Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Opel Zafira - Pora na prekursora

Pierwszy kompaktowy van z siedmioma miejscami na pokładzie doczekał się następcy. Opel Zafira ma praktyczny system składania foteli, większy bagażnik i wreszcie przestał wyglądać jak ubogi krewny.

2005-08-08
Opel Zafira Chromowana listwa – typowa dla Opli.

Pierwszy kontakt z nowym samochodem przypomina powrót do wyremontowanego mieszkania. Właściwie wiele się nie zmieniło, meble stoją na swoim miejscu, a jednak całość daje poczucie świeżości, lepiej odpowiada współczesnej modzie. Czarne plastiki poprzedniej Zafiry ustąpiły miejsca eleganckim tworzywom w dobrym gatunku. Konsola środkowa - która u poprzednika wyglądała jakby tworzyło ją na raz, nie wiedząc o sobie, trzech stylistów - teraz tchnie elegancją i prostotą kształtów.

Nowa Zafira jest nieco niższa od poprzedniczki, za to dłuższa aż o 15 cm i szersza o prawie 6 cm. W sumie jest samochodem o zgrabnych proporcjach, którym można się pokazać bez wstydu, ale i bez rzucania się w oczy. Zafira z zewnątrz wyraźnie upodobniła się do Astry, na bazie której powstała. Osłona chłodnicy, kształt reflektorów, a z tyłu szeroka srebrzysta listwa - wszystko takie jak w Astrze. Nowy van Opla spełnia przy tym normy bezpieczeństwa... pieszych, które będą obowiązywać od października bieżącego roku. Specjalne ukształtowanie zderzaka, maski oraz błotników ma zmniejszyć ryzyko obrażeń u pieszych w przypadku ich potrącenia.

To, co w chwili debiutu poprzedniczki w 1999 roku było jej największym atutem, czyli możliwość przewiezienia siedmiu pasa żerów, jest też ważną cechą nowej Zafiry. Dwa fotele w trzecim rzędzie można składać i rozkładać pociągając za uchwyt w oparciu. Największa zaleta tych dodatkowych siedzeń jest taka, że gdy nie są potrzebne nie trzeba ich wymontowywać z samochodu - wystarczy je złożyć, by zniknęły w podłodze przedziału bagażowego. Wszelkie narzekania, że miejsca na owych dodatkowych siedzeniach jest bardzo mało i że zmieszczą się tam tylko dzieci, a na bagaż nie zostanie w ogóle miejsca są tyleż słuszne, co bezsensowne. W rodzinnym kompaktowym vanie, jakim jest Zafira te fotele służą właśnie do przewożenia dzieci. A co do braku bagażnika? Cóż, lepiej mieć wybór - bagaż albo dodatkowi pasażerowie - niż go nie mieć.

Samochód można zresztą przeistoczyć w małą furgonetkę, która weźmie na pokład ładunek o ciężarze 570 kg. Przesuwać i składać da się nie tylko fotele trzeciego i drugiego rzędu, ale złożyć można także oparcie fotela pasażera z przodu (opcja za dopłatą), co pozwoli przewieźć bardzo długie przedmioty. Że we wnętrzu zmieszczą się rower czy narty jest w tym wypadku rzeczą oczywistą - długość podłogi przy złożonych oparciach tylnych foteli wynosi 1,80 m. Pod względem pojemności przedziału bagażowego, nowa Zafira przewyższyła swoją poprzedniczkę o 120 l, oferując pojemność 1820 l. Brak progu oraz niska krawędź bagażnika, a także dostępny za dopłatą system siatek wręcz proszą, by pakować sprzęt i ruszać w trasę.

A jeździ się Zafirą wygodnie. Przednie fotele mają odpowiednio sprężyste i długie siedziska, dość mała, zgrabna kierownica dobrze leży w dłoniach, wszelkie zaś przełączniki, lampki i pokrętła znajdują się dokładnie tam, gdzie należy się ich spodziewać, co nie w każdym nowym aucie jest dzisiaj rzeczą oczywistą. Jedynym (nieszkodliwym) dziwactwem, na jakie pozwolił sobie Opel jest zamontowanie zamiast zwykłej dźwigni hamulca ręcznego, uchwytu przypominającego kształtem ten z kabiny samolotu.

W porównaniu z poprzednią Zafirą miejsce pobytu zmieniła również dźwignia zmiany biegów - teraz znajduje się wyżej, na środkowej konsoli i niemal sama wpada w rękę. Drogi prowadzenia dźwigni sześciobiegowej mechanicznej skrzyni są krótkie, a biegi włącza się precyzyjnie, co zachęca do częstego ich zmieniania.

W Zafirze wykorzystano układ jezdny Astry, dostrojony do wymogów nieco wyższego i cięższego auta. Wraz z delikatnie ingerującym systemem ESP oraz elektroniczną regulacją siły tłumienia amortyzatorów IDS- -Plus (za dopłatą) zawieszenie dobrze spisuje się na krętych drogach i chociaż daje odczuć pasażerom nierówności nawierzchni, to i tak jazda jest wystarczająco komfortowa. Zwłaszcza gdy pod maską pracuje elastyczny diesel 1.9 o mocy 150 KM, który do setki przyspiesza w nieco ponad 10 s i zużywa średnio 6,2 l oleju napędowego.

Opel ma jeszcze w zanadrzu dwa inne silniki wysokoprężne o tej samej pojemności, ale o mocy 100 lub 120 KM. Spośród benzynowych, w polskich warunkach najpopularniejszy będzie zapewne silnik podstawowy o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM, chociaż do wyboru są jeszcze trzy inne, mocniejsze jednostki benzynowe.

Przestronny, zgrabny, komfortowy i nie pozbawiony wdzięku nowy Opel Zafira znajdzie się w sprzedaży już w lipcu. Ewentualnych nabywców postawi przed problemem, na co się zdecydować: na wyjazd na wakacje, remont mieszkania, czy na zakup auta? Podpowiadamy - Zafira jest tak świeża, jak mieszkanie po remoncie, a na wakacje nadaje się tym bardziej.

Tekst Roman Skąpski
Zdjęcia MPI

DANE TECHNICZNE

Model1.6 Twinport1.82.2 Direct2.0 Turbo1.9 CDTi1.9 CDTi1.9 CDTi
DANE TECHNICZNE
Model 1.6 Twinport 1.8 2.2 Direct 2.0 Turbo 1.9 CDTi 1.9 CDTi 1.9 CDTi
Rodzaj silnika/liczbacylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1598 1796 2198 1998 1910 1910 1910
Moc kW (KM) 77 (105) 103 (140) 110 (150) 147 (200) 74 (100) 88 (120) 110 (150)
przy obrotach 1/min 6000 6300 5600 5400 3500 3500 4000
Maksymalny moment obr. Nm 150 175 215 262 260 280 320
przy obrotach 1/min 3900 3800 4000 4200 1700 2000 2000
Długość x szerokość x wys. mm 4467 x 1801 x 1635
Rozstaw osi mm 2703
Masa własna/dop. obciążenie kg 1505/2075
Pojemność bagażnika l 140/645/1820
Przeniesienie napędu na koła przednie na koła przednie na koła przednie na koła przednie na koła przednie na koła przednie na koła przednie
Rodzaj skrzyni biegów 5-bieg. mech. 5-bieg. mech. 6-bieg. mech. 6-bieg. mech. 6-bieg. mech. 6-bieg. mech. 6-bieg. mech.
Przyspieszenie 0-100 km/h* s 14,3 11,5 10,6 9,0 14,1 12,2 10,4
Prędkość maksymalna* km/h 176 197 200 225 174 186 202
Śr. zużycie paliwa wg ECE l/100 km 7,1 7,6 8,2 9,5 6,1 6,1 6,2
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 81 250 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pierwszy kompaktowy van z siedmioma miejscami na pokładzie doczekał się następcy. Opel Zafira ma praktyczny system składania foteli, większy bagażnik i wreszcie przestał wyglądać jak ubogi krewny.
    auto motor i sport, 2008-03-20 13:00:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij