Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Peugeot RCZ 1.6 155 THP – Idzie na całość

Coupé Peugeota pojawia się późno, ale może budzić respekt. Czy rozpali emocje wśród miłośników w miarę niedrogich sportowych aut? W teście wersja 1.6 o mocy 156 KM.

Alexander Bloch 2010-06-12

Tego byłoby już za wiele. Zgodnie z zasadami oznaczania kolejnych modeli Peugeota, sportowy RCZ powinien tak naprawdę nazywać się 30008. Ale dodatkowego zera między cyferkami określającymi o jaką serię aut chodzi nikt by chyba nie zniósł. Wystarczy, że wprowadzony do sprzedaży w zeszłym roku crossover 3008 spowodował wśród klientów spore zamieszanie swoim oznaczeniem. Dlatego nowe coupé, powstałe w oparciu o model 308, całkowicie obywa się bez cyferek w nazwie. Także dlatego, że RCZ ma być dla Peugeota początkiem nowej ery. Firmy dość często głoszą tego typu deklaracje, ale nie zawsze je realizują.

Takie niebezpieczeństwo istnieje również w przypadku tego 2+2-miejscowego auta. Jego przód dość mocno przypomina przednią część nadwozia "308" z jej wielką otwartą paszczą osłony chłodnicy. Ale ten element wzorniczy sam Peugeot uznał już za nieaktualny, nowy główny stylista francuskiej marki Gilles Vidal ogłosił odwrót od gigantomanii w projektowaniu reflektorów czy przedniego zderzaka. Jednak tak naprawdę z modelu 308 nowe coupé przejęło w niezmienionej postaci tylko reflektory, reszta jest prawie taka sama jak w pokazanym w 2007 roku samochodzie studyjnym. Uwagę przechodniów zwraca przede wszystkim podwójna wypukłość dachu modelu RCZ. Tu inspiracji dostarczył zwycięski w Le Mans Peugeot 908.

À propos Le Mans. W zeszłym roku zwycięstwo nad dominującymi od lat w tym 24-godzinnym wyścigu modelami Audi odniósł właśnie Peugeot. Kompaktowy RCZ też wygrywa z Audi - ceną. Testowana wersja RCZ 155 THP jest tańsza od Audi TT 1.8 TFSI z porównywalnym wyposażeniem o blisko 25 tys. zł. A przecież kosztującemu 98 000 zł francuskiemu coupé naprawdę niczego nie brak - to całkiem spory (dłuższy o 11 cm od Audi TT) usportowiony samochód. Wyposażenie seryjne, w którego skład wchodzą dwustrefowa klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3, tempomat i 18-calowe koła jest na tyle bogate, że spokojnie można zrezygnować z dodatków. Pod maską kryje się 1,6-litrowy benzynowy turbo o mocy 156 KM - ten sam, który pracuje w Mini.

We wnętrzu małe déjà vu. Kratki nawiewu powietrza, cóż za przypadek, przypominają te z Audi TT i świetnie komponują się z ładnymi wskaźnikami, zegarkiem w stylu designerskiej marki Bell&Ross, pokrytymi gumą przyciskami oraz perfekcyjnie wykończonym skórzanym pokryciem tablicy rozdzielczej. Tyle że to ostatnie jest dostępne w pakiecie za 12 tys. zł. To, że dolna część konsoli środkowej została zrobiona z nieco pośledniejszego tworzywa możemy wybaczyć francuskiemu sportowcowi, powstającemu w firmie Magna w Austrii.

Całkiem dobrze rzecz się ma z operowaniem wszelkimi instrumentami na tablicy rozdzielczej - dostępny za dopłatą (7000 zł) system WIP Com 3D jest łatwiejszy w obsłudze niż można by się spodziewać po jego nazwie. Wszystkie ważne funkcje - jak wybór stacji radiowych, czy kodowanie celu podróży w systemie nawigacyjnym - są dostępne po jednokrotnym wciśnięciu guzika. Dlaczego jednak Peugeot zrezygnował z oddzielnego przycisku menu dla systemu telefonicznego Bluetooth, a przyciski do obsługi komputera pokładowego zamiast na kierownicy umieścił z tyłu na tunelu środkowym między fotelami - pozostanie tajemnicą PSA. Prawdopodobnie akurat tam było miejsce.

Z miejscem we wnętrzu nie jest najlepiej, jeśli ktoś ma ponad 1,85 m wzrostu - wysokość auta wynosi przecież tylko 1,36 m. Już myśleliśmy, że Peugeot nauczony doświadczeniem modeli 206 i 207 pomajstrował w nowym aucie, żeby wysoki kierowca nie siedział jak żaba z odchylonymi na boki kolanami, a tu znowu podobna historia. A przecież mimo tej niedogodności, z przodu RCZ oferuje bardzo dużo miejsca. Żeby dojrzeć zmianę światła podczas postoju na czerwonym, trzeba pochylić głowę. Tymczasem Peugeot bierze na celownik jako klientów przede wszystkim mężczyzn i nie ma chyba na myśli tylko tych o wzroście francuskiego prezydenta...


Szerokie przednie słupki dachowe skutecznie zasłaniają to, co dzieje się na ulicy po przekątnej, z kolei długie nadwozie nie pozwala zorientować się, gdzie się właściwie kończy. Dlatego seryjny czujnik parkowania z tyłu jest absolutnie niezbędny. Z kolei przedni kosztuje, w pakiecie, 7780 zł.

Na siedzeniach z tyłu nie zmieściłby się nawet Nicolas Sarkozy. Jeśli jednak złożyć ich oparcia, pojemność bagażnika wzrośnie z 321 do 639 l. W coupé to prawie jak sala gimnastyczna!

Szkoda tylko, że nie da się przymocować bagażu, bo wygibasy, jakie na drodze wyczynia RCZ są równie imponujące i godne podziwu jak figury, którymi potrafią czarować dziewczęta z Moulin Rouge. Z ujmującą lekkością, ale i zadziornością Peugeot RCZ pokonuje serpentyny. Jego niewielka masa (tylko 1,3 t) i umiejętnie zestrojone zawieszenie gwarantują przyjemność z jazdy, jakiej należy oczekiwać od sportowego auta. Pomiary uzyskane podczas slalomu dobitnie to potwierdzają - między pachołkami francuskie coupé przejeżdża z prędkością ponad 65 km/h, z kolei test zmiany pasa ruchu i powrotu na poprzedni pas zalicza jadąc 135 km/h; są to świetne wyniki, nawet nieco lepsze od uzyskanych przez Audi TT.

RCZ długo podczas jazdy zachowuje się neutralnie, by w ekstremalnej sytuacji w całkowicie bezpieczny sposób wyjechać przodem z obranego toru jazdy. Kto ze zbyt dużą prędkością poczyna sobie na zakrętach, tego powściągnie wyłączalny system ESP. Aby coupé Peugeota pozostawało stabilne także podczas jazdy z dużymi prędkościami, już przy 85 km/h automatycznie wysuwa się tylny spoiler.

Pod względem komfortu RCZ nie do końca potrafi dorównać konkurentom wyposażonym amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Jeśli jednak pominąć niezbyt przyjemne "pompowanie" na autostradzie i wyraźnie słyszalne szumy wiatru, także jazda na dalekich dystansach nie męczy. Inna rzecz, że ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym aż 0,33 i przy dość dużej powierzchni czołowej usportowiony Peugeot stawia wiatrowi całkiem spory opór. Tym samym traci szansę, by okazać się autem jeszcze bardziej oszczędnym niż już jest - minimalne zużycie paliwa wynoszące 5,4 l i średnie testowe o wartości 8,3 l budzą szacunek.

Uznanie 1,6-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, zmiennymi czasami faz rozrządu i z turbodoładowaniem budzi tym większe, że naprawdę wiele potrafi. Już przy 1400 obr/min uzyskuje maksymalny moment obrotowy, warczy donośnie, ale nie uciążliwie i dopiero powyżej 5500 obr/min traci trochę wigoru. Być może dla niektórych 156 KM to dzisiaj za mało, jak na sportowy samochód, ale w RCZ kierowca czuje się absolutnie usatysfakcjonowany. Za zaoszczędzone zaś w stosunku do ceny Audi TT 25 tysięcy złotych, zwinnego "francuza" można doposażyć w mnóstwo umilających życie ekstrasów - by satysfakcja była tym większa.

Tekst: Alexander Bloch,
Zdjęcia: Achim Hartmann

Dane techniczne

Data publikacji 6/2010
Silnik R4, poprzecznie z przodu, rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 115 (156)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 240
Przy obrotach (/min) 1400-4500
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LPB 95
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,54/2,04/1,43/1,10/0,88/0,74:1
Nadwozie 2-drzw., 2+2-miejsc. coupé
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, o średnicy 302 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, o średnicy 290 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 8 J x 18, 235/45 R18 W
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Powierzchnia czołowa [m2] 2,11
Dł/szer/wys [mm] 4287/1845/1362
Rozstaw osi [mm] 2596
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1580/1593
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,1
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1328
Dopuszczalne obciążenie [kg] 412
Poj. bagażnika [l] 321-639
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,95/0,67 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1182/1663 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 126 750
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, układy ABS, ESP z funkcją Hill Assist, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, czujniki parkowania z tyłu, radioodtwarzacz CD/MP3, Bluetooth i wejście USB, komputer pokładowy, 18-calowe obręcze z lekkich stopów, zestaw naprawczy
0-80 km/h (s) 5,5
0-100 km/h (s) 8,0
0-120 km/h (s) 11,3
0-140 km/h (s) 15,3
0-160 km/h (s) 21,0
400 m (km/h)/(s) 15,8/143
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,6/9,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 8,0/10,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,4
Maksymalne (l/100 km) 11,2
średnie podczas testu (l/100 km) 8,3
zasięg (km) 723
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,7

 

PODSUMOWANIE

Peugeot RCZ 1.6 THP 155

Ocena:
4
(, )
RCZ to udane wejście Peugeota do klasy usportowionych coupé. Samochód bardzo stabilnie zachowuje się w zakrętach, ma dynamiczny i oszczędny silnik oraz bogate wyposażenie seryjne. Na krytykę zasługuje dość niewygodna pozycja za kierownicą i nie najlepsza widoczność z wnętrza.
Właściwości jezdne
bardzo bezpieczne właściwości jezdne
precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy
Komfort
wygodne fotele
niewygodna pozycja za kierownicą
natarczywe szumy wiatru
Nadwozie
dużo miejsca z przodu
wysoka jakość materiałów i wykonanie
pojemny bagażnik
łatwa obsługa
mało miejsca z tyłu
słaba widoczność z wnętrza
Napęd
dobre osiągi
precyzyjnie pracująca skrzynia biegów
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Coupé Peugeota pojawia się późno, ale może budzić respekt. Czy rozpali emocje wśród miłośników w miarę niedrogich sportowych aut? W teście wersja 1.6 o mocy 156 KM.
    auto motor i sport, 2010-06-12 11:13:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij