Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Peugeot 308: zamach na Golfa w klasie kompaktów

Nowy Peugeot 308 podąża sprawdzoną drogą swojego największego konkurenta – VW Golfa. Też jest dużo lżejszy niż poprzednik, dynamiczniejszy w jeździe i bardzo mocno stawia na jakość i nowe technologie.

2013-10-03

Razem z najnowszym kompaktem debiutuje u Peugeota zasada przyznawania numerów nowym modelom. Od teraz wszystkie nowe „nazwy” aut spod znaku lwa będą kończyły się „8” (z wyjątkiem tych przystępnych cenowo, dla których na końcu numeru zarezerwowano cyfrę 1, np. 301). Powrotu do liczby 309, którą kompakt Peugeota był oznaczony w latach 1985-1993, nie brano pod uwagę ze względu na kiepski imidż tamtego modelu.

Mały z zewnątrz, spory w środku

Mimo że pod względem wymiarów nowa „308” jest mniejsza od poprzedniej (na długość o 2 cm, na szerokość o 1 cm, na wysokość aż o 5 cm), w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Przednie fotele mają na tyle duży zakres regulacji wzdłużnej, że nawet wysocy pasażerowie nie muszą maksymalnie cofać foteli, aby mieć sporo miejsca na nogi. Niższe umieszczenie foteli sprawia, że nad głową też nie brakuje miejsca, chociaż Peugeot 308 jest teraz wyraźnie niższy.

Dynamika w genach

Zmienione rozmieszczenie niektórych podzespołów wraz z  mniejszą wysokością nadwozia zaowocowały obniżeniem środka ciężkości o 20 mm. Jeśli do tego dołoży się fakt, że „308” waży aż 140 kg mniej, nie ma się co dziwić, że jazda tym modelem zyskała na dynamice. Mała kierownica szybko przekazuje polecenia kierowcy na koła, za którymi samochód podąża bez przydługiej zwłoki charakterystycznej dla aut z nadwagą. Skręcasz, a Peugeot chętnie i szybko jedzie tam, gdzie celujesz. Bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego potęguje mała kierownica. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego nie działa zbyt lekko i nie filtruje wszystkich informacji na drodze od kół do kierownicy.  

Wnętrze - powtórka z 208

Ustawienie głównych „klocków” we wnętrzu Peugeota 308 jest identyczne jak w mniejszej „208”. Po otwarciu drzwi w pierwszej kolejności w oczy rzuca się ekstremalnie mała kierownica (o wymiarach jedynie 351 x 329 mm – czyli w kształcie elipsy). Nad nią, na szczycie wysoko umieszczonej deski rozdzielczej, znajduje się zestaw wskaźników.

Nieco niżej, ale wciąż wysoko, na środku deski rozdzielczej dominuje potężny, 9,7-calowy dotykowy wyświetlacz. Matowe wykończenie sprawia, że jest czytelny nawet wtedy, gdy światło pada na niego centralnie z tyłu lub mocno z boku.

Obsługa każdej z 7 podstawowych funkcji (np. klimatyzacji, systemu audio czy nawigacji) mieści się na jednym ekranie, co znacznie ułatwia i przyspiesza regulację ustawień. Jeszcze za czasów modelu 407, poprzednika „508”, Peugeot był krytykowany za konsolę środkową przeładowaną małymi przyciskami, a teraz w 308 nie ma ich w ogóle.

Zaledwie 5 oddzielnych, dużych przycisków, idealnie wkomponowanych w konsolę środkową, służy do blokady drzwi od wewnątrz, włączania ogrzewania przedniej i tylnej szyby lub zamkniętego obiegu powietrza w kabinie oraz świateł awaryjnych. Wygodnym w obsłudze dużym pokrętłem reguluje się głośność radioodtwarzacza.

Maciej Ziemek
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Dzięki niższej masie własnej „308” do jej sprawnego napędu w zupełności wystarcza turbodoładowany 125-konny silnik benzynowy.

Zegar - logice wbrew

O ile z przyzwyczajeniem się do niestandardowego umieszczenia wskaźników w „308” kierowcy nie powinni mieć żadnego problemu, o tyle przejście do porządku dziennego nad tym, że wskazówka obrotomierza obraca się „pod prąd” będzie wymagało oswojenia. Od szkoły podstawowej jesteśmy uczeni, że skala na osi czy na wykresie współrzędnych rośnie od lewej do prawej.

W 308 Peugeot wprowadza własny porządek – prędkościomierz jest wyskalowany po ludzku, od lewej do prawej, natomiast obrotomierz – odwrotnie, od prawej do lewej. Dzięki temu w stanie „spoczynku” wskaźniki są symetryczne, a w czasie jazdy wskazówki prędkościomierza i obrotomierza – podążające z przeciwległych kierunków ku górze – mają kierowcy wskazywać jedyny słuszny kierunek patrzenia, czyli na drogę. Przekombinowane, wydumane i niezgodne z logiką sześciolatka.

Wyciszenie kabiny - lepsze niż dobre

Dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie, charakteryzujące się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,28, opony o ultraniskim oporze toczenia (opracowywane wspólnie z Michelinem), cicho pracujące zawieszenie i dobrze wyciszona kabina dbają o to, aby jazdy nie zakłócały dźwięki niemiłe dla ucha pasażerów. Charakterystyka tłumienia zawieszenia (opartego na kolumnach McPhersona z przodu i na belce skrętnej z tyłu) to wyraźny ukłon konstruktorów w stronę komfortu podróżowania.  

Oszczędny jak hybryda

Już w chwili debiutu do „308” będą oferowane silniki o bardzo niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo, obiecujące średnie zużycie od 3,6 do 5,8 l/100 km. Na wiosnę przyszłego roku gama jednostek napędowych zostanie wzbogacona o silniki spełniające normę Euro 6 – benzynową 1.2 e-THP (110 KM i 130 KM) oraz dwa turbodiesle – 1.6 BlueHDi (120 KM) i 2.0 BlueHDi (150 KM). Mniejszemu silnikowi wysokoprężnemu na pokonanie 100 km ma wystarczyć średnio tylko 3,1 litra oleju napędowego.

DANE PRODUCENTA PEUGEOT 308 1.6 THP

DANE PRODUCENTA

PEUGEOT 308 1.6 THP

Cena71 400 zł
SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY
Rodzaj silnikabenzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Moc maksymalna125 KM
przy obrotach6000/min
Maksymalny moment obrotowy200 Nm
przy obrotach1400/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h9,7 s
Prędkość maksymalna196 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie5,8 l/100 km
Emisja CO2134 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4253 x 1804 x 1457 mm, rozstaw osi 2620 mm, masa własna 1165 kg, pojemność bagażnika 420 l, poj. zbiornika paliwa 53 l.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ale my tu raczej nie mówimy o R-ce ...

    Samuraj, 2013-10-24 21:29:05
  • avatar
    zgłoś
    Który Golf ma 4,9 sekundy do setki?
     
    pewnie R
    krzysiek29, 2013-10-24 08:34:10
  • avatar
    zgłoś
    Który Golf ma 4,9 sekundy do setki?

    Samuraj, 2013-10-23 21:08:22
  • avatar
    zgłoś
    Moze i ma mniejsza mase ale trzeba pamietac ze Golf VII rowniez jest lzejszy o 100kg, co rowniez poprawiło jego osiagi do 4,9 s do setki

    wasyl, 2013-10-23 20:51:55
  • avatar
    zgłoś
    A co z nim nie tak?
     
    A wyobrażasz sobie za każdym razem szukać na ekranie opcji z klimatyzacją np. w czasie jazdy? Chciałbym zobaczyć jak to w rzeczywistości wygląda.

    Samuraj, 2013-10-06 13:11:55
  • avatar
    zgłoś
    A ja owszem, w specyfikacji płyty EMP2.
     
    http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-industrial-environment/innovation-and-rd/emp2-the-new-efficient-modular-platform-by-psa-peugeot-citroen-article
     
    Jeśli nawet coś jest możliwe z technicznego punktu widzenia, nie oznacza to że automatycznie będzie wykorzystywane (koszty, koszt, koszty...), tak więc wolę poczekać.
    konjo, 2013-10-06 10:29:43
  • avatar
    zgłoś
    Z Leonem to raczej Golf nie przegrywa. Tym bardziej jak popatrzy się na wnętrze. Subiektywna ocena, ale nie jedyna taka.
     
    Golf przegrywa z Leonem słabszymi osiągami, nieco gorszym prowadzeniem i  właściwościami jezdnymi oraz znacznie wyższą ceną.
     
    A to że wygrywa lepiej wykonanym wnętrzem jest mniej istotne.

    rzęsor, 2013-10-05 22:13:34
  • avatar
    zgłoś
    A co z nim nie tak?
     
    Naprawdę?! W porównaniu Civica, cee'da, Aurisa i Golfa Redaktory rozpływały się wyłącznie nad TSI :ireful3:
     
    Wcale mnie nie dziwi, że najbardziej dynamiczny okazał się silnik z Turbo.

    rzęsor, 2013-10-05 22:10:43
  • avatar
    zgłoś
    Akurat rozwiązanie z klimatyzacją mnie też nie przekonuje ...

    Samuraj, 2013-10-05 19:58:40
  • avatar
    zgłoś
    Teraz z kolei red. Ziemek przekonuje, że jego obrotomierz oraz obsługa klimatyzacji z dotykowego panelu nie będą się podobały. Hm, skoro tak twierdzi...

    airmatic, 2013-10-05 08:03:57
  • avatar
    zgłoś
    Mocniejsze wersje jak GTi oraz R mają mieć wielowahaczowe zawieszenie.
     
    To jest raczej jasne, ale tutaj poruszamy kwestię Golfa, a nie Puga. :)

    Samuraj, 2013-10-05 00:42:19
  • avatar
    zgłoś
    Mnie się już nie chce czytać gazet dla samego podekscytowania wynikami tabelek - wolę dowiedzieć się co nieco o wadach i zaletach, a potem wyrobić sobie własne zdanie. Dla pewności wszelkiej "podbijając" je zetknięciem z autem na żywo. I to właśnie dlatego Alfa Giulietta była dla mnie ostatnio tak wielkim pozytywnym zaskoczeniem, by dla odmiany przekonać się, jak mocno rozczarowały auta w rodzaju Pandy drugiej i trzeciej oraz... Skoda Rapid. Ale o marnych tworzywach donosili już od początku w AMiS-ie :460889637:

    airmatic, 2013-10-04 22:12:00
  • avatar
    zgłoś
    Mocniejsze wersje jak GTi oraz R mają mieć wielowahaczowe zawieszenie.
     
    Pytanie tylko czy 2.0 HDI również.
     
     
    Nie bądź taki pewny bo Golf już przegrał testy porównawcze z Seatem Leonem, Audi A3, BMW 1, Alfą Giuliettą i paroma innymi autami.
    Audi i BMW jednak nieco wyżej mierzą, ale różnie to wypadło w różnych gazetach. Z Leonem to raczej Golf nie przegrywa. Tym bardziej jak popatrzy się na wnętrze. Subiektywna ocena, ale nie jedyna taka.
    garfield, 2013-10-04 20:06:51
  • avatar
    zgłoś
    Naprawdę?! W porównaniu Civica, cee'da, Aurisa i Golfa Redaktory rozpływały się wyłącznie nad TSI :ireful3:

    airmatic, 2013-10-04 15:41:00
  • avatar
    zgłoś
    A ja owszem, w specyfikacji płyty EMP2.
     
    http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-industrial-environment/innovation-and-rd/emp2-the-new-efficient-modular-platform-by-psa-peugeot-citroen-article
     
    Ty chyba AMiS-u nie czytasz... :cozagopek:
     
    Od kilkunastu lat, Golf jeśli za coś dostaje punkty to za praktyczność i komfort, a nie silnik, prowadzenie czy właściwości jezdne.

    rzęsor, 2013-10-04 14:23:13
  • avatar
    zgłoś
    Mocniejsze wersje jak GTi oraz R mają mieć wielowahaczowe zawieszenie.
     
    Pytanie tylko czy 2.0 HDI również.
     
    Hmm, nigdzie nie znalazłem takiej informacji, ale dopóki nie zobaczę - nie uwierzę
    konjo, 2013-10-03 21:36:04
  • avatar
    zgłoś
    Ty chyba AMiS-u nie czytasz... :cozagopek:

    airmatic, 2013-10-03 21:26:39
  • avatar
    zgłoś
    Mocniejsze wersje jak GTi oraz R mają mieć wielowahaczowe zawieszenie.
     
    Pytanie tylko czy 2.0 HDI również.
     
    Bardziej złościć może fakt, że przyrównujecie go do Golfa w każdym podtytule - jakbyśmy nie wiedzieli, że u Was z kompaktem VW przegra i on (a zwłaszcza on), i wszyscy inni. Wstydźcie się, AMiS...  :460889637:
     
    Nie bądź taki pewny bo Golf już przegrał testy porównawcze z Seatem Leonem, Audi A3, BMW 1, Alfą Giuliettą i paroma innymi autami.

    rzęsor, 2013-10-03 20:17:12
  • avatar
    zgłoś
    Nie nie
    Peugeot jest konsekwentny i sprawiedliwy: wszyscy dostają po równo (belkę) :)

    konjo, 2013-10-03 20:04:35
  • avatar
    zgłoś
    308, podobnie zresztą jak Golf, ma w niektórych konfigach wielowahacz z tyłu czy tylko belka?

    Samuraj, 2013-10-03 19:08:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij