Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Peugeot 5008 – minivan na Maksa

2009-11-19
Peugeot 5008 Z obciążeniem czy bez testy dynamiczne Peugeot 5008 zalicza bez problemu, dając kierowcy duże poczucie bezpieczeństwa.

Ofensywy ciąg dalszy. Peugeot coraz śmielej poczyna sobie w segmentach, którym do tej pory jedynie się przyglądał. Po crossoverze 3008 przyszła kolej na pierwszego w historii firmy minivana. Czy model o numerku 5008 może czymś zaskoczyć?

Aż trudno uwierzyć, że po dwóch generacjach Renault Scénica czy Toyoty Verso (trzecie pokolenia tych modeli właśnie weszły do sprzedaży) Peugeot prezentuje dopiero pierwszego minivana. Tym bardziej że doświadczenia bratniego Citroëna z vanami są bardzo dobre. W przeciwnym razie nie miałby ich w ofercie aż czterech. Pierwszy z nich, Xsara Picasso, wciąż jest produkowany i cieszy się sporym powodzeniem.

Pod względem wymiarów zewnętrznych 5008 wygrywa z większością konkurentów długością i szerokością nadwozia. Peugeot odrobił lekcje z ekonomii i "nie tłucze" dwóch wersji 5008 - krótszej dla 5 osób i dłuższej, typu Grand, 7-osobowej. Van Peugeota, chociaż nie nosi żadnych przydomków, występuje wyłącznie jako Grand, ale jest oferowany w dwóch odmianach - 5- lub 7-miejscowej. Dzięki temu, jako samochód 5-osobowy, 5008 dysponuje megapakownym bagażnikiem o pojemności aż 580 l, liczonej według normy VDA. Po przesunięciu w przód trzech niezależnych foteli drugiego rzędu o 13 cm pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 679 l. Dodatkowa przestrzeń bagażowa o pojemności 60 l znajduje się pod podłogą bagażnika. Nie tylko pod względem pojemności przedziału bagażowego starzy wyjadacze w klasie vanów na nowicjusza będą patrzeć z zazdrością.

Możliwości aranżacji wnętrza Peugeota 5008 przerastają codzienne potrzeby

Jeśli chodzi o możliwość aranżacji wnętrza 5008, też trudno wyobrazić sobie, aby samochód mógł coś więcej. Oparcie fotela pasażera z przodu można jednym ruchem położyć na siedzisko. Trzy fotele drugiego rzędu, każdy o identycznej szerokości, dają się przesuwać i można regulować w nich kąt pochylenia oparcia. Dają się też łatwo złożyć na płasko, dzięki czemu uzyskuje się przedział bagażowy o równej podłodze, powiększony do 1754 l. Wykorzystując składany na płasko fotel pasażera z przodu, Peugeotem 5008 da się bezpiecznie przewozić przedmioty o długości nawet 2,76 m. W razie potrzeby, fotele środkowego rzędu szybko można z samochodu usunąć.

Aby maksymalnie ułatwić dostęp do foteli trzeciego rzędu, zewnętrzne środkowego przesuwają się do przodu i składają jak krzesła w starych kinach (siedzisko podnosi się do oparcia). Wszystko odbywa się automatycznie i wymaga wykonania tylko jednej czynności. Podczas zajmowania miejsc z tyłu i tak trzeba się nagimnastykować. Jedynie dzieciom może się to wydać zabawne. Gdyby tylne drzwi w 5008 przesuwały się zamiast uchylać, dostęp do miejsc w trzecim rzędzie byłby wygodniejszy. Szczególnie w sytuacji, gdy trzeba zająć miejsce w trzecim rzędzie, a samochód stoi na zatłoczonym parkingu.

15 lat minęło

Przygoda Peugeota z vanami rozpoczęła się w 1994 r. od modelu 806 - owocu współpracy koncernów PSA i Fiat; powstały wtedy cztery bliźniacze auta. Gdy moda na vany przeniosła się na niższe segmenty, Citroën zaprezentował Xsarę Picasso, Fiat - Ideę, a Lancia - Musę. Peugeot pozostał przy następcy 806 - modelu 807, także opracowanym wspólnie z Fiatem. i

We wnętrzu Peugeota 5008 żaden z pasażerów nie może narzekać na brak światła, co zdecydowanie poprawia nastrój zwłaszcza podczas długich podróży. Każdy może obserwować drogę przez duże szyby, których łączna powierzchnia wynosi aż 4,08 m2. Jeśli dodać do tego panoramiczny dach o powierzchni 1,69 m2, zachodzący nad głowy osób podróżujących w drugim rzędzie, światła w kabinie 5008 może być aż nadto. Aby zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza latem, warto wyposażyć samochód w rolety przeciwsłoneczne przy szybach w środkowym i tylnym rzędzie foteli.

Długim podróżom Peugeotem 5008 sprzyja bardzo przestronna kabina ze sporą ilością miejsca na kolana i nad głową nawet dla pięciu dorosłych osób. Niski poziom hałasu - będący efektem dobrego współczynnika oporu powietrza, wynoszącego jedynie 0,29 - oraz dobry komfort resorowania sprawiają, że ani długa jazda z dużą prędkością po autostradzie, ani podróż drogą o gorszej nawierzchni nie powinny okazać się męczące. U podstaw dobrego komfortu jazdy i stabilnego zachowania leży również duża sztywność nadwozia 5008. Przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i stabilizatorem oraz tylne zawieszenie z belką skrętną nie przenoszą na karoserię nieprzyjemnych wibracji.

Prawda jest taka, że - co dość nietypowe dla vanów - równie mocno co pasażerom z uwagi na komfort podróżowania, Peugeot 5008 powinien podobać się kierowcom z racji bardzo bezpiecznych właściwości jezdnych. Stabilnością zachowania na zakrętach, precyzją prowadzenia i bezpośrednim działaniem układu kierowniczego 5008 z powodzeniem może konkurować z mniejszymi i lżejszymi hatchbackami. Pozycja za kierownicą, mimo że podwyższona, jest niemal żywcem przeniesiona z Peugeota 308. Kąt nachylenia kolumny kierownicy i samej kierownicy w stosunku do fotela, odległość tego ostatniego od pedałów itp. są prawie identyczne jak w Peugeocie kompaktowych rozmiarów. Dzięki temu na fotelu kierowcy w modelu 5008 komfortowo i swojsko można czuć się już od pierwszych chwil. Wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki i wyglądają znajomo. Obsługa samochodu nie wymaga oswajania. Gruba kierownica, lekko spłaszczona u dołu, leży w dłoniach tak dobrze, że szkoda ją wypuszczać nawet wtedy, gdy trzeba sięgnąć do dźwigni zmiany biegów - umieszczonej wysoko i dokładnie tam, gdzie spodziewa się jej kierowca.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
KonkurenciCitroën C4 Grand Picasso, VW Touran
Silnikturbodiesel, R4, 1.6
Moc/przy obrotach110 KM/4000 obr/min
0-100 km/h12,3 s
Prędkość maksymalna183 km/h
Zużycie paliwa5,3 l/100 km
Emisja CO2140 g/km
Silnikpojemność 1560 cm3, maksymalny moment obrotowy 240 (260)* Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 7-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4529 x 1837 x 1639 mm, rozstaw osi 2727 mm, masa własna 1472 kg, pojemność bagażnika VDA 679/1754 l**, pojemność zbiornika paliwa 60 l.

Z sześciu oferowanych początkowo do 5008 silników (dwóch benzynowych i czterech wysokoprężnych) najlepszą kombinację osiągów, przyjemności z jazdy i zużycia paliwa zapewnia 1,6-litrowy diesel HDi o mocy 110 KM, który potrafi dysponować nawet wyższym momentem obrotowym (wynoszącym do 260 Nm przy 1750 obr/min podczas uruchomionej funkcji overboost, standardowo moment obrotowy wynosi 240 Nm) niż turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 156 KM. Przy tak wysokiej sile napędowej, będącej do dyspozycji tak szybko, nogę z pedału przyspieszenia można ściągać i zmieniać bieg na wyższy, gdy silnik osiągnie 3000 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Peugotowi 5008 z tym silnikiem zajmuje 12,3 sekundy, prędkość maksymalna auta wynosi 183 km/h.

Na polskim rynku Peugeot 5008 zadebiutuje w pierwszym kwartale 2010 roku. Ani ceny auta, ani specyfikacja wyposażenia nie są jeszcze znane. Jeśli wymienione wcześniej zalety modelu 5008 Peugeot "ubrałby" w cenę około 75 tysięcy złotych za auto z 1,6-litrowym benzynowym silnikiem o mocy 120 KM i z wyposażeniem obejmującym sześć poduszek powietrznych, ESP, manualną klimatyzację i zestaw najpotrzebniejszej "elektryki", nowicjusz w klasie minivanów mógłby sporo namieszać. Ponieważ ofensywa Peugeota dopiero się rozkręca, wszystko jest możliwe.

Tekst: Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 300 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    bardzo dobrze wykonane auto i widać, że dobrze się prowadzi duża paleta silników, fajne turbodoładowane benzyniaki i ekonomiczne diesle w ten weekend na pewno wybiorę się do salonu żeby go obejrzeć bo są dni otwarte
    ~szejk, 2010-03-02 01:39:17
  • avatar
    zgłoś
    Jak tylko się pojawi w salonach polecę go oglądać. Wygląda z opisów że miejsca w środku będzie nie mniej niż w mojej 307SW i ten ogromniasty bagażnik - jak ja to lubię. Dzisiaj przymierzałem się do Grand scenica ale kolanami obijam o kolumnę kierownicy:(
    ~riesling, 2010-01-30 13:59:23
  • avatar
    zgłoś
    Ofensywy ciąg dalszy. Peugeot coraz śmielej poczyna sobie w segmentach, którym do tej pory jedynie się przyglądał. Po crossoverze 3008 przyszła kolej na pierwszego w historii firmy minivana. Czy model o numerku 5008 może czymś zaskoczyć?
    auto motor i sport, 2009-11-19 11:35:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij