Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Peugeot 107 - Jeden z trzech

2005-08-24
Peugeot 107 Tylne okno jest też pokrywą bagażnika.

Pączkowanie maluchów spowodowało, że na rynku znów powstało miejsce dla najmniejszych aut - city carów. Próbują je opanować trojaczki z czeskiego Kolina - Citroën C1, Toyota Aygo i Peugeot 107.

W klasie małych aut Peugeot ma dwóch przedstawicieli: zwykłą, typową "206" i innowacyjną "1007". Dla wielu są za duże, inni uważają, że również za drogie, jak na auta wykorzystywane do poruszania się tylko w mieście. Stworzono więc nieco mniejszą, skromniejszą, lecz energetyzującą wyglądem, miejską "107". I niech nie zwiedzie nas jej uśmiech; mała nie znaczy wcale, że ciasna - ma rozstaw osi tylko o 3 cm mniejszy od Yarisa uważanego za dość przestronne auto. I nie znaczy to, że Peugeot 107 będzie wypatroszony ze wszystkiego, co nie służy do kierowania autem. Wszystkiego nie otrzymamy, ale to, co niezbędne dla bezpieczeństwa i komfortu owszem tak. W krajach Europy Zachodniej w standardzie są czołowe poduszki powietrzne, napinacze pirotechniczne przednich pasów bezpieczeństwa, ABS z rozdziałem siły hamowania i kontrolą stabilności w zakrętach oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. W opcji - poduszki boczne i kurtyny powietrzne dla przednich i tylnych miejsc. W przyszłości będzie nawet ESP. Zamawiając wersję z klimatyzacją (wyposażoną w filtr przeciwpyłkowy) zwiększymy przyjemność podróżowania.

Proste konstrukcyjnie autko zapewnia całkiem przyzwoity komfort jazdy kierowcy i pasa- żerowi z przodu, z tyłu trochę brakuje przestrzeni. Siedzenia przednie wystarczającą wygodę zapewnią tylko na krótkich miejskich trasach. Fotele powinny być szersze i mocniej wyprofilowane, a tylna kanapa nie tak płaska. Przestrzeń dla czterech osób (najlepiej dwoje dorosłych z dwójką dzieci) osiągnięto kosztem piątego miejsca w kabinie i zmniejszenia do 139 l pojemności bagażnika, który nawet po złożeniu oparcia kanapy ma tylko 751 litrów. Miejsce pracy kierowcy nie jest przeładowane elementami obsługi, wszystko mamy pod ręką. Regulowana na wysokość kolumna kierownicy nigdy nie zasłoni prędkościomierza z kontrolkami, gdyż jest na stałe do niej przymocowany.

POD UROKIEM "CZTERYSTASIÓDEMKI"

Wyprodukowana w ponad 2 200 000 sztuk na trzech kontynentach, "307" przeszła kurację odmładzającą. Łagodne linie przodu poprzedniej wersji nabrały agresywnego, sportowego wyglądu dzięki wielkiemu wlotowi powietrza.

W standardzie są lampy przeciwmgielne, w opcji znalazły się ksenonowe światła mijania. Przednie błotniki z tworzyw sztucznych i inaczej wyprofilowana aluminiowa pokrywa silnika czynią auto bardziej przyjaznym dla pieszych.

We wnętrzu inny jest zestaw wskaźników, zmieniono konsolę środkową, poprawiono materiały wykończeniowe. Obecnie do wszystkich wersji można zamówić elementy wyposażenia i tapicerki, w tym skórzaną, dotąd jedynie występujące w coupé-cabriolecie. Auto może być wyposażone w dwustrefową klimatyzację, czujniki ciśnienia powietrza w kołach, zestaw głośno mówiący Bluetooth, radioodtwarzacze o zaawansowanych funkcjach czy sygnalizację zapięcia pasów bezpieczeństwa przednich foteli.

Oferowany dotąd jedynie w 307CC 180-konny dwulitrowiec teraz będzie również źródłem mocy w hatchbackach. I na odwrót - pod maskę CC trafił 136-konny dwulitrowy turbodiesel. Dzięki funkcji overboost, maksymalny moment obrotowy tego silnika może być zwiększony z 320 do 340 Nm.

Dopieszczone na wzór modelu 407, Peugeoty 307 już w sierpniu będą oferowane na polskim rynku.

Szeroko rozstawione koła i sztywne, w typowy dla maluchów sposób zestrojone zawieszenie, pewnie trzymają auto na drodze. Samochód dość długo jest neutralny, trudno go wytrącić z toru jazdy, a występująca w ostateczności lekka podsterowność jest łatwa do opanowania.

Testowane auto było napędzane znanym z innych modeli silnikiem wysokoprężnym 1.4 HDi o mocy ograniczonej do 54 KM. Jego osiągi były wystarczające tylko w mieście, lecz do ich wykorzystania nawet tu konieczna była częsta zmiana przełożeń krótko zestopniowanej przekładni. Gorzej za miastem - Peugeot wolno się rozpędza i potrzebuje na to sporo cza- su. Silnik nie należy do elastycznych, do wyprzedzania potrzeba trochę przestrzeni i czasu. Przy tym na wyższych obrotach jest hałaśliwy. Natomiast po przejechaniu 50 km elektroniczny wskaźnik poziomu paliwa nawet nie drgnął; kosztem dynamiki zyskaliśmy na ekonomiczności.

Peugeot 107 w wersjach benzynowej i zasilanej olejem napędowym jest już w sprzedaży w niektórych krajach Europy, m.in. w Czechach. W Polsce ten sympatyczny pojazd o wyglądzie kolorowego, plastikowego autka-zabawki będzie można zamawiać od listopada, z odbiorem niestety już po sylwestrze. Ceny nie są znane, zapewne będą zbliżone do cen Citroëna C1 lub Toyoty Aygo.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Peugeot i autor

DANE TECHNICZNE

Model1.01.4 HDi
DANE TECHNICZNE
Model 1.0 1.4 HDi
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/3 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 998 1398
Moc silnika/przy obr. kW (KM)/1/min 50 (68)/6000 40 (54)/4000
Maks. mom. obr./przy obr. Nm/1/min 93/3600 130/1750
Długość x szerokość x wysokość mm 3430 x 1630 x 1470
Rozstaw osi mm 2340
Prędkość maksymalna km/h 157 154
Przyspieszenie 0-100 km/h s 13,7 15,6
Średnie zużycie paliwa l/100 km 4,6 4,1
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pączkowanie maluchów spowodowało, że na rynku znów powstało miejsce dla najmniejszych aut - city carów. Próbują je opanować trojaczki z czeskiego Kolina - Citroën C1, Toyota Aygo i Peugeot 107.
    auto motor i sport, 2008-03-28 15:25:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij