Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Peugeot 508 RXH 2012

Hybrydowy off-roadowiec. Świetnie wyposażony, sprawny na drodze, radzi sobie w lekkim terenie, a dzięki unikalnemu połączeniu silników wysokoprężnego i elektrycznego jest wyjątkowo oszczędny. Peugeot 508 RXH ma dużo atutów.

2012-04-03
Peugeot 508 RXH Większy o 50 milimetrów prześwit pozwala poruszać się swobodniej po bezdrożach

W ciągu zaledwie 17 miesięcy od uruchomienia produkcji, "508" podbiła serca niemal 150 000 klientów. Produkowane dotychczas sedan i kombi (SW) od początku zwracały uwagę niebanalną linią nadwozia, eleganckim wnętrzem i poziomem dopracowania. Szczęścia dopełnia szeroki wybór jednostek napędowych.

Podpatrując sukcesy Skody (Scout), Audi (Allroad) i innych konkurentów, Peugeot postanowił zapuścić się w nieznane mu wcześniej rejony rynku by oferować kombi, które będzie sprawnie radzić sobie w lekkim terenie. Oryginalność Francuzów polega jednak na tym, że do napędu auta wykorzystano jednostkę HYbrid4. To równolegle połączone ze sobą silniki wysokoprężny i elektryczny, który zamiennie jest alternatorem. Pierwszy z nich to 2.0 HDi o mocy 163 KM, który jest umieszczony tradycyjnie z przodu i napędza wyłącznie przednie koła. Drugi to synchroniczny silnik z magnesami stałymi o ciągłej mocy 27 KM (chwilowo do 37 KM). "Elektryk" wraz z przekładnią znalazł miejsce nad wielowahaczowym układem zawieszenia tylnej osi. Moment obrotowy silnika elektrycznego (w zakresie 100 - 200 Nm) w sposób płynny kontrolowany jest przez falownik. W zależności od potrzeb kierowcy lub/i przyczepności nawierzchni przekazuje napęd na koła tylnej osi. Prąd zasilający silnik elektryczny pochodzi z zespołu akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych o pojemności 5,5 Ah i zmagazynowanej energii 1,1 kWh, które ukryto pod podłogą bagażnika, zmniejszając jednocześnie jego głębokość i tym samym pojemność z 612 do 423 litrów.

Zmiana źródła napędu odbywa się automatycznie i nieodczuwalnie dzięki zastosowaniu systemu start/stop, sterującego pracą alternatora dwufunkcyjnego oraz jednostką spalinową, którą przełącza w tryb gotowości i w razie potrzeby (gwałtowne przyspieszanie, rozładowanie akumulatora) ponownie ją uruchamia. Jazda możliwa jest w czterech trybach. "Auto" to najbardziej uniwersalny program, który pozwala najefektywniej wykorzystać obie jednostki, dbając jednocześnie o maksymalną przyczepność kół do nawierzchni. Sześciostopniowa przekładnia automatyczna pracuje wówczas płynnie, ale stosunkowo leniwie. Tryb "ZEV" to jazda z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. Maksymalna prędkość poruszania się wynosi wtedy 70 km/h, zasięg zaś (zależnie od prędkości i ukształtowania terenu) - 3-4 km. Na krętych odcinkach dróg oraz podczas jazdy po nawierzchniach o złej przyczepności przydaje się tryb "4WD". Wówczas samochód stale dysponuje napędem na obie osie. Nawet nagłe dodanie gazu w zakręcie nie powoduje zarzucania tyłem ani uślizgu przednich kół, a RXH podąża zawsze tam, gdzie życzy sobie tego kierowca. Przyjemność prowadzenia zwiększa precyzyjny układ kierowniczy. Prędkość maksymalna dla tego trybu to 120 km/h. Zespół akumulatorów zasilający silnik elektryczny niemal na okrągło jest ładowany poprzez alternator dwufunkcyjny, który ma na stałe do dyspozycji 7 kW mocy (chwilowo 8 kW).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciAudi A4 Allroad, Skoda Octavia Scout
Zespół hybrydowysilnik benzynowy, R4, 2.0, silnik elektryczny AC
Moc maksymalna zespołu hybrydowego200 KM
0-100 km/h8,8 s
Prędkość maksymalna213 km/h
Zużycie paliwa4,1 l/100 km
Emisja CO2107 g/km
Zespół napędowysilnik spalinowy - poj. 1997 cm3, maks. moc 120 kW (163 KM) przy 3850 obr/min, maks. moment obr. 300 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 6M zautomatyzowana, napęd na przednie koła; silnik elektryczny - 20 kW (27 KM), moc chwilowa 37 KM w przedziale 2000-7500 obr/min, maks. moment obr. 200 Nm przy 1290 obr/min, energia akumulatorów 1,1 kWh, pojemność 5,5 Ah, napięcie nominalne 202 V.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4823 x 1864 x 1525 mm, rozstaw osi 2815 mm, masa własna 1770 kg, pojemność bagażnika 423 l, pojemność zbiornika paliwa 70 l.

Zwiększone o 50 mm prześwit (do 184 mm), o 40 mm rozstaw kół i o 10 mm rozstaw osi znacznie poprawiają właściwości trakcyjne w terenie. Auto na suchej, szutrowej nawierzchni zaskakuje skuteczną trakcją. Co ciekawe, zastosowane w 508 RXH nieco sztywniejsze zawieszenie nie powoduje uszczerbku dla komfortu. Ostatni tryb pracy zespołu napędowego to "Sport". Zysk odczuwalny dzięki niemu dla kierowcy to lepsza reakcja na gaz, maksymalna moc pracy obu silników (200 KM i 450 Nm) i wydajniejsza praca skrzyni biegów. Niestety, ani w trybie "Sport", ani w sekwencyjnym trybie pracy, nie można jej uznać za doskonałą.

508 RXH kusi bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i komfortu oraz zmienioną stylizacją, głównie przedniej części nadwozia (osłona chłodnicy, inne zderzak i reflektory). Nadkola, progi i tylny zderzak mają specjalne ochronne nakładki, które dodają autu uroku i zadziorności. Średnie, realne zużycie paliwa ważącego 1770 kg auta to 5,8 l/100 km. Trudno ten wynik uznać za fenomenalny. Z uwagi na cenę (we Francji to 42 000 euro) i właściwe mu wszystkie "za i przeciw", 508 RXH będzie z pewnością jeszcze bardziej egzotyczny niż rzadko spotykana u nas Skoda Octavia Scout. A szkoda.

Tekst Michał Hutyra

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Peugeot ma w ofercie dwusprzęgłową skrzynię? Jakoś też nie zaglądałem specjalnie do cennika, ale nie przypominam sobie, żeby DS5 miało hybrydową wersję.
    ~Samuraj, 2012-04-05 12:57:46
  • avatar
    zgłoś
    W artykule jest lakoniczna uwaga, że pracy skrzyni biegów "nie można uznać za doskonałą". W innym piśmie motoryzacyjnym też zwrócono na to uwagę tylko w mniej dyplomatyczny sposób.Z doświadczenia wiem, że żle działający automat psuje frajdę z jazdy i ogólne "pierwsze" wrażenie samochodu. Do takiego jak by nie było topowego modelu Peugeot powinien już wstawić swoje DSG. Nie wiem czy przy tego typu napędzie jest możliwe zastosowanie manualnej skrzyni - pewnie nie bardzo.Na pytanie o cenę w salonie odpwiedziano mi, że ok 170tys. 3008 Hybrid4 pewnie będzie trochę tańszy ale to i tak nie wróże kolejek w salonach Peugeota na ten model. Chociaż DS5 z tym napędem się ceni na 146 tys ale to i tak b.dużo.
    krzysiek29, 2012-04-05 09:16:31
  • avatar
    zgłoś
    A powiedzieli też ile sztuk do nas przewidują?
    ~Samuraj, 2012-04-05 03:03:00
  • avatar
    zgłoś
    ho ho ho w końcu poruszyliście ten temat tak, tak dawać dawać, ale już do POLSKI. Z tego co słyszałem w salonie jak ostatnio byłem to zapowiadają 508 RXH, 508 Hybrid4 i 3008 HYbrid4 już w połowie roku w PL.W majowym wydaniu TopGear które dzisiaj do mnie przyszło też macie fajny opis tego wózka Zapowiada się ciekawie, a jak będzie w rzeczywistości? BANKOWO jeszcze lepiej patrząc na sukcesy "zwyczajnych" odmian 508!Z uwagi na cenę (we Francji to 42 000 euro) i właściwe mu wszystkie „za i przeciw", 508 RXH będzie z pewnością jeszcze bardziej egzotyczny niż rzadko spotykana u nas Skoda Octavia Scout. A szkoda.miejmy nadzieję że tak nie będzie!
    ArcherPAF, 2012-04-05 01:07:04
  • avatar
    zgłoś
    Widziałem takowego w brązowym lakierze i prezentuje się naprawdę świetnie. Zostawić samego diesla i dawać go do normalnej produkcji!
    ~Samuraj, 2012-04-03 16:21:25
  • avatar
    zgłoś
    Hybrydowy off-roadowiec. Świetnie wyposażony, sprawny na drodze, radzi sobie w lekkim terenie, a dzięki unikalnemu połączeniu silników wysokoprężnego i elektrycznego jest wyjątkowo oszczędny. Peugeot 508 RXH ma dużo atutów.
    auto motor i sport, 2012-04-03 11:19:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij