Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Opel Astra V: Pierwsza taka - Targi Frankfurt 2015

Od debiutu Opla Astry w 1991 roku jego kolejne wcielenia były coraz większe i cięższe. Astra nr 5 zrywa z tą tradycją – jest krótsza i niższa oraz nawet o 200 kg lżejsza niż poprzednia.  

Maciej Ziemek 2015-07-26

Na pięć miesięcy przed debiutem Astry piątej generacji Opel udostępnił do jazd testowych jej pierwsze egzemplarze. Egzemplarze ręcznie robione, które powstały na przełomie lat 2013/2014, czyli na długo przed tym, zanim do produkcji nowej Astry zaczęto szykować linię w zakładach Opla w Gliwicach. W procesie powstawania nowego modelu takie auta pełnią specyficzną rolę – nie muszą wyglądać, mają tylko jeździć i potwierdzić słuszność założeń konstrukcyjnych oraz wyniki symulacji komputerowych. Lub ich nie potwierdzić.

Dla nowego auta Opel wyśrubował założenia techniczne i wymagania dotyczące sprzedaży. Astra nr 5 – pierwszy model Opla skonstruowany na nowej płycie podłogowej o symbolu D2 – ma mieć wydajniejsze silniki, być ładniejsza niż poprzednia i ma gwarantować użytkownikowi lepszy kontakt ze światem dzięki systemowi Opel OnStar (czyli możliwości połączenia się z „konsultantem” we wszystkich językach świata, w każdym miejscu na Ziemi).

Na pół roku przed premierą jeździliśmy zamaskowanymi autami, więc trudno ocenić ich urodę. Jedno wiadomo – efektowna i budząca emocje stylistyka była niezwykle ważna w w studyjnym Monza Concept. Oby także w wypadku seryjnej Astry V
   

Ani stylizacji nowej Astry, ani działania systemu Opel OnStar nie da się ocenić na podstawie jazdy zamaskowanym autem, wyposażonym jedynie w to, co do jazdy niezbędne. Ale wydajność nowych silników i dynamiczne możliwości samochodu – już tak.

Dzięki nowym nadwoziu i zawieszeniu Opel Astra generacji nr 5 jest nawet do 200 kg lżejszy niż poprzedni. Różnica w masie własnej między porównywalnymi wersjami wynosi co najmniej 120 kg. W wypadku wersji, która zapewne będzie najczęściej wybierana przez klientów (1.4 Turbo/145 KM) jest to już 140 kg, a w wypadku modelu podstawowego (1.0 Turbo/105 KM) – aż 150 kg. 80 kg inżynierom udało się zaoszczędzić poprzez zmniejszenie rozmiarów nadwozia (długość zmalała o 49 mm, wysokość – o 26 mm), zastosowanie w konstrukcji lekkich materiałów i nowatorskich procesów łączenia poszczególnych elementów. 50 kg mniej niż dotychczas ważą elementy podwozia (układy – zawieszenia, hamulcowy i wydechowy).

Najmniejszy z silników ma tylko trzy cylindry i litr pojemności, największy – o jeden cylinder więcej i 1,6 litra pojemności. Rozpiętość mocy wyłącznie nowych jednostek napędowych, które będą oferowane do Astry 5, sięga od 95 KM do 200 KM. Samochody testowe były wyposażone w silniki 1.0 Turbo o mocy 105 KM i 1.4 Turbo o mocy 145 KM. Dla porównania, do dyspozycji dziennikarzy Opel udostępnił również Astrę czwartej generacji ze 115-konnym wolnossącym silnikiem 1.6 i 140-konnym, turbodoładowanym 1.4.

IntelliLUX – tak roboczo nazywa się system inteligentnych reflektorów nowej Astry, w których świecą wyłącznie diody LED, i które potrafią automatycznie dostosować snop światła do warunków na drodze. Światła „długie” świecą zawsze (z wyjątkiem terenu zabudowanego i obszarów oświetlonych). Przełączanie z drogowych na mijania odbywa się automatycznie
   

W obydwu parach zdecydowanym zwycięzcą porównania była Astra nowej generacji. Nie tylko ze względu na znacznie lepsze osiągi nowych silników, ale przede wszystkim z powodu zdecydowanej różnicy w prowadzeniu. Ze względu na mniejszą bezwładność i większą sztywność nowo skonstruowanego nadwozia, kompakt Opla zachowuje się teraz w czasie jazdy bardziej dynamicznie i szybciej reaguje na ruchy kierownicą. Zawieszenie ma konstrukcję taką jak w modelu poprzedniej generacji (kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna wzbogacona o drążki Watta z tyłu), ale znacznie je zmodyfikowano, tak że zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie kół i lepszy komfort resorowania. Na ten ostatni pozytywny wpływ mają również nowe opony – o mniejszej średnicy, wyższym profilu i lżejszej konstrukcji, dostosowanej do lżejszego samochodu.

Czy nowa Astra jest lepsza? Pod względem zachowania na drodze, komfortu resorowania i osiągów – na pewno. Ale czy wyglądem, choćby detalami, będzie przypominała odważnie stylizowany model studyjny o nazwie Monza Concept, zaprezentowany dwa lata temu, który zapowiadał jej nadejście?

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <br /><br /><a href="/testy/Opel-Astra-V-Pierwsza-taka,20266,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-07-24 16:01:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij