Peugeoty RCZ i 308 CC – precz z nudą!

Poleć ten artykuł:

Praktyczność kontra ekstrawagancja, oryginalność kontra banał. Tego typu wybory nie są i nigdy nie będą łatwe. Czy warto wydać 100 000 złotych na Peugeota RCZ albo 308 CC, skoro za taką samą kwotę można mieć większe od nich modele 508 lub 3008?

Peugeot, RCZ, 308 CC Zobacz całą galerię

 

To dobrze, że obok popularnych modeli, jak 207, 308 i 508, Peugeot produkuje samochody dla indywidualistów - osób, które nie chcą zamykać się w nadwoziu konwencjonalnego auta, ale szukają wrażeń, nie tylko estetycznych. Co mają im zatem do zaoferowania te bardziej wyrafinowane modele francuskiej marki, jak RCZ i 308 CC?

Otóż oba, choć trudno w to uwierzyć, bazują na popularnej, kompaktowej "308". Ta sama płyta podłogowa, podobna ilość miejsca na nogi, konstrukcja zawieszenia (ale nie jego charakterystyka), podobne (niektóre) jednostki napędowe. Tyle jeśli chodzi o podobieństwa, bo cała reszta jest z zupełnie innej planety.

RCZ to typowy sportowiec - krótkie zwisy przedni i tylny, niemal pozioma przednia szyba, długa maska i jeszcze dłuższa tylna szyba przechodząca płynnie w pokrywę bagażnika. Na końcu sterowany elektrycznie spoiler. Auto jest bardzo niskie (1362 mm; dla porównania - wysokość "308" to 1519 mm). Właśnie niskie nadwozie i pękate nadkola sprawiają wrażenie, że RCZ jest bardzo szeroki i wyjątkowo długi, przy czym szerokością nadwozia przerasta "308" zaledwie o 30 milimetrów, a przy tym jest dłuższy o 11 mm. Złośliwi zarzucają mu brak oryginalności i podobieństwo do Audi TT, jednak RCZ jest od niego zdecydowanie ładniejszy. Największe wrażenie robi karbonowy dach z pofałdowaniami w kształcie skrzydeł lecącej mewy, które pojawiają się również na tylnej szybie. Do tego aluminiowe słupki dachowe.

Wnętrze idealnie koresponduje z nadwoziem. Na brak sportowych akcentów nie można narzekać. Pozycja za kierownicą jest dokładnie taka jak można się spodziewać - w RCZ siedzi się bardzo nisko, tuż przed tylną osią. Fotele są "kubełkowe", nieźle wyprofilowane i mają zintegrowane zagłówki. Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach, dźwignia zmiany biegów ma krótkie drogi prowadzenia i pracuje precyzyjnie. Jest też obowiązkowy element w tego typu autach - aluminiowe nakładki na pedały. RCZ to auto praktycznie 2-osobowe, ponieważ z tyłu miejsca nad głową wystarczy jedynie dla dzieci, i to pod warunkiem, że z przodu nie będą podróżować osoby o wysokim wzroście, ponieważ wtedy oparcia foteli kierowcy i pasażera dotykają siedziska tylnej kanapy. Zaskakująco duży, jak na tak niewielkie auto, jest natomiast bagażnik. Jego pojemność wynosi 321 litrów, a dostęp, nie licząc wysokiej tylnej krawędzi bagażnika, okazuje się znakomity.

Silnik 1.6 THP o mocy 200 KM (przeszczepiony żywcem z Mini) bardzo ochoczo wkręca się na obroty. Dzięki turbosprężarce moment obrotowy o wartości 275 Nm dostępny jest już od 1700 obr/ min. RCZ do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s, jesz- cze krócej trwa przyspieszanie od 80 do 120 km/h - na IV biegu 5,1 s, na V biegu 6,8 s. To świadczy o niezłej elastyczności. Układ wydechowy zestrojono w taki sposób, że przy niskich obrotach w aucie jest stosunkowo cicho; od średnich obrotów, przy mocnym naciśnięciu pedału gazu, "chrypienie" układu wydechowego staje się wręcz dokuczliwe. Na krótką metę może to być nawet przyjemne, ale po 200-300 km staje się uciążliwe. Na szczęście przy jeździe ze stałą prędkością ryk silnika nieco słabnie. Złego słowa nie można powiedzieć na temat właściwości jezdnych. Zawieszenie zestrojone jest sztywno, przez co cierpi komfort jazdy, ale tylko podczas pokonywania krótkich poprzecznych nierówności. Częściowo winne temu są także opony o niskim profilu i dużej średnicy (40 i 19 cali). Szerokie na 235 mm gumy i owo twarde zawieszenie sprawiają, że nawet podczas bardzo szybkiej jazdy krętą drogą nadwozie zachowuje dużą stabilność. Jeżeli chodzi o podsterowność, to jest ona typowa dla mocnych, przednionapędowych aut i łatwo daje się kontrolować odjęciem gazu. Łatwo wówczas wywołać nadsterowność, którą z kolei można opanować lekką kontrą.

Tagi: Peugeot | RCZ | 308 CC | test | porównanie

Oceń artykuł:

4,80

Skomentuj (0)

Brak komentarzy
dodaj pierwszy komentarz

auto motor i sport przedstawia