Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.4

Opel Astra - Skok wzwyż

Nowy Opel Astra nie zamierza być w swojej klasie średniakiem. Ma rzucające się w oczy nadwozie i mnóstwo gadżetów ułatwiających życie kierowcy. Wypróbowaliśmy pięć spośród ośmiu dostępnych silników.

2008-08-17
Opel Astra Szeroki trzeci słupek dachowy.

auto motor i sport 4/2004

Astra. Nazwa, której nie trzeba sobie specjalnie wbijać do głowy, bo noszący ją kompaktowy Opel znany jest już od 13 lat - odkąd zastąpił Kadetta. Astra to po łacinie gwiazda i ku gwiazdom właśnie zamierza chyba sięgać Opel prezentując to dość niezwykłe stylistycznie auto. Stawianie sobie ambitnych celów to rzecz konieczna, jeśli Astra ma z dobrym skutkiem powalczyć ze swoim odwiecznym konkurentem VW Golfem, którego piąta generacja właśnie znalazła się na rynku. Nowy Opel powinien zwrócić uwagę już choćby z powodu swojego wyglądu. O ile bowiem w wypadku Golfa styliści z Volkswagena zrobili dwa kroki w przód i jeden w tył, ci od Astry ustanowili nowy rekord w skoku w dal - tak bardzo Astra III róż- ni się od swojej poprzedniczki.

Licząc 4,25 m długości i mając rozstaw osi wynoszący 2614 mm, szeroka na 1,75 m i wysoka na 1,46 m Astra jest postawna i wyrazista stylistycznie. Chromowane listwy na osłonie chłodnicy, ramach okien i pokrywie bagażnika dodają godności pięciodrzwiowemu nadwoziu, ale narażają nowego Opla na to, że szybciej wyjdzie z mody niż Golf w swoim uniwersalnym, całorocznym ubranku. Żeby było jak najbardziej trendy, całą baterię reflektorów Astry ukryto pod taflą przezroczystego tworzywa.

Astra III nie jest całkowicie nową konstrukcją, lecz rozwinięciem poprzedniej, ale nadzwyczaj ambitnym i obfitującym w wynalazki. Oto kilka z nich: skrętne reflektory do oświetlania zakrętów, aktywne zagłówki, asystent hamowania, boczne airbagi chroniące klatkę piersiową i miednicę pasażerów, elektroniczny regulator zawieszenia, kontrolka ciśnienia powietrza w oponach, półautomatyczna przekładnia mechaniczna z dodatkowymi przyciskami na kierownicy, ESP z kontrolką podsterowności i systemem automatycznego przyhamowywania kół przyczepy, która wpadła w poślizg, wspomaganie przy podjazdach na wzniesienia, całe mnóstwo elektroniki "rozrywkowej" i informacyjnej, o banalnym ABS-ie, elektronicznym pedale gazu, czy elektrohydraulicznym wspomaganiu układu kierowniczego nie wspominając. Większość tych gadżetów będzie oferowana za dopłatą - jak dużą, na razie nie wiadomo; wiadomo jedynie, że za najtańszą Astrę z 90-konnym silnikiem 1.4 trzeba będzie zapłacić około 57 000 zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje VW Golf i sporo więcej, niż kosztują inni konkurenci w tej klasie. Opel musi więc mieć solidne argumenty, żeby znęcić klientów.

Solidne okazują się, już przy pierwszym poznaniu, choćby... klamki, które można porządnie objąć całą dłonią. Również pierwsza "przymiarka" do nowej Astry pozostawia pozytywne wrażenie - i z przodu, i z tyłu siedzi się wygodnie i nie brakuje miejsca. Nawet jeśli pasażerowie mierzą ponad 1,80 m wzrostu, nie będą cierpieć na brak komfortu z tyłu.

Także z przodu można dobrać dla siebie odpowiednią pozycję, chociaż poręczna kierownica mogłaby mieć większy zakres regulacji pionowej, siedzisko fotela zaś mogłoby być umieszczone niżej. Skoro już narzekamy - pokrętła ogrzewania i klimatyzacji znajdują się za nisko, a zrobione z kiepskiego plastiku osłony przeciwsłoneczne nie pasują do wnętrza o wysokiej jakości.

Jest ono wprawdzie ascetyczne, ale jak na Opla niezwykle eleganckie. Zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej próby i dobrano je ze smakiem, jakość wykończenia także nie budzi wątpliwości. Miłą niespodzianką są eleganckie szwy na kierownicy oraz oświetlane klamki wewnętrzne.

Na wszelkie drobiazgi znajdzie się miejsce w drzwiach, podłokietniku między fotelami, w oparciach przednich foteli i w bardzo dużym, dwupoziomowym schowku w tablicy rozdzielczej. Na bagaż grubszego kalibru czeka bagażnik o pojemności 350 l (z kołem zapasowym) lub 380 l (z zestawem naprawczym). Oparcie tylnej kanapy dzieli się na trzy części, co pozwala na dość różnorodne skonfigurowanie wnętrza. Szkoda tylko, że po rozłożeniu oparć podłoga bagażnika nie jest idealnie równa; poza tym, załadunku nie ułatwia otwór w kształcie trapezu.

Opel przewidział do nowej Astry pięć silników benzynowych i trzy turbodiesle, wszystkie spełniają wymogi normy Euro 4.

Pierwszym miłym zaskoczeniem okazuje się jazda Astrą z jednostką benzynową 1.6 o mocy 105 KM. Rozpędza ona ważące 1,2 tony przednionapędowe auto żwawiej niż można by się spodziewać po jej 150 Nm osiąganych przy 3900 obr/min. Wyróżnia się przy tym wysoką kulturą pracy. Oferowana za dopłatą, półautomatyczna przekładnia Easytronic działa znacznie lepiej niż wersja znana z Corsy, chociaż do jej pracy w trybie automatycznym trzeba się przyzwyczaić (zbyt długo "się zastanawia").

1,8-litrowy silnik benzynowy o mocy 125 KM i momencie obrotowym o wartości 170 Nm (przy 3800 obr/min) zapewnia nieco większą dynamikę niż jednostka 1.6. Pełni on z powodzeniem rolę złotego środka w ofercie silników benzynowych dostępnych w nowej Astrze. Najmocniejsza jest na razie jednostka 2.0 Turbo, osiągająca 170 KM i 250 Nm przy 1950 obr/min. Ten doładowany silnik zapewnia znacznie więcej dynamiki niż turbodiesle, a dzięki wałkom wyrównoważającym i dość cichej turbosprężarce pracuje o wiele spokojniej niż one. Dwulitrowy benzynowy turbo to prawdziwy atleta, który nie dostanie zadyszki - ani podczas podjazdu pod górę, ani przy wyprzedzaniu. Później dołączy do niego wersja 200-konna.

Pośrodku oferty diesli straszy wielka luka. Do wyboru jest silnik 1,7-litrowy w wersjach o mocy 80 lub 100 KM oraz 1,9-litrowy osiągający 150 KM. Między nimi nie ma nic pośredniego. Jednostka 1.7, owszem, daje sobie radę, ale jest dość flegmatyczna. Co innego dostępny od najbliższej jesieni 1,9-litrowy silnik CDTI. Po przekroczeniu 1500 obr/min czuć w nim przybór temperamentu (315 Nm przy 2000 obr/min), za to na biegu jałowym jest głośny, a podczas przyspieszania mrukliwy. Od 2005 roku pojawi się on w nieco słabszej wersji o mocy 120 - 130 KM.

Klasą samą dla siebie jest nowa sześciobiegowa skrzynia mechaniczna - drogi prowadzenia drążka zmiany biegów są krótkie, za to precyzja duża; z kolei siła potrzebna do pokonania oporów przekładni - niewielka. Drążek zmiany biegów dobrze leży w dłoni, a specjalna blokada uniemożliwia przypadkowe przesunięcie go w pozycję biegu wstecznego.

Nowa Astra okazuje się zresztą w ogóle autem niekłopotliwym w obsłudze. Układ kierowniczy jest precyzyjny i nie daje się w nim wyczuć wpływów przedniego napędu. Zakręty to dla Astry fraszka.

Zawieszenie z pewnością do miękkich nie należy. Zwłaszcza gdy wybrać wersję z pakietem IDS-Plus, można przekonać się, że Astra reprezentuje auta z gatunku twardzieli. Zawieszenie nie jest wprawdzie przesadnie sztywne, ale pozwala wyczuć nierówności już podczas wolnej jazdy. Jeszcze dobitniej daje się to odczuć po wciśnięciu guzika "sport". Układ kierowniczy, pedał gazu i zawieszenie są wówczas całkowicie nastawione na to, by jak najprecyzyjniej spełniać polecenia kierowcy. Podstawowa wersja zawieszenia Astry jest znacznie bardziej komfortowa.

Tekst: Thomas Fischer
Zdjęcia: MPI

DANE TECHNICZNE

Model1.41.61.82.0 Turbo2.0 Turbo1.7 CDTI1.7 CDTI1.9 CDTI
DANE TECHNICZNE
Model 1.4 1.6 1.8 2.0 Turbo 2.0 Turbo 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.9 CDTI
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1364 1598 1796 1998 1998 1686 1686 1910
Moc maksymalna kW (KM) 66 (90) 77 (105) 92 (125) 125 (170) 147 (200) 59 (80) 74 (100) 110 (150)
przy obrotach 1/min 5600 6000 5600 5200 5400 4400 4400 4000
Maks. moment obrotowy Nm 125 150 170 250 262 170 240 315
przy obrotach 1/min 4000 3900 3800 1950 4200 1800 2300 2000
Długość x szerokość x wysokość mm 4249 x 1753 x 1460
Rozstaw osi mm 2614
Pojemność bagażnika l 350/1300
Ciężar własny kg 1230 1265 1278 1385 -* 1335 1365 -*
Przyspieszenie 0-100 km/h s 13,7 12,3 10,8 8,9 7,9 15,0 12,3 9,6
Prędkość maksymalna km/h 178 185 198 217 232 168 181 210
Średnie zużycie paliwa l/100 km 6,3 6,6 7,8 9,1 9,4 4,9 5,0 5,6
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mam pytanie - dlaczego pojawiają się tu artykuły sprzed 4 lat?
    ~piratt, 2008-08-18 11:04:38
  • avatar
    zgłoś
    Nowy Opel Astra nie zamierza być w swojej klasie średniakiem. Ma rzucające się w oczy nadwozie i mnóstwo gadżetów ułatwiających życie kierowcy. Wypróbowaliśmy pięć spośród ośmiu dostępnych silników.
    auto motor i sport, 2008-08-17 20:04:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij