak (z USB)tak
Klimatyzacjatak (automatyczna)tak (automatyczna)tak (automatyczna)
Nawigacja GPS3740 zł3934 zł2600 zł
Reflektory ksenonowetak (ksenonowe)tak (LED)5200 zł
Lakier metalizowany1840 zł2394 zł2200 zł
Automatyczna przekładniatak (dwusprzęgłowa)tak (dwusprzęgłowa)- zł
Zestaw Bluetoothtaktak1100 zł
Obręcze kół z lekkich stopów tak (18’’)tak (19’’)tak (19’’)
Czujnik parkowania1030 zł (przód/tył) zł2267 zł (przód/tył) zł1000 zł (przód/tył) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Golf R 2.0 TSI 394 (500) Z dużą ilością miejsca, wysoką funkcjonalnością i jakością wykonania jest jak typowy Golf. Ale 300-konne serce, napęd 4Motion i osiągi czynią z „R-ki” prawdziwe auto sportowe. Szkoda tylko, że jest tak drogi...
Leon SC Cupra 2.0 TSI 368 (500) Został zaprogramowany tak, by nie zagrażać pozycji VW Golfa R. Stąd napęd wyłącznie na przednie koła i odrobinę niższa moc. Leon jest lekki, zwinny i tani, ale na mokrej nawierzchni trudno nad nim zapanować.
Astra OPC 2.0 TURBO 344 (500) Przegrywa z powodu dużej masy własnej, która sprawia, że Astrze OPC brakuje zwinności. Zużywa też zbyt dużo paliwa. Jest za to najbardziej komfortowa i ma dobrą aparycję. Jednak w tym pojedynku nie to się liczy.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś

     
     
    wygrywa golf 1 gti .

    sztik, 2014-12-17 18:59:49
  • avatar
    zgłoś
    <p>Są wygodne, praktyczne, a na deser fundują osiągi jak Porsche 911. Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra i Volkswagen Golf R – jeszcze hothatche czy już prawdziwe supersamochody?</p><br /><br /><a href="/testy/porownanie-Opel-Astra-OPC-Astra-OPC-Seat-Leon-SC-Seat-Leon-Cupra-VW-Golf-Volkswagen-Golf-R,18629,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-17 12:45:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij