Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Pepperoni - Audi S5

Wygląda zwyczajnie - ale wystarczy go skosztować, a ostry smak zostanie w pamięci już na zawsze. Tak smakuje najszybsza wersja Audi A5 - S5.

2007-10-12
Audi S5 Żadnych spoilerów i dyfuzorów - po prostu czysta forma.

Wiem, nie kolor zdobi i nie kolor dodaje mocy. Jednak podczas jazd testowych nowym coupé Audi, wersja S5 w kolorze brylantowym czerwonym cieszyła się znacznie większym wzięciem wśród dziennikarzy niż samochód pomalowany na kolor lodowy biały. Przypadek?

Nie mniej niż kolor, na zmysły oddziałują potężne 19-calowe koła, przez które prześwitują wielkie tarcze hamulcowe ze słusznej wielkości zaciskami. Dwie podwójne końcówki układu wydechowego też dają do myślenia. Oprócz tych kilku detali nic nie zdradza, że pod pokrywą silnika S5 śpi spokojnie 4,2-litrowa V-ósemka o mocy 354 KM, zdolna rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,1 s. Żadnych spoilerów z tyłu (wielkości deski do prasowania) ani dyfuzorów. Nic. Po prostu, czysta forma. Tak o A5 w ogóle mówi też z dumą jego twórca, szef stylistów w Audi -Walter da Silva.

Wnętrze S5 również prezentuje się ascetycznie, chociaż sportowe fotele o zintegrowanych zagłówkach i przerysowanym bocznym podparciu zdradzają, że auto zdolne jest pokonywać zakręty ze sporymi prędkościami, skoro aż tak wydatne boczne podparcie na fotelach może być potrzebne. Po zajęciu miejsca za kierownicą i dopasowaniu pozycji do jazdy trudno już rozstać się z S5. Nie dlatego, że siedzi się nisko, a więc wysiada dość trudno, ale dlatego, że tak wygodnie nie można usiąść nawet w domowym fotelu przed kominkiem.

Przyciskiem Engine Start-Stop uruchamiam silnik. Już po kilku sekundach jego pracy wiem, że - oferowany jako wyposażenie dodatkowe - sprzęt audio high-end firmy Bang&Olufsen o mocy 500 watów i wyposażony w 14 głośników jest w tym samochodzie zupełnie zbędny. Muzyki, która płynie spod pokrywy silnika i tak nie przebije. Stopniowo, prawą stopą reguluję nie tylko głośność, ale i spektrum dźwięków, które docierają do kabiny. Im wyżej dotrze wskazówka na obrotomierzu, tym wyższe dźwięki emituje jednostka napędowa. A że wskazówka błyskawicznie mknie po skali aż do 7000 obr/min, symfonia silnika zmienia tempo kilka razy na sekundę.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwozieCzteromiejscowe, dwudrzwiowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4635 x 1854 x 1369 mm, rozstaw osi 2751 mm, masa własna 1630 kg, ładowność 500 kg, pojemność bagażnika 455 l.
SilnikWidlasty, ośmiocylindrowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, pojemność skokowa 4163 cm3, moc maksymalna 260 kW (354 KM) przy 7000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 3500 obr/min. Stały napęd na wszystkie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s; prędkość maksymalna 250 km/h; średnie zużycie paliwa 12,4 l/100 km
Emisja CO2298 g/km
CenaAudi S5 ok. 250 000 zł

Jeden ruch dźwignią zmiany biegów i wszystko jest jasne. Mechanizm zmiany przełożeń sześciobiegowej przekładni pracuje lekko i precyzyjnie, a drogi prowadzenia dźwigni są krótkie. O sprzężeniu kolejnych kół zębatych informuje przyjemny opór. Ruszam delikatnie, nieco zaskoczony, że Audi S5 w ogóle potrafi jechać powoli. Gdy moc 354 KM i moment obrotowy o wartości 440 Nm dawkuje się z umiarem, sportowe coupé sunie dostojnie jak luksusowa limuzyna. Nad optymalną trakcją czuwa stały napęd na wszystkie koła, który standardowo 40% siły napędowej kieruje do przednich kół, a 60% do tylnych. Ostry jak pepperoni układ kierowniczy - wspomagany przez wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu - oraz korzystny rozkład masy auta sprawiają, że S5 podąża dokładnie tam, gdzie życzy sobie tego kierowca, a polecenia wydawane kierownicą wykonuje niemal w czasie rzeczywistym. Myślisz, skręcasz kierownicą, jedziesz idealnie po zadanym torze. Żadnych korekt, wystarczy jeden precyzyjny ruch. Neutralne zachowanie Audi S5 szczególnie łatwo daje się zaobserwować podczas dynamicznej jazdy krętą drogą. Z każdym zakrętem rośnie zaufanie kierowcy do S5, które po serpentynach mknie z taką łatwością, jak większość aut jedynie po autostradzie.

Audi A5 w wersji S5 kosztuje około 250 tys. zł. Z zamawianiem nie ma co zwlekać, bo dotychczasowy "przydział" aut na polski rynek rozszedł się na pniu. Audi postanowiło więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom polskich klientów i zwiększyło pulę "A5", które będą dostępne w Polsce.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Katrin Ebner, Audi

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wygląda zwyczajnie - ale wystarczy go skosztować, a ostry smak zostanie w pamięci już na zawsze. Tak smakuje najszybsza wersja Audi A5 - S5.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij