Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Peugeot 1007 - Żegnaj smutku

Masz problem z wyjściem z samochodu zaparkowanego pomiędzy innymi autami? I jeszcze brakuje ci miejsca na bagaż? A do tego masz kiepski humor i chciałbyś go poprawić, zmieniając wystrój wnętrza? Kup sobie mikrovana Peugeot 1007, który rozwiąże te problemy. A co z innymi?

Jarosław Maznas 2005-07-19
Test Peugeota 1007 Peugeot 1007 najlepiej czuje się na prostych odcinkach.

W ponadstuletniej historii motoryzacji były już samochody osobowe z drzwiami kierowcy i pasażera otwieranymi nietypowo. "Pod wiatr" otwierało się drzwi np. Syreny 102, do góry m.in. w Mercedesie 300 SL, a na dół w BMW Z1. Teraz do tego grona dołączył Peugeot 1007 z przesuwanymi drzwiami kierowcy i pasażera. Jednak to rozwiązanie nie jest aż tak nowatorskie, bowiem od dawna stosuje się je w pojazdach dla listonoszy i mleczarzy. Ale po raz pierwszy wykorzystano je w miejskim samochodzie osobowym.

Jeżeli bardzo się spieszycie, proces otwierania drzwi powinniście zacząć na jakieś 5 sekund przed dojściem do auta, bowiem tyle czasu potrzebuje elektryczny silnik na otwarcie drzwi - na zamknięcie również. To długo, szczególnie gdy pada deszcz lub śnieg a silny wiatr zacina w kierunku zaparkowanej "1007".

Może z tego powodu do modelu oferuje się specjalne zestawy kolorystyczne elementów tapicerki siedzeń, obić drzwi, wykładzin, dywaników i plastików wykończeniowych w 12 wzorach - gdy jedne schną, zakładamy inne. Oficjalnie zestaw taki (o nazwie Cameleo) służy do tego, by zmianą wystroju wnętrza dostosować się np. do Bożego Narodzenia lub do wakacji. Ze względu na różnorodność rynków, na których Peugeot 1007 jest oferowany, brak zestawów na święta narodowe.

Pod względem wymiarów model 1007 porównywalny jest z Fiatem Ideą, Mercedesem A, Oplem Merivą, czyli autami segmentu B, określanymi też jako mikrovany. Kierowcy i siedzącemu obok pasażerowi stworzono w "1007" komfortowe warunki podróży. Szerokie i wygodne fotele o długim zakresie regulacji, fotel kierowcy regulowany na wysokość, i jeszcze kierownica ustawiana w dwóch płaszczyznach - to wszystko w wyposażeniu seryjnym. Siedzenia bardzo dobrze wyprofilowane, z czego Peugeot jest znany, ograniczają ślizganie się pleców i bioder w zakrętach. Jedyne czego brakuje z przodu to możliwości oparcia łokcia na jakimś podłokietniku.

Z tyłu dwa niezależnie regulowane fotele, które można przesuwać zmieniając też kąt pochylenia oparcia - są również podłokietniki. Choć Peugeot ma jeden z mniejszych rozstawów osi (2315 mm), siedzący z tyłu nie mogą narzekać na ciasnotę. Ale też niewiele zmieści się w maleńkim bagażniku.

Przy odsuniętych do tyłu fotelach jego pojemność wynosi ledwie 178 l - to wystarczy na postawienie niezbyt wysokiej walizki; położyć już się jej nie da. Dlatego stworzono system składania foteli - najpierw kładziemy oparcie, a potem unosimy tylną część siedziska - dzięki czemu przedział bagażowy powiększa się do 1048 l.

Testowy model wyposażono w silnik 1.4 HDi o mocy 68 KM, a nie 70 KM, jak podaje producent. Diesle najnowszej generacji przyzwyczaiły nas do dobrej dynamiki i elastyczności, a ten w modelu 1007 rozczarowuje. Do setki rozpędza się prawie 18 sekund - w takim czasie otworzymy, zamkniemy, znów otworzymy drzwi i jeszcze zostaną nam ze trzy sekundy.

Elastyczność też mało satysfakcjonująca - od 80 do 120 km/h na piątym biegu auto rozpędza się prawie 22 s. To nie jest pojazd do wyprzedzania długich ciężarówek. Ale do miasta w sam raz. Choć taka jazda nie będzie zbyt tania, bo zużycie oleju napędowego w ruchu miejskim wyniosło sporo ponad 8 l/100 km.

Wysoka karoseria i krótki rozstaw osi nasuwa pytanie, jak też zachowuje się ten samochód w czasie jazdy. Otóż zaskakująco komfortowo wybiera on poprzeczne nierówności. Zaskakuje też stabilność nadwozia, które nie ma tendencji do bujania się na boki w zakrętach. A brak jakichkolwiek odgłosów pracy zawieszenia świadczy o znakomitym wytłumieniu wnętrza.

Ale z tym zawieszeniem nie jest aż tak różowo. Otóż zbyt mocne dociążenie przedniej osi sprawia, że samochód potrafi zaskoczyć podsterownością, która pojawia się dość niespodziewanie: wydaje się, że "1007" za chwilę zacznie wychodzić z zakrętu, aż tu nagle - ostre szarpnięcie tyłem.

W trakcie gwałtownego hamowania auto tak głęboko "nurkuje", że tylne koła są na granicy przyczepności. A hamowanie na koleinach może dostarczyć sporo emocji wywołanych tańczącym tyłem - choć do skuteczności hamulców nie można mieć żadnych zastrzeżeń (40 m na zimnych i ciepłych hamulcach).

Czym kierowałbym się wybierając to auto? Możliwością jazdy z otwartymi drzwiami. Jest super! Ale nie aż tak bardzo, żeby płacić za to prawie 50 tys. zł.

Tekst Jarosław Maznas
Zdjęcia Jacek Heliasz

Dane techniczne

Data publikacji 7/2005
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, wysokoprężny z wtryskiem typu common-rail drugiej generacji; jeden wałek rozrządu, dwa zawory na cylinder, turbosprężarka o stałej geometrii KKK.
Moc kW (KM) 50 (68)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1398
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 160
Przy obrotach (/min) 2000
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 5-biegowa mechaniczna skrzynia biegów.
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-osobowy mikrovan.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu drążki skrętne, wahacze wzdłużne, amortyzatory; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1435 mm, z tyłu 1434 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze zmiennym wspomaganiem elektrycznym, przełożenie przekł. kier. 17,7:1; 21/2 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane z zaciskami pływającymi, z tyłu hamulce bębnowe; wspomaganie hamowania awaryjnego, ABS. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar kół 6 J x 16, rozmiar opon 195/50 R16.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Dł/szer/wys [mm] 3731/1662/1620
Rozstaw osi [mm] 2315
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,8/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 40
Masa własna [kg] 1168
Dopuszczalne obciążenie [kg] 414
Poj. bagażnika [l] 178-1048
CO2 (limit) [g/km] 115
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1286
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,81/0,54
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1013/1342
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 75 310
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, ABS, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, przyciemniane szyby.
0-50 km/h (s) 5,0
0-80 km/h (s) 11,3
0-100 km/h (s) 17,7
0-120 km/h (s) 27,3
0-130 km/h (s) 34,0
400 m (km/h)/(s) 20,9
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 15,6/21,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 16,8/21,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,4
Maksymalne (l/100 km) 9,7
średnie podczas testu (l/100 km) 7,3
zasięg (km) 547
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 117
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40
Wyposażenie dodatkowe ESP - 3000; kurtyny, airbag kolanowy - 1200; klimatyzacja manualna - 4500; relingi dachowe - 650; radioodtwarzacz CD - 1490; nawigacja, zmieniarka, telefon - 5990; czujnik deszczu i światła - 810; lakier metalizowany - 1500.


PODSUMOWANIE

Peugeot 1007 1.4 HDi

Ocena:
3
(, )
Elektrycznie przesuwane drzwi robią duże wrażenie. Poza tym sprawdzają się na parkingach. Silnik to największe rozczarowanie. Przednie zawieszenie za miękkie i zbyt obciążone. Peugeot 1007 lepiej wygląda i hamuje niż jeździ.
Nadwozie
bardzo obszerne wnętrze z przodu
spore możliwości kształtowania bagażnika
ograniczona widoczność do przodu
wolno otwierające się drzwi
Napęd
lekko i precyzyjnie pracująca dźwignia biegów
mało dynamiczny silnik
słaba elastyczność
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce
cztery poduszki powietrzne w wyposażeniu standardowym
pięć gwiazdek Euro NCAP
Komfort
bardzo wygodne fotele z przodu
komfortowe resorowanie
dobrze wytłumione wnętrze
niewygodne fotele z tyłu
Właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
podsterowny w ciasnych zakrętach
zbyt głębokie nurkowanie podczas ostrego hamowania
Eksploatacja
tylko dwa lata gwarancji
przewidywany wysoki spadek wartości
Środowisko
silnik spełnia tylko normę Euro 3
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Masz problem z wyjściem z samochodu zaparkowanego pomiędzy innymi autami? I jeszcze brakuje ci miejsca na bagaż? A do tego masz kiepski humor i chciałbyś go poprawić, zmieniając wystrój wnętrza? Kup sobie mikrovana Peugeot 1007, który rozwiąże te problemy. A co z innymi?
    auto motor i sport, 2008-04-08 08:02:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij