Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Panda, i10 i Picanto – Dzieciaki z klasą

Potrafią dobrze odnaleźć się w wielu sytuacjach i jak ryby w wodzie czują się w plątaninie miejskich ulic i zaułków. Maluchy Fiata, Hyundaia i Kii - w teście porównawczym.

KIa Picanto, Fiat Panda i Hyundai i10 Kanciasta Panda – już dościgniony wzór małego auta. 

Fiat Panda, który w klasie małych samochodów uchodzi za wzorzec, ma od niedawna dwóch nowych rywali - odświeżoną Kię Picanto i nowego Hyundaia i10. Picanto jeszcze przed kuracją odmładzającą udzielało Pandzie pikantnych pouczeń z zakresu dynamiki i zachowania na drodze. Natomiast i10, brat bliźniak Picanto, ale nie jednojajowy, jest kolejnym przedstawicielem nowożytnej gamy samochodów Hyundaia. Samochodów, które chcą rywalizować z najlepszymi o zwycięskie laury w porównawczych testach. Starcie Hyundaia i30 z Fordem Focusem w ramach niedawnego pojedynku "Korea kontra reszta świata" ("auto motor i sport" 1/2008) pokazało, że Koreańczycy mocno przyłożyli się do zadania domowego.

W kategorii "nadwozie" - żadnych niespodzianek. Wygrywa najnowsze w tym gronie auto, czyli Hyundai. O zwycięstwie nie decyduje jednak wielkość nadwozia i10, ale jego zagospodarowanie. Z dokładnością do 3 cm maluchy Fiata, Hyundaia i Kii mierzą na długość tyle samo, ale to w i10 pasażerowie czują się najswobodniej i mogą zabrać do auta najwięcej bagażu. Zarówno ze względu na największy bagażnik, jak i na największe dopuszczalne obciążenie. Wyposażeniem seryjnym Hyundai i10 też góruje nad rywalami, a ceną przewyższa Pandę tylko o 1700 zł. Gdy małego Fiata doposaży się w radio (1500 zł) i klimatyzację (3600 zł), które w Hyundaiu należą do wyposażenia seryjnego, i10 okaże się najkorzystniejszą ofertą także ze względu na cenę zakupu.

Chociaż obsługa żadnego z testowanych maluchów nie jest skomplikowana, w codziennej eksploatacji Hyundai i Kia wypadają lepiej niż Fiat. Zegary z prawdziwego zdarzenia w i10 i w Picanto, z prędkościomierzem i obrotomierzem w roli głównej, prezentują się bardziej dojrzale niż mini zestaw wskaźników Pandy pozbawiony obrotomierza. Sięganie do przycisków sterujących pracą szyb w Hyundaiu i Kii, zgrupowanych na podłokietniku w drzwiach kierowcy, też jest bardziej naturalne niż w Fiacie, w którym przyciski te znajdują się na konsoli środkowej i są rozdzielone dźwignią zmiany biegów. Mimo upływu lat, wnętrze Pandy - ze swoją rozbudowaną konsolą centralną i wysoko umieszczoną dźwignią zmiany biegów - wciąż prezentuje się jednak świeżo i może się podobać.

BP

Taki sposób urządzenia miejsca pracy kierowcy przypadł do gustu również specom z Hyundaia, którzy identyczne rozwiązanie zastosowali w i10, tyle że w nieco zmienionej formie. Dzięki temu, odległość dźwigni zmiany biegów od kierownicy w Fiacie i w Hyundaiu jest mniejsza niż w Kii, a sama dźwignia łatwiej wpada w rękę.

Sporo wspólnego testowane samochody mają też pod względem osiągów. Pod maską każdego z nich czeka na rozkazy silnik o niemal identycznej pojemności - 1,1 l. Hyundaiowi i Kii udało się z tej pojemności "wycisnąć" moc, odpowiednio, 66 KM i 65 KM, natomiast Fiatowi - tylko 54 KM. Fakt, że fiatowski silnik pamięta czasy "wyczynowej" wersji Cinquecento o przydomku Sporting nie dodaje Pandzie skrzydeł. O ile różnice w prędkości maksymalnej, a nawet w przyspieszeniu do 100 km/h są znikome, o tyle pod względem elastyczności Panda dostaje już baty i od Hyundaia, i od Kii. Maluch Fiata słabo rwie się do przyspieszania, szczególnie na długim piątym biegu. Na rozpędzenie z 80 km/h do 120 km/h Fiat potrzebuje wówczas ponad pół minuty. Dobrze wiedzieć, że prędkość maksymalna 54-konnej Pandy na III biegu wynosi 128 km/h, dzięki czemu czas wyprzedzania można znacznie skrócić.

Właściwościami jezdnymi testowane samochody też zbytnio się nie różnią. Trudno się dziwić, gdyż w każdym z nich odpowiada za nie ten sam rodzaj zawieszenia (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu). Najżwawiej na ruchy kierownicą reaguje Kia, której nadwozie przy nagłych manewrach zachowuje się najbardziej stabilnie. Fiat przekonuje za to komfortem resorowania, co nie znaczy, że każdy kaliber nierówności jest mu obojętny. Najmniej emocji wzbudza jazda Hyundaiem, którego nadwozie mocno kołysze się na zakrętach, a wysoki poziom hałasu wewnątrz zakłóca nawet jazdę po mieście.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Picanto 1.1 12V Comfort i10 1.1 12V Comfort Panda 1.1 8V Active
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)48 (65)49 (66)40 (54)
Przy obrotach (/min)550055005000
Poj. skokowa cm3108610861108
Maksymalny moment obrotowy (Nm)999988
Przy obrotach (/min)280032002750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mech.5-bieg. przekł. mech.5-bieg. przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)3535/1595/14803565/1595/15403538/1589/1578
Rozstaw osi (mm)237023802299
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,0/9,99,9/10,19,8/9,9
Poj. zbiornika paliwa (l)353535
Masa własna (kg)950950912
Dopuszczalne obciążenie (kg)400455343
Poj. bagażnika (l)157/882225/870206/860
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1300/13151320/13301315/1305
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1010/9551020/9601030/970
Rozmiar opon175/50 R 15 Hankook Optimo K408155/70 R 13 Kumho Solus KH17155/80 R 13 Conti EcoContact
CO2 (limit) g/km119119135
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4
OsiągiPicanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
0-30 km/h (s)1,81,91,9
0-50 km/h (s)4,14,44,2
0-80 km/h (s)9,210,39,6
0-100 km/h (s)14,716,415,7
0-130 km/h (s)32,535,435,5
Prędkość maksymalna (km/h)154152150
Elastyczność Picanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
60-100 km/h na IV/V biegu (s)15,5/21,016,6/21,516,4/26,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)19,2/28,419,7/26,621,0/31,3
Zużycie paliwaPicanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,16,17,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,34,44,8
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,05,05,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,25,35,1
Maksymalne (l/100 km)9,39,810,0
średnie podczas testu (l/100 km)7,57,46,9
zasięg (km)467473507
Poziom hałasu (dB)Picanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
50 km/h | III bieg617063
100 km/h | IV bieg697370
130 km/h | V bieg737573
Droga hamowania (m)Picanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)414142
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)424444
Ceny i wyposażeniePicanto 1.1 12V Comforti10 1.1 12V ComfortPanda 1.1 8V Active
Cena modelu testowanego (zł)36 400 zł35 990 zł34 290 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynybrak/brakbrak/brakbrak/brak
ABS/ESPtak/ braktak/ braktak/ brak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkabraktak/ b.d.1000/b.d zł
Klimatyzacjataktak3600 zł
Lakier metalizowany1200 zł1000 zł1300 zł
Regulacja wysokości kierownicytaktaktak
Regulacja wysokości fotela kierowcytaktakbrak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ taktak/ brak
Elektrycznie sterowane lusterkabraktak500 zł
Centralny zamektaktaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Picanto 1.1 12V Comfort 347 Wygrywa w pięciu z sześciu testowych kategorii, ale tylko w jednej odjeżdża od konkurentów zdecydowanie. Najsłabszy punkt Picanto nazywa się bagażnik, najmocniejszy to satysfakcja z jazdy – ma się poczucie prowadzenia czegoś większego niż małe auto.
i10 1.1 12V Comfort 336 Możliwości małego nadwozia i10 Hyundai wycisnął jak cytrynę i chwała mu za to. Zamiast wykorzystać tę przewagę, roztrwonił ją za sprawą nie najlepszych właściwości jezdnych i słabego prowadzenia. A dzisiaj trzeba być dobrym ze wszystkiego.
Panda 1.1 8V Active 323 Fakt, że dopiero po 5 latach Panda doczekała się konkurentów, którzy nawet teraz wygrywają z nią tylko o włos, a nie o całą klasę, najlepiej świadczy o jej wszechstronności i o ponadczasowym charakterze. Mocniejsze silniki by jej nie zaszkodziły.

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Panda wyglada przy hyundaiu i kii jak o 20 lat starsza jeden z najgorzej wygladajacych samochodow. Jak niestac czlowieka na nic wiekszego to chociaz niech wygladem cieszy jak i10 albo picanto
    ~rav, 2008-11-02 15:01:32
  • avatar
    zgłoś
    Potrafią dobrze odnaleźć się w wielu sytuacjach i jak ryby w wodzie czują się w plątaninie miejskich ulic i zaułków. Maluchy Fiata, Hyundaia i Kii - w teście porównawczym.
    auto motor i sport, 2008-06-06 15:11:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij