Polityka prywatności - poznaj szczegóły »

Zupełnie nowy,
dużo lepszy auto motor i sport już w Twoim kiosku!

Kup teraz! Zobacz nowy numer
  • STRONA GŁÓWNA
  • WYDARZENIA
  • TESTY
  • PORADY
  • TECHNIKA
  • GALERIE
  • FORUM
  • KATALOG
  • Zobacz najnowszy numer
  • Zamów prenumeratę
  • Top10: Najlepsze artykuły
  • Konkursy
  • Nowy Auto Katalog 2014
  • Zafira, Scenic, Verso i Touran – rodzina na swoim

    Tagi: Opel | Zafira | Renault | Grand Scenic | Toyota | Verso | Volkswagen | Touran | vany | test porównawczy | test

    Przestrzeń oswojona. W rodzinie vanów zmiana pokoleń - właśnie pojawiły się nowe Renault Grand Scénic i Toyota Verso. Czy pokonają zasiedziałych na rynku Opla Zafirę i Volkswagena Tourana? Porównujemy wersje siedmiomiejscowe.

    Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Verso i Volkswagen Touran Zobacz całą galerię

    Polityka prorodzinna to wielce skomplikowana materia. Różne bywały już pomysły na umilenie życia przyszłym rodzicom - od rozdawania gotówki (becikowe) po wydłużenie urlopu macierzyńskiego. Mimo to zdecydować się na potomka wielu Polakom nadal nie jest łatwo. A to nie koniec problemów. Równie trudno zdecydować się na wybór najlepszego samochodu dla rodziny. Gdy małe kombi okaże się nie dość pojemne, SUV nazbyt wyzywający, a mały bus po prostu za drogi - pozostają jeszcze kompaktowe vany, które (jeśli los sprawi rodzicom psikusa) można zamówić także w wersji siedmiomiejscowej.

    W wypadku modeli stających do naszego testu trzeci rząd siedzeń jest oferowany seryjnie tylko w Oplu Zafirze, w pozostałych wypadkach za odmianę siedmiomiejscową trzeba zapłacić więcej niż za egzemplarz z pięcioma fotelami. W wypadku VW Tourana różnica w cenie między wersją pięcio a siedmiomiejscową wynosi 3300 zł. Z kolei za dopiero co wprowadzonego do sprzedaży siedmiomiejscowego Renault Scénica zapłacić trzeba o 2000 zł więcej niż za model z identycznym silnikiem i wyposażeniem, tyle że z pięcioma fotelami na pokładzie. W wypadku Toyoty Verso różnica wynosi tylko 1000 zł. Opel jako pierwszy już w 1999 r. wpadł na pomysł zainstalowania dwóch dodatkowych siedzeń, całkowicie chowanych w podłodze. Nie odstąpił od niego także w Zafirze drugiej generacji, z 2005 roku. Przywracanie złożonych foteli Zafi ry do pozycji pionowej przypomina magiczną sztuczkę. Podróż w nich można zaproponować nawet dorosłym, oczywiście tylko na krótkich dystansach. Jednak zanim ktokolwiek zdoła się do owych foteli dostać, musi najpierw zdemontować nieporęczną podłogę bagażnika, postawić do pionu siedzisko kanapy drugiego rzędu i dosunąć je do oparć foteli kierowcy i pasażera - trudniej już się nie da.

    Touran w drugim rzędzie ma trzy pojedyncze fotele. Można je nie tylko przesuwać osobno wzdłuż, ale, po zdemontowaniu środkowego, pozostałe skrajne zamontować bliżej siebie. Renault tego nie potrafi, choć też ma osobne fotele. Mocne strony Scénica to wysoki komfort na wszystkich siedzeniach i miłe niespodzianki w tylnej części nadwozia - na przykład roleta chroniąca przed słońcem, mnóstwo schowków, niektóre nawet zamykane.

    Toyota punktuje z kolei swoistym rodzajem systemu easy-entry, oferowanego przez zewnętrzne fotele w drugim rzędzie siedzeń - w żadnym z testowanych samochodów nie wsiada się łatwiej do tyłu niż właśnie w Verso. Za to z samym komfortem jest już gorzej - boki foteli są słabo wyprofilowane, a ich wypełnienie daje tak mocne oparcie dla pleców jak paczka pampersów.

    Co innego Renault, którego pokryte skórą fotele (wersja Privilege, dopłata 5000 zł) mają zamontowane tzw. zagłówki relaksujące. Wystarczająco sprężyste, szerokie fotele w pierwszym i drugim rzędzie nie dają powodów do narzekań. W VW i Oplu bardzo dobrze wyprofilowane fotele sportowe (odpowiednio, w wersjach Highline i Sport) należą do wyposażenia seryjnego. Pasażerowie siedzący z tyłu również mogą w pełni zażywać wygody. W porównaniu z Touranem i Zafirą podróżujący w Renault mają nieco gorzej, bo szerokie fotele francuskiego auta umieszczone są blisko szyb, a te im wyżej, tym bardziej pochylone są ku wnętrzu auta, tak że podróżni o wysokim wzroście mogą ich niechcący dotykać głową.

    Oceń artykuł:

    3.6

    Skomentuj (0)

    Brak komentarzy
    dodaj pierwszy komentarz

    auto motor i sport przedstawia