Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Peugeot 308 – z nową twarzą i ekonomiczny

Peugeot 308 nadal chce być na fali - pomóc mają atrakcyjniejsza stylizacja nadwozia i zaawansowane technologie oszczędzające paliwo.

2011-07-06
Peugeot, 308 Atrakcyjniejszy za sprawą milszej powierzchowności i rozwiązań zmniejszających apetyt na paliwo.

 

Cztery lata od debiutu to dobry moment na kurację odmładzającą, zwłaszcza że nowe modele Peugeota mają odmienną stylistykę od tej, jaka obowiązywała w chwili prezentacji modelu 308. A i technika w tym czasie poszła do przodu, teraz wszystko podporządkowane jest ekologii i ekonomii. Silniki muszą spełniać normę czystości spalin Euro 5, trendy są wszelkie rozwiązania oszczędzające energię (czyli zużycie paliwa), takie, jak np. system start/stop.

Nowym przodem "308" nawiązuje wprost do stylistyki Peugeota 508. Reflektory są teraz węższe, a pokrywa silnika położona jest niżej i łagodniej opada w stronę osłony chłodnicy. Kształt grilla zmieniono - jest mniejszy i nie tak daleko rozciągnięty w kierunku boków nadwozia. Wykonane w kształcie bumeranga diodowe światła do jazdy dziennej (opcja) umieszczone są obok lamp przeciwmgłowych. Odmłodzony przód wygląda dużo atrakcyjniej. Wygląd tyłu prawie nie zmienił się, od poprzedniej wersji odróżnia go jedynie chromowana pozioma listwa umieszczona w połowie wysokości tylnych lamp. Modernizacje nadwozia i podwozia pozwoliły obniżyć współczynnik oporu powietrza Cx do 0,28 w najbardziej oszczędnej wersji modelu 308, czyli w testowanej 1.6 e-HDi.

Wnętrze nadal wygląda elegancko i świeżo, nieco poprawiono jakość materiałów. Jest przestronne, zapewnia wygodę podróżowania w ciszy, nawet przy dużej prędkości. Kierowca bez problemu może znaleźć właściwą pozycję za kierownicą. Jedynie w wersji ze szklanym dachem - zwiększającym całkowitą powierzchnię oszkloną do rekordowych 4,86 m2 w hatchbacku i 5,58 m2 w kombi - tylko najwyższym pasażerom może zabraknąć miejsca nad głową. Peugeot postawił na praktyczność - zegary są czytelne, obsługa intuicyjna. Ułatwieniem w zagospodarowaniu przestrzeni jest duża ilość schowków o łącznej pojemności 42 litrów. Minusem okazuje się niezbyt wielka pojemność bagażnika (348 l), ale za to pod nim we wszystkich wersjach auta znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe.

Model 308 jako drugi, po "508" otrzymał system start/stop. Jest to układ II generacji nazwany przez Peugeota e-HDi. Nowością w nim jest połączenie niewielkiego turbodiesla 1.6 z dwufunkcyjnym alternatorem o dużej mocy (2,2 kW). Oprócz odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i gromadzenia jej w akumulatorze, alternator przy uruchamianiu silnika wspomaga konwencjonalny rozrusznik, przez co "odpalenie" silnika następuje o 40% szybciej, niż przy użyciu tylko rozrusznika. Trwałość alternatora przewidywana jest na 600 000 rozruchów. Układ start/stop działa cicho i bezwibracyjnie, wyłącza silnik bezzwłocznie po zatrzymaniu auta i wrzuceniu dźwigni zmiany biegów "na luz". Czyni to nawet w czasie jazdy (nowość) "na luzie" z prędkością niższą niż 20 km/h w aucie z przekładnią mechaniczną (a poniżej 8 km/h przy przekładni sterowanej elektronicznie). Podczas toczenia się samochodu trudno zorientować się, że silnik został wyłączony, zwłaszcza że wspomaganie układu kierowniczego i hamulce działają normalnie zapewniając bezpieczeństwo takie, jak w samochodach z konwencjonalnym napędem. Korzyścią jest dodatkowa oszczędność paliwa. Oczywiście, jeśli ktoś nie chce używać systemu start/stop - może go wyłączyć.

 

PEUGEOT 308 1.6 e-HDI FAP ACCESS

PEUGEOT 308 1.6 e-HDI FAP ACCESS
Cena73 100 zł
KonkurenciVW Golf, Renault Mégane
Silnikwysokoprężny, R4, 1.6
Moc/przy obrotach112 KM/3600 obr/min
0–100 km/h11,4 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa4,2 l/100 km
Emisja CO2109 g/km
Silnikpojemność skokowa 1560 cm3, maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4276 x 1815 x 1519 mm, rozstaw osi 2608 mm, masa własna 1315 kg, ładowność 545 kg, pojemność bagażnika wg VDA 348/1201 l.

W ramach liftingu we wszystkich odmianach Peugeota 308 zmniejszono masę o 25 kg, zastosowano "zielone" opony o maksymalnie obniżonych oporach toczenia, zoptymalizowano pracę elektrycznego układu wspomagania kierownicy, a w silniku 1.6 HDi zabudowano pompę oleju silnikowego o sterowanej, zmiennej wydajności. Dzięki tym rozwiązaniom wersja 1.6 e-HDi zużywa do 15% oleju napędowego mniej w ruchu miejskim i emituje mniej o 5 gramów CO2 na kilometr. Niskie zużycie paliwa potwierdziły jazdy testowe - przy średniej autostradowej prędkości 124 km/h, według wskazań komputera pokładowego, auto spalało 5,9 l/100 km, przy wolniejszej jeździe drogami bocznymi zużycie spadło nawet do 4,3 l/100 km (przy średniej prędkości 69 km/h). W mieście średnie zużycie utrzymywało się na poziomie 6 l/100 km, można więc uznać je za niewysokie.

Peugeot 308 ma dość sztywne zawieszenie, które jednak sprawnie niweluje nierówności drogi i zapewnia dobry komfort podróżowania. Pozwala również na pewne i bezpieczne pokonywanie szybkich, ciasnych zakrętów. Pomimo elektrycznego wspomagania układu kierowniczego na kole kierownicy czuć wyraźny opór, a sam układ daje pojęcie o tym, co się dzieje na styku kół z nawierzchnią.

Dotychczas Peugeot 308 znalazł ponad 900 tysięcy nabywców. Odświeżony ma szansę na jeszcze lepszą sprzedaż. Dodatkową zachętą może być możliwość doposażenia samochodu w elementy bardziej technicznie zaawansowane. O bezpieczeństwo pasażerów dbają ESP (seryjne we wszystkich wersjach), do ośmiu poduszek gazowych i wzmocniona konstrukcja nadwozia. W zależności od wersji w opcji dostępne są reflektory skrętne, wysokiej jakości zestaw audio z systemem telematycznym i Bluetoothem, czy najwyższej jakości sprzęt audio firmy JBL, a nawet laminowane szyby poprawiające komfort akustyczny auta oraz dwustrefowa klimatyzacja z aktywnym filtrem węglowym. Odświeżone wszystkie wersje Peugeota 308 - hatchback, kombi i coupé-kabriolet - już kuszą w salonach potencjalnych nabywców.

Tekst Bogdan Czajkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 7/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    308 się żonie moocno nie podobał. Z takim argumentem sie nie dyskutuje
    krzysiek29, 2011-07-18 08:08:44
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie 308. Według mnie retusz był potrzebny. Teraz Pug wygląda agresywniej i bynajmniej w moich oczach sporo zyskał.
    ~Samuraj, 2011-07-18 01:40:40
  • avatar
    zgłoś
    Dziś mijałem białą "308" sprzed liftingu i naprawdę do jej wyglądu nie mogę się przyczepić. Może ten cały retusz przedniej części nadwozia nie był jednak aż tak potrzebny?Miałem 2 razy 307 i bynajmniej nic mi się w nich psułoRaczej "nic mi się w nich nie psuło". A czym obecnie pomykasz?
    airmatic, 2011-07-17 21:16:52
  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie ruch w dobrym kierunku. Pierwsza wersja 308 była optycznie brzydsza od przodu 307; może dlatego iż miałem 2 razy 307 i bynajmniej nic mi się w nich psuło
    krzysiek29, 2011-07-17 17:42:51
  • avatar
    zgłoś
    I oby tak też było za parę lat, gdy tracąc trochę na wartości znajdą się w zasięgu przeciętnego Kowalskiego (hydraulika, robotnika, tynkarza etc.) - czyli ludzi mających na poczekaniu trochę mniej zaskórniaków niż życzą sobie przy kasie mili panowie/panie w salonach aut nowych
    airmatic, 2011-07-16 00:29:22
  • avatar
    zgłoś
    Dobrze jest, żeby nowsze francuskie auta za jakiś czas zmazały plamę.Powoli starają się ją zmazywać już teraz.
    ~Samuraj, 2011-07-15 01:48:40
  • avatar
    zgłoś
    'rzęsor' napisał(-a):Czyli awaryjne francuzy w rodzaju 306, a jeszcze niezawodne stare Golfy i Corolle.Ten model Peugeota aż tak tragiczny akurat jeszcze nie był - owszem, żałosnej jakości materiały i plastiki, ale niemal pancerne diesle. Tak samo z Renault.Sytuacja zaczęła się zmieniać od czasu Megane II (i niestety także drugiej Laguny) i Peugeota 307. Za dużo nowinek, multipleksów i żałosne podzespoły w rodzaju turbosprężarek. Z czasem niedomagającą elektronikę i płonące silniki udało się wyeliminować, ale to właśnie te już wyprodukowane samochody jeszcze są na rynku wtórnym i nękają właścicieli (co się jeszcze zepsuje, ile straci na wartości i czy znajdzie się klient na rynku wtórnym). Odstraszają też klientów aut używanych, których stać na taką Megane II. A ci, niestety, dorabiają kiepską opinię "AUT NA F"Niektórzy sparzeni nabywcy boją się wrócić do salonu po "nówkę sztukę". Ci, którym "Francuz" nie zrobił psikusa, chętnie wracają.Dobrze jest, żeby nowsze francuskie auta za jakiś czas zmazały plamę. Ja szczerze trzymam kciuki (a Megane "żelazko" oraz Laguna II htb/kombi należały w latach świetności do moich ulubionych)
    airmatic, 2011-07-14 21:05:32
  • avatar
    zgłoś
    Duża w tym też pewnie "zasługa" stereotypowego patrzenia Polaka i co mi powie sąsiad lub wujek jeżdżący Golfem.
    ~Samuraj, 2011-07-14 15:12:11
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie dlatego, że większość samochodów na naszych drogach to stare modele sprzed kilku, a nawet kilkunastu lat.Czyli awaryjne francuzy w rodzaju 306, a jeszcze niezawodne stare Golfy i Corolle.
    rzęsor, 2011-07-14 15:03:28
  • avatar
    zgłoś
    Tylko nie rozumiem jednego, dlaczego VW skoro miał tyle wpadek czy to z elektroniką czy z silnikiem, nadal jest kochany i ubóstwiany wśród klientów? Jego zdaje się, że obeszły te stereotypy, a Francuzy dostają po uszach do dnia dzisiejszego.
    ~Samuraj, 2011-07-14 14:26:47
  • avatar
    zgłoś
    W sumie to spadł na "Francuzy" zarzut napakowania kuriozalną ilością zawodnej elektroniki (gdy zachciewa się bycia pionierem na masową skalę niedużym kosztem).Ale stereotypy są po to, żeby dawały do myślenia producentom. I stąd poprawa jakości, która dobrze rokuje na przyszłość. Dzięki temu wizyta w salonie Renault czy Peugeota nie przypomina już rosyjskiej ruletki z obawy, że turbina zaraz po gwarancji sama się rozpadnie albo na mrozie samochód nie zapali (się) sam
    airmatic, 2011-07-14 01:16:24
  • avatar
    zgłoś
    Wszyscy usrali się na te Francuzy, że awaryjne, psujne i w ogóle do ****. Takie stereotypowe patrzenie. Owszem, starsze modele nie miały się czym pochwalić w kwestii bezawaryjności, ale współczesne auta francuskie zostały znacząco poprawione, w moim mniemaniu dobrze wyglądają i oferują sporo za niewygórowane pieniądze.
    ~Samuraj, 2011-07-14 00:40:15
  • avatar
    zgłoś
    Wszystko zależy też od nabywcy, czy ma ochotę zaryzykować kupno "Francuza"...
    airmatic, 2011-07-13 23:23:54
  • avatar
    zgłoś
    Tak jak to u Francuzów - wszystko zależy też od konkretnego egzemplarza.
    ~Samuraj, 2011-07-13 09:24:21
  • avatar
    zgłoś
    Co wy z tym 307 ja swoim jeżdże już trzy lata 2.0 HDI 110 km, wymieniłem żerówke i olej
    ~gość, 2011-07-13 07:44:14
  • avatar
    zgłoś
    Złośliwi mówią, że po wpadkach modelu 307 nowy "lwi" kompakt można kupić w prezencie nie własnej żonie, ale pracownikom ASO (do ćwiczeń) lub studentom polibudy (do nauki, żeby ogarnęli to, czego konstruktorzy zapomnieli ).Peugeot po prostu musi wypracować jakość wzbudzającą zaufanie, jak u Toyoty - zamiast czerpać korzyści z serwisów i rynku części zamiennych (np. tarcze hamulcowe). Inaczej nie zyska na reputacji, a przez to nie zmyje pozorów i nie pokaże charakteru.
    airmatic, 2011-07-06 22:07:00
  • avatar
    zgłoś
    ja dla zony bym go nie kupil ehhehe jak z Peu.. to z nowsci tylko RCZ gratulacje pzdr
    84styleFury, 2011-07-06 19:06:26
  • avatar
    zgłoś
    To rozwiązanie z gasnącym silnikiem podczas jazdy - może i nie słychać, ale ktoś kto się nie zna i by usłyszał to miałby niezłego stracha (jeszcze pojechałby z tym do serwisu). Co do 308 - porządny moim zdaniem hatchback. Po liftingu przód wygląda dużo lepiej i wbrew temu co mówi redaktor - mi bardziej przypomina RCZ - a. Poza tym ten brązowy lakier wygląda kapitalnie.
    ~Samuraj, 2011-07-06 14:50:02
  • avatar
    zgłoś
    Czy atrakcyjniejsza stylizacja nadwozia i zaawansowane technologie oszczędzające paliwo pomogą francuskiemu kompaktowi przyciągnąć nowych klientów?
    auto motor i sport, 2011-07-06 09:38:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij