Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Peugeot RCZ vs. Mini Paceman i Audi Q5 vs. Toyota GT-86: Nietypowe cz.2

Niebanalne, niepospolite, nietuzinkowe. Niektóre z charakterem, inne z mięśniami, inne tylko na pokaz. Nowe czy używane to sprawa drugorzędna. Wszystkie łączy jedno – każdym z nich można się wyróżnić. W drugiej części naszego testu zestawiliśmy ze sobą Peugeota RCZ z Mini Paceman oraz Audi Q5 z Toyotą GT-86.

2015-01-07

Po prostu gadżety
Obydwa robią to samo, trochę udają i to bardzo sprytnie: Mini Paceman – crossovera, chociaż jest hatchbackiem; Peugeot RCZ zaś – auto droższe niż jest.

 

 

Jak każde Mini, Paceman jest premium, co ogłasza wszem i wobec. Pozwala poczuć się premium, oferuje wyposażenie z półki premium, premium właściwości jezdne oraz, z ceną startującą od 98 tys. zł za podstawową wersję, kosztuje horrendalne pieniądze. I w tym, czym ma być jest doskonały. Jako trzydrzwiowa odmiana Countrymana wygląda jak crossover i oferuje przestrzeń oraz cechy praktyczne hatchbacka klasy kompakt.

Ma silniki o wyższej niż przeciętna mocy, chociaż za te najlepsze – jak 184-konny 1.6 turbo – trzeba dołożyć kilkanaście tysięcy złotych. Dodatkową zaletą są świetne właściwości jezdne, wyraźnie poprawione w stosunku do Countrymana – lepsza przyczepność, wyższy komfort resorowania i znacznie ciszej pracujące zawieszenie. Wreszcie, lista wyposażenia dodatkowego jest jak książka telefoniczna. Paceman to kolejny idealny samochód-gadżet ze stajni Mini.

Deska rozdzielcza identyczna jak w Countrymanie Kabina RCZ nie jest tak wyjątkowa jak nadwozie

Jednak Paceman ma znakomitego konkurenta w postaci Peugeota RCZ, który z proporcjami nadwozia typowymi dla aut z silnikiem umieszczonym centralnie wygląda może jeszcze nie jak milion, ale jak pół miliona dolarów na pewno. Coupé Peugeota dysponuje znakomitym silnikiem 1.6 turbo, rozwijającym 156 KM i zapewniającym świetną dynamikę jazdy (o 9 tys. zł wyżej w cenniku znajduje się 200-konna odmiana tego silnika). Właściwości jezdne Peugeota są niezłe, chociaż pogarszają się wraz z pogorszeniem stanu nawierzchni. Kierowca siedzi nisko i w każdej chwili czuje się wyjątkowo, a najlepiej za kółkiem RCZ-ta mają ci, którzy uwielbiają spojrzenia przechodniów. Żadne Mini takich nie przyciąga.     

 

Dane fabryczne Mini Paceman Cooper Peugeot RCZ 1.6 THP
Cena 97 800 zł 101 900 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika benzynowy, R4  benzynowy,R4 turbo 
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna 
przy obrotach
122 KM 
6000/min
156 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy 
przy obrotach
160 Nm
4250/min
240 Nm
6000/min
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
Przyspieszenie 
0–100 km/h
10,4 s 8,0 s
Prędkość maksymalna 192 km/h 217 km/h
Zużycie paliwa
w mieście 7,4 l/100 km 8,9 l/100 km
poza miastem 5,2 l/100 km 5,1 l/100 km
średnie 6,0 l/100 km 6,4 l/100 km
Emisja CO2 140 g/km 149 g/km
Wymiary/masy
Długość 4109 mm 4287 mm
Szerokość 1786 mm 1845 mm
Wysokość 1518 mm 1359 mm
Rozstaw osi 2596 mm 2612 mm
Masa własna/dopuszcz. obciążenie 1330/395 kg 1350/390 kg
Pojemność bagażnika 330–1080 l 321–639 l
Pojemność zbiornika paliwa 47 l 55 l
Koszty utrzymania
Ubezpieczenie OC 1504 zł 1460 zł
Miesięczne koszty paliwa 400–550 zł 440–600 zł
Średni koszt przeglądu 1000–1200 zł 600–800 zł
Naszym zdaniem
Obok Countrymana, Paceman to drugi model Mini, który ma realne cechy praktyczne – pod tym względem to hatchback klasy kompakt. Peugeot RCZ stawia na wygląd i robi to bardzo skutecznie, bo oglądają się za nim nawet kierowcy BMW.  

Na bogato albo na sportowo   
Większe pieniądze dają więcej możliwości. Za 130 tys. zł można mieć używanego Chevroleta Camaro albo BMW X6. A spośród aut nowych np. któreś z tych: Audi Q5 lub Toyotę GT86.  

 

 

Komunikatu wysyłanego w świat przez SUV-y w rodzaju Audi Q5 nie da się źle zrozumieć – prestiż, jakość i pieniądze są tu odmieniane przez wszystkie przypadki. Tym bardziej że łudząco podobne do większego Q7, Q5 wygląda na auto znacznie droższe niż jest. Dla kogoś, kto szuka SUV-a właśnie tej wielkości, Audi będzie idealne. Q5 zajmuje wystarczająco dużo miejsca na drodze, ma wystarczająco przestronną i wygodną kabinę i wystarczająco dynamiczne silniki. Najlepszą kombinację ceny, osiągów i ekonomii oferuje odmiana ze 143-konną jednostką 2.0 TDI (na naszych zdjęciach wersja hybrydowa). To jeden z najlepszych SUV-ów tej klasy i jeden z tych, w których najlepiej się wygląda.

Jednak za tę samą kwotę można się też wyróżnić na ostro, czego najlepszym przykładem jest Toyota GT86. Coupé Toyoty w znakomitym stylu sięga do tradycji klasycznego, wręcz prostego auta sportowego – dość mocny silnik plus bardzo lekka konstrukcja. Moc 200 KM sama w sobie nie rzuca na kolana, ale jeśli dołożyć do tego niedużą masę (niewiele ponad 1200 kg) oraz znakomicie zestrojone zawieszenie, to efekt jest pierwsza klasa. 

Jak w każdym Audi, jakość kabiny Q5 jest doskonała Kokpit jest prosty, z wysokim tunelem środkowym

Każdy kilometr pokonany GT86 to kawał porządnej samochodowej radochy – żywy układ kierowniczy, świetnie zbalansowane zawieszenie i tylny napęd współgrają tu w znakomity sposób. Okazuje się, że dwudrzwiowa, niska, rozpłaszczona na ziemi mała Toyota jeździ jeszcze lepiej niż wygląda, a wrażenia z jazdy są jak w znacznie mocniejszych modelach. To jedno z tych aut, w których na odpowiednim kawałku drogi czujesz się jak pan świata.  

  

Dane fabryczne Audi Q5 2.0 TDI Toyota GT-86
Cena 134 800 zł 129 900 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika benzynowy, R4  benzynowy, B4
Pojemność skokowa 1968 cm3 1998 cm3
Moc maksymalna 
przy obrotach
143 KM 
4200/min
200 KM
7000/min
Maksymalny moment obrotowy 
przy obrotach
320 Nm
1750-2500/min
205 Nm
6400/min
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna na tylne koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
Przyspieszenie 
0–100 km/h
10,9 s 7,6 s
Prędkość maksymalna 192 km/h 226 km/h
Zużycie paliwa
w mieście 6,0 l/100 km 10,4 l/100 km
poza miastem 4,9 l/100 km 6,4 l/100 km
średnie 5,3 l/100 km 7,8 l/100 km
Emisja CO2 139 g/km 181 g/km
Wymiary/masy
Długość 4629 mm 4240 mm
Szerokość 1898 mm 1775 mm
Wysokość 1627 mm 1285 mm
Rozstaw osi 2812 mm 2570 mm
Masa własna/dopuszcz. obciążenie 1755/505 kg 1240 kg/b.d.
Pojemność bagażnika 540/1560 l 243 l
Pojemność zbiornika paliwa 75 l 50 l
Koszty utrzymania
Ubezpieczenie OC 1846 zł 1846 zł
Miesięczne koszty paliwa 350-500 zł 550-750 zł
Średni koszt przeglądu 100-1100 zł 1200-1400 zł

 

Naszym zdaniem
Q5 i GT86 oczywiście nie były i nigdy nie będą rynkowymi rywalami. Audi jest codzienne i praktyczne – inny rodzaj auta klasy średniej. Toyota jest czysto rozrywkowa. Wniosek – najlepiej mieć w garażu obydwa. Czego wszystkim życzymy.   
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 104 093 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <br /><br /><a href="/testy/porownanie-Peugeot-RCZ-MINI-Paceman-Audi-Q5-toyota-gt-86,18706,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-07 10:57:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij