Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Opel Corsa: Pierwszy wybór - początek testu

Corsa to najchętniej prywatnie kupowany samochód w Polsce. Przez pół roku, na dystansie 50 tys. km będziemy sprawdzać, czym mały Opel kusi statystycznego Kowalskiego. W teście bogato wyposażona wersja Color Edition z silnikiem 1.4 turbo o mocy 100 KM.  

Michał Hutyra 2015-05-13

Opel Corsa to dość konserwatywnie stylizowany model i gdyby nie krwistoczerwony lakier, nasz egzemplarz pewnie wcale nie rzucałby się w oczy. W niedawno przeprowadzonym teście (wkrótce na stronie) chwaliliśmy Corsę m.in. za funkcjonalność, przestronne wnętrze, komfort i dobre właściwości jezdne. Teraz przyszedł czas na sprawdzian na dystansie 50 tys. km, po którym spodziewamy się dowiedzieć na ile trwała i bezawaryjna (oby!) jest Corsa.

Samochód, który do nas trafił miał na liczniku zaledwie 99 km – jest więc zupełnie nowy. Jeśli nie wydarzy się nic nieplanowanego, autoryzowany serwis odwiedzimy tylko raz, wykonując przegląd po 30 tys. km.

Pierwsze wrażenia zza kierownicy są znakomite. Pod maską pracuje jednostka napędowa o pojemności 1,4 l – to najchętniej wybierany przez klientów silnik; w naszej Corsie jest wspomagany turbosprężarką. Moc jaką osiąga nie oszałamia – to zaledwie 100 KM. Wrażenie robi jednak to, że jest ona dostępna w bardzo szerokim zakresie obrotów – od 3500 do 6000/ min. Silnik Opla znakomicie reaguje na gaz i niezwykle łatwo wkręca się na obroty. Auto jest bardzo elastyczne, ponieważ moment obrotowy o wartości 200 Nm występuje już przy 1850 obr/min.

1.4 turbo i czerwony kolor – nasza Corsa jest prawdopodobnie najszybsza w Polsce

Żeby poruszać się dynamicznie, wcale nie trzeba korzystać z wyższych obrotów. Podczas wyprzedzania, inaczej niż w wielu małych autach, wcale nie trzeba redukować biegu. Choć akurat operowanie dźwignią zmiany biegów należy do przyjemnych czynności, bo pracuje ona lekko i precyzyjnie. Taka jak w Corsie charakterystyka pracy silnika pozwala jeździć dynamicznie, jednocześnie nie rujnując się na paliwo. Oszczędzaniu paliwa w miejskim ruchu sprzyja świetnie działający system start/stop.

Testowy egzemplarz jest wyposażony (standardowo) w sportowe fotele. Co prawda nie wyglądają one jak wyjęte wprost z „rajdówki”, ważniejsze jest jednak to, że są dobrze wyprofilowane, twarde i porządnie przytrzymują ciało w zakrętach. Jeśli możemy na coś ponarzekać, to na nieco zbyt krótkie siedziska przednich foteli oraz brak regulacji wysokości fotela pasażera.

Element ten nawet w najdroższej wersji Cosmo wymaga dopłaty – 300 zł. Szeroki zakres regulacji fotela oraz kierownicy (w dwóch płaszczyznach) pozwala zająć wygodną pozycję do jazdy. Wnętrze mimo skromnej długości nadwozia i niewielkiego rozstawu osi jest bardzo przestronne – cztery dorosłe osoby mogą jechać w dłuższą trasę w dość komfortowych warunkach. Skromny jest natomiast bagażnik – objętość 265 litrów to klasowy standard.

Wnętrze Corsy wygląda świeżo i nowocześnie. Drzwi tapicerowane są tkaniną, deskę rozdzielczą wykonano z miękkiego tworzywa, a panel w kolorze „czerni fortepianowej” z wtopionym czerwonym paskiem nadaje mu wręcz sportowego sznytu. W centralnym miejscu w kokpicie zamontowano dotykowy ekran systemu IntelliLink. To tańszy sposób na nawigację w aucie, choć aby z niego korzystać, niezbędne jest wykorzystanie własnego smartfona, na którego wcześniej trzeba ściągnąć płatną aplikację. Obsługa systemu jest intuicyjna, a menu w języku polskim pozwala szybko zorientować się, gdzie czego szukać. Do zmiany stacji radiowej, regulacji głośności, czy obsługi tempomatu służą przyciski znajdujące się na kierownicy.

Zegary są klasyczne i czytelne głównie dzięki białemu podświetleniu; między nimi znajduje się ekran komputera pokładowego. Jego obsługa (za pomocą manetki kierunkowskazów) nie jest zbyt wygodna – trzeba chwycić ją dwoma palcami. Raz jeszcze skrytykujemy umieszczenie zbyt nisko panelu sterującego klimatyzacją – żeby do niego sięgnąć, trzeba przekładać rękę za dźwignię zmiany biegów, co nie jest wygodne.

Zegary są klasyczne i czytelne. Komputer to standard od wersji Color Edition Obsługę klimatyzacji utrudnia nisko umieszczone sterowanie
   

Corsa oddaje do dyspozycji podróżnych sporą liczbę schowków. Ten w desce rozdzielczej jest na tyle duży, by zmieścić damską torebkę (rozsądnych rozmiarów), ponadto w każdych drzwiach znajdują się obszerne kieszenie na drobiazgi. Nie zapomniano o schowku na portfel ani o wgłębieniach na butelki. Mały Opel to auto wybitnie kobiece, o czym świadczy lusterko do makijażu umieszczone tylko w jednej osłonie przeciwsłonecznej – tej po stronie kierowcy.

Spośród elementów wyposażenia wyróżnić należy system automatycznego parkowania, wbudowany zestaw głośnomówiący oraz system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w martwym polu. Mamy nadzieję, że elementy te uchronią nas przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze i sprawią, że na mecie testu lakier Corsy będzie prezentował się tak samo dobrze jak na starcie.

 

Dane producenta Opel Corsa 1.4 Turbo
Cena 58 050 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1364 cm3
Moc maks./przy obrotach 100 KM/3500-6000 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 200 Nm/1850-3500 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,82/2,16/1,48/1,07/0,88/0,74
Bieg wsteczny 3,55:1
Przełożenie przekładni głównej 3,35:1
Osiągi
0–100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,2 l/100 km
Emisja CO2 122 g/km
Wymiary i masy
Dł/szer/wys 4021/1746/1481 mm
Masa własna 1162 kg
Dop. obciążenie 548 kg
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Pojemność bagażnika 265/1120 l
Opony Continental Eco Contact 5, 195/55 R16
Średnica zawracania 11,4/11,5 m
Układ jezdny
Zawieszenie przednie oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Zawieszenie tylne oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe,
amortyzatory, stabilizator
Układ kierowniczy przekł. zębatkowa, wspom. elektromech.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 305 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 300 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
   
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Przyjmujemy kolejnego "kolegę" na test długodystansowy. Silnik 1.4 turbo i czerwony kolor – nasza Corsa jest prawdopodobnie najszybsza w Polsce. Sprawdzamy, jak sprawdza się na początku 50-tysięcznego maratonu.</p><br /><br /><a href="/testy/Opel-Corsa-Pierwszy-wybor-poczatek-testu,20043,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-06-24 14:40:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij