Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Opel Zafira: Na dobry początek

O vanach mówi się, że to najnudniejsze samochody na świecie. Są jednak wyjątki – np. Opel Zafira Tourer z 200-konnym silnikiem 1.6 SIDI. Mając takie auto łatwiej Ci będzie pogodzić się z faktem, że nie jesteś już singlem, lecz głową rodziny.   

2014-03-27
Test Opel Zafira Opel Zafira Tourer

Pojawienie się dziecka wywraca świat dorosłych do góry nogami. Rzadziej spotykasz się z kumplami, a swoje ulubione coupé lub hot hatcha zamieniasz na praktyczne, lecz mało seksowne kombi albo vana. W słowniku pojawiają się obco brzmiące słowa: pakowność, przestrzeń, wygoda, bezpieczeństwo i ekonomiczność.

Oswoić vana
Na tym biegunie nudy można odkryć zieloną wyspę – według Opla jest nią Zafira Tourer. Takie oczywistości, jak możliwość przewiezienia siedmiu osób, mnóstwo schowków i cały zastęp asystentów dbających o bezpieczeństwo podróżnych zostały tu okraszone niebanalną stylistyką. Rzadko się spotyka auto o jednobryłowym nadwoziu, które wygląda aż tak atrakcyjnie. Tym bardziej że zderzak, pokrywa silnika, szyba i dach tworzą jedną płaszczyznę.

Za to kontrastujące z kolorem nadwozia czarne wstawki w zderzaku, które są graficznym odbiciem reflektorów sprawiają, że Zafira wygląda naprawdę zadziornie. Stylistyka nadwozia wiernie oddaje charakter samochodu, zwłaszcza jeśli pod maską pracuje tak nowoczesny jak w modelu testowym turbodoładowany silnik o mocy 200 KM.

Sprinter na drodze
Mimo niewielkiej pojemności (1,6 litra), po uruchomieniu silnika układ wydechowy (zakończony dwoma tłumikami) sympatycznie mruczy. Brzmi „rasowo”, ale co ważne wraz ze wzrostem obrotów, dźwięk nie staje się natarczywy. Auto świetnie przyspiesza (0-100 km/h w 9 sekund), szczególnie wtedy, gdy aktywny jest tryb „Sport”. Zegary zmieniają wówczas kolor podświetlenia z białego na czerwony, reakcja na gaz zdecydowanie się wyostrza, a zawieszenie samochodu usztywnia. Chociaż nawet wtedy nie jest przesadnie twarde.

Dzięki zawieszeniu FlexRide nadwozie Zafiry nie wychyla się nadmiernie w zakrętach.

Ważniejsze jest to, że kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości chwilowej sięgającej aż 300 Nm (dzięki funkcji overboost). I właśnie on głównie sprawia, że samochód jest tak dynamiczny na drodze. Co ważniejsze, maksymalna wartość momentu obrotowego pojawia się już przy 1650 obr/min, a spadać zaczyna dopiero po przekroczeniu 3200 obr/min. Jazdę Zafirą uprzyjemnia bardzo precyzyjny mechanizm zmiany biegów.

Złego słowa nie można także powiedzieć o układzie zawieszenia, w którym dzięki amortyzatorom o zmiennej sile tłumienia (FlexRide – dopłata 3500 zł) można zmieniać sztywność, dopasowując ją do aktualnego stanu nawierzchni. Mimo że Zafira jest autem dość wysokim, nie odbija się to negatywnie na właściwościach jezdnych. Samochód nie nurkuje podczas hamowania, nie wychyla się też przesadnie na boki w czasie szybkiej jazdy krętą drogą. Zafira długo pozostaje stabilna, w czym duży udział ma świetnie zestrojone ESP.

Drobne zastrzeżenia można mieć jedynie do układu kierowniczego, który mógłby być bardziej precyzyjny. Niekorzystny wpływ na prowadzenie, zwłaszcza na drodze z koleinami, mają opony o szerokości aż 235 mm (opcja, od 1500 zł). Poza tym zbyt mocno czuć na kierownicy nagłe przyrosty momentu obrotowego (podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni). W takich chwilach kierownicę trzeba po prostu trzymać mocniej.

Dla Ciebie i dla rodziny
Zafira Tourer to typowy Opel. Jak przystało na auto niemieckie, porządek i funkcjonalność muszą być. I są. Dostęp do przełączników jest intuicyjny, co oznacza, że nie tracisz czasu na ich szukanie. Wrażenie chaosu może sprawiać konsola środkowa, utkana sporą liczbą przycisków. Po chwili okazuje się, że łatwo nad tym bałaganem zapanować. Wtedy docenia się, że ulubioną stację radiową można wybrać bez konieczności przebijania się przez skomplikowane menu. Auto ma też genialne fotele z dodatkowym, wysuwanym oparciem pod uda oraz podparciem kręgosłupa (dopłata 1000 zł). Docenisz je już po pierwszym wyjeździe wakacyjnym.

Największym pojedynczym gadżetem Zafiry jest panoramiczna przednia szyba, która kończy się gdzieś daleko za głowami kierowcy i pasażera. Wrażenia są takie, jakby siedziało się w akwarium. Dzieciaki widzą wszystko dookoła, więc będą przeszczęśliwe. Jeśli zaś zechcemy przywrócić „normalność”, wystarczy nasunąć panel podsufitowy. Tak duża szyba zwiększa niebezpieczeństwo, że uderzy w nią kamień spod kół innego auta. Na tę okoliczność warto się nawet ubezpieczyć, bo wymiana szyby w serwisie kosztuje 3820 zł zamiast standardowych 2300 zł.

Praktyczna, czyli schowki i fotele
Wnętrze Zafiry Tourer kryje w sobie mnóstwo schowków. Dla każdego z pasażerów przewidziano po kilka, a łącznie jest ich ponad 30! Nie zabrakło też dodatkowych nawiewów układu klimatyzacji. Umieszczono je wysoko, na słupkach drzwiowych. Dzięki temu skuteczniej ogrzewają lub chłodzą kabinę. Fotele w drugim rzędzie można przesuwać w zakresie 28 cm i składać. Zewnętrzne da się zsunąć do środka (o 5 cm każdy), a środkowe siedzisko przekształcić w wygodny podłokietnik. Fotele ostatniego rzędu wyciąga się wprost z podłogi bagażnika. To patent, którym zasłynęła już Zafira I generacji, i który sprawdza się również dziś.

Dostęp do foteli ułatwia to, że te z drugiego rzędu podnoszą się razem z siedziskiem i przesuwają do przodu. Z tyłu, nie ma się co oszukiwać, nie siedzi się zbyt wygodnie, bo brakuje miejsca na nogi i wokół głowy. Ale Zafira to van kompaktowy, dlatego jazda w komplecie, siłą rzeczy, zmusza każdego do pewnych wyrzeczeń związanych z komfortem. Gdy Zafirą podróżuje 7 pasażerów, muszą praktycznie zrezygnować z bagażnika – ma on wtedy pojemność tylko 152 litry i zmieści najwyżej niewielką reklamówkę. Chyba że do dachu przytroczy się boks dachowy.

I właśnie dlatego, że Zafira tylko okazjonalnie nadaje się do przewiezienia siedmiu osób, Opel oferuje możliwość wybrania wersji 5-osobowej, z większym o 60 litrów, bo głębszym bagażnikiem, w którym nie wozi się już foteli dla nieprzewidzianych pasażerów. Przy okazji taka decyzja pozwoli zaoszczędzić 2500 zł. Chyba że rola ojca spodoba Ci się tak bardzo, że te dwa dodatkowe fotele okażą się jednak niezbędne.

Naszym zdaniem
Michał Hutyra - "auto motor i sport"

Opel największy kłopot ma najwyraźniej z komunikacją. Zafira Tourer to solidny i udany samochód, który powinien sprzedawać się jak świeże bułeczki. Porównując ją z groźnym bezpośrednim rywalem, np. Fordem Grand C-Maxem, Zafira nie musi mieć kompleksów. Świetnie wygląda, porządnie jeździ, jest bardzo funkcjonalna i, co ważne, niedroga.

Dane techniczne

Data publikacji 03.2014
Silnik benzynowy, R4, turbo
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 147 (200)
Przy obrotach (/min) 4000-6000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 300
Przy obrotach (/min) 1650-3200
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,82/2,16/1,48/1,08/0,88/0,74
Bieg wsteczny 3,55:1
Przełożenie przekł. głównej 3,94:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 7-miejscowy van
Układ jezdny Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizator Zawieszenie tylne: zespolona oś skrętna, sprężyny śrubowe Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekładni kierowniczej 15,5:1; 2,7 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 321 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 315 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon przód i tył 8J 18; Pirelli Sottozero Winter 240 Serie II, przód i tył 235/45 R18
Koło zapasowe brak (zestaw naprawczy)
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Powierzchnia czołowa [m2] 2,62
Dł/szer/wys [mm] 4658/1928/1685
Rozstaw osi [mm] 2760
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1587/1577
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,9/11,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 58
Masa własna [kg] 1691
Rozkład masy przód/tył [%] 59/41
Dopuszczalne obciążenie [kg] 669
Poj. bagażnika [l] 125/650/1860
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 8,7
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 6,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 7,0
CO2 (limit) [g/km] 164
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 920
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,01/0,77
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1268/1924
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 154 850
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne czołowe, boczne oraz kurtyny powietrzne, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, złącze USB, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą, czujniki parkowania przód/tył, komputer pokładowy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, reflektory przeciwmgielne, obręcze z lekkich stopów 17”, przyciemniane tylne szyby, dwa dodatkowe fotele w trzecim rzędzie.
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,6
0-70km/h (s) 6,2
0-100 km/h (s) 9,0
0-120 km/h (s) 12,0
0-140 km/h (s) 16,7
0-160 km/h (s) 22,0
Prędkość maksymalna (km/h) 225
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,3
Maksymalne (l/100 km) 12,1
średnie podczas testu (l/100 km) 9,4
zasięg (km) 617
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 114
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 131
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 44,2
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 42,7
Wyposażenie dodatkowe Tapicerka skórzana 5000 zł, Panoramiczna szyba przednia 3500 zł, Zawieszenie adaptacyjne (FlexRide) 3500 zł, Reflektory biksenonowe z syst. AFL5200 zł, Dodatkowe ogrzewanie elektryczne 1000 zł, Kamera cofania 1800 zł, Pakiet „asystent kierowcy” 2900 zł, Ergonomiczny fotel kierowcy i pasaż. 2000 zł, Obręcze z lekkich stopów 18” 1500 zł, System nawigacji satelitarnej 4500 zł, Lakier metalizowany 2200 zł.

PODSUMOWANIE

Opel Zafira Tourer 1.6 SIDI

Ocena:
4
(, )
Nie jest całkiem nowa, ale ma całkowicie nowe serce. To właśnie ono sprawia, że Zafira jest bardzo dynamiczna i świetnie przyspiesza. Ma przemyślane i funkcjonalne wnętrze – Twoja rodzina się w nim zakocha. Ma także dynamiczne właściwości jezdne, a przy tym wysoki poziom komfortu. Trudno znaleźć wyraźnie słabe strony Zafiry, stąd aż tak wysoka ocena końcowa.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja, przestronna kabina, wysoka funkcjonalność, dobra jakość wykonania
mały kąt otwarcia tylnych drzwi, przy komplecie pasażerów nie ma miejsca na roletę bagażnika
Napęd
dynamiczny silnik zapewniający wysokie osiągi, świetnie zestopniowana skrzynia biegów
wysokie średnie spalanie, niewielki zbiornik paliwa
Bezpieczeństwo
systemy wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo jazdy, duża sztywność nadwozia
Komfort
bardzo wysoki komfort resorowania, niezwykle wygodne fotele, dobrze wyciszone wnętrze
Właściwości jezdne
bardzo dobrze skalibrowany system ESP, dobry poziom przyczepności, wysoka stabilność
duża średnica zawracania
Eksploatacja
atrakcyjna cena wyjściowa, wyposażenie pogrupowane w przystępne cenowo pakiety
przeglądy raz w roku, brak możliwości przedłużenia gwarancji, konieczność stosowania benzyny LOB98

Michał Hutyra

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 81 250 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    O vanach mówi się, że to najnudniejsze samochody na świecie. Są jednak wyjątki – np. Opel Zafira Tourer z 200-konnym silnikiem 1.6 SIDI.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-01 16:26:00
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij