Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Peugeot 206 RC – Zupa z gwoździa

Motoryzacja zmierza w kierunku macdonaldyzacji. Na całym świecie auta wyglądają i smakują prawie tak samo. Ale nie wszystkim odpowiadają tylko jednakowe frytki. Peugeot 206 RC jest przykładem potrawy dla smakoszy.

2004-04-02
Peugeot 206 Elegancko podane, skutecznie pobudzają apetyt. Dopiero w trakcie konsumpcji czuje się ostrą różnicę smaków.

Pomysł, by być tylko pięknym i młodym, a jeździć tylko Porsche i Ferrari - jest po prostu świetny. Tak jak jedzenie tylko pulardy na szkarłatno, przepiórek pod beszamelem i filetów z frykanda. Trudności pojawiają się przy realizacji. Ekonomiczne.

Jeśli więc zgodzimy się, że każdy ma marzenia, a nie każdy pieniądze - to widać ogromny obszar dla dań i produktów lepszych od masowej szarzyzny, a tańszych od elitarnie snobistycznych. Motoryzacja jest tu przykładem idealnym. Miliony odbiorców aut chciałoby zasmakować czegoś przyprawionego inaczej. Peugeot, twórca genialnie sprzedającego się, pięknego, ale popularnego modelu 206 proponuje eliksir, który pozwala przemienić to auto w małego księcia z bajki.

Dlaczego wszystkich aut się tak nie przyrządza? Bo to kosztuje, a masowy klient ma mniej wysublimowany smak. Zwykłe auto ma jak najwygodniej przewozić pasażerów, a nawet dać im się zdrzemnąć, ma tuszować niedoróbki drogowców, ma być zawieszeniowo "soft" - czyli miękkie, łagodne, misiowate. Cierpi na tym precyzja szybkiej jazdy w zakrętach, ale takie auto nie jest do ścigania się. Żeby natomiast do takiej jazdy bardziej się nadawało, trzeba poprosić kucharza o zupełnie inny zestaw przypraw, by wydawało się, że jemy nie kaszankę, ale kaczkę w pomarańczach.

W stosunku do porównywanej wersji (1.4), w Peugeocie 206 RC fabryczni kucharze proponują przepis następujący: znacznie twardsze sprężyny w zawieszeniu i grubsze stabilizatory przechyłu, co pozwala odkryć zupełnie nowy smak jazdy po zakrętach. Auto w porównaniu ze zwykłą "206" trzyma się drogi rewelacyjnie, choć na kocich łbach, koleinach i różnych "pralkach" jest mu ciężko. I pasażerom też. Do tego sportowe, lekkie alufelgi, ogromne, aż "17" (normalnie "13" lub "14") i bardzo sportowe "obuwie" Pirelli 205/40 R17. Pozwala to nie tylko na szybszą jazdę, ale i na użycie przy takiej jeździe niezbędnych, większych i wydajniejszych hamulców. Nie wszyscy mają może świadomość, że w zwykłych samochodach walczy się o hamulce jak... najmniejsze (!), bo każdy gram ich wagi (tzw. masa nieresorowana) bardzo obniża komfort jazdy.

Podobne zadanie ma fabryczny kucharz przy przyrządzaniu dania głównego, a więc silnika. Otóż silnik "zwykły" w ocenie konsumentów ma przede wszystkim mało palić i być tak elastyczny, by z lenistwa jak najrzadziej zmieniać biegi. Ale frajdy i subtelnych smaków nie czuje się wtedy żadnych. By je poczuć, potrzeba ostrzejszych przypraw. RC ma dwulitrowy, szesnastozaworowy motor przyprawiony pikantnie aż do wartości 177 KM przy 7000 obr/min (grubo ponad dwa razy lepiej od 75 KM w wersji 1.4 i "samo gęste", bo 88 KM z litra) i 202 Nm przy 4750 obr/min, z niezłymi dodatkami: dwa wałki ze zmiennymi fazami rozrządu i aluminiowy blok. Ciekawym daniem jest skrzynia biegów - by ją "zagęścić" i dać przyjemność z częstego w niej mieszania, nie dołożono szóstego biegu, ale "poprzesuwano w gór ę" (jedynka aż do 66 km/h!), co dało zupełnie smakowity efekt. Zestaw silnik-skrzynia udał się nieźle, smakuje "harmonijnie" i pozwala na podróżowanie tym niewielkim autkiem z prędkością 220 km/h.

Każdy kucharz wie, że dobra potrawa ma nie tylko kusić smakiem, ale i wyglądem. Tu tego garnirowania kuchnia Peugeota zastosowała najwięcej. Fotele (cztery, a nie pięć!) to prawdziwe kubełki (jak do szampana), wygodne, skórzane, zupełnie inne od zwykłych barchanowych, świetnie trzymające i to wysoko, aż do barków. Kierownica też skórzana, akuratna, leżąca w rękach jak rodowe sztućce. Drobniejszy plater - pedały, obwódki wskaźników i gałka zmiany biegów w kolorze starych sreber, podobnie jak ich obszycie srebrną nitką w kolorze lampasów kamerdynera.

Z zewnątrz kucharze też potraktowali auto odpowiednim dressingiem. Chociaż nie jest to specjalnie potrzebne, bo mały Peugeot powszechnie oceniany jest jako mister elegancji. Tu, stosownie do okoliczności, dołożono nowy grill, podwójny wydech i spoilery dobrane do ogółu bryły. Całość wygląda apetycznie. Czysta forma starannie wydestylowana z dobrych składników.

Ale każda najwykwintniejsza nawet potrawa oprócz doznań wzrokowych ma jednak zadanie najważniejsze - zaspokoić głód, i to w asocjacji z jak najlepszą paletą smaku. Prawdziwa konsumpcja zalet RC to jazda tym samochodem. Śmiganie tak małym pojazdem z prędkością ponad 200 km/h to duża frajda. Dla zwykłych zjadaczy chleba i benzyny wręcz uczta. Pierwszą setkę serwuje już po 7,4 s. I to w dobrych wygodnych warunkach, bo fotele tu przyjazne, biesiadne, dobrze trzymające, nie pozwalające na żadne fizyczne lub moralne stoczenie się w dół. Jeździ się tym smakowicie, auto dobrze trzyma się drogi, jeszcze lepiej przyspiesza i hamuje. Zwłaszcza robi to wrażenie, gdy tak jak ja, obie potrawy smakuje się równocześnie - dokładnie w tych samych warunkach, tego samego dnia, na tej samej drodze, przy identycznej pogodzie. Zwykłe "1.4" jeździ "poczciwie", sympatycznie, miękko i miło. Ale dopiero szybka przesiadka do RC pozwala delektować się różnicami.

To auto jedzie "naprawdę", na zakrętach nie przechyla się, ale śmiga płasko jak żelazko, wyprzedza żwawo i szparko, a więc jest bezpieczniejsze, a w dodatku lubi to co robi, bo mruczy przy tym sympatycznie.

Sprytne to RC - mikstura szaleństwa i rozsądku w dobrej proporcji. Receptura całości wysmakowana.

Tekst: Julian Obrocki
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

  206 RC 206 1.4 XT
Układ napędowy
Moc maksymalna130 (177)55 (75)
Przy obrotach (/min)70005500
Maksymalny moment obrotowy (Nm)202120
Przy obrotach (/min)47503400
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3835/1652/14283822/1652/1425
średnie podczas testu (l/100 km)8,66,4
Osiągi
0-100 km/h (s)7,414,2
Prędkość maksymalna (km/h)220170
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Motoryzacja zmierza w kierunku macdonaldyzacji. Na całym świecie auta wyglądają i smakują prawie tak samo. Ale nie wszystkim odpowiadają tylko jednakowe frytki. Peugeot 206 RC jest przykładem potrawy dla smakoszy.
    auto motor i sport, 2008-10-08 17:17:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij